Gå til innhold
Hundesonen.no

Student og mer enn en hund!?


SiriEveline

Recommended Posts

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Som tråden handler om, er det noe lettere med bare én hund?

Altså det foreldrene mine får meg til å lure på og sånn, er jo det med to hunder, bilen driter jeg rett og slett i, selvom jeg selvfølgelig helst beholder den!

Vet ikke, har aldri hatt mer enn en hund. Og jeg tok friår fra studiene da jeg fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig LETT å leve på studielån hvis man ikke har bil. Jeg har faktisk ikke trengt å ta fult lån før jeg fikk meg bil :)

Med to hunder? Og hvordan gjorde du det da?

Vet ikke, har aldri hatt mer enn en hund. Og jeg tok friår fra studiene da jeg fikk den.

Altså mener du at det er umulig for deg med to hunder og bil, på grunnlag av du ikke klarer å ha en hund (og bil?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh om det er inkl strøm blir det jo bedre.. :) Men 2000 er også lite. :D

Men det er jo utenom deltidsjobb da, og går jo an å få inn ca. 2000kr i mnd. Altså snakker vi 4000kr, også fjerner vi bilen og har 5000kr :P

Tror du at du kan jobbe noe deltid da? Annenhver Lørdag og et par ettermiddager feks?

Mhm! Det er inkludert i planen min, jeg vil bare ikke legge opp til at jeg klarer å skaffe meg det med engang.

Men har jo tenkt å se etter jobb så fort som mulig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo utenom deltidsjobb da, og går jo an å få inn ca. 2000kr i mnd. Altså snakker vi 4000kr, også fjerner vi bilen og har 5000kr :D

ahh, trodde poenget var å kun leve på studielånet jeg :P men om du har deltidsjobb så er det jo helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært student i mange år nå og vil si at jeg er en relativt godt anlagt økonomisk student. Jeg røyker ikke, drikker ikke og kan i nøden leve flere dager på en toro gryterett. Men å ha et sted å bo med to hunder for 3500 vil jeg hevde er temmelig umulig samme hvor i Norge du bor nå, med mindre du havner i et hundevennlig bofelleskap. De er så sjeldne at det bør du ikke bassere deg på. Så dermed må du altså finne en egen leilighet hvor du får ha to hunder. Dette koster penger. Men la oss si at du finner en leiligehet til mirakuløse 4000 i mnd. Har selv måttet ut med 4500 uten strøm her i Bergen når jeg vil bo alene. Legg til en saftig strømregning beregn 500 i mnd (minst). Er du heldig er internett og tv inkludert. Viss ikke vil budsjettet ditt alt kreve at du gir opp dette. Bilen kan du bare glemme for den kommer til å koste for mye selv om du bare lar den står. Er du heldig slipper du også busskort dersom avstandene er små. Det vil si at du har ca 1500,- i mnd til mat. Det vil si at du og hundene skal leve på kun 50kr DAGEN! Selv om du har to små hunder så går bare ikke det opp i opp. Alt av hundeaktiviteter som kurs, utstilling etc blir en fjern drøm for du vil måtte spare lenge bare for å få råd til vaksinering. Dette høres sikkert kjempenegativt ut, men ja jeg syns ikke det er ansvarlig å anskaffe seg enda hund før du vet nøyaktig hva boutgiftene dine er og har fått en deltidsjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tilbake til det med to hunder:



  • Med to hunder dobles jo automatisk risikoen for uforutsette veterinærbesøk.
  • Forsikringsutgiftene blir minimum doblet.
  • Forutgiftene.

Jeg vil anta at dette vil øke de månedlige utgiftene dine med mellom 500 og 1000 kroner pr måned, i forhold til de du har bare med Tinka. I tillegg bør du ha en buffer i forhold til uforutsette veterinærbesøk.

Kurs koster jo fort 1500,- eller mer, og på en konkurransehelg må man vel regne med rundt en tusenlapp i startavgifter, transport, mat osv. Selvfølgelig kan man velge bort dette, men jeg har forstått det sånn at dette er et mål med valpen. Så med mindre det er drømmevalpen som er født nå ville jeg nok seriøst vurdert å vente..

Edit: Det er ganske mange studenter og vgs-elever på Stjørdal som kjemper om de samme deltidsjobbene. Ikke regn denne inn i budsjettet før du har fått en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal klare det helt fint jeg, så lenge du er klar over at du kan få litt dårlig råd :D Ser at mange skriver at du skal ha igjen penger til f.eks. klær... Jeg jobber fulltid, men har ikke så veldig god råd. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg nye klær, men trenger man virkelig det da?! Kan jo unne seg noe nytt hvis man plutselig får litt ekstra penger (jul, bursdag...) men det er jo ikke noe man må ha med i budsjettet? Det har ikke jeg ihvertfall og jeg ser da ikke ut som noen fillefrans uansett :)

Poenget er vel egentlig at man må ofre litt. Jeg har dårlig råd, men jeg kjøper så og si aldri noe til meg selv og er aldri/sjelden med på kino, kafè etc. Men jeg ville jo ikke byttet bort hundene mine med det! Jeg har valgt hunder og det er det jeg bruker min tid og mine penger på! Prioriteringer vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at folk har bedre økonomisk sans enn meg. Jeg hadde jobb ved siden av studiene i tre år og nesten ikke boutgifter. Ei heller hadde jeg hund eller bil. Likevel slet jeg.

Samme her, bare at vi fikk hjelp fra foreldre.

Jeg merker et godt innhogg etter jeg fikk en hund, mat, vaksiner, plutselig syk, forsikring på hund, utstyr etc, og SÅ kommer eventuelle kurs, turer, konkuranser ol.

Husk at MANGE hybeler/bofelleskap etc må man i tillegg skaffe vaskemaskin eller andre lignende ting. (vi f.ex leide fra thorn), der var det en utgift til.

Og husk at om du forer på v&h skal jo valpen ha et annet for en tinka første året ca.

Og hvor mye bruker du på mat? klær, sko, etc.

Jeg er en person som bruker lite penger på klær og sånt og fortsat blir pengene brukt opp en uke før neste studielån.

En kamerat av meg levde for veldig lite i mnd rett og slett fordi han levde på first price nudler og first price ting, usunt som fy ble det og han angret etter et halvt år og tok fult lån/stipend.

August og Januar får man mer, men du skal i tillegg kjøpe bøker, i januar må du i tillegg betale avgift til NKK for klubbmedlemskaper, diverse andre ting du kanskje er medlem i. Og om du er smart ordner du forsikring som trekker en hundrelapp i mnd, istedenfor å få en stor smell i året.

Det er fult mulig å ha to hunder, men jeg ville droppet bil, ellers tror jeg du vil slite hardt med å ha noe glede av å være student. Har ei venninne som ikke har noe tid til overs pga jobb for å klare å bo og ha råd til mat og hunden. I tillegg til å klare studiene etc.

Men helt realistisk ville jeg sett på forbruket du har nå, skriv budsjett på hva du spiser, hva du trenger av klær ol. Så ser du fort hvor mye som er igjen, trekk fra husleie, strøm, internett, for til hunder, månedtlig forsikring og du ser ca hva du har igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal klare det helt fint jeg, så lenge du er klar over at du kan få litt dårlig råd :D Ser at mange skriver at du skal ha igjen penger til f.eks. klær... Jeg jobber fulltid, men har ikke så veldig god råd. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg nye klær, men trenger man virkelig det da?! Kan jo unne seg noe nytt hvis man plutselig får litt ekstra penger (jul, bursdag...) men det er jo ikke noe man må ha med i budsjettet? Det har ikke jeg ihvertfall og jeg ser da ikke ut som noen fillefrans uansett :)

Poenget er vel egentlig at man må ofre litt. Jeg har dårlig råd, men jeg kjøper så og si aldri noe til meg selv og er aldri/sjelden med på kino, kafè etc. Men jeg ville jo ikke byttet bort hundene mine med det! Jeg har valgt hunder og det er det jeg bruker min tid og mine penger på! Prioriteringer vettu :P

Du tror hun vil klare det, til tross for at du selv er i full jobb og sliter med å få hjulene til å gå rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal klare det helt fint jeg, så lenge du er klar over at du kan få litt dårlig råd :D Ser at mange skriver at du skal ha igjen penger til f.eks. klær... Jeg jobber fulltid, men har ikke så veldig god råd. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg nye klær, men trenger man virkelig det da?! Kan jo unne seg noe nytt hvis man plutselig får litt ekstra penger (jul, bursdag...) men det er jo ikke noe man må ha med i budsjettet? Det har ikke jeg ihvertfall og jeg ser da ikke ut som noen fillefrans uansett :)

Poenget er vel egentlig at man må ofre litt. Jeg har dårlig råd, men jeg kjøper så og si aldri noe til meg selv og er aldri/sjelden med på kino, kafè etc. Men jeg ville jo ikke byttet bort hundene mine med det! Jeg har valgt hunder og det er det jeg bruker min tid og mine penger på! Prioriteringer vettu :P

Jeg gikk også i sommersko på vinteren fordi mine var helt utslitt og jeg hadde ikke råd til nye, og jeg gikk i tynn jakke fordi jeg hadde ikke råd til ordentlig vinterjakke.

Noen utgifter kommer enten du vil eller ikke, selvfølgelig har man jo mye klær ol fra før, men noe må alltid fornyes.

Jeg har ingen problemer med å tro hun klarer det, jeg bare synes Siri må se litt mer realistisk på det og kanskje lage budsjett ol, og se hvor man lander. Og som LineSK sa kommer ikke jobbene på trær, selv i stjørdal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror hun vil klare det, til tross for at du selv er i full jobb og sliter med å få hjulene til å gå rundt?

Ja det tror jeg, fordi jeg bor dyrere enn henne, har dyrere bil og større hunder :D Med andre ord, flere store utgifter! Så ja, jeg har trua på at hun skal klare det jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tilbake til det med to hunder:



  • Med to hunder dobles jo automatisk risikoen for uforutsette veterinærbesøk.
  • Forsikringsutgiftene blir minimum doblet.
  • Forutgiftene.

Jeg vil anta at dette vil øke de månedlige utgiftene dine med mellom 500 og 1000 kroner pr måned, i forhold til de du har bare med Tinka. I tillegg bør du ha en buffer i forhold til uforutsette veterinærbesøk.

Kurs koster jo fort 1500,- eller mer, og på en konkurransehelg må man vel regne med rundt en tusenlapp i startavgifter, transport, mat osv. Selvfølgelig kan man velge bort dette, men jeg har forstått det sånn at dette er et mål med valpen. Så med mindre det er drømmevalpen som er født nå ville jeg nok seriøst vurdert å vente..

Edit: Det er ganske mange studenter og vgs-elever på Stjørdal som kjemper om de samme deltidsjobbene. Ikke regn denne inn i budsjettet før du har fått en.

Sier det så enkelt at jeg har fått en fantastisk sjanse når det gjelder valpen. Og å gi slipp på denne kommer ikke på tale.

Men jeg er glad for slike "negative" innlegg, altså litt vekkere til hva man kommer til å måtte betale.

Jeg tror du skal klare det helt fint jeg, så lenge du er klar over at du kan få litt dårlig råd :D Ser at mange skriver at du skal ha igjen penger til f.eks. klær... Jeg jobber fulltid, men har ikke så veldig god råd. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg nye klær, men trenger man virkelig det da?! Kan jo unne seg noe nytt hvis man plutselig får litt ekstra penger (jul, bursdag...) men det er jo ikke noe man må ha med i budsjettet? Det har ikke jeg ihvertfall og jeg ser da ikke ut som noen fillefrans uansett :)

Poenget er vel egentlig at man må ofre litt. Jeg har dårlig råd, men jeg kjøper så og si aldri noe til meg selv og er aldri/sjelden med på kino, kafè etc. Men jeg ville jo ikke byttet bort hundene mine med det! Jeg har valgt hunder og det er det jeg bruker min tid og mine penger på! Prioriteringer vettu :P

Helt enig i klespoenget ditt :P Jeg har gode solide bruksklær, og liker meg godt på billigbutikker, når jeg først trenger noe. Går for det meste i tights og slikt så den er enkel.

Om jeg er heldig vil jeg jo kanskje tilogmed få litt støtte av mine foreldre som veldig gjerne ønsker at jeg fullfører studie :P

Deilig å se så mange forskjellige sider av saken. Og jeg innser jo at denne bilen kanskje må finne et annet sted å bo :P Men kanskje likegreit da jeg uansett må regne med tog for å reise hjemover. Og vel hjemme kan jeg alltids låne en av familiebilene til å reise på utstilling/konkurranse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to hunder? Og hvordan gjorde du det da?

Vet ikke helt om jeg forstod spørsmålet, men kan vise et slags regnskap. Med fult lån og stipend:

- Leie: 3500,-

- Mat: ca 2000, men prøver å knipe ned til 1500,- (men klarer meg ikke uten spekeskinke og roastbiff.... :) )

- Kollektivkort: 400,-

- Fôr: ca 300,- (vinner noen ganger en sekk, så blir ikke så ofte jeg må kjøpe)

- Diverse: ca 300,- (klær o.l.)

OK, ser nå at jeg overdreiv... hadde aldri klart meg uten at jeg hadde spart opp masse hver sommer!

Og ellers...

- Treningssenter ca 900,- pr semester

- Veterinær: bruker ku-veterinæren når han er hjemme på gården, så koster meg ikke no :D

- Hundeklubb: ca 1500,- pr år (innetrening)

- Konkurranser: alt for mye... kanskje 12 000 med reise o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også i sommersko på vinteren fordi mine var helt utslitt og jeg hadde ikke råd til nye, og jeg gikk i tynn jakke fordi jeg hadde ikke råd til ordentlig vinterjakke.

Noen utgifter kommer enten du vil eller ikke, selvfølgelig har man jo mye klær ol fra før, men noe må alltid fornyes.

Jeg har ingen problemer med å tro hun klarer det, jeg bare synes Siri må se litt mer realistisk på det og kanskje lage budsjett ol, og se hvor man lander. Og som LineSK sa kommer ikke jobbene på trær, selv i stjørdal :)

Men du var litt yngre da du var student og hadde kanskje ikke skikkelige vinterstøvler eller vinterjakke fra før?! Siri har jo jobbet en god stund og da har hun helt sikkert spart seg opp et stort lager med klær som sannsynligvis ikke trenger å byttes på de 2 åra..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, bare at vi fikk hjelp fra foreldre.

Jeg merker et godt innhogg etter jeg fikk en hund, mat, vaksiner, plutselig syk, forsikring på hund, utstyr etc, og SÅ kommer eventuelle kurs, turer, konkuranser ol.

Husk at MANGE hybeler/bofelleskap etc må man i tillegg skaffe vaskemaskin eller andre lignende ting. (vi f.ex leide fra thorn), der var det en utgift til.

Og husk at om du forer på v&h skal jo valpen ha et annet for en tinka første året ca.

Og hvor mye bruker du på mat? klær, sko, etc.

Jeg er en person som bruker lite penger på klær og sånt og fortsat blir pengene brukt opp en uke før neste studielån.

En kamerat av meg levde for veldig lite i mnd rett og slett fordi han levde på first price nudler og first price ting, usunt som fy ble det og han angret etter et halvt år og tok fult lån/stipend.

August og Januar får man mer, men du skal i tillegg kjøpe bøker, i januar må du i tillegg betale avgift til NKK for klubbmedlemskaper, diverse andre ting du kanskje er medlem i. Og om du er smart ordner du forsikring som trekker en hundrelapp i mnd, istedenfor å få en stor smell i året.

Det er fult mulig å ha to hunder, men jeg ville droppet bil, ellers tror jeg du vil slite hardt med å ha noe glede av å være student. Har ei venninne som ikke har noe tid til overs pga jobb for å klare å bo og ha råd til mat og hunden. I tillegg til å klare studiene etc.

Men helt realistisk ville jeg sett på forbruket du har nå, skriv budsjett på hva du spiser, hva du trenger av klær ol. Så ser du fort hvor mye som er igjen, trekk fra husleie, strøm, internett, for til hunder, månedtlig forsikring og du ser ca hva du har igjen.

Jeg har ingen problemer med å tro hun klarer det, jeg bare synes Siri må se litt mer realistisk på det og kanskje lage budsjett ol, og se hvor man lander. Og som LineSK sa kommer ikke jobbene på trær, selv i stjørdal :D

Helt enig :) og det er jo delvis derfor jeg laget tråden, samt også for å høre andres erfaringer.

Men du var litt yngre da du var student og hadde kanskje ikke skikkelige vinterstøvler eller vinterjakke fra før?! Siri har jo jobbet en god stund og da har hun helt sikkert spart seg opp et stort lager med klær som sannsynligvis ikke trenger å byttes på de 2 åra..!

Helt riktig! Og alt jeg har (av sportutstyr) tør jeg påstå at er av god kvalitet. Foreldrene mine er veldig sporty og utstyrfriker :P Så det går nok alltids an å arve derifra også :P

Samt at julegaver og slikt alltid er slike ting :P

Vinterjakker har jeg flere av :P

Og som jeg sier til meg selv, det er bare 2 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du var litt yngre da du var student og hadde kanskje ikke skikkelige vinterstøvler eller vinterjakke fra før?! Siri har jo jobbet en god stund og da har hun helt sikkert spart seg opp et stort lager med klær som sannsynligvis ikke trenger å byttes på de 2 åra..!

Jeg har ganske mye klær og sko og jakker men ting ble slitt ut. Jeg var avgårde i 2,5 år.

+ det var HIMLA kaldt der nord og jeg måtte investere i mer stilongser og sånt + varmedress :)

Jeg bare sier at selvom du kanskje har noe uteklær etc kan du ikke belage deg på å tenke at de aldri må byttes ut, om de revner, blir ødelagt etc.

Jeg var veldig som Siri E er nå, når jeg flyttet opp. Og jeg kjente det hardt etter et par mnd at man må 1. budsjettere 2. prøve å holde seg til det 3. leve trangt og på first price.

Uforutsette ting kommer samme hvor mye man nekter å tenke på det, valpen tygger over lader til PC så du får ikke jobbet mer, du revner klær når du falt, noe knuste/gikk i stykker/sluttet å fungere i leiligheten som er ditt, hundene blir syke etc.

Jeg var iallefall kjempeglad når jeg fikk tak i boblejakke på salg og slapp å fryse hver eneste dag :D

Hadde jeg vært student nå i høst (vel er lærling så er lite i forskjell i penger), og hatt samme hendelsene med Amiga med operasjon ol så ville det vært trangt. SElvom jeg har forsikring er det egenandel også. Og vi var mange ganger inn og ut.

Jeg bare har lært å bli realistisk og ikke ta for gitt at alt er så enkelt for som regel smeller verden noe i ansiktet på deg og sier vet du hva, du bommet hardt :P

Og jeg synes det er bedre å faktisk si hvordan vi har hatt det og at ting ikke er så lett som man vil håpe på, istedenfor at alle roper kjør på, blir kjempeenkelt. Tenk hvor digg om man fant en fin billig plass og alt løste seg, men man kan ikke egentlig regne med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske mye klær og sko og jakker men ting ble slitt ut. Jeg var avgårde i 2,5 år.

+ det var HIMLA kaldt der nord og jeg måtte investere i mer stilongser og sånt + varmedress :)

Jeg bare sier at selvom du kanskje har noe uteklær etc kan du ikke belage deg på å tenke at de aldri må byttes ut, om de revner, blir ødelagt etc.

Jeg var veldig som Siri E er nå, når jeg flyttet opp. Og jeg kjente det hardt etter et par mnd at man må 1. budsjettere 2. prøve å holde seg til det 3. leve trangt og på first price.

Uforutsette ting kommer samme hvor mye man nekter å tenke på det, valpen tygger over lader til PC så du får ikke jobbet mer, du revner klær når du falt, noe knuste/gikk i stykker/sluttet å fungere i leiligheten som er ditt, hundene blir syke etc.

Jeg var iallefall kjempeglad når jeg fikk tak i boblejakke på salg og slapp å fryse hver eneste dag :D

Hadde jeg vært student nå i høst (vel er lærling så er lite i forskjell i penger), og hatt samme hendelsene med Amiga med operasjon ol så ville det vært trangt. SElvom jeg har forsikring er det egenandel også. Og vi var mange ganger inn og ut.

Jeg bare har lært å bli realistisk og ikke ta for gitt at alt er så enkelt for som regel smeller verden noe i ansiktet på deg og sier vet du hva, du bommet hardt :P

Og jeg synes det er bedre å faktisk si hvordan vi har hatt det og at ting ikke er så lett som man vil håpe på, istedenfor at alle roper kjør på, blir kjempeenkelt. Tenk hvor digg om man fant en fin billig plass og alt løste seg, men man kan ikke egentlig regne med det.

Varmedress har jeg, og tre boblejakker, 2 skijakker, 2 langrennsjakker osv osv Flere par med vintersko osv.

Altså regner jeg ikke klær inn i budsjettet mitt. Det får isåfall gå under treningsbudsjettet, altså hvis det skulle være nødvendig. Men tror det er mer sannsynlig å kunne låne noe av foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fulltidsstudent med en hund nå. Betaler 3000 kr i MMS, leier et hus på en gård med to venninner, og klarer å legge av ihvertfall 1000 kr mnd. i sparing. Vårt triks er at vi kun kjøper råvarer og lager felles middager hver dag. Det blir ekstremt billig, og maten er god.

Til sommeren/høsten blir det nok en hund til på meg, denne også stor. Jeg firer med tørrfor og vom og hundemat, og det blir ikke så ille. Til sommeren er jeg avhengig av å jobbe for å få penger til begge bikkjene og å ha en veterinærbuffer, men ellers klarer jeg meg fint på studielånet. Jeg er da økonomisk og kjøper ikke ting jeg ikke trenger, men jeg kan reise litt rundt i langhelgene om jeg sparer opp litt.

Jeg har da ikke bil, men betaler 800 kr i måndeskort på tog/buss.

Jeg venta med å bestemme meg for ny hund til jeg viste hvordan livet som student var, og til jeg hadde en plass og bo der jeg kunne ha bikkjene. Tror nok du klarer det fint med ordentlig prioritering og deltidsjobb. Om du finner et rimlig bosted, og kutter ut bilen, kan du klare deg på studielån og sommerjobb om du er flink :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...