Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader du hunden din?

MalinOis

Recommended Posts

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar
Guest lijenta

Tja vet at jeg har badet med shampo den yngste og tror det er en gang hun er et år. San ellers så har det vært to ganger i ¨året og når dem har rullet seg i noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Pøbel nesten har fått en dusj hver måned-halvannen. Men mest for å venne han til at det faktisk ikke er grusomt å dusje. Sjeldnere blir det jo utover uansett. Det gjorde jeg ikke med min forrige hund, og da han faktisk MÅTTE dusjes (rullet i dritt og det som var), var det alltid en liten kamp. Og jeg endte som oftest å bli den som var våtest ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tror Pøbel nesten har fått en dusj hver måned-halvannen. Men mest for å venne han til at det faktisk ikke er grusomt å dusje. Sjeldnere blir det jo utover uansett. Det gjorde jeg ikke med min forrige hund, og da han faktisk MÅTTE dusjes (rullet i dritt og det som var), var det alltid en liten kamp. Og jeg endte som oftest å bli den som var våtest ...

Minner meg på mine flatter som jeg hadde før, med godbiter så var det bare greit å dursje men drit kult å riste seg etter dusjen hehe. Men ingen dursj kunne stå like høyt i kurs som en søledamm eller råtten myr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn "ordentlig" - med shampo på ryggen? Kanskje en/to ganger i året, muligens.

Det hvite (dvs ben/hode + under magen) = før hver utstilling - klart oftere.

Skulle ønske jeg gadd å stelle de mere, men det er jo så kjedelig...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo så heldige. Nå har jeg begynt å la det gå lenge mellom bad de siste ukene. Lenge er da 9 dager for Lillan som er i full pels og 14 for Merlin som bare har halv pels.

Bad med børst og føning tar 3timer pr hund. Jeg må nok bade Lillan oftere jeg har økt intervallet fra 6 dager som var mye bedre for å ungå floker. Men jeg har jo litt annet å gjøre også og da blir det ikke tid og ork.

Men til dere som har hann hunder og vasker så skjeldent. De lukter faktisk, og lukten blir ikke bedre etter som dagene går. ca fire dager etter bad er markeringslukten tilbake og etter 14 dager vil jeg helst ikke ha ham i soffaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Tinka bades vel om hun har hatt diaré eller noe, men som oftest da bare på rumpa. Ellers er det vel når jeg føler for det, kanskje en-to ganger i halvåret. Men det varierer veldig, ser ikke poenget i å vaske støtt og stadig da hunden ikke stilles ut.

Mens Chico blir vasket litt oftere, men det er rett og slett pga. utstilling. Men det er ikke nødvendigvis et must å vaske hele hunden.

Klart hadde jeg kanskje vasket litt mer og oftere om jeg hadde hatt blåser. Men ser ikke behov for å vaske mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke finnes noe nydeligere enn nyvasket, nybørstet og fluffy puddel blir han vasket mellom hver 10 -14 dag. Han blir badet oftere når det er søle og slaps på bakken.

Så fremt hunden vaskes med milde produkter og tørkes godt kan den vaskes en gang i uka om det er ønskelig - uten noe problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

1-3 ganger i mnd.

Alt ettersom de er på utstilling og tid på året.

Oftere i pollen sesongen siden jeg er pollen allergiker og dyrene samler med seg mye pollen i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent hun får full shamponering, men spyler av bein og mage etter behov. Hun ble badet med shampo i des og feb fordi hun hadde mye veisalt i pelsen og stinket våt hund pga alt regnet vi hadde. Hun vil få seg en rumpevask når løpetia er over, men kommer ikke til å shamponere hele henne, det trengs ikke. Så full shamponering ca 4-6 x i året kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...