Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader du hunden din?

MalinOis

Recommended Posts

Skrevet

Kom til å tenke på det i går etter å ha badet lille Lita.. Det er faktisk nesten 6 md. siden sist hun fikk full skumbad! Hvor ofte bader du din hund?

(Regner ikke med å spyle hunden for skitt og møkk, men bading med shampo ol.)

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar
Guest lijenta
Skrevet

Tja vet at jeg har badet med shampo den yngste og tror det er en gang hun er et år. San ellers så har det vært to ganger i ¨året og når dem har rullet seg i noe

Skrevet

Prøver å gjøre det en gang i måneden. Har egentlig lyst til å gjøre det oftere fordi jeg som regel lar han sove i senga, men jeg er litt skeptisk til å shamponere for mye.

Skrevet

Varierer veldig, men som oftest når han røyter, og før utstillinger dersom det er nødvendig. Blir litt oftere nå vinterstid for å få vekk salt og skitt fra pelsen.

Skrevet

Det varierer veldig, og kommer mye an på hvilken årstid det er..

Men alt mellom 2 og 4 måneder? Sånn omtrent :)

Skrevet

Før utst og ellers ganske ofte, de sover i senga og jeg er allergiker. Men vasker ikke med sjampo hver gang de dusjer å blir gnukket på!

Skrevet

Tror Pøbel nesten har fått en dusj hver måned-halvannen. Men mest for å venne han til at det faktisk ikke er grusomt å dusje. Sjeldnere blir det jo utover uansett. Det gjorde jeg ikke med min forrige hund, og da han faktisk MÅTTE dusjes (rullet i dritt og det som var), var det alltid en liten kamp. Og jeg endte som oftest å bli den som var våtest ...

Guest lijenta
Skrevet

Tror Pøbel nesten har fått en dusj hver måned-halvannen. Men mest for å venne han til at det faktisk ikke er grusomt å dusje. Sjeldnere blir det jo utover uansett. Det gjorde jeg ikke med min forrige hund, og da han faktisk MÅTTE dusjes (rullet i dritt og det som var), var det alltid en liten kamp. Og jeg endte som oftest å bli den som var våtest ...

Minner meg på mine flatter som jeg hadde før, med godbiter så var det bare greit å dursje men drit kult å riste seg etter dusjen hehe. Men ingen dursj kunne stå like høyt i kurs som en søledamm eller råtten myr.

Skrevet

Ca. 1-2 ganger i måneden nå når det er lite utstillinger. Oftere i det værste utstillingsrushet.

Skrevet

Sånn "ordentlig" - med shampo på ryggen? Kanskje en/to ganger i året, muligens.

Det hvite (dvs ben/hode + under magen) = før hver utstilling - klart oftere.

Skulle ønske jeg gadd å stelle de mere, men det er jo så kjedelig...

Susanne

Guest Stella
Skrevet

Hver 10-14 dag sånn ca. Har puddel i utstillingspels, og jeg liker at hun er ren og ser nystelt ut.

Skrevet

Dere er jo så heldige. Nå har jeg begynt å la det gå lenge mellom bad de siste ukene. Lenge er da 9 dager for Lillan som er i full pels og 14 for Merlin som bare har halv pels.

Bad med børst og føning tar 3timer pr hund. Jeg må nok bade Lillan oftere jeg har økt intervallet fra 6 dager som var mye bedre for å ungå floker. Men jeg har jo litt annet å gjøre også og da blir det ikke tid og ork.

Men til dere som har hann hunder og vasker så skjeldent. De lukter faktisk, og lukten blir ikke bedre etter som dagene går. ca fire dager etter bad er markeringslukten tilbake og etter 14 dager vil jeg helst ikke ha ham i soffaen.

Skrevet

Tja, Tinka bades vel om hun har hatt diaré eller noe, men som oftest da bare på rumpa. Ellers er det vel når jeg føler for det, kanskje en-to ganger i halvåret. Men det varierer veldig, ser ikke poenget i å vaske støtt og stadig da hunden ikke stilles ut.

Mens Chico blir vasket litt oftere, men det er rett og slett pga. utstilling. Men det er ikke nødvendigvis et must å vaske hele hunden.

Klart hadde jeg kanskje vasket litt mer og oftere om jeg hadde hatt blåser. Men ser ikke behov for å vaske mer :)

Skrevet

Amiga bades før hver utstilling, og når hun lukter vondt/er skitten (noe som også lett skjer ofte når det ikke er snø)

Foxi får 2 ganger i året med ordentlig vask

Skrevet

Siden det ikke finnes noe nydeligere enn nyvasket, nybørstet og fluffy puddel blir han vasket mellom hver 10 -14 dag. Han blir badet oftere når det er søle og slaps på bakken.

Så fremt hunden vaskes med milde produkter og tørkes godt kan den vaskes en gang i uka om det er ønskelig - uten noe problem. :)

Guest Jonna
Skrevet

1-3 ganger i mnd.

Alt ettersom de er på utstilling og tid på året.

Oftere i pollen sesongen siden jeg er pollen allergiker og dyrene samler med seg mye pollen i pelsen.

Skrevet

Sjeldent hun får full shamponering, men spyler av bein og mage etter behov. Hun ble badet med shampo i des og feb fordi hun hadde mye veisalt i pelsen og stinket våt hund pga alt regnet vi hadde. Hun vil få seg en rumpevask når løpetia er over, men kommer ikke til å shamponere hele henne, det trengs ikke. Så full shamponering ca 4-6 x i året kanskje?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...