Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt råd og hjelp her jeg..


Enits

Recommended Posts

Vims; kjempebra svar!

Jeanette: hun har en psykisk lidelse som gjør det tungt å være Enits i perioder, da svartmaler hun alt og det har hun også skrevet her. Det er psyken som tar henne nå.

Enits: Asti har en annonse liggende klar for posting på finn.no :lol: Ikke pokker om vi gir opp for det! Jeg tar den bare frem med ujevne mellomrom og viser den til han som en trussel. Jeg har mine dager jeg å, og da gjør jeg som Vims anbefaler, henger i en stikk og håper vi ikke møter noen. Jeg har vært og er fortsatt der at jeg tviler noe voldsomt på om han har kommet rett, og det har han for tenk *trampe* Det tar bare litt tid å få han til å lande og bli den lydige hunden han skal bli. Han blir nok neppe en konk.hund som han i utgangspunktet skulle være, men skitt samma, han får lære seg å leve slik han gjør, og det gjør hunder. De er tilpassningsdyktige, noen har bare litt ekstra utfordringer. Så jeg synes du skal dytte den tanken fra deg, hun har en funksjon det lille trollet ditt, og det er å få deg mer ut, og få deg til å smile med sine hyss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Syns du har fått innmari mange bra svar her, jeg. :lol: Jeg trua støtt og stadig med å hive snusern ut vinduet frem til hun var halvannet år - for hun var et helt lite mareritt - men hun har blitt kjempefin! Og tåler fint at jeg ikke virker flere dager på rad. Hiver ut mat og lar henne lete etter, og surrer på en hjernedød tur bare hengende etter bikkja i magebelte på kveldstid - gjerne med musikk i øra, og bare stenger ute hele verden og det er kun DEG der og noe som trekker deg fremover. Det er absolutt å anbefale.

Vet du ikke har verdens beste økonomi, men se om du finner råd til å kjøpe et magebelte. Det er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeanette: hun har en psykisk lidelse som gjør det tungt å være Enits i perioder, da svartmaler hun alt og det har hun også skrevet her. Det er psyken som tar henne nå.

Sorry altså, men ettersom dette er ett hundeforum så er det greit å vite hva som er probelmet med hunden for å kunne hjelpe å gi råd om hunden liksom. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry altså, men ettersom dette er ett hundeforum så er det greit å vite hva som er probelmet med hunden for å kunne hjelpe å gi råd om hunden liksom. :lol:

Slik jeg leser innleggene til TS, tror jeg ikke det er noe i veien med hunden :D Og hvis det mot formodning skulle finnes, eller oppstå, problemer med hunden, regner jeg med at det dukker opp en egen tråd om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Slik jeg leser innleggene til TS, tror jeg ikke det er noe i veien med hunden :lol: Og hvis det mot formodning skulle finnes, eller oppstå, problemer med hunden, regner jeg med at det dukker opp en egen tråd om det.

Jeg bare prøver lese mellomlinjene (siden jeg må vist det da dette er hentet fra chatten), og får med meg ressursforsvar, høyt aktivitets nivå, noe med vonde armer. Men da melder jeg meg ut siden det ikke er noe med hund å gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bli ufin. :)

Var ikke meningen å være ufin, men jeg gidder ikke å bruke tid på å svare deg om du allikevel har tenkt å ignorere de rådene du får. Hvis du allerede har bestemt deg for at det ikke kommer til å fungere for Nala og deg, så kommer det ikke til å fungere for Nala og deg, og da gidder jeg heller ikke å bruke tid på å svare deg.

Men du har fått gode råd her. Hunder er tilpasningsdyktige, de takler stort sett stille-perioder bra, det største problemet med det er som regel vår dårlige samvittighet, fordi vi veit de burde hatt mer.

Du begynner også å kjenne hunden din nå, hva er det hun liker å gjøre? Min polarhund (og din hund er 50 % polarhund) var ikke avhengig av å få bruke hodet sitt, det sleit han heller ikke ut sånn at han ble fornøyd om han ikke fikk bruke seg fysisk. Spor og det å leite etter ting var ikke helt hans greie, det han ikke så var ikke viktig for han, egentlig. Men din hund er også 25 % jakthund og 25 % gjeterhund, så for henne så kan det være noe hun liker å gjøre.

Det jeg har gjort med mine belgere når det har vært perioder med lite aktivitet (for vi er mange som er sånn på sonen, jeg går stort sett i dvale om vinteren selv, så det at det blir lite i perioder, trenger ikke å være det største problemet), er å finne frem klikker og godbit og la de tenke sjøl for å få belønninga, da blir de slitne. Men jeg gjentar meg selv nå - det fungerte ikke på polarhunden, han var egentlig litt motstander av å måtte jobbe for mat, og han lekte ikke i det hele tatt (knapt nok med andre hunder), så han så ikke helt nødvendigheten i å måtte tenke sjøl.

Jeg hadde spark om vinteren og sykkel om sommeren som jeg brukte ganske aktivt når jeg hadde han (ikke så mye nå lenger dessverre, blir stort sett bare gåturer på belgerene, og heldigvis for meg så er den mest aktive av dem stor fan av brøytekanter, så hun løper stort sett i de.. hehe), det trengte ikke å være lange turen om han måtte jobbe hardt. Så hvis jeg visste at dette ble en kortere tur enn han egentlig trengte, så passa jeg bare på å gjøre det tyngre for han - ikke hjelpe til i det hele tatt med spark og sykkel, f.eks. Jeg hadde også kløv til han, men må innrømme at den sjeldent ble brukt, jeg foretrakk at at dro meg rundt, jeg :lol:

Å base i mye snø er tungt for en hundekropp, så det er også et alternativ om du føler du ikke orker så mye selv, hvis du klarer å få henne til å engasjere seg uten at du gjør stort da. Brødhue-belgerene syns det er fantastisk å få fange snøballer :D men igjen - polarhunden syns sånt var unødvendig. Sånn sett var han egentlig vanskeligere å slite ut enn belgerene er, de trenger ikke så mye fysisk når jeg kan "mosjonere" de psykisk, liksom.

Nå er Nala bare en valp enda, og valpetiden ER slitsomt, det er mer jobb med de enn vi husker at det var når de blir voksne (heldigvis, hvis ikke så hadde ikke jeg hatt valp igjen ihvertfall). Men det er ikke så altfor lenge igjen til du har glemt hvor slitsom hun var som valp, og du plutselig en dag oppdager at bøllefrøet har jo blitt forholdsvis voksen og forholdsvis fornuftig, og at hun faktisk kan en hel haug med småting du ikke har tenkt over at hun har lært - og den dagen er kanskje verdt å vente på? Selv om det føles tungt i perioder nå :D

Han blir nok neppe en konk.hund som han i utgangspunktet skulle være, men skitt samma, han får lære seg å leve slik han gjør, og det gjør hunder.

Skal jeg finne frem fisken, eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Kjenner jeg blir litt glad inni meg for all støtten jeg får!

Jeg forstår hva du mener 2ne, men har ikke bestemt meg for noenting jeg. Jeg er bare så fryktelig usikker.

Begynner å kjenne nala veldig godt nå ja, og hennes klart største favoritt er å løpe! i tillegg synes hun det er kjempe gøy å hente ball som jeg kaster, og å leke med andre hunder. det er sååå kjekt! Kan ikke se en hund uten at hun går inn i en modus som ikke er forenelig med å få kontakt med henne. :lol:

Men hun har den siste tiden også begynt med type "gjeter" leking? altså at hun går etter beina på de hundene hun leker med. Så hun utvikler seg jo fortsatt.

Hun storkoser seg når hun for kong fylt med leverpostei. Men foreløpig får jeg henne ikke til å søke etter maten sin. Tror hun rett og slett ikke forstår. Men ute er hun utrolig på å bruke nesen. Så det burde jo gå an å få henne til å lære det.

Har ikke noen problemer med nala sånn sett. eneste problemet var matforsvaret som jeg selv forårsaket, men det er jo mye bedre allerede så ser ikke på det som et problem lengre. innkalling funker rimelig bra, så lenge vi ikke er i nærheten av andre hunder :D

Jeg har tenkt på dette med kløv til henne, men hun er alt for liten til å ha noe i den har jeg forstått? Er et godt stykke å gå til butikk fra meg nemlig, så hadde funket fint å kunne bruke henne til å bære varene hjem. Da er det en mening med å gå liksom.

Men jeg skal ta med meg alle gode råd, og all støtten. Dette skal vi få til, må bare finne en gylden måte å gjøre det på. Det med å ha en lapp på kjøleskapet var jo en utrolig god ide! *notere*

Jeg må helt klart prøve å skaffe meg et slikt belte, det ville vært gull verdt tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nala skal overhodet IKKE bære noe før hun er minst 1 år gammel. Og du ikke kjøpe Baggen-belte. Jeg har en grei jobb og lønn, men valgte å "investerte" i et kjørebelte fra Kennel likevel, til under halvparten av Baggen-varianten. :lol: Kjempefornøyd, men så har jeg hunder som veier 20 kg til sammen, blir kanskje litt andre krav til støtdemping fra en eventyr-trekkblandings-miks som Nala. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nala skal overhodet IKKE bære noe før hun er minst 1 år gammel. Og du ikke kjøpe Baggen-belte. Jeg har en grei jobb og lønn, men valgte å "investerte" i et kjørebelte fra Kennel likevel, til under halvparten av Baggen-varianten. :lol: Kjempefornøyd, men så har jeg hunder som veier 20 kg til sammen, blir kanskje litt andre krav til støtdemping fra en eventyr-trekkblandings-miks som Nala. :)

Nei, var det jeg også mente :)

Hmm, vil det evt stå i beskrivelsen hvor mye det tåler? i forhold til størrelse på hunden?

Mye koster et baggen-belte? Nala trekker lite, med mindre det er hunder i nærheten.

Har bestilt det på hooks :D er 15% rabatt på hundeutstyr der, så nå får jeg en fin pakke i posten om litt med sånn belte, pluss antitrekk kobbel, og noen baller til nala :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her har du link til tre greie trekkbelter http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?keyword=trekkbelte&CATEGORY%2FSUBCATEGORY=5193&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=77

Non-stop ser værre ut på bilde enn i virkeligheten syntes jeg. Holder seg nede på hoftene. Har en grei krok må ha strikk i lina fram til hunden. Non-stop er laget av folk som driver aktivt på konkuranseplan med vorsteh se http://www.non-stopdogwear.no/index.php/nsdw/Forsiden for å se mer om den

Kennel som er brukt er brukt har ikke beinstropper og det er derfor ikke alle kvinner som klarer å holde beltet på hotene. Kroken husker jeg ikke. Men blir den for åpen så går det ann å surre en strikk rundt så strikkbandet holder seg på plass. Det er viktig hvis hun ikke trekker, trekker hun så er det ikke noe problem.

Så har vi baggen som har som tillegsutstyr beinstropper så det ikke sklir opp. Baggen leveres enten i x1 eller x2 og det sier noe om styrken på strikken som ligger i beltet. Den strikken kan du bytte ut. Baggen ruver mer enn non-stop, se baggen.no for ekstra utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du link til tre greie trekkbelter http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?keyword=trekkbelte&CATEGORY%2FSUBCATEGORY=5193&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=77

Non-stop ser værre ut på bilde enn i virkeligheten syntes jeg. Holder seg nede på hoftene. Har en grei krok må ha strikk i lina fram til hunden. Non-stop er laget av folk som driver aktivt på konkuranseplan med vorsteh se http://www.non-stopdogwear.no/index.php/nsdw/Forsiden for å se mer om den

Kennel som er brukt er brukt har ikke beinstropper og det er derfor ikke alle kvinner som klarer å holde beltet på hotene. Kroken husker jeg ikke. Men blir den for åpen så går det ann å surre en strikk rundt så strikkbandet holder seg på plass. Det er viktig hvis hun ikke trekker, trekker hun så er det ikke noe problem.

Så har vi baggen som har som tillegsutstyr beinstropper så det ikke sklir opp. Baggen leveres enten i x1 eller x2 og det sier noe om styrken på strikken som ligger i beltet. Den strikken kan du bytte ut. Baggen ruver mer enn non-stop, se baggen.no for ekstra utstyr.

Takk for svar. Dessverre blir de for kostbar for meg. Har brukt bursdagpengene mine på å bestille fra hooks, så får jeg testet. Om jeg liker det så kan jeg jo begynne å spare for å så investere i en av de bedre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte baggenbeltet for 590 kr, men da lurte jeg meg unna toll og sånne kjipe ting :lol:

Det er beregnet på 1-2 store hunder; dimlingen veier ca 25-27 kg (avhengig av antall løpetisper i nærheten :) ) og er også glad i å løpe og tulle, trekker rimelig mye. Det fungerer glimrende med x2, som er den stiveste fjæringen du får på baggenbeltet. Har også fungert fint med 2 (hann)hunder på til sammen 75 kg i beltet, men da det dukket opp en løpetispe røk selve låsen du setter fast bikkjene med :) I etterpåklokskapens navn kjøpte jeg karabinkrok for flerhunderi, og det fungerer utmerket. Kan også få x1 modellen, som har mykere fjæring og passer bedre til mindre hunder eller hvis du selv er liten og lett.

Jeg har faktisk et kennelbelte liggende, og hvis du vil kan jeg sende det til deg? Det er litt kjipt med tung/hardttrekkende hund fordi beltet rett og slett løsner i innspenninga rundt føreren, og sklir opp og ned. Men hvis Nala ikke trekker så hardt burde det fungere fint, og du får i alle tilfeller sjekka det ut før du svir av bankkortet :D

Det er helt greit å bruke kløv på henne nå, men da bare fylle opp med plastposer som veier nada. Det er faktisk litt av et mentalt arbeide å gå mellom trær med kløv som tar så stor plass så man blir sliten selv om det ikke er særlig tungt. Men det bør du helst ikke gjøre med mindre du har altfor mye penger du må bli kvitt - for kløven blir fort for liten og dermed fryktelig dyr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte baggenbeltet for 590 kr, men da lurte jeg meg unna toll og sånne kjipe ting :lol:

Det er beregnet på 1-2 store hunder; dimlingen veier ca 25-27 kg (avhengig av antall løpetisper i nærheten :D ) og er også glad i å løpe og tulle, trekker rimelig mye. Det fungerer glimrende med x2, som er den stiveste fjæringen du får på baggenbeltet. Har også fungert fint med 2 (hann)hunder på til sammen 75 kg i beltet, men da det dukket opp en løpetispe røk selve låsen du setter fast bikkjene med :D I etterpåklokskapens navn kjøpte jeg karabinkrok for flerhunderi, og det fungerer utmerket. Kan også få x1 modellen, som har mykere fjæring og passer bedre til mindre hunder eller hvis du selv er liten og lett.

Jeg har faktisk et kennelbelte liggende, og hvis du vil kan jeg sende det til deg? Det er litt kjipt med tung/hardttrekkende hund fordi beltet rett og slett løsner i innspenninga rundt føreren, og sklir opp og ned. Men hvis Nala ikke trekker så hardt burde det fungere fint, og du får i alle tilfeller sjekka det ut før du svir av bankkortet :D

Det er helt greit å bruke kløv på henne nå, men da bare fylle opp med plastposer som veier nada. Det er faktisk litt av et mentalt arbeide å gå mellom trær med kløv som tar så stor plass så man blir sliten selv om det ikke er særlig tungt. Men det bør du helst ikke gjøre med mindre du har altfor mye penger du må bli kvitt - for kløven blir fort for liten og dermed fryktelig dyr :D

Jeg har bestilt det på hooks jeg :) Men takker for tilbudet :)

Vel, jeg har ikke penger til å investere i kløv, hvertfall ikke nå. og siden hun vokser mye også så tror jeg at jeg skal vente litt med det.

Forresten, er det vanlig at hunder spiser lekene sine? Nala spiser lekene sine som om de skulle vært tyggebein, og kaster selvfølgelig opp igjen etterpå. Svære sauetøybiter har ingenting i magen å gjøre liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vims: :D Kahlo trekker X2strikken til bunns hun, ønsker meg en eneda hardere strikk. :lol:

Hvis jeg ikke husker alt for feil så legg inn x1 sammen med x2 og koble dem sammen. Altså nååååå skal jeg ut men jeg kan sjekke om det går i løpet av helga. Har vilmarksbeltet og x1 strikket en plass og x2 strikket i beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt det på hooks jeg :P Men takker for tilbudet :P

Vel, jeg har ikke penger til å investere i kløv, hvertfall ikke nå. og siden hun vokser mye også så tror jeg at jeg skal vente litt med det.

Forresten, er det vanlig at hunder spiser lekene sine? Nala spiser lekene sine som om de skulle vært tyggebein, og kaster selvfølgelig opp igjen etterpå. Svære sauetøybiter har ingenting i magen å gjøre liksom :P

Tja, noen hunder tygger fordi de er stressa, noen tygger fordi de er understimulert, mens atter andre bare er tyggere. Dimlingen er en slik en, han elsker å ligge og kosetygge rolig, og har dissekert Amundsen og Scott (bamsene sine :lol:) til det ugjenkjennelige. Polarraser har gjerne sterkt jaktinstinkt, og også hele jaktsekvensen - inkludert å rive fra hverandre byttet og spise opp til slutt - mulig det er det som kicker inn? Det er liksom en liten hobby det der med å makulere ting :D Bare pass på å ha mange forskjellige fine tyggeleker tilgjengelig, og vær glad til at det er bamsene hennes, og ikke skoene dine, hun kaster opp :D

Vims: :) Kahlo trekker X2strikken til bunns hun, ønsker meg en eneda hardere strikk. :D

Det gjør dimlern også iblant :) triks i ludo: kjørestrikk på strikkbeltet = dobbelstrikk = litt bedre jaffal :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, noen hunder tygger fordi de er stressa, noen tygger fordi de er understimulert, mens atter andre bare er tyggere. Dimlingen er en slik en, han elsker å ligge og kosetygge rolig, og har dissekert Amundsen og Scott (bamsene sine :lol:) til det ugjenkjennelige. Polarraser har gjerne sterkt jaktinstinkt, og også hele jaktsekvensen - inkludert å rive fra hverandre byttet og spise opp til slutt - mulig det er det som kicker inn? Det er liksom en liten hobby det der med å makulere ting :D Bare pass på å ha mange forskjellige fine tyggeleker tilgjengelig, og vær glad til at det er bamsene hennes, og ikke skoene dine, hun kaster opp :)

Det gjør dimlern også iblant :D triks i ludo: kjørestrikk på strikkbeltet = dobbelstrikk = litt bedre jaffal :)

Hun har aldri ødelagt noe, annet enn veggen til peisen, og dørkarmen. Men det har hun sluttet med. Er kun lekene sine hun makulerer. ligger rolig å tygger på de som om det skulle vært et tyggebein. Hvorfor ikke bare spise på beinet istedet? hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine svar her, ser jeg :lol:

Nala er jo ung enda, hvor gammel er hun nå? Etter hvert som hun blir eldre vil hun roe seg og takle perioder med lite aktivitet bedre. Det er noe de må lære seg og som unghund er det ofte ekstra lopper i blodet. Så det der kommer seg og dere vil etter hvert bli et fint team som forstår hverandre godt. Ikke minst vil valpefærer gå over og du vil få en hund, ikke et lite mini-monster med pels :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine svar her, ser jeg :lol:

Nala er jo ung enda, hvor gammel er hun nå? Etter hvert som hun blir eldre vil hun roe seg og takle perioder med lite aktivitet bedre. Det er noe de må lære seg og som unghund er det ofte ekstra lopper i blodet. Så det der kommer seg og dere vil etter hvert bli et fint team som forstår hverandre godt. Ikke minst vil valpefærer gå over og du vil få en hund, ikke et lite mini-monster med pels :)

Hun er 6mnd neste uke :D Så hun er enda liten :D Jeg må rett og slett bare finne meg noen rutiner jeg kan klare å følge også i ned og opp perioder :D

Fått utrolig mye gode råd, og mye støtte. Vet ikke hva man skulle gjort uten sonen jeg :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående belte.

Jeg har et belte fra Troll til rett under 400kr, synes det også er bra. Har satt i et tau fra ringene og en karabinkrok i det som jeg kan feste båndet i. Så har jeg en glidende hanefot som jeg synes er behagelig. Har byttet bort fra Baggen da strikken rundt holdt på å ryke her i høst, og det i en situasjon hvor jeg ikke kan miste huskyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 6mnd neste uke :) Så hun er enda liten :D Jeg må rett og slett bare finne meg noen rutiner jeg kan klare å følge også i ned og opp perioder :lol:

Fått utrolig mye gode råd, og mye støtte. Vet ikke hva man skulle gjort uten sonen jeg :D :D

Men en annen viktig ting: er det for slitsomt så er det for slitsomt. Du må tenke på din egen helse først og prioritere deg selv først. Det er bare en hund, tross alt :) Det er ingen skam å omplassere og innse at det ble for mye. Det er i så fall en voksen avgjørelse som det står respekt av. Det er det ingen som trenger å ha dårlig samvittighet for. Det er en ærlig sak at det blir for mye. Så, tenk på deg selv først, du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en annen viktig ting: er det for slitsomt så er det for slitsomt. Du må tenke på din egen helse først og prioritere deg selv først. Det er bare en hund, tross alt :lol: Det er ingen skam å omplassere og innse at det ble for mye. Det er i så fall en voksen avgjørelse som det står respekt av. Det er det ingen som trenger å ha dårlig samvittighet for. Det er en ærlig sak at det blir for mye. Så, tenk på deg selv først, du!

Jo, såklart. Men, jeg kjøpte henne jo fordi hun skulle være terapi for meg :D Og det skader ikke å prøve en stund til hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, såklart. Men, jeg kjøpte henne jo fordi hun skulle være terapi for meg :lol: Og det skader ikke å prøve en stund til hvertfall :D

Jeg skjønner tanken! Så fremst det ikke går ut over din egen helse å prøve en stund til, gjør det jo ikke noe. Som jeg sa tidligere, så roer hunden seg og man blir mer samkjørt.

Jeg ville bare poengtere at det ikke er noen skam å omplassere, ei heller noe nederlag, at det er fullt mulig og fullt forståelig. Det er helt opp til deg og kun du som kjenner hvor skoen trykker. Mennesket først, rett og slett :D

De fleste av oss synes vel fra tid til annet at det er slitsom med hund, det bare snakkes ikke så mye om det. Det er ikke gitt at et hundehold vil gi overskudd og glede, spesielt ikke i valpe -og unghundstiden. Har hørt flere si at det å ha valp kan sammenlignes med å få baby i slitsomhet og omveltning... Men så kommer det jo seg, hunden roer seg og man blir kjent med hverandre og kommer inn i rutinene. Da kan det bli en stor glede. Men det er mye arbeid frem dit, hunden blir ikke oppdratt og lydig av seg selv... :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...