Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulempen ved å ikke få dratt på kurs


Kitano

Recommended Posts

Jeg begynte nettopp i en jobb som har ganske varierte (men faste) arbeidstider og får derfor ikke dratt på kurs med hunden. Ettersom jeg er fersk og han er ung er kurs noe jeg hadde store planer om. Først valpekurs, deretter hverdagslydighet og så spor. Men timeplanen min tillater det ikke. Så hva går jeg glipp av?

Det kjipeste var kanskje at jeg flyttet like før valpekurset vi var påmeldt (og betalte for) begynte. En annen kjip ting er at jeg har en ganske bra hundeskole i nærheten (Siddis) som jeg ikke får utnyttet. Finnes det kurs som ikke har en økt i uka, flere uker på rad? Jeg skal på kurs med Norske Redningshunder, men jeg får ikke dratt på fellestreningene fordi jeg stort sett jobber de dagene.

Mitt inntrykk er at kurs nesten er en nødvendighet, av mange grunner. Det blir kurs etterhvert, men ikke før neste år. Og da er hunden voksen. Da er det nok ikke for sent, men i hvert fall ikke for tidlig.

Finnes det gode substitutter for mangel på kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen hundefolk som trener hundene sine? Bli med de engang du kan? Jeg har ikke gått på noe kurskurs med valpen min, men jeg har vært med på fellestreninger i klubben jeg er medlem i, og trent med folk jeg kjenner med hund. For sosialiseringens del, og for forstyrrelsene. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte nettopp i en jobb som har ganske varierte (men faste) arbeidstider og får derfor ikke dratt på kurs med hunden. Ettersom jeg er fersk og han er ung er kurs noe jeg hadde store planer om. Først valpekurs, deretter hverdagslydighet og så spor. Men timeplanen min tillater det ikke. Så hva går jeg glipp av?

Det kjipeste var kanskje at jeg flyttet like før valpekurset vi var påmeldt (og betalte for) begynte. En annen kjip ting er at jeg har en ganske bra hundeskole i nærheten (Siddis) som jeg ikke får utnyttet. Finnes det kurs som ikke har en økt i uka, flere uker på rad? Jeg skal på kurs med Norske Redningshunder, men jeg får ikke dratt på fellestreningene fordi jeg stort sett jobber de dagene.

Mitt inntrykk er at kurs nesten er en nødvendighet, av mange grunner. Det blir kurs etterhvert, men ikke før neste år. Og da er hunden voksen. Da er det nok ikke for sent, men i hvert fall ikke for tidlig.

Finnes det gode substitutter for mangel på kurs?

Siddis har vel helgekurs? Kanskje det er noe? Eventuelt så kan du investere i en privattime eller tre - og så spørre om å få være med på faste treninger de har (de hadde hvertfall) når det passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen hundefolk som trener hundene sine? Bli med de engang du kan? Jeg har ikke gått på noe kurskurs med valpen min, men jeg har vært med på fellestreninger i klubben jeg er medlem i, og trent med folk jeg kjenner med hund. For sosialiseringens del, og for forstyrrelsene. :lol:

Jeg har møtt et par på forumet her som jeg håper å få trent litt med. Ellers har jeg ikke fått kommet i gang med noen klubbtreninger av diverse grunner (mest fordi NKK er litt vimsete).

Hadde inntrykk av at mye kursing var normen selv om man ikke hadde noen ambisjoner med hunden.

Når det gjelder helgekurs, så jobber jeg faktisk de fleste helger, men det er absolutt et veldig godt tips. Har fri innimellom og må utnytte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk stygt om vimsing :) Jeg har helt klart lært mer av å trene med folk jeg har møtt gjennom sonen, enn å gå på kurs. Dimlingen også; for det viktigste for ham har vært å lære å jobbe selv om det er andre (folk, hunder, interessante pinner, fiffige isklumper, etc) i nærheten, og det kan man like gjerne få på fellestreninger i klubben, eller trening med venner.

Likevel er det definitivt av stor betydning for meg å dra på kurs, for da blir jeg satt inn i en veldig lur, organisert greie der vi må trene på ting til neste kurskveld osv. Men det er ikke kurs som har gjort oss flinkere, det bare gir inspirasjon. Og inspirasjon kan man få på flere måter :) Jeg er vokst opp med "åh-men-herre-jemini-valpen-må-jo-på-valpekurs"; men jeg vet ikke om det blir flere valpekurs i framtiden - og da bare for å sjekke om jeg som eier fortsatt er på nett...det viktigste er sosialiseringa og treningssituasjonen, og den kan like lett oppnås i klubben o.l. Tror det bare oppleves som normen med kurs fordi normen er at den gjengse hundeeier aldri får stumpen i gir uten å betale for et kurs først :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke gå kurs. Det er mange som aldri er på kurs eller treninger med hundene sine (om ikke flesteparten) Men man lærer absolutt mest av å gå på kurs og treninger og få hjelp og innspill fra andre. Man utvikler seg mye bedre sånn sett. Men hvis du ikke får dratt på kurs, kan du få mye hjelp av andre flinke hundeeiere som du kan møte iblant. Be dem vise deg noen tips som du kan trene på. Så kan du lese bøker, se dvder feks. Så lenge interessen er der, er du langt på vei :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært på valpekurs med mi og synes jeg har klart å fått til en OK hund ut i fra att jeg bare har vært på kurs.. :lol: Trener jo med henne enda og er på fellestreninger når det er.. :) Man kommer langt uten kurs så lenge man er innstilt på det.. :) Les bøker og se DVD`er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg leser flere bøker nå, kommer det til å tyte teori ut av ørene mine. Dette er noen jeg husker å ha lest:

100% positiv hverdagslydighet

Ikke skyt hunden

Klikkertrening for din hund

Valpeskolen (+ et utall andre valpebøker)

Klikkertrening og dempende signaler

The Golden Retriever Handbook

Your happy healthy pet: Golden Retriever

The Essential Golden Retriever

Why Goldens Do That

Det er du som er sjefen

Det er din hund

Lykkelige lydige hunder

Hundemassasje

Hundens kroppsspåk

Har også Din Hund-bøkene stående, men de gidder jeg ikke lese. Hvis dere ser noe jeg absolutt bør lese, skrik ut. Fordøyer god hundelitteratur over lav terskel. Prøver også å få med meg det meste av fornuft som skrives her, på Canis og på noen internasjonale fora. Mange flinke folk der ute.

Problemet mitt er vel det at jeg ikke har noen knagger å henge det på. Merket det fort når valpen kom i hus at jeg ikke visste noe som helst. Hjalp ikke at jeg trodde jeg kunne noe fordi jeg hadde lest meg opp. Så for min del er erfaring den store mangelvaren. Og det kan jeg ikke lese meg til heller. Derfor har jeg veldig lyst å treffe folk som har peiling, for eksempel via kurs eller klubb.

Forskjellen på meg og mange av de/dere som ikke drar på kurs er at dere faktisk vet hva dere holder på med. Jeg gidder ikke lure meg selv ved å tro at hunden min er et prakteksempel på rasen fordi jeg teoretisk sett kanskje kunne klart å trene den bra. Learning by doing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at de er relativt avleggs. Dessuten er de skrevet på svensk :)

Ingen de jeg har lest er svensk, så da har du nok feil utgave. Jeg syns selv det er bedre å lese bøkene og danne egen mening, enn å basere det på hva andre syns. Mange som ikke liker nordenstam bøkene, men det er fordi de er uenige i måten det gjøres på. Så er du anti ditt og datt, så er jo det greit, da forholder man seg til bøker innen sjangeren man liker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt et par på forumet her som jeg håper å få trent litt med. Ellers har jeg ikke fått kommet i gang med noen klubbtreninger av diverse grunner (mest fordi NKK er litt vimsete).

Hadde inntrykk av at mye kursing var normen selv om man ikke hadde noen ambisjoner med hunden.

Når det gjelder helgekurs, så jobber jeg faktisk de fleste helger, men det er absolutt et veldig godt tips. Har fri innimellom og må utnytte det.

Du kan jo f.eks melde deg inn i sbk på Åsen, rett der med den luftegårddingsen. Her er det fellestrening i lydighet hver tirsdag, og agility mandag og torsdag. Kursene går oftes ukentlig, men vet det iallefall er helgekurs i agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke på kurs med Casper, var planen, men ble bare aldri slik :)

Det er to ting jeg føler jeg kunne fått lettere ved å gå på kurs, og det er:

1. Gå pent i bånd, også i forstyrrende omgivelser (andre hunder)

2. Komme på innkalling i forstyrrende omgivelser (andre hunder).

Førstenevnte kunne jeg rett og slett trengt hjelp til av en instruktør, og det andre punktet kunne jeg trengt få trent på i organiserte omgivelser, altså at man kan prøve å feile på folk og hunder som er der av samme grunn.

Sitt, dekk, triks og blabla klarer man jo fint på egenhånd, men er jo dette med å trene blant andre hunder man går glipp av om man ikke drar på kurs.

Men når det er sagt, så har vi iallefall klart oss helt fint uten, dette med innkalling blant andre hunder kommer seg sakte men sikkert (jeg er dårlig på intensiv trening), og kommer og med alderen hans, og dette med å gå pent i bånd kan jeg vel bare gi opp, har diskutert dette inne på raseforumet, og jeg er visst ikke den eneste som sliter :)

Men dette var jo ikke helt svar på spørsmålet ditt da, og vi hadde jo heller ikke planer om redningshundtrening... eller jo fader, det hadde vi jo faktisk! Men eh... ble aldri slik.. :)

Poenget mitt er iallefall at er man oppegående og er interessert i hund, så klarer man seg fint uten kurs, og når det kommer til mine punkter kan man jo bare finne alternative måter å trene på, langline og innkalling osv, man må jo uansett følge opp selv utover kurs.

Jeg tenker som så at valpekurs er enten for ferskinger uten kunnskap om hund, og/eller for sosialisering og miljøtreningen sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo f.eks melde deg inn i sbk på Åsen, rett der med den luftegårddingsen. Her er det fellestrening i lydighet hver tirsdag, og agility mandag og torsdag. Kursene går oftes ukentlig, men vet det iallefall er helgekurs i agility.

Godt tips! Skal sjekke det ut nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...