Gå til innhold
Hundesonen.no

Eagerminds E-kull


Caroline

Recommended Posts

Nå klarer jeg ikke holde meg lenger, de fleste vet vel at Silma er paret allikevel. Jeanette var så grei og minnet meg på at sist sa jeg at jeg ikke skulle lage tråd før valpene var født, fordi jeg ikke ville jinxe det, men nå ga jeg opp...

I slutten av januar var Silma på date i Sverige hos vakre Steven, som var på ferie hos sin oppdretter i Sverige. Flaks for meg, ettersom han egentlig bos i Finland og Silma ikke har godkjent rabiesblodprøve. Han ble behørlig inspisert på My Dog tidligere i januar, og det var også da jeg bestemte meg.

Steven heter offisielt FI SE LV Uch NordJV-09 EeV-10 BaltV-10 Lundecock’s Traveling Man, og bos som sagt i Finland. Han er HD-fri (B), har min.CRD men er fri for PRA, og fullt tannsett. For de som kjenner linjene jeg har fra før så har han samme mor som Rebus, en av mine absolutte favorittisper. Tvers igjennom sunt konstruert med fantasiske bevegelser, noe hun nedarver til sine avkom. Jeg kjenner også farslinjene veldig godt. Gucci, hans far, er far til bl.a. Stitch (Ch Lundecock's Latest News) som jeg har stilt en del, og jeg har møtt ganske mange avkom generelt, samt stilt både ham og hans far, og møtte også hans kullbror som valp. Fra farssiden kommer en utrolig god hodetype inn, noe jeg trenger på mine linjer, men med de morslinjene han har går jeg allikevel ikke vekk fra sunn konstruksjon. At han også har helsen på sin side er jeg selvfølgelig glad for.

Silma er andre generasjon født hos meg. Hun er ei nett tispe som har brukt lang tid på å bli ferdig. Noe kan kanskje skyldes benbruddet hun hadde ved 3 mnds. alder, men resten skyldes nok at linjene mine generelt er trege. Hun fylte 3 år i januar, og jeg er glad jeg ventet til hun var såpass ferdig før hun fikk sitt første kull. Silma er 3. generasjon med A-hofter (sjelden vare på sheltie) og også hennes far er røntget fri, samt en av hennes to søstre (siste ikke røntget). Ettersom Steven har CRD er hun selvsagt fri på øynene (CRD/PRA, med unntak av et feilstilt øyehår på hvert øye. Det jeg ønsker mer av hos Silma er front, både forbryst og en noe bedre overarm. Hun var også ganske svak i mellomhendene, noe som har bedret seg med alderen. Hun har også fått nok masse i kroppen med årene, men jeg ønsker bedre bein og poter, noe jeg håper Steven vil føre videre. Silma har veldig god type, men har kullsøsken som er noe grove, dermed tok jeg det med i beregningen da jeg valgte hannhund. Ettersom hun ikke bor hjemme normalt er hun sparsomt stilt, men får jevnt over CK, og har Cert, BIR og 4BIG som høydepunkt i utstillingsringen. Utover det er hun en veldig sosial sheltie med god lekelyst.

Ettersom Silma er datter av Saeta, og Steven har samme mor som Rebus blir dette kullet 50% likt stamtavlemessig som mitt C-kull, som jeg er veldig, veldig fornøyd med både utseendemessig og ellers. Fra det kommende kullet kommer jeg og min mor til å beholde ei tispe sammen dersom det blir noe som er bra nok.

Til slutt bilder av dem begge:

Steven-silma2.jpg

Steven-silma1.jpg

Og Silma 46 dager etter paring, her har hun økt 10 cm. i omfang allerede:

183782_10150434552760641_732375640_17404898_8136064_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Takk for det! Det har ligget på hjemmesiden min lenge, men det er liksom noe eget å lage tråd da :wub:

Var det jeg også mente. Holder meg selvsagt oppdatert på hjemmesiden din også, og gleder meg veldig til å sitte barnevakt og hilse på bebisene til lille Pill etterhvert også. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er det ikke mange dager igjen! Silma vokser og gror, og har nå fått herpesvaksine nr. 2. Mageomkretsen er idag (dag 54) på 53 cm., som er veldig mye for ei nett dame som henne, som normalt ligger på ca. 36 cm. Til sammenligning hadde Saeta 52 cm. i mageomkrets på dag 59 da hun var drektig med Silma og hennes 3 søstre, og hun er også litt støre i utgangspunktet. Hun har også gått opp fra sine normale 6,8 kg. til hele 8,6 kg. uten å være feit. Jeg har en feeling på minst 4, det kjennes foreløpig likt ut på begge sider, men av erfaring vet jeg at det er vanskelig å kjenne nøyaktig når det blir fler enn 4. Magebilde kommer bare kameraet lader seg ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke mange dager igjen! Silma vokser og gror, og har nå fått herpesvaksine nr. 2. Mageomkretsen er idag (dag 54) på 53 cm., som er veldig mye for ei nett dame som henne, som normalt ligger på ca. 36 cm. Til sammenligning hadde Saeta 52 cm. i mageomkrets på dag 59 da hun var drektig med Silma og hennes 3 søstre, og hun er også litt støre i utgangspunktet. Hun har også gått opp fra sine normale 6,8 kg. til hele 8,6 kg. uten å være feit. Jeg har en feeling på minst 4, det kjennes foreløpig likt ut på begge sider, men av erfaring vet jeg at det er vanskelig å kjenne nøyaktig når det blir fler enn 4. Magebilde kommer bare kameraet lader seg ferdig.

*Føle seg blond* var Silma du hadde med igår ja? Skjønte liksom ingenting med at hun hadde gått opp 1,8kg iløpet av Crufts liksom, men hjernen min koblet ikke at det er litt vel mye. Og så er jeg enig med deg hun virket jo ikke feit, bare stor.

Jeg er jo dødsdårlig på alle disse S-navnene. Men syntes hun så utrolig godt ut altså! Også med bebiser i magen :)

Håper alt går som det skal fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Føle seg blond* var Silma du hadde med igår ja? Skjønte liksom ingenting med at hun hadde gått opp 1,8kg iløpet av Crufts liksom, men hjernen min koblet ikke at det er litt vel mye. Og så er jeg enig med deg hun virket jo ikke feit, bare stor.

Jeg er jo dødsdårlig på alle disse S-navnene. Men syntes hun så utrolig godt ut altså! Også med bebiser i magen :)

Håper alt går som det skal fremover!

Ja, det var Silma som var med igår :) Hun har ikke gått opp så mye på én uke nei :lol: Bare vent, det kommer snart flere S-navn å bryne seg på :shifty:

Her kommer bilder:

199081_10150451840650641_732375640_17593282_1273823_n.jpg

190312_10150451840780641_732375640_17593283_3804281_n.jpg

Var faktisk ikke så interessert i å stå her og posere jeg, faktisk!

199968_10150451841245641_732375640_17593286_3372307_n.jpg

190538_10150451841420641_732375640_17593288_7421560_n.jpg

189080_10150451841640641_732375640_17593289_5700922_n.jpg

198196_10150451841940641_732375640_17593291_5653611_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til med resten av svangerskapet, fødsel og åtte herlige valpeuker!

Får hun 100 valper, er vel 25 av de tricolor. Men en vet jo ikke hvilke fire-fem-seks av de hundre hun har i magen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til med resten av svangerskapet, fødsel og åtte herlige valpeuker!

Får hun 100 valper, er vel 25 av de tricolor. Men en vet jo ikke hvilke fire-fem-seks av de hundre hun har i magen :whistle:

Takk! Altså, jeg tar gjerne bare soble valper jeg, for å være skikkelig enkel, men teoretisk sett stemmer det du sier. Dog har jeg gjort skygget/skyggetparing to ganger tidligere, og av 10 valper var kun én tric. De to gangene jeg har paret skygget/tric har det blitt overvekt av tric (2t, 1s). For all del, farge kommer sist det, men spennende er det jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Altså, jeg tar gjerne bare soble valper jeg, for å være skikkelig enkel, men teoretisk sett stemmer det du sier. Dog har jeg gjort skygget/skyggetparing to ganger tidligere, og av 10 valper var kun én tric. De to gangene jeg har paret skygget/tric har det blitt overvekt av tric (2t, 1s). For all del, farge kommer sist det, men spennende er det jo!

Nei, genetikk og statistikk virker ikke alltid som det samme. Men det stemmer vel om en har enorme mengder valper som grunnlag, for eksempel 10.000 :lol:

For oss som ikke behøver å tenke på farger i samme måte, er det jo en ekstra og ukjent dimensjon ved avlen. Men selv på berner tenker vi jo litt, i forhold til tegninger. Men så dukker det opp utskudd en skikkelig ikke skjønner en dritt av, for eksempel en norsk bernervalp som ble født for fire måneder siden som er så å si helt hvit fra skulderbladene og fram - helt hvite frambein og hode, bryst og alt, bare noen få bittesmå sorte flekker. Helt absurd, aldri sett maken, ikke spesielt lyse linjer bak hverken mor eller far, og skulle gjerne hørt en genetikker forklare den. Det er rett og slett en WTF-valp.

Sorry OT :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...