Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader du hunden din?


MalinOis

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

I utstillingssesongen ofte ukentlig.

Ellers ved behov, og det varierer fra hund til hund.

Nå når Linus er i verste røytinga vasker jeg han med shampo minst en gang i uka for å framskynde prosessen og få av mest mulig av pelsen jeg har børsta løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bades til hver utstilling, det vil si 2-4 ganger i måneden når de er i pels.

Når de ikke er i pels bades de helst ukentlig for å få av pelsen fortere, og gjerne oftere enn det og. Men jeg er ikke like flink alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til dere som har hann hunder og vasker så skjeldent. De lukter faktisk, og lukten blir ikke bedre etter som dagene går. ca fire dager etter bad er markeringslukten tilbake og etter 14 dager vil jeg helst ikke ha ham i soffaen.

Ingen av våre hannhunder lukter.. Men du har jo langhårs, kan det være han søler litt på sin egen pels kanskje?

Ellers bader jeg Boris kun når jeg må.. ca hver 3 mnd.. også kanskje før utstilling..om jeg gidder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved behov. Noe som i perioder er ganske ofte,da Zara har for vane rulle seg i bæsj og døde dyr heletiden :)

Prøver å bare ha sjampo der hun har fått dritten på seg hvis det ikke er så lenge siden sist hun var i dysjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, må man bade hunden? :)

Kovu har badet en gang i sitt 9 mnd lange liv tror jeg. Det var en våt opplevelse for oss alle. :P Odin ble badet av pappa da han var på ferie der i vinter, han klødde visst sånn så pappa hadde kjøpt en hundeshampo og vasket ham. Men da var det vel et godt halvår siden sist, da jeg jobbet i stall og det av og til var en liten som hadde fest i møkkahaugen...

Jeg skal aldri ha hunde med mye pels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Aldri.

Har en schäfer på 9 år som har blitt badet kanskje 2 ganger i sitt liv. Da med grønnsåpe. Schäfer på 6 år har aldri bada, ikke bc'n på 2 år heller. Tror ikke de lukter ekkel hund egentlig, men det må jo andre bedømme. De lukter sannsynnligvis mest hestebæsj.. :) Jeg har forøvrig ikke bikkjene i møbler, senger eller i stua, så det er ikke noe stort problem for meg i utgangspunktet OM de hadde luktet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før utstilling (varierer) og når de er skitne (merker det på hendene av å klappe, eller de har tatt seg et gjørmebad.)

Vasker Ellie daglig ved løpetid, det hjelper veldig mot løpetidslukt. Da ikke nødvendigvis med sjampo eller hele hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko vaskes når hun røyter (dvs 2 ganger i året) og litt sånn ellers bare fordi hun blir så fluffy og lekker. Men med sjølrensende pels og nærmest luktfri kropp er det ikke nødvendig med noe mer. Skyller henne når det er mye støv og pollen ute, for å minske mine egen rekasjoner. Hun er så reinslig at jeg ikke trenger å ha på truse eller vaske henne heller når hun har løpetid.

Imouto vaskes noe oftere, fordi hun liker å tisse i senger og bare fortsette å sove der (lille grisen). Hun lukter også mer, eller gir fra seg mer greier, og har vært på et lite utstillingsrush den siste tida, stakkars liten. :P

Et annet aspekt er at shibaer gjerne lager et lite ******* hvis de først får lov når det gjelder bading, og jeg gidder ikke noe nykker og tull, så derfor vennes Imouto til å dusje ofte. Aiko er det som vanlig ikke noe drama med. Men vi var feks på utstilling i dag, og gjorde oss klare i går kveld ved å base i snøen. Er jo grenser for jåleri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse blir badet jevnlig, men kun fordi han er hvit og har en pels som suger til seg ALT.

Shensi så sjeldent som mulig. Hittil har hun badet 1 gang og hun er 1 år og 2 mnd nå. Jeg elsker lukta av hund (når de lukter skog, jord, ja rett og slett natur) så for meg trenger hun ikke bades oftere enn når hun har rullet seg i no gris eller hvis hun lukter veldig etter løpetid. Skitne hundepoter som lukter gress og jord er heaven to me, så ja takk til "skitne" hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader mine stort sett før utstilling (er ikke hver gang jeg gidder, hvis de er rene og pene, og det ikke er lenge siden forrige gang de ble badet). Og hvis de blir møkkete såklart(det er heller sjelden, kun hvis Kee får raptus og løper i gjørma, noe som er sjelden).

Også hvis jeg kommer på at det er lenge siden sist, og har litt tid til overs, da kan jeg finne på å gjøre det bare fordi at da er det gjort.

De få gangene jeg faktisk bader dem, er det alltid med shampoo, og av og til balsam. Lite vits i å bare fukte pelsen, føler jeg, når de er tilnærmet rene, men bades mer for å få litt mer glans i pelsen og sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir de badet 0-4 ganger i året (vanligst med 0-2). Huskyen er glad i å rulle seg i drit, av alle slag, så hun blir badet de gangene hun er innsmurt med det. De andre to blir badet når de "lukter hund", dvs at det kan gå alt fra 6mnd til to år mellom hver gang jeg vasker de. Som oftest pleier jeg å være snill, så de blir vasket før vi drar for å bo med familien i jula.

edit; redigert antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka bades hver gang jeg er i Trondheim. :) Så nå går det 3-4 måneder mellom hver gang - tidligere, da jeg bodde hjemme, ble det gjerne bare en dusj eller to i året. Men hun har ganske fet og ekkel labradorpels, så jeg syns ikke det skader å friske den opp med en dusj når jeg først er hjemme en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-3 ganger i mnd.

Alt ettersom de er på utstilling og tid på året.

Oftere i pollen sesongen siden jeg er pollen allergiker og dyrene samler med seg mye pollen i pelsen.

Det har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg være opps på når sesongen begynner igjen.

Bader Brumlemann alt fra 1 gang i mnd. til at det kan gå 3mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader Mira når hun er skitten eller har rullet seg i no som stinker :P . Det blir kanskje 1-3 ganger i året, noe oftere på sommeren siden hun bader MYE i vann som ikke er reint og hun stinker litt etter bading, men det er ikke hver gang jeg bruker shampoo, hender jeg bare spyler henne i dusjen eller med hageslangen som sommeren.

Kunne tenkt meg å bade henne nå, siden hun har begynnt å røyte litt og så hun var skitten da jeg tok en runde med saksen, ble skitten på fingertuppene av hårene hennes noen plasser, men er litt redd for at det skal bli kaldt når vi er ute på tur. Temperaturen ligger på rundt 0+-, men det har snødd MASSE. Bør jeg vente til det er nærmere våren eller går det fint å bade henne nå? Kan no nevne at nå er det LENGE siden hun har blitt badet. Jeg husker ikke sist gang faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfen bades når han må. Dvs. de gangene han har trengt medisinshampo, er vært sølete eller har badet i saltvann. Som regel blir det spyling med hageslangen (eller en dypp i tjernet) når været tillater det.

Argyr bades en gang eller to i året. Han trenger det strengt tatt ikke, men jeg er ikke så stor fan av fettlaget han har i pelsen. Det er jo der for en grunn, derfor bader jeg ikke oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader før utstilling og ellers 1-2 ganger i måneden, alt etter som. Men ikke oftere. Hender det går lenger tid også.

Jeg er for så vidt ikke enig i at en hund nødvendigvis må lukte vondt om den ikke bades ofte. Marvin kan gå mange måneder uten å lukte "hund", men pelsen blir så veldig mye finere av å bades jevnlig. Dessuten kommer det også an på hvordan pels hunden har og hva den har drevet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men nå var det vel spørsmål om hvor ofte man badet hunden MED såpe/sjampoo?! Mine hunder bader hele sommerhalvåret de, så lenge isen har gått, men ikke med såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å bade henne nå, siden hun har begynnt å røyte litt og så hun var skitten da jeg tok en runde med saksen, ble skitten på fingertuppene av hårene hennes noen plasser, men er litt redd for at det skal bli kaldt når vi er ute på tur. Temperaturen ligger på rundt 0+-, men det har snødd MASSE. Bør jeg vente til det er nærmere våren eller går det fint å bade henne nå? Kan no nevne at nå er det LENGE siden hun har blitt badet. Jeg husker ikke sist gang faktisk. :)

Men må du gå tur rett etter at hun er badet da? Kan hun ikke få bli tørr først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må du gå tur rett etter at hun er badet da? Kan hun ikke få bli tørr først?

Neinei, så klart ikke.. :P Tenkte mer på turen imorgen, men hun er jo i aktivitet på tur, så blir jo ikke kaldt da så klart.. :) Går ikke tur når hun er våt nei.. Hun skal få være 100% tørr først. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko har faktisk bare blitt badet en gang med shampo - og det var før utstillingen, planen var å bare bade det hvite men siden vi var så godt i gang. :P Og så ble han dusjet skikkelig, uten såpe, da han hadde allergisjokket sitt, bare for å sjekke at det ikke var noe han hadde rullet seg i. Lupin har enda ikke møtt shampo han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, så klart ikke.. :P Tenkte mer på turen imorgen, men hun er jo i aktivitet på tur, så blir jo ikke kaldt da så klart.. :) Går ikke tur når hun er våt nei.. Hun skal få være 100% tørr først. :P

Hvis hun er tørr, er det ikke noe å tenke på.

Her bades hunden året rundt, januar, juli og desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...