Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellom hund til agility


Cathrine&Jazzi

Recommended Posts

Jeg håper på å få meg en hund til om et års tid. Selv om det er lenge til så tenker jeg mye på hva slags rase det skal være, det er jo et viktig valg. Jeg lurer jo på om jeg skal ha meg en dp til.. Men hvis jeg ikke skal ha det så har jeg igrunn ikke peiling.

Det jeg ønsker meg er en rase som:

- vil være dyktig i agility

- lite utsatt for sykdommer

- lite(helt ikke) pelsstell

- er liten eller mellom

- liker å trene/ er smart

- har godt gemytt(går godt sammen med andre hunder)

- kan bo i leilighet

- er oppmerksom på eier(ikke sta og for selvstendig)

- bjeffer lite(dette er ikke så viktig,greit med vokting- men orker ikke gneldring)

Kan godt hende jeg har glemt noe, men da får jeg bare føye på etterhvert.

Finnes det noe rase som kan tilsvare noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooikerhunden oppfyller disse kriteriene ivertfall:

- vil være dyktig i agility (den egner seg ivertfall godt fra naturens side)

- lite utsatt for sykdommer

- lite(helt ikke) pelsstell

- er liten eller mellom

- liker å trene/ er smart

- kan bo i leilighet

- er oppmerksom på eier(ikke sta og for selvstendig)

- bjeffer lite(dette er ikke så viktig,greit med vokting- men orker ikke gneldring)

Godt gemytt: Kooikeren har et ganske spesielt gemytt, den er noe reservert, men skal ikke være nervøs eller redd. Liker best "sin" flokk av hunder og mennesker, alt annet er ganske uinteressant.

Lyder/bjeffing: Mange kooikere "prater" en del, og kan varsle når det kommer folk/dyr til sitt territorie, men de er ikke gneldrete, eller de fleste ivertfall (det vil alltid finnes unntak)

MEN: Kooikeren kan være en relativt krevende hund som trenger en dedikert eier, og man kan få en del ulemper med de egenskapene som er en fordel i agility for eksempel- kjapp i reaksjonen/vendinger --> også i reaksjonen på dumme ting/ting den ikke liker --> ting skjer fort, og det er en utfordring å henge med i svingene. Kooikeren er oppmerksom på eier, men har også egne meninger, derfor er ikke dette en rase som kan "tvinges", man må være enige, eller ivertfall la hunden tro at man er det;) Den er smart, men også så smart at den "tenker selv", noe som ikke alltid er en fordel. Den er veldig, veldig oppmerksom, noe som er en fordel, men også en ulempe, ved at den også får med seg alt som skjer utenfor ringen.

Dette blir jo selvsagt generelt, og det finnes selvfølgelig variasjoner innen dette.

Jeg pleier sjelden å anbefale kooikeren sånn rett ut av lufta, mest på grunn av det spesielle temperamentet, men jeg syns den passet så godt til beskrivelsen at jeg syns den burde nevnes;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooikerhunden oppfyller disse kriteriene ivertfall:

- vil være dyktig i agility (den egner seg ivertfall godt fra naturens side)

- lite utsatt for sykdommer

- lite(helt ikke) pelsstell

- er liten eller mellom

- liker å trene/ er smart

- kan bo i leilighet

- er oppmerksom på eier(ikke sta og for selvstendig)

- bjeffer lite(dette er ikke så viktig,greit med vokting- men orker ikke gneldring)

Godt gemytt: Kooikeren har et ganske spesielt gemytt, den er noe reservert, men skal ikke være nervøs eller redd. Liker best "sin" flokk av hunder og mennesker, alt annet er ganske uinteressant.

Lyder/bjeffing: Mange kooikere "prater" en del, og kan varsle når det kommer folk/dyr til sitt territorie, men de er ikke gneldrete, eller de fleste ivertfall (det vil alltid finnes unntak)

MEN: Kooikeren kan være en relativt krevende hund som trenger en dedikert eier, og man kan få en del ulemper med de egenskapene som er en fordel i agility for eksempel- kjapp i reaksjonen/vendinger --> også i reaksjonen på dumme ting/ting den ikke liker --> ting skjer fort, og det er en utfordring å henge med i svingene. Kooikeren er oppmerksom på eier, men har også egne meninger, derfor er ikke dette en rase som kan "tvinges", man må være enige, eller ivertfall la hunden tro at man er det;) Den er smart, men også så smart at den "tenker selv", noe som ikke alltid er en fordel. Den er veldig, veldig oppmerksom, noe som er en fordel, men også en ulempe, ved at den også får med seg alt som skjer utenfor ringen.

Dette blir jo selvsagt generelt, og det finnes selvfølgelig variasjoner innen dette.

Jeg pleier sjelden å anbefale kooikeren sånn rett ut av lufta, mest på grunn av det spesielle temperamentet, men jeg syns den passet så godt til beskrivelsen at jeg syns den burde nevnes;)

hmm, det var en ting å tenke på. Kanskje jeg må prøve å bli litt kjent med Kooikeren. Som du sier, den fylte mange av kriteriene :console: Takk.

Sheltie vel :P Værtfal hvis du tåler litt bjeffing, men synes ikke det er såå ille.

Men den har jo laaaaaaaaaang pels. Er det ikke mye børsting på et sånt dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie passer utmerket til kriteriene dine. Krever ikke veldig mye pels-stell, men du må nok regne med å børste igjennom en gang i uka sånn ca.

Hva med mellom/ dverg puddel?

Av det jeg finner på nettet er puddelen mye utsatt for sykdom. Øyne, øre allergi, eppelepsi og hjertefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahund! Fantastisk lettlært, utrolig rask og kjapp i vendingene, oppmerksom på fører, elsker å finne på ting. Veldig få sykdommer på rasen (de røntges for hd/aa før avl, og øyelyses, men jeg vet ennå ikke om noen som faktisk ER syke på noe vis), ikke noe pelsstell(annet enn hvis du bader dem før en utstilling, that is), bjeffer lite inne(kan bjeffe i lek, og hvis de ser noe spennende/skummelt ute).

Min er veldig, veeeldig rolig inne, kan ligge og sove hele dagen, dersom ikke jeg girer henne opp med lek, så passer utmerket i leilighet. Ute er det full fart. :console:

For meg høres det ut som om etnahund er den perfekte rasen for deg, egentlig!

Du kan lese litt mer om den på Podencoklubbens hjemmeside, www.podencoklubben.com, og på www.podenco.se, en flott hjemmeside.

Jeg føler ikke at min har mye jaktinstinkt, ikke i forhold til å stikke av på jakt, hun er nesten alltid innenfor synsvidde hvis hun er løs på tur, hun kan stikke bakom en busk, liksom. Men aldri langt unna.

Veldig lettbelønnet, både med godbit og lek/drakamp/kaste ball. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahund! Fantastisk lettlært, utrolig rask og kjapp i vendingene, oppmerksom på fører, elsker å finne på ting. Veldig få sykdommer på rasen (de røntges for hd/aa før avl, og øyelyses, men jeg vet ennå ikke om noen som faktisk ER syke på noe vis), ikke noe pelsstell(annet enn hvis du bader dem før en utstilling, that is), bjeffer lite inne(kan bjeffe i lek, og hvis de ser noe spennende/skummelt ute).

Min er veldig, veeeldig rolig inne, kan ligge og sove hele dagen, dersom ikke jeg girer henne opp med lek, så passer utmerket i leilighet. Ute er det full fart. :console:

For meg høres det ut som om etnahund er den perfekte rasen for deg, egentlig!

Du kan lese litt mer om den på Podencoklubbens hjemmeside, www.podencoklubben.com, og på www.podenco.se, en flott hjemmeside.

Jeg føler ikke at min har mye jaktinstinkt, ikke i forhold til å stikke av på jakt, hun er nesten alltid innenfor synsvidde hvis hun er løs på tur, hun kan stikke bakom en busk, liksom. Men aldri langt unna.

Veldig lettbelønnet, både med godbit og lek/drakamp/kaste ball. :P

Det høres ut som en veldig flott hund. Må innrømme at jeg aldri har hørt om rasen.

Men igjen, det er jo derfor jeg spør om litt hjelp i denne tråden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooikerhunden oppfyller disse kriteriene ivertfall:

- vil være dyktig i agility (den egner seg ivertfall godt fra naturens side)

- lite utsatt for sykdommer

- lite(helt ikke) pelsstell

- er liten eller mellom

- liker å trene/ er smart

- kan bo i leilighet

- er oppmerksom på eier(ikke sta og for selvstendig)

- bjeffer lite(dette er ikke så viktig,greit med vokting- men orker ikke gneldring)

Godt gemytt: Kooikeren har et ganske spesielt gemytt, den er noe reservert, men skal ikke være nervøs eller redd. Liker best "sin" flokk av hunder og mennesker, alt annet er ganske uinteressant.

Lyder/bjeffing: Mange kooikere "prater" en del, og kan varsle når det kommer folk/dyr til sitt territorie, men de er ikke gneldrete, eller de fleste ivertfall (det vil alltid finnes unntak)

MEN: Kooikeren kan være en relativt krevende hund som trenger en dedikert eier, og man kan få en del ulemper med de egenskapene som er en fordel i agility for eksempel- kjapp i reaksjonen/vendinger --> også i reaksjonen på dumme ting/ting den ikke liker --> ting skjer fort, og det er en utfordring å henge med i svingene. Kooikeren er oppmerksom på eier, men har også egne meninger, derfor er ikke dette en rase som kan "tvinges", man må være enige, eller ivertfall la hunden tro at man er det;) Den er smart, men også så smart at den "tenker selv", noe som ikke alltid er en fordel. Den er veldig, veldig oppmerksom, noe som er en fordel, men også en ulempe, ved at den også får med seg alt som skjer utenfor ringen.

Dette blir jo selvsagt generelt, og det finnes selvfølgelig variasjoner innen dette.

Jeg pleier sjelden å anbefale kooikeren sånn rett ut av lufta, mest på grunn av det spesielle temperamentet, men jeg syns den passet så godt til beskrivelsen at jeg syns den burde nevnes;)

Kooiker var det første jeg tenkte på og. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en veldig flott hund. Må innrømme at jeg aldri har hørt om rasen.

Men igjen, det er jo derfor jeg spør om litt hjelp i denne tråden :lol:

Nei, det er dessverre ikke så mange som kjenner til rasen. Jeg hadde flaks som fant et kull på nettet da jeg fikk min, jeg visste ikke at de fantes i Norge før jeg fant det kullet. :icon_redface: Det er veldig få av dem i Norge.

Men jeg vet det er iallefall en agilitychampion i Finland, der rasen er ganske mye vanligere enn i Norge. Der har de også en lydighetschampion. Så de er absolutt brukbare til dette, selv om man sjelden ser dem i noen konkurransering, nettopp fordi det er så få av dem. :lol:

Jeg har tenkt å satse på lydighet med min, bare jeg får lappen, eller får flyttet mer sentralt, det er så vondt å komme seg på kurs/treninger her jeg bor nå, og jeg er ikke akkurat kjempeflink til å trene/lære inn selv, trenger litt inputs.

Men hun lærer til på et blunk. Hun kan bjeffe på kommando, kan hoppe opp i ansiktshøyde på meg på kommando(dette lærte hun på 3 minutter når vi var på rasespesialen i fjor), og diverse andre ting. :lol: Kjempemorsom å trene med, for hun prøver så hardt å skjønne hva jeg mener! :aww: Hun kan dog være litt blond av og til, men det er bare sjarmerende. :lol:

5 mnd gammel:

des09jan10086.jpg

2 1/2 mnd gammel, litt kenguru-gener:

November09062.jpg

På tur i skogen 14-15 mnd gammel. :aww:

Lundiitur.jpg

Editet for ørtende gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tenkte på Kelpie jeg, men nå finnes det vel mange her inne som er bedre egnet til å uttale seg om den rasen enn meg... :icon_redface:

Det er ingen mellomhund :lol:

(eller det fins vel 2 stk som bare aldri ble større enn mellomhund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er dessverre ikke så mange som kjenner til rasen. Jeg hadde flaks som fant et kull på nettet da jeg fikk min, jeg visste ikke at de fantes i Norge før jeg fant det kullet. :lol: Det er veldig få av dem i Norge.Men jeg vet det er iallefall en agilitychampion i Finland, der rasen er ganske mye vanligere enn i Norge. Der har de også en lydighetschampion. Så de er absolutt brukbare til dette, selv om man sjelden ser dem i noen konkurransering, nettopp fordi det er så få av dem. :lol: Jeg har tenkt å satse på lydighet med min, bare jeg får lappen, eller får flyttet mer sentralt, det er så vondt å komme seg på kurs/treninger her jeg bor nå, og jeg er ikke akkurat kjempeflink til å trene/lære inn selv, trenger litt inputs.Men hun lærer til på et blunk. Hun kan bjeffe på kommando, kan hoppe opp i ansiktshøyde på meg på kommando(dette lærte hun på 3 minutter når vi var på rasespesialen i fjor), og diverse andre ting. :aww: Kjempemorsom å trene med, for hun prøver så hardt å skjønne hva jeg mener! :aww: Hun kan dog være litt blond av og til, men det er bare sjarmerende. :lol: 5 mnd gammel:2 1/2 mnd gammel, litt kenguru-gener:På tur i skogen 14-15 mnd gammel. :lol: Edit: Der funket bildene ja. :o Etna-spam på sonen. :icon_redface:

hmm, får ikke åpnet filene...

Bare spør hvis du lurer på noe om rasen:)

Er den så reservert som folk skal ha det til? Er vel det jeg er litt skeptisk til med rasen.

Liker egentlig kontaktsøkende hunder.

Hvordan er energi nivået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå ser jeg de. Så nydelig. Ligner jo litt på dp'n min bare i forvokst versjon. :lol:

Var mange som trodde hun var dvergpincher som valp, og jeg ble like fornærmet hver gang. :lol:

Vil ikke etnahund være normalt over 43 cm?

Joo? Tispene skal være 42-46 cm, hannhundene 46-50. Er 43 grensen for mellomklassen i agility? Jeg har ikke peiling på agility. :aww: Jeg anbefalte mer utifra resten av egenskapene som var ønsket. :icon_redface:

Det er også et problem på rasen at mange er for store ifht rasestandard, men dette blir jobbet med. Tispa mi er ca 43 cm.(jeg har ikke fått målt nøyaktig, men hun er mindre enn mora, som er 44cm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joo? Tispene skal være 42-46 cm, hannhundene 46-50. Er 43 grensen for mellomklassen i agility? Jeg har ikke peiling på agility. :lol: Jeg anbefalte mer utifra resten av egenskapene som var ønsket. :icon_redface:

Det er også et problem på rasen at mange er for store ifht rasestandard, men dette blir jobbet med. Tispa mi er ca 43 cm.(jeg har ikke fått målt nøyaktig, men hun er mindre enn mora, som er 44cm.)

Ja, grensen er 43 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, det var en ting å tenke på. Kanskje jeg må prøve å bli litt kjent med Kooikeren. Som du sier, den fylte mange av kriteriene :lol: Takk.

Men den har jo laaaaaaaaaang pels. Er det ikke mye børsting på et sånt dyr?

Synes ikke det egentlig jeg. Blir jo omtrent aldri floker i den pelsen jo! :lol: Dessuten er det ikke alle som har så mye pels :aww:

1097.JPG

Ikke såå mye pels :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...