Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn? til nykommer'n!

SiriEveline

Recommended Posts

Lenge har jeg vært på utkikk etter en korthåret collie, og hadde tilogmed funnet oppdretter og potensielt kull.

Men ved siden av alt dette har jeg altså kikket på en annen rase, med mange spennende knallkombinasjoner. Det var spesielt en som tiltalte meg veldig, men følte at det var litt uoppnåelig rett og slett.

Der tok jeg derimot feil og nå venter jeg på å få en egen kleiner münsterländer i hus!

Dette er en rase som står meg utrolig nært og som jeg kan endel om. Rasen er utrolig allsidig og brukes til mangt, og sporter som lydighet og agility er fullt mulig å kombinere med jakt.

Gutten som kommer i hus her skal først og fremst være en jakthund, men vi skal drive aktivt med lydighet og selvfølgelig blir vi å sees i utstillingsringen.

Jeg er klar over at flere av dere vet at jeg også har vurdert bl.a. vorsteh, men følte at jeg var redd jeg ikke ville takle jakt/trekk biten med en slik rase. Nå har jeg innsett at jeg trives veldig godt med jakt og syntes det er en kjempefin aktivitet såvel som sport, og at det altså ikke vil være noe problem å drive med dette.

Til poenget!

Denne gutten trenger jo et navn!

Jeg er veldig glad i unike navn, gjerne litt spesielle som ikke så mange andre har. Med andre ord, et navn som kanskje fester seg litt hos andre.

(ikke noe Tinka til altså!)

Så navnelyst kom treng deg på, for her skal valpis navngis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 188
  • Created
  • Siste svar
Guest lijenta

Første tanken min er Eru som jeg ikke har hørt siden den første hunden min levde. Det er del av et gude navn som betyr noe sant som den ene den spesielle så vid jeg husker. Det var noen som sa det til meg og jeg husker ikke guden nå.

Men gratulere med valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanken min er Eru som jeg ikke har hørt siden den første hunden min levde. Det er del av et gude navn som betyr noe sant som den ene den spesielle så vid jeg husker. Det var noen som sa det til meg og jeg husker ikke guden nå.

Men gratulere med valp.

Det var faktisk veldig fint og kult!

Takk! :)

Gratulerer med kommende valp! :)

:) Tusen takk!

Oj det gjettet jeg faktisk ikke, men burde jo tenkt det! Gratulerer!

Navn ja... *tenke*

Hehe er ikke såå overraskende nei! :( Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gratulere med valp.

Det er vel fra Ringenes Herre, Eru Illuvatar eller noe sånt, som er den ene/gud i den verdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men hvor mange hadde lest Ringenes Herre i Norge for 18 år siden. Ikke så mange så jeg tviler på at navnet kommer derfra, men det spiller ingen rolle. Navnet er ikke vanlig og det er enkelt å rope og det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valget da! :) Blir spennende å se! =)

Siden du hovedsakelig skal drive med jakt og siden det er en jakthund ville jeg gått for noe som har med natur å gjøre eller noe i den duren. Birk er fint.. :)

Dastan

Ario

Brynn

Cain

Taru

Atlas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valget da! :) Blir spennende å se! =)

Siden du hovedsakelig skal drive med jakt og siden det er en jakthund ville jeg gått for noe som har med natur å gjøre eller noe i den duren. Birk er fint.. :)

Dastan

Ario

Brynn

Cain

Taru

Atlas

Og Birk er utrolig oppbrukt! Samt at tante sin ES heter det..

Av de navnene så likte jeg Atlas, men det har jeg hørt tidligere. Men ellers har navnene liten betydning for meg.

Vil liksom ha et navn som en hvermansen i gata forstår, men som allikevel er litt spesielt. For eksempel digger jeg navnet til kelpien til labbis, Ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange hadde lest Ringenes Herre i Norge for 18 år siden. Ikke så mange så jeg tviler på at navnet kommer derfra, men det spiller ingen rolle. Navnet er ikke vanlig og det er enkelt å rope og det er viktig.

Jeg? :) Jeg leste bøkene på engelsk da jeg var rundt 19... Ups - 25 år siden, det :)

Kuling syns jeg er fint (sammen med Orkan, Storm osv)

Kuling var kult :). Jeg stemmer for det :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivo og Ivy er jo ikke så veldig likt, og det er jo og forskjellig skjønn. Uansett, er navnet brukt på sonen kan du jo bruke det for det (kommer ikke på hvem som har en Ivy i farten jeg).

:)

Men heter ikke hunden til foreldrene deres Iver? Det blir jo uansett litt likt sånn i inkallingssammenheng.

Trofast synes jeg faktisk er et skikkelig kult navn, det er så utrolig klisje, men er jo i realiteten ingen hunder som heter det lenger.

Tchjekko (som betyr trofast) er og litt fint synes jeg.(Vet ikke hvordan det staves, men med en sånn thj lyd foran.. nei nå var jeg dårlig til å beskrive :) som i tjall liksom :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivo og Ivy er jo ikke så veldig likt, og det er jo og forskjellig skjønn. Uansett, er navnet brukt på sonen kan du jo bruke det for det (kommer ikke på hvem som har en Ivy i farten jeg).

:)

Men heter ikke hunden til foreldrene deres Iver? Det blir jo uansett litt likt sånn i inkallingssammenheng.

Trofast synes jeg faktisk er et skikkelig kult navn, det er så utrolig klisje, men er jo i realiteten ingen hunder som heter det lenger.

Tchjekko (som betyr trofast) er og litt fint synes jeg.(Vet ikke hvordan det staves, men med en sånn thj lyd foran.. nei nå var jeg dårlig til å beskrive :) som i tjall liksom :) )

Når man skriver det så er det forholdsvis likt :( Og har noen på sonen det, så kan IKKE jeg bruke det, da frarøver jeg den hunden sin spesielle navn, og velger et ikke så spesielt navn som jeg vil ha :P

Tchjekko kunne vært kult, men litt for likt Chico (som vi uttaler på spanskt, altså likt som ditt forslag bare med I).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp :) Men hvordan blir det den rasen og freestyle? (det er det du holder på med ja? :()

Men navn ja...

Artic

Burre/Børre

Botwin :) Jeg kom akutt på igår at mitt neste dyr skulle hete akkurat det!

Cliff

Sniff

Demo

Exo

Frekk :)

Ferino

Kenny

Lopus

Seier

Vill

Morro

Murphy

Orkan

Piper

Trøbbel

Timax

Vargo

Vims !

Ruben

Rask

Nå har jeg tenkt hardt og lenge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil liksom ha et navn som en hvermansen i gata forstår, men som allikevel er litt spesielt. For eksempel digger jeg navnet til kelpien til labbis, Ikke!

*Ler* Jeg forteller aldri hvermannsen hva Ikke egentlig heter :) Jeg sier at hun heter Rikke for å unngå diskusjon og rare blikk :)

Dis, Kjekkas, Kaos, Skade, Split, Flis, Åkei, Fryd, Kaktus, Drøm, Glede, Smule, Mojito, Surr (de er jo litt vimsete disse fuglehundene :( ), Fiks, Pimp :P , Heia, Ymse, Frekk, Friik (evt Frikar, som jeg elsker!) eller London :) (for England-elskere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp :) Men hvordan blir det den rasen og freestyle? (det er det du holder på med ja? :P)

Men navn ja...

Artic

Burre/Børre kallenavnet til Birk (som er ES til tante)

Botwin :) Jeg kom akutt på igår at mitt neste dyr skulle hete akkurat det!

Cliff

Sniff

Demo

Exo

Frekk ;)

Ferino

Kenny denne finnes faktisk på listen min allerede

Lopus

Seier

Vill

Morro

Murphy

Orkan

Piper

Trøbbel

Timax denne likte jeg, men sa liksom ikke pang

Vargo

Vims !

Ruben

Rask

Nå har jeg tenkt hardt og lenge :(

Takk :P Og mange spennende forslag, man får jo tankene igang. Uansett bestemmer jeg meg nok ikke sikkert før valpen er i hus!

*Ler* Jeg forteller aldri hvermannsen hva Ikke egentlig heter :P Jeg sier at hun heter Rikke for å unngå diskusjon og rare blikk :D

Dis, Kjekkas, Kaos, Skade, Split, Flis, Åkei, Fryd, Kaktus, Drøm, Glede, Smule, Mojito, Surr (de er jo litt vimsete disse fuglehundene :P ), Fiks, Pimp :P , Heia, Ymse, Frekk, Friik (evt Frikar, som jeg elsker!) eller London :) (for England-elskere)

Hahaha! Skjønner den ja :P

Münstere er IKKE vimsete! :D Neida, men de er faktisk mye mindre vimsete enn mange av rasene :P

Friik er kult, men kjenner en Veslefrikk :P

Smule liker jeg, hadde jo tenkt å kalle tispe for Smula, men det har jo LineSK tatt :P

Kjekkas var dog kult! og Kaktus liker jeg jo, tror faktisk jeg foreslo det i din tråd en tid tilbake :D

Kom forresten nå også til å tenke på Kanskje.. matcher jo Ikke :( og når jeg tenker på det så hadde ridelæreren min i Mexico en hund som het Como tú, som betyr "Det samme som deg"

Ååå dette skulle ikke være lett, og beklager folkens om jeg er ekstremt kresen, men håper det bare oppmuntrer dere til å komme med rarere og rarere navn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...