Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ta skrytebilde med sløyfer?


Anette

Recommended Posts

Jeg har nå prøvd å være flink å ta et bilde etter hver utstilling med sløyfer, men jeg finner ingen måte å feste de på sånn at de ser OK ut, blir med på bildet etc.

Er det noen som har en genial måte å støtte de opp på eller lignende?

Har tidligere fått til å feste på kanten på bordet men de ble helt idiotisk det også, og disse sløyfene har annen feste mekanisme :)

Dagens tapre forsøk:

IMG_0050.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da så mange sånne valpegrinder å bruke! Løsne en, sett innntil vegg med Amiga fint oppstilt ved siden av og sløyfene hekta på gitteret. :D

Det var en god ide, sånn bortsett fra at den er grønn :P Skal prøve det imorgen.

Heng de på veggen med tegnestift og still hunden under?

Vil jo ikke ødelegge de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng dem opp på halsbåndet hennes?

Slik har i allefall jeg gjort det:

DSC_0106.jpg-for-web.jpg

DSC_0063.jpg-for-web.jpg

De øverste har ikke slike krok-fester som NKK-sløyfene har, så der har jeg tatt en tynn sytråd og knytt dem fast til halsbåndet.

NEINEINEI!! ALDRI fest sløyfene PÅ hunden! Tenk å ødelegge et ellers vakkert bilde av en vakker hund med ei teit sløyfe/rosett da... Tenk om akkurat DET bildet var det flotte bildet der hunden stod perfekt - også skjemmes den av den digre sløyfa som skjuler halve hunden.

Nei, ta bilder uten sløyfer - jeg hater bilder med sløyfer på... *ok - ingen som putta penger på meg altså, men jeg synes virkelig ikke bilder med sløyfer på er spesielt interessant eller pent*. Skal man ha bilder av sløyfene, så ta bilde av sløyfa for seg selv... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Siri, det er nok av bilder av hunder med sløyfer festet til halsbåndet som gjør at du ikke har peiling på hva slags front og hals de har - det ødelegger, rett og slett. Ta i hvert fall bilder uten rosettene også, så du kan gå tilbake og se hvordan hun så ut i den alderen og ha bilde av hele hunden.

Jeg synes også slike grinder kan bli litt dominerende og forstyrrende, avhengig av bakgrunn for øvrig.

Men, det er jo noen generelle tommelfingerregler for gode bilder - for eksempel at utendørs i godt lys alltid er best, husk å ta bilde i hundens høyde (ikke ovenfra, som det du har lagt ut her).

Det ideelle er for eksempel en ren og enkel husvegg i rett farge, hvor hunden stilles opp foran. Så kan du henge opp fiskesnøre/sytråd eller annen usynlig tråd på veggen med to knappenåler som stikkes inn i treverket, og fest rosettene til det. Det kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ene grunnen til at jeg har tatt bilde hver gang er for å se utviklingen og jeg har et bilde fra hver utstilling. Det andre er fordi oppdretter liker å legge ut bilder av de på websiden :)

Jeg skal se om jeg får ordnet en snøre på veggen litt over hennes høyde jeg kan bruke.

Og ja,jeg vet bildet jeg la ut ikke er helt bra, noe fordi hun vil hoppe av bordet og jeg prøver å ta bilde samtidig :)

Men skal ta med meg alle tips og prøve i vei. Kompostgrind tror jeg passer best ute i det grønne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja,jeg vet bildet jeg la ut ikke er helt bra, noe fordi hun vil hoppe av bordet og jeg prøver å ta bilde samtidig :)

Derfor må vakre hunder som ofte fotograferes lære seg kommandoen "bli"... :)

Men seriøst, ikke at jeg kan sammenligne meg med Siri, men jeg har fått mye mer moro med fotografering på turer av X'en etter at hun fikk forståelse for at det lønnet seg å bli i posisjon til jeg gir frikommando - både posisjoner hun selv inntar og posisjoner jeg selv komponerer. Ikke at det sitter 100 prosent, men vi får da til en del bilder jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEINEINEI! ALDRI fest sløyfene PÅ hunden! Tenk å ødelegge et ellers vakkert bilde av en vakker hund med ei teit sløyfe/rosett da... Tenk om akkurat DET bildet var det flotte bildet der hunden stod perfekt - også skjemmes den av den digre sløyfa som skjuler halve hunden.

Nei, ta bilder uten sløyfer - jeg hater bilder med sløyfer på... *ok - ingen som putta penger på meg altså, men jeg synes virkelig ikke bilder med sløyfer på er spesielt interessant eller pent*. Skal man ha bilder av sløyfene, så ta bilde av sløyfa for seg selv... :)

Helt enig! Sløyfer er jo bare søppel alikevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEINEINEI! ALDRI fest sløyfene PÅ hunden! Tenk å ødelegge et ellers vakkert bilde av en vakker hund med ei teit sløyfe/rosett da... Tenk om akkurat DET bildet var det flotte bildet der hunden stod perfekt - også skjemmes den av den digre sløyfa som skjuler halve hunden.

Nei, ta bilder uten sløyfer - jeg hater bilder med sløyfer på... *ok - ingen som putta penger på meg altså, men jeg synes virkelig ikke bilder med sløyfer på er spesielt interessant eller pent*. Skal man ha bilder av sløyfene, så ta bilde av sløyfa for seg selv... :)

:) :) Derfor tar man jo bilder både med og uten sløyfe da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0050.JPG

ene grunnen til at jeg har tatt bilde hver gang er for å se utviklingen og jeg har et bilde fra hver utstilling. Det andre er fordi oppdretter liker å legge ut bilder av de på websiden :)

Ser du noe særlig av utviklingen på slike bilder, til senere :) ?

Ellers så er jeg veldig enig med Siri. Er jo bare å ta et nytt bilde fra hver utstilling, oppdretteren setter nok pris på bilde uansett når det er oppstilt- Enten det er med sløyfer eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du noe særlig av utviklingen på slike bilder, til senere :) ?

Ellers så er jeg veldig enig med Siri. Er jo bare å ta et nytt bilde fra hver utstilling, oppdretteren setter nok pris på bilde uansett når det er oppstilt- Enten det er med sløyfer eller ikke :)

Men kjære deg jeg sa jo det var bildet som ikke var bra, jeg tok 10+ andre bilder hvor hun stod pent men viftet med halen eller veivet med hodet eller handa mi var i veien. Jeg bare slang det inn for å vise hvordan ting var. Også falt rosettene også hoppet hun også jah.

Jeg slang jo bildet ut så jeg kunne få vite hvordan andre gjør det og kanskje prøve på nytt uten at Amiga prøver å tippe rosetter av bordet eller ta bungyjump på meg mens jeg tar bilde.

Fra tidligere:

65050_10150320726635464_804145463_15591568_993127_n.jpg

Et annet mislykket forsøk liksom, zombie hund og hun flyttet på seg i det jeg tok bilde

IMG_0048.JPG

Så ja, jeg vet det bildet i første post er useless, men poenget var vel å vise hvordan jeg satte rosettene og ting rundt. At amiga satt som en melsekk viste jeg allerede, men det var eneste bilde som ikke var blurry på en eller annen måte for thorstein har tatt med speilrefleksen min :)

får prøve oss etterpå idag med vårt kjære kompaktkamera igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde utstillingshunder så hadde pappa laget et lite "stativ" hvor sløyfene kunne henge pent vedsiden av hunden som stod pent oppstilt.

Jeg ville ikke tatt bilder fra stelle bord, ha på hunden sløyfene eller brukt kompost grinder, det skal være pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å virke frekk, så må både du og hunden din lære dere litt mer "oppførsel" rundt kamera. Dvs du må lære å ta bedre bilder (om det er disse som ble best, jeg antar det siden det er de du legger ut) og hunden din må lære seg å stå i ro og ikke veive rundt med diverse kroppsdeler.

For deg så handler det også om bakgrunn, lys og vinkel på kamera i forhold til hunden. Det kan ofte være en fordel å være to, så en tar bildene og en passer på hunden. Sløyfene synes jeg aldri hører hjemme på hunden, så du må finne en løsning til feste der. Fiskesnøre blir ganske så usynelig ofte på bilder, så du kan eks lage fester til noe med fiskesnøre du kan henge de opp med (evt bruke tegnestift og fiskesnøre, mange rosetter har jo festeordninger av forskjellige slag).

Selv liker jeg hverken bilder av bikkja i sofaen med sløyfene, eller i senga. Skal man ha et "avslappende" bilder med sløyfer, måtte det vært foran noe litt mer nøytralt (noe hverken soverom eller stue er). Og få hunden ned fra stellebordet. Om du foretrekker å ha hunden litt i høyden når du ta bilder, så ville jeg ha ordnet med noe større den kan stå på ute, slik at du får en jamn flate i hele bildet, og ikke en masse kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å virke frekk, så må både du og hunden din lære dere litt mer "oppførsel" rundt kamera. Dvs du må lære å ta bedre bilder (om det er disse som ble best, jeg antar det siden det er de du legger ut) og hunden din må lære seg å stå i ro og ikke veive rundt med diverse kroppsdeler.

Det går ofte lettere å få henne i ro når man er 2.

Og angående bedre bilder, det er helt ok, jeg bruker kompaktkamera her, som jeg ikke får noe gode bilder med. Har speilrefleks men Sambo har det i Trondheim for tia. Og nei, jeg tar deg ikke som frekk, for jeg vet det er crap bilder og crap av meg og prøve å få hun i ro mens jeg hopper unna og ta bilder ;) (får kanskje dra frem stativet og sette på kamera på også)

For deg så handler det også om bakgrunn, lys og vinkel på kamera i forhold til hunden. Det kan ofte være en fordel å være to, så en tar bildene og en passer på hunden. Sløyfene synes jeg aldri hører hjemme på hunden, så du må finne en løsning til feste der. Fiskesnøre blir ganske så usynelig ofte på bilder, så du kan eks lage fester til noe med fiskesnøre du kan henge de opp med (evt bruke tegnestift og fiskesnøre, mange rosetter har jo festeordninger av forskjellige slag).

Dette kan jeg faktisk lite om men jeg skal ordne fiskesnøre, også se om jeg får ordnet et bord med duk på innat veggen, så blir det en jevn flate.

Ha sløyfene på Amiga har jeg egentlig ikke hatt lyst til uansett :P

Selv liker jeg hverken bilder av bikkja i sofaen med sløyfene, eller i senga. Skal man ha et "avslappende" bilder med sløyfer, måtte det vært foran noe litt mer nøytralt (noe hverken soverom eller stue er). Og få hunden ned fra stellebordet. Om du foretrekker å ha hunden litt i høyden når du ta bilder, så ville jeg ha ordnet med noe større den kan stå på ute, slik at du får en jamn flate i hele bildet, og ikke en masse kanter.

Takk for tips og input,tenker jeg skal høre om Belgerpia kan ta noen bilder av Amiga i helga, så kan jeg dra med meg noen tips :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, jeg tar deg ikke som frekk, for jeg vet det er crap bilder og crap av meg og prøve å få hun i ro mens jeg hopper unna og ta bilder ;) (får kanskje dra frem stativet og sette på kamera på også)

Som jeg skrev lenger opp, så kommer en langt om en lærer hunden en god bli-/frys-kommando.

Det trenger du i utstillingsringen også. Lær henne å bli stående etter at du har posisjonert beina, lær opp toleransen hennes slik at hun blir stående selv om du går rundt henne og går litt fra (som en også trener på når en skal lære hunden stå under marsj, ikke sant), lær henne å titte i retningen du kaster kongle/knipser uten å flytte på seg, lær henne å titte mot deg når du roper uten å komme - også videre. Da kan en til slutt få tatt ganske greie bilder alene også, selv om det alltid er best med medhjelper.

Om du ser bort fra at jeg ikke har gode lysforhold (for mye sol), er dette et bilde jeg har tatt av X'en helt alene, og hun står ganske så skapelig her fordi jeg har lært henne å stå og å bli i posisjon:

230809.jpg

(Hun har nettopp badet i sjøen, derfor ser hun våt og skitten ut, bildet ble tatt som en lek med kamera i parken etterpå)

Her er et bilde hvor hun brått sto veldig pent selv på egenhånd, uten påvirkning fra meg - men takket være en bli-kommando ble hun stående til jeg fikk tatt noen bilder:

0017.jpg

Og her er et annet bilde hvor jeg har komponert motivet, fått henne til å posere slik jeg vil og bli - for å vise at en kan komponere flere typer bilder enn oppstillinger:

0002.jpg

Sånn, da fikk jeg en unnskyldning til å spamme med X'enbilder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...