Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader du hunden din?

MalinOis

Recommended Posts

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

I utstillingssesongen ofte ukentlig.

Ellers ved behov, og det varierer fra hund til hund.

Nå når Linus er i verste røytinga vasker jeg han med shampo minst en gang i uka for å framskynde prosessen og få av mest mulig av pelsen jeg har børsta løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bades til hver utstilling, det vil si 2-4 ganger i måneden når de er i pels.

Når de ikke er i pels bades de helst ukentlig for å få av pelsen fortere, og gjerne oftere enn det og. Men jeg er ikke like flink alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til dere som har hann hunder og vasker så skjeldent. De lukter faktisk, og lukten blir ikke bedre etter som dagene går. ca fire dager etter bad er markeringslukten tilbake og etter 14 dager vil jeg helst ikke ha ham i soffaen.

Ingen av våre hannhunder lukter.. Men du har jo langhårs, kan det være han søler litt på sin egen pels kanskje?

Ellers bader jeg Boris kun når jeg må.. ca hver 3 mnd.. også kanskje før utstilling..om jeg gidder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved behov. Noe som i perioder er ganske ofte,da Zara har for vane rulle seg i bæsj og døde dyr heletiden :)

Prøver å bare ha sjampo der hun har fått dritten på seg hvis det ikke er så lenge siden sist hun var i dysjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, må man bade hunden? :)

Kovu har badet en gang i sitt 9 mnd lange liv tror jeg. Det var en våt opplevelse for oss alle. :P Odin ble badet av pappa da han var på ferie der i vinter, han klødde visst sånn så pappa hadde kjøpt en hundeshampo og vasket ham. Men da var det vel et godt halvår siden sist, da jeg jobbet i stall og det av og til var en liten som hadde fest i møkkahaugen...

Jeg skal aldri ha hunde med mye pels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Aldri.

Har en schäfer på 9 år som har blitt badet kanskje 2 ganger i sitt liv. Da med grønnsåpe. Schäfer på 6 år har aldri bada, ikke bc'n på 2 år heller. Tror ikke de lukter ekkel hund egentlig, men det må jo andre bedømme. De lukter sannsynnligvis mest hestebæsj.. :) Jeg har forøvrig ikke bikkjene i møbler, senger eller i stua, så det er ikke noe stort problem for meg i utgangspunktet OM de hadde luktet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før utstilling (varierer) og når de er skitne (merker det på hendene av å klappe, eller de har tatt seg et gjørmebad.)

Vasker Ellie daglig ved løpetid, det hjelper veldig mot løpetidslukt. Da ikke nødvendigvis med sjampo eller hele hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko vaskes når hun røyter (dvs 2 ganger i året) og litt sånn ellers bare fordi hun blir så fluffy og lekker. Men med sjølrensende pels og nærmest luktfri kropp er det ikke nødvendig med noe mer. Skyller henne når det er mye støv og pollen ute, for å minske mine egen rekasjoner. Hun er så reinslig at jeg ikke trenger å ha på truse eller vaske henne heller når hun har løpetid.

Imouto vaskes noe oftere, fordi hun liker å tisse i senger og bare fortsette å sove der (lille grisen). Hun lukter også mer, eller gir fra seg mer greier, og har vært på et lite utstillingsrush den siste tida, stakkars liten. :P

Et annet aspekt er at shibaer gjerne lager et lite ******* hvis de først får lov når det gjelder bading, og jeg gidder ikke noe nykker og tull, så derfor vennes Imouto til å dusje ofte. Aiko er det som vanlig ikke noe drama med. Men vi var feks på utstilling i dag, og gjorde oss klare i går kveld ved å base i snøen. Er jo grenser for jåleri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse blir badet jevnlig, men kun fordi han er hvit og har en pels som suger til seg ALT.

Shensi så sjeldent som mulig. Hittil har hun badet 1 gang og hun er 1 år og 2 mnd nå. Jeg elsker lukta av hund (når de lukter skog, jord, ja rett og slett natur) så for meg trenger hun ikke bades oftere enn når hun har rullet seg i no gris eller hvis hun lukter veldig etter løpetid. Skitne hundepoter som lukter gress og jord er heaven to me, så ja takk til "skitne" hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader mine stort sett før utstilling (er ikke hver gang jeg gidder, hvis de er rene og pene, og det ikke er lenge siden forrige gang de ble badet). Og hvis de blir møkkete såklart(det er heller sjelden, kun hvis Kee får raptus og løper i gjørma, noe som er sjelden).

Også hvis jeg kommer på at det er lenge siden sist, og har litt tid til overs, da kan jeg finne på å gjøre det bare fordi at da er det gjort.

De få gangene jeg faktisk bader dem, er det alltid med shampoo, og av og til balsam. Lite vits i å bare fukte pelsen, føler jeg, når de er tilnærmet rene, men bades mer for å få litt mer glans i pelsen og sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir de badet 0-4 ganger i året (vanligst med 0-2). Huskyen er glad i å rulle seg i drit, av alle slag, så hun blir badet de gangene hun er innsmurt med det. De andre to blir badet når de "lukter hund", dvs at det kan gå alt fra 6mnd til to år mellom hver gang jeg vasker de. Som oftest pleier jeg å være snill, så de blir vasket før vi drar for å bo med familien i jula.

edit; redigert antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka bades hver gang jeg er i Trondheim. :) Så nå går det 3-4 måneder mellom hver gang - tidligere, da jeg bodde hjemme, ble det gjerne bare en dusj eller to i året. Men hun har ganske fet og ekkel labradorpels, så jeg syns ikke det skader å friske den opp med en dusj når jeg først er hjemme en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-3 ganger i mnd.

Alt ettersom de er på utstilling og tid på året.

Oftere i pollen sesongen siden jeg er pollen allergiker og dyrene samler med seg mye pollen i pelsen.

Det har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg være opps på når sesongen begynner igjen.

Bader Brumlemann alt fra 1 gang i mnd. til at det kan gå 3mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader Mira når hun er skitten eller har rullet seg i no som stinker :P . Det blir kanskje 1-3 ganger i året, noe oftere på sommeren siden hun bader MYE i vann som ikke er reint og hun stinker litt etter bading, men det er ikke hver gang jeg bruker shampoo, hender jeg bare spyler henne i dusjen eller med hageslangen som sommeren.

Kunne tenkt meg å bade henne nå, siden hun har begynnt å røyte litt og så hun var skitten da jeg tok en runde med saksen, ble skitten på fingertuppene av hårene hennes noen plasser, men er litt redd for at det skal bli kaldt når vi er ute på tur. Temperaturen ligger på rundt 0+-, men det har snødd MASSE. Bør jeg vente til det er nærmere våren eller går det fint å bade henne nå? Kan no nevne at nå er det LENGE siden hun har blitt badet. Jeg husker ikke sist gang faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfen bades når han må. Dvs. de gangene han har trengt medisinshampo, er vært sølete eller har badet i saltvann. Som regel blir det spyling med hageslangen (eller en dypp i tjernet) når været tillater det.

Argyr bades en gang eller to i året. Han trenger det strengt tatt ikke, men jeg er ikke så stor fan av fettlaget han har i pelsen. Det er jo der for en grunn, derfor bader jeg ikke oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader før utstilling og ellers 1-2 ganger i måneden, alt etter som. Men ikke oftere. Hender det går lenger tid også.

Jeg er for så vidt ikke enig i at en hund nødvendigvis må lukte vondt om den ikke bades ofte. Marvin kan gå mange måneder uten å lukte "hund", men pelsen blir så veldig mye finere av å bades jevnlig. Dessuten kommer det også an på hvordan pels hunden har og hva den har drevet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men nå var det vel spørsmål om hvor ofte man badet hunden MED såpe/sjampoo?! Mine hunder bader hele sommerhalvåret de, så lenge isen har gått, men ikke med såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å bade henne nå, siden hun har begynnt å røyte litt og så hun var skitten da jeg tok en runde med saksen, ble skitten på fingertuppene av hårene hennes noen plasser, men er litt redd for at det skal bli kaldt når vi er ute på tur. Temperaturen ligger på rundt 0+-, men det har snødd MASSE. Bør jeg vente til det er nærmere våren eller går det fint å bade henne nå? Kan no nevne at nå er det LENGE siden hun har blitt badet. Jeg husker ikke sist gang faktisk. :)

Men må du gå tur rett etter at hun er badet da? Kan hun ikke få bli tørr først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må du gå tur rett etter at hun er badet da? Kan hun ikke få bli tørr først?

Neinei, så klart ikke.. :P Tenkte mer på turen imorgen, men hun er jo i aktivitet på tur, så blir jo ikke kaldt da så klart.. :) Går ikke tur når hun er våt nei.. Hun skal få være 100% tørr først. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko har faktisk bare blitt badet en gang med shampo - og det var før utstillingen, planen var å bare bade det hvite men siden vi var så godt i gang. :P Og så ble han dusjet skikkelig, uten såpe, da han hadde allergisjokket sitt, bare for å sjekke at det ikke var noe han hadde rullet seg i. Lupin har enda ikke møtt shampo han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, så klart ikke.. :P Tenkte mer på turen imorgen, men hun er jo i aktivitet på tur, så blir jo ikke kaldt da så klart.. :) Går ikke tur når hun er våt nei.. Hun skal få være 100% tørr først. :P

Hvis hun er tørr, er det ikke noe å tenke på.

Her bades hunden året rundt, januar, juli og desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...