Gå til innhold
Hundesonen.no

Matforsvar/ressursforsvar


Enits

Recommended Posts

Har gjort det. Og mesteparten sier, la det være :lol: hehe..

Og da er det selvsagt dumt å følge de rådene? :P

Om du førstes skal tukle med det der, så pass på at det aldri blir konkurranse eller kamp om det hun forsvarer, det trigger det mer. Ikke snik deg rundt henne når hun spiser, det trigger mer. Oppfør deg naturlig rundt henne, rett og slett, selv om hun stivner og knurrer. At du blir forsiktig eller nølende, eller faktisk blir redd av at hun knurrer, trigger også forsvar. På siden kan du trene på slipp-kommando, på ting hun ikke forsvarer i første omgang, og om du skal bytte, bør det du bytter med ha noenlunde samme "verdi" som det du tar fra henne, ihvertfall i begynnelsen. Det skal lønne seg å dele, hun skal ikke tape noe på å gi fra seg det hun har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

En hunde trener på et kurs jeg var på, demonstrerte at dette var ganske uakseptabel oppførsel og viste at man måtte fjerne hunden fra det den blir hekta på når den viser det minste antydning til dette. Det er enkelt nok for meg med små hunder:-) Vi har ikke den typen adferd. Treneren demonstrerte med en Redriver og etter en 30 time med fjerning fra det ettertraktdede hver gang hun knurret, så sluttet hun med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det selvsagt dumt å følge de rådene? :lol:

Om du førstes skal tukle med det der, så pass på at det aldri blir konkurranse eller kamp om det hun forsvarer, det trigger det mer. Ikke snik deg rundt henne når hun spiser, det trigger mer. Oppfør deg naturlig rundt henne, rett og slett, selv om hun stivner og knurrer. At du blir forsiktig eller nølende, eller faktisk blir redd av at hun knurrer, trigger også forsvar. På siden kan du trene på slipp-kommando, på ting hun ikke forsvarer i første omgang, og om du skal bytte, bør det du bytter med ha noenlunde samme "verdi" som det du tar fra henne, ihvertfall i begynnelsen. Det skal lønne seg å dele, hun skal ikke tape noe på å gi fra seg det hun har.

Jeg føler ikke at det er aktuelt for meg å la det være. Hun blir en stor hund, og jeg vil ikke ha en hund som blir aggressiv ovenfor ting hun har, jeg vil ha kontroll.

Nei, jeg blir verken redd eller usikker, og sniker meg ikke rundt henne. Og det er egentlig ikke et problem for meg at hun gjør det da jeg vet jeg kan takle det. Jeg ønsker bare ikke at det skal skje ovenfor andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det selvsagt dumt å følge de rådene? :lol:

Om du førstes skal tukle med det der, så pass på at det aldri blir konkurranse eller kamp om det hun forsvarer, det trigger det mer. Ikke snik deg rundt henne når hun spiser, det trigger mer. Oppfør deg naturlig rundt henne, rett og slett, selv om hun stivner og knurrer. At du blir forsiktig eller nølende, eller faktisk blir redd av at hun knurrer, trigger også forsvar. På siden kan du trene på slipp-kommando, på ting hun ikke forsvarer i første omgang, og om du skal bytte, bør det du bytter med ha noenlunde samme "verdi" som det du tar fra henne, ihvertfall i begynnelsen. Det skal lønne seg å dele, hun skal ikke tape noe på å gi fra seg det hun har.

Nemlig! Viktige ting som står her -lær inn en slipp kommando utenom (hun har en ting som hun ikke synes er himla kul, du har noe som hun synes er knall - i første omgang tilbyr du henne det artige slik at hun slipper det hun har og får det artige - du sier "slipp" i det hun slipper. Etterhvert sier du slipp når du viser henne det artige osv, så etterhvert sier du slipp før du viser henne/gir henne det artige du har som hun ikke har etc osv)

Man kan oppleve at bikkja har ting som den absolutt ikke vil gi fra seg, da er det greit å ha en slipp kommando som funker på avstand - hunder holder ikke så hardt på ting hvis den poteniselle tyven (dvs oss) er et stykke unna -så da kommanderer man slipp og bikkja legger fra seg det forbudte og kommer til deg for belønningen, du gir bikkja belønningen og geleider den bort og fjerner det "forbudte" den la fra seg etterpå når den ikke ser det.

Å herje med matforsvar og lage mye styr rundt det har lett for å gjøre ting verre - og alvorlig matforsvar kan være farlige greier. Bedre at en hund aldri opplever trusler rundt ting den har, for skulle uhellet være ute senere og en unge kommer inn på etc så er den ikke "trent" i forsvaret sitt og vil være langt mildere i forsvaret sitt enn en hund som har erfaring i at ting tas fra den med makt. Den vil kjøre maks nivå umiddelbart. Når folk sier at de fikset matforsvar ved å "ikke finne seg i det" og at hunden ble sporenstreks helt grei, har ikke hatt hunder med skikkelig matforsvar! (Jeg har hatt en hund med voldsomt matforsvar. Vi fikk trent det bort men det var ikke rett frem når hun fant forbudte ting ute. Det var mer avansert trening og neppe noe du behøver med Nala)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt okei å ta tak i det og tenke på dette. Du vil jo ikke at det skal eskalere og hunden din er fortsatt såpass ung at du kan trene den på dette FØR det eventuellt forverrer seg. Det ville jeg også gjort :lol:

Enig :P

Nemlig! Viktige ting som står her -lær inn en slipp kommando utenom (hun har en ting som hun ikke synes er himla kul, du har noe som hun synes er knall - i første omgang tilbyr du henne det artige slik at hun slipper det hun har og får det artige - du sier "slipp" i det hun slipper. Etterhvert sier du slipp når du viser henne det artige osv, så etterhvert sier du slipp før du viser henne/gir henne det artige du har som hun ikke har etc osv)

Man kan oppleve at bikkja har ting som den absolutt ikke vil gi fra seg, da er det greit å ha en slipp kommando som funker på avstand - hunder holder ikke så hardt på ting hvis den poteniselle tyven (dvs oss) er et stykke unna -så da kommanderer man slipp og bikkja legger fra seg det forbudte og kommer til deg for belønningen, du gir bikkja belønningen og geleider den bort og fjerner det "forbudte" den la fra seg etterpå når den ikke ser det.

Å herje med matforsvar og lage mye styr rundt det har lett for å gjøre ting verre - og alvorlig matforsvar kan være farlige greier. Bedre at en hund aldri opplever trusler rundt ting den har, for skulle uhellet være ute senere og en unge kommer inn på etc så er den ikke "trent" i forsvaret sitt og vil være langt mildere i forsvaret sitt enn en hund som har erfaring i at ting tas fra den med makt. Den vil kjøre maks nivå umiddelbart. Når folk sier at de fikset matforsvar ved å "ikke finne seg i det" og at hunden ble sporenstreks helt grei, har ikke hatt hunder med skikkelig matforsvar! (Jeg har hatt en hund med voldsomt matforsvar. Vi fikk trent det bort men det var ikke rett frem når hun fant forbudte ting ute. Det var mer avansert trening og neppe noe du behøver med Nala)

Hun kan slipp kommandoen, men når det gjelder disse tingene hun har matforsvar over, så skal det MYE til før hun kaaanskje slipper.. Jeg trener på inkalling når hun har det. I starten nektet hun å komme, men nå kommer hun men er ivrig etter å dra tilbake til det hun har. men hun er blitt mye bedre allerede. Så håper det går riktig vei :lol: Idag var det kun flekking av tenner, ingen lyd, ingen glefsing. Får bare trene mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at det er aktuelt for meg å la det være. Hun blir en stor hund, og jeg vil ikke ha en hund som blir aggressiv ovenfor ting hun har, jeg vil ha kontroll.

Men en hund som ikke trenger å forsvare ting vil lære seg av med forsvaret, da det ikke er noe å forsvare lenger. Og dette gjelder uansett størrelse på hunden! Jeg vil påstå at det er skumlere med mindre hundenes forsvar, fordi "det er så søtt" og lett å ta fra med makt, mens de stores advarsler blir tatt mer på alvor.

Det at hun tør å si ifra betyr bare at hun er trygg på at du forstår, så VIS henne at dette stemmer. La henne få kose seg i fred med de tingene hun verdsetter mest, og hold slikt unna når det er andre folk/hunder til stede. Det at griseøret er verdt å beskytte betyr ikke at matsmulene under frokostbordet har samme verdi. Kontroll har du ved å ikke la henne ha tilgang til verdifulle saker når hun kan forstyrres i kosen sin. Så enkelt er det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hund som ikke trenger å forsvare ting vil lære seg av med forsvaret, da det ikke er noe å forsvare lenger. Og dette gjelder uansett størrelse på hunden! Jeg vil påstå at det er skumlere med mindre hundenes forsvar, fordi "det er så søtt" og lett å ta fra med makt, mens de stores advarsler blir tatt mer på alvor.

Det at hun tør å si ifra betyr bare at hun er trygg på at du forstår, så VIS henne at dette stemmer. La henne få kose seg i fred med de tingene hun verdsetter mest, og hold slikt unna når det er andre folk/hunder til stede. Det at griseøret er verdt å beskytte betyr ikke at matsmulene under frokostbordet har samme verdi. Kontroll har du ved å ikke la henne ha tilgang til verdifulle saker når hun kan forstyrres i kosen sin. Så enkelt er det faktisk.

Griseøre forsvarer hun ikke. må sterkere godis inn i bildet :lol:

Og jeg forstår hva du mener. Men, er ikke alltid så enkelt som det burde være.

Men ok Tulip, hva da om man kommer over noe godis når man er ute å går tur, og hun skulle reagere på samme måte ovenfor det? hun har jo funnet det, og dermed er det jo "hennes" ? Eller er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder har faktisk hatt matforsvar som valper/unge unghunder. Alle har vokst det av seg fordi de har lært at her i huset får de alltid spise maten sin i fred, akkurat som de får sove i fred. Så har jeg lært inn en slippkommando som sitter så godt at de slipper absolutt alt, både på avstand og nært, så da er det ikke noe problem lenger. Akkurat matforsvar er så himla enkelt å håndtere, for det er ikke verre enn å ikke la hunden ha slike supergodbiter når det er barn eller lignende i nærheten. Min erfaring er også at det er helt okey å ta fra de gode ting de ikke får ha også om de ikke vil slippe, helt rolig gå bort og ta det fra de uten å gjøre noe stort ut av det. Akkurat når det gjelder matforsvar føler jeg vel at det er større sjanse for at det utarter seg og blir et større problem dersom man jobber med det, enn om man ikke jobber med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min kan ha tendenser til matforsvar. Dette gjeld derimot berre når ho stjel ting.. :)

Slik som i sommer. Då fekk ho tak i bein av ei flintsteik. Eg var i godtrua å skulle ta frå henne sidan det var behandla og ikkje ville vere so bra å spise. Då vart eg "bitt". Ikkje til blods, men det var så eg kjente det. Slikt synes eg er skummelt, og eg gjer alt for å unngå slike situasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigere på samme måte som når den har stjålet noe? Gi tilbake og kun la den ha det så lenge den er fredelig med det? Går du på med litt mer selvtillit, som når den har noe som er Ditt, er det vel større sjangs for at hunden viker unna, enn om du går på forsiktig som at du "vet" det tilhører egentlig hunden, noe det vel aldri bør gjøre i dens hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigere på samme måte som når den har stjålet noe? Gi tilbake og kun la den ha det så lenge den er fredelig med det? Går du på med litt mer selvtillit, som når den har noe som er Ditt, er det vel større sjangs for at hunden viker unna, enn om du går på forsiktig som at du "vet" det tilhører egentlig hunden, noe det vel aldri bør gjøre i dens hode.

Njai... les heller dette en gang til.

Å herje med matforsvar og lage mye styr rundt det har lett for å gjøre ting verre - og alvorlig matforsvar kan være farlige greier. Bedre at en hund aldri opplever trusler rundt ting den har, for skulle uhellet være ute senere og en unge kommer inn på etc så er den ikke "trent" i forsvaret sitt og vil være langt mildere i forsvaret sitt enn en hund som har erfaring i at ting tas fra den med makt. Den vil kjøre maks nivå umiddelbart. Når folk sier at de fikset matforsvar ved å "ikke finne seg i det" og at hunden ble sporenstreks helt grei, har ikke hatt hunder med skikkelig matforsvar! (Jeg har hatt en hund med voldsomt matforsvar. Vi fikk trent det bort men det var ikke rett frem når hun fant forbudte ting ute. Det var mer avansert trening og neppe noe du behøver med Nala)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, dette er 2. gang nala viser den type adferd. 1. gang var det over en kotelett, en rå med kjøtt på. Denne gang over et stort margbein.

Hun viser ikke den tendensen over matskål, godbiter, m.m.

Det jeg er usikker på er hvordan å håndtere det. Hva burde jeg gjøre? hva bør jeg ikke gjøre?

Hun blir helt stiv, senker hodet, og knurrer/glefser etter meg om jeg kommer for nærme..

Hvordan har dere gjort det med deres hunder som har matforsvar/ressursforsvar?

Hva slags rase® er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ok Tulip, hva da om man kommer over noe godis når man er ute å går tur, og hun skulle reagere på samme måte ovenfor det? hun har jo funnet det, og dermed er det jo "hennes" ? Eller er jeg helt på bærtur?

Beklager sent svar, har bare spvidt vært innom de siste dagene..

Hvorfor gjør det noe om hun finner noe godt på tur? Det var jo rundt barn du originalt var bekymret?? Som flere har sagt, øv på å bytte samt på å slippe på kommando. Ellers, når du GIR henne noe ekstra godt, la henne være helt ifred når hun har det. Da lærer hun at det hun har fått er bare hennes, mens det hun finner kan byttes i noe bedre. Det å styre for mye med det hun beskytter får henne bare til å beskytte mere!

Valpis har aldri hatt matforsvar, både hund og katt kunne ta ting ut av munnen på henne, mens hun så fortapt på godisen sin.. "den ble borte, mamma" I jula var vi masse folk og hunder sammen, og selv om ingen forsøkte å TA fra henne godisen, ble hun veldig forstyrret av de andre som ble ferdige med sitt snopp og ville leke med henne (hun var den alle de andre hundene ville leke med). Når vi kom hjem oppdaget jeg at hun sluttet å tygge på griseøret om jeg strøk henne på hodet (hun lå i sofa med hodet i fanget mitt) og det er første tegn på utrygghet. Har ikke klappet henne mens hun har godis etter det, og nå kaster hun griseøret på meg for at vi skal "kampe" om det slik hun gjorde før. Hun måtte bare minnes på at jeg ikke kommer til forstyrre henne. Nabokatta kan fortsatt ta tak i griseøret og dra det ut av munnen hennes, og så leker de med det.

Nala er nå i den alderen hvor hun tester grenser og tør si ifra om ting hun ikke liker. Hun har sagt at hun ikke vil forstyrres mens hun har godis, javel, lær henne at du hører hva hun sier. Lær henne også å bytte, hvis du får godisen/leken får hun noe enda bedre, og så det første godisen/leken igjen. Lær henne å slippe det hun har i munnen (spytt ut f.eks) og det hun da får er MYYE bedre enn det hun hadde (ikke gi tilbake det hun hadde først).

Det ER en grunn til at de fleste rådenen du leste om at man skal la de være står der. For det funker! Man bruker fornuftig hundespråk i menneskeversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar, har bare spvidt vært innom de siste dagene..

Hvorfor gjør det noe om hun finner noe godt på tur? Det var jo rundt barn du originalt var bekymret?? Som flere har sagt, øv på å bytte samt på å slippe på kommando. Ellers, når du GIR henne noe ekstra godt, la henne være helt ifred når hun har det. Da lærer hun at det hun har fått er bare hennes, mens det hun finner kan byttes i noe bedre. Det å styre for mye med det hun beskytter får henne bare til å beskytte mere!

Valpis har aldri hatt matforsvar, både hund og katt kunne ta ting ut av munnen på henne, mens hun så fortapt på godisen sin.. "den ble borte, mamma" I jula var vi masse folk og hunder sammen, og selv om ingen forsøkte å TA fra henne godisen, ble hun veldig forstyrret av de andre som ble ferdige med sitt snopp og ville leke med henne (hun var den alle de andre hundene ville leke med). Når vi kom hjem oppdaget jeg at hun sluttet å tygge på griseøret om jeg strøk henne på hodet (hun lå i sofa med hodet i fanget mitt) og det er første tegn på utrygghet. Har ikke klappet henne mens hun har godis etter det, og nå kaster hun griseøret på meg for at vi skal "kampe" om det slik hun gjorde før. Hun måtte bare minnes på at jeg ikke kommer til forstyrre henne. Nabokatta kan fortsatt ta tak i griseøret og dra det ut av munnen hennes, og så leker de med det.

Nala er nå i den alderen hvor hun tester grenser og tør si ifra om ting hun ikke liker. Hun har sagt at hun ikke vil forstyrres mens hun har godis, javel, lær henne at du hører hva hun sier. Lær henne også å bytte, hvis du får godisen/leken får hun noe enda bedre, og så det første godisen/leken igjen. Lær henne å slippe det hun har i munnen (spytt ut f.eks) og det hun da får er MYYE bedre enn det hun hadde (ikke gi tilbake det hun hadde først).

Det ER en grunn til at de fleste rådenen du leste om at man skal la de være står der. For det funker! Man bruker fornuftig hundespråk i menneskeversjon.

Jo, er menneskene jeg er bekymret for. Om hun finner noe ute, og det er barn rundt henne og de kommer brått på henne eller skal ta det fra henne eller noe.

Men ja, jeg får gjøre som dere sier og se hvordan det utvikler seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig alle hunder gjerne vil beholde det de har fått om det er noe nytt, spennende og supergodt. Sånn er det bare, liksom. Til og med min tidligere golden som aldri laget en eneste lyd om jeg tok fra han griseøre eller hva det nå måtte være for noe godt første gang, protesterte da han fikk et skikkelig kjøttstykke med bein til for første gang. For det er faktisk ikke verre å dytte hunden inn på et annet rom om den får noe skikkelig godt. Men kall meg sær, for jeg hadde aldri i verden gitt hunden min noe den kan tygge på litt med barn til stede (spesielt). Unger er uforutsigbare, og uansett hvor mange ganger man sier "ikke gå bort til hunden mens den spiser", vil ungen bort å sjekke allikevel (true story).

Jeg vet jo ikke hvordan Nala er, men om du vet at hun har ressurs-/matforsvar uansett, så må du jo bare ha henne i bånd ute om det er barn med, og ha et øye åpent. Det er jo ikke noe vits å utfordre skjebnen, og skape en urettferdig situasjon for barnet og hunden sin del ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe; Hvordan vet hunden forskjell på at det er bytte av mat, og ikke at den får en godbit som da forsterker adferden? Jeg klarer ikke å se forskjellen.

Hunden knurrer og flekker tenner,,,så kommer en kjempe god godbit som den da velger å spise først siden denne smaker bedre enn det den drev og spiste på, som da virker forsterkende på adferden den holdt på med i det øyeblikket den fikk godbiten, som da var å knurre, flekke tenner og glefse, slik jeg ser det.

Jeg ser mange skriver at adferden skal ignoreres, men vær klar over at hver gang den kommer i denne situasjonen hvor den knurrer og flekker tenner, evt glefser. Så blir denne adferden selvforsterket, sjansen for at dette skjer igjen øker for hver gang.

Jeg syntes også det er viktig å tenke seg litt om før man gir slike råd. Har man en typisk "pleaserhund", så vil dette problemet være kjempe enkelt å løse med disse metodene som blir rådet til. Men har man ikke en typisk "pleaserhund" så kan denne type metode faktisk forsterke hele adferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fulgte rådene om å ikke gjøre noe og la henne være i fred når hun spiser godbit.. men har nå eskalert til alt spiselig.. yey! not..

Hva eksakt har du gjort når du har latt henne være i fred, egentlig? Og drit i å være spydig, det er fint lite interessant å gi deg noen råd som helst om du skal oppføre deg som en furten drittunge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva eksakt har du gjort når du har latt henne være i fred, egentlig? Og drit i å være spydig, det er fint lite interessant å gi deg noen råd som helst om du skal oppføre deg som en furten drittunge..

Det var jo ikke vondt ment mot noen av dere da..

Da har hun fått være i fred.. dvs, jeg har gitt henne det hun får, og gått å gjort på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...