Gå til innhold
Hundesonen.no

Matforsvar/ressursforsvar


Enits

Recommended Posts

Jupp, dette er 2. gang nala viser den type adferd. 1. gang var det over en kotelett, en rå med kjøtt på. Denne gang over et stort margbein.

Hun viser ikke den tendensen over matskål, godbiter, m.m.

Det jeg er usikker på er hvordan å håndtere det. Hva burde jeg gjøre? hva bør jeg ikke gjøre?

Hun blir helt stiv, senker hodet, og knurrer/glefser etter meg om jeg kommer for nærme..

Hvordan har dere gjort det med deres hunder som har matforsvar/ressursforsvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Hva med å unngå situajonen, :lol:

evt gi henne det i bur så ho får være i fred med det...

Og la det evt eskalere?! Nei takk. Hva om hun finner noe, og det kommer et barn i nærheten av henne!? nei nei nei..

Har ikke bur til henne her jeg er nå, og jeg nekter å skulle stenge hun i bur hver gang hun skal få noe. Jeg vil ha kontroll på situasjonen, er bare usikker på hvordan å oppnå det.

Er greit å ha matforsvar i forhold til andre hunder, men i forhold til mennesker synes ikke jeg er tillatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund viste antydning hvis hun spiste noe ekstra godt. Men ingen problem rundt matskålen og ved godbiter og vanlige tyggebein. Derfor lot jeg henne få spise de ekstra gode tingene ifred. Syns ikke det er vits å begynne å trene på det når det kun gjelder en spesifikk ting og ikke på generellt basis. Unngå konfrontasjon rett og slett. Eller unngå å gi skikkelige godbiter.

Hvis hunden stjeler blir det noe annet, for da gjør den jo noe ulovlig i utgangspunktet, og det får kosekvens. (hos meg) Jeg har aldri fått "svar" når jeg har korrigert pga stjeling og tatt ifra dem det de har stjelt. De kan bare prøve seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og la det evt eskalere?! Nei takk. Hva om hun finner noe, og det kommer et barn i nærheten av henne!? nei nei nei..

Har ikke bur til henne her jeg er nå, og jeg nekter å skulle stenge hun i bur hver gang hun skal få noe. Jeg vil ha kontroll på situasjonen, er bare usikker på hvordan å oppnå det.

Er greit å ha matforsvar i forhold til andre hunder, men i forhold til mennesker synes ikke jeg er tillatt..

Hva om du prøver og bytte med henne? Når hun får noe så prøv å bytt det til deg med godbiter, slik att hun kobler deg og maten hennes til noe bra.. :lol: Når hun får et bein da f.eks så prøv å bytt til deg beinet mot en godbit også får hun beinet tilbake etterpå.. Vet ikke om det fungerer.. Har aldri hatt matforsvar på min hund, men kanskje du kan prøve? :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund viste antydning hvis hun spiste noe ekstra godt. Men ingen problem rundt matskålen og ved godbiter og vanlige tyggebein. Derfor lot jeg henne få spise de ekstra gode tingene ifred. Syns ikke det er vits å begynne å trene på det når det kun gjelder en spesifikk ting og ikke på generellt basis. Unngå konfrontasjon rett og slett. Eller unngå å gi skikkelige godbiter.

Hvis hunden stjeler blir det noe annet, for da gjør den jo noe ulovlig i utgangspunktet, og det får kosekvens. (hos meg) Jeg har aldri fått "svar" når jeg har korrigert pga stjeling og tatt ifra dem det de har stjelt. De kan bare prøve seg :lol:

Hmm, kanskje det er noe lignende her da? kanskje jeg må følge litt ekstra med å bare se at ikke det blir verre.. Jeg bare liker ikke oppførselen hennes ang dette..

Hva om du prøver og bytte med henne? Når hun får noe så prøv å bytt det til deg med godbiter, slik att hun kobler deg og maten hennes til noe bra.. :P Når hun får et bein da f.eks så prøv å bytt til deg beinet mot en godbit også får hun beinet tilbake etterpå.. Vet ikke om det fungerer.. Har aldri hatt matforsvar på min hund, men kanskje du kan prøve? :P:)

Høres jo ikke dumt ut, kanskje jeg skal teste det ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt satt ut da min hund gjorde det første gangen. Ja ble faktisk ganske lei meg :lol: Men når jeg så at det var kun når hun spise noe supergodt, orket jeg ikke å lage noe større problem ut av det egentlig. Hun fungerte jo uproblematisk ellers. MEN jeg var alltid obs på henne rundt fremmede, for hvis de har det i seg, så har de det i seg, og da er det bedre føre var. Så feks på julaften når hun fikk pakke å åpne (ektra spennende), ba jeg folk la henne være ifred. Hun skulle ikke føle behov for å måtte beskytte noe. Og det skjedde vel faktisk bare den ene gangen hun gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund viste antydning hvis hun spiste noe ekstra godt. Men ingen problem rundt matskålen og ved godbiter og vanlige tyggebein. Derfor lot jeg henne få spise de ekstra gode tingene ifred. Syns ikke det er vits å begynne å trene på det når det kun gjelder en spesifikk ting og ikke på generellt basis. Unngå konfrontasjon rett og slett. Eller unngå å gi skikkelige godbiter.

Hvis hunden stjeler blir det noe annet, for da gjør den jo noe ulovlig i utgangspunktet, og det får kosekvens. (hos meg) Jeg har aldri fått "svar" når jeg har korrigert pga stjeling og tatt ifra dem det de har stjelt. De kan bare prøve seg :P

Var dette jeg å mente :lol:

Storm har til dags dato knurret til meg 2 ganger på 4år å begge episodene var under "tenåringsoppgjøret"

en gang med marg bein å en ved okse strupe, ene gangen var i buret å jeg skulle ha han ut for vi skulle gå, da kom det brumming fra levra fra han sin side, Da ble jeg bare så forbauset at jeg bare sugde tak i han å dro han ut før han i det hele tatt skjønte hva som skjedde, (kvakk selv av hva jeg gjorde)

Andre gangen hoppet jeg bare i gulvet for å gjøre klart hva jeg mente om den klumpen som lå med strupe under bordet å knurret...kom fort ut å "unnskyldte seg"..

Dette er jo ikke noen perfekte løsninger men det er bare hva jeg gjorde i situasjonen.

Skal sies at nå kan jeg og alle andre(hunder å) plukke hva som helst fra han uansett setting, men er nok veldig lurt å bytte noe,ikke la hunden bli usikker på om du skal stjele fangsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt satt ut da min hund gjorde det første gangen. Ja ble faktisk ganske lei meg :lol: Men når jeg så at det var kun når hun spise noe supergodt, orket jeg ikke å lage noe større problem ut av det egentlig. Hun fungerte jo uproblematisk ellers. MEN jeg var alltid obs på henne rundt fremmede, for hvis de har det i seg, så har de det i seg, og da er det bedre føre var. Så feks på julaften når hun fikk pakke å åpne (ektra spennende), ba jeg folk la henne være ifred. Hun skulle ikke føle behov for å måtte beskytte noe. Og det skjedde vel faktisk bare den ene gangen hun gjorde det.

Ja, jeg kan jo alltids begrense når jeg vet det kommer noe som kan by på problemer. Men jeg er uansett litt redd for utvikling. Hun har ved flere anledninger funnet beinrester utenfor her, og nå er det flyttet barn inn her også som løper rett til henne om de ser henne. Og da er jeg litt redd for hva som KAN skje om det skulle utvikle seg og hun skulle gjøre noe verre enn knurring og glefse..

Var dette jeg å mente :P

Storm har til dags dato knurret til meg 2 ganger på 4år å begge episodene var under "tenåringsoppgjøret"

en gang med marg bein å en ved okse strupe, ene gangen var i buret å jeg skulle ha han ut for vi skulle gå, da kom det brumming fra levra fra han sin side, Da ble jeg bare så forbauset at jeg bare sugde tak i han å dro han ut før han i det hele tatt skjønte hva som skjedde, (kvakk selv av hva jeg gjorde)

Andre gangen hoppet jeg bare i gulvet for å gjøre klart hva jeg mente om den klumpen som lå med strupe under bordet å knurret...kom fort ut å "unnskyldte seg"..

Dette er jo ikke noen perfekte løsninger men det er bare hva jeg gjorde i situasjonen.

Skal sies at nå kan jeg og alle andre(hunder å) plukke hva som helst fra han uansett setting, men er nok veldig lurt å bytte noe,ikke la hunden bli usikker på om du skal stjele fangsten...

Hun er 5 mnd.. Så synes det er tidlig for å være oppgjør.. tror det ligger i henne jeg, bare usikker på hvor mye det evt kan utvikle seg :lol: Jeg kan gjøre hva som helst ellers.. kan ta fra henne matskålen uten problem. så her er jeg litt rådvill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min viste også tendenser til det her om dagen. Det var i lek med en annen hund at han stjal et margbein som egentlig tilhørte den andre hunden. Han knurret til både meg og den andre hunden og ble ganske stiv når vi nærmet oss. Så jeg bestemte meg for å bli kreativ og tilnærme meg gutten med ræva først. Så satte jeg med ned på skrå og utgjorde en slags blokade mellom min og den andre hunden. Da så det ut som om min tolket det som om jeg var på hans lag og jeg kunne klappe ham og ta på margbeinet uten problemer. Dette belønnet jeg. Og viktigst av alt var nok at jeg ikke prøvde å ta beinet fra ham for å "lære ham at jeg er sjefen" elns.

Jeg har ingen aning om hva hunden egentlig tenkte etter å ha sett min litt unormale fremtreden, men nå har han begynt å slippe bein i fanget mitt for deretter å gnage på dem. Jeg skal være forsiktig med å kalle dette for noe som helst, med tanke på at jeg egentlig ikke har peiling, men vi er kanskje litt mer flokk med fellesgjenstander nå enn før.

Et bilde sier vel mer enn tusen ord, og dette ble tatt for 1 sekund siden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun er så ung, tror jeg jeg ville ha trent litt på dette. Ha med skikkelige godbiter med ut, så hvis hun finner noe kjempegodt ute, prøv å bytt. Inne også. Gjerne prøv å få henne til å komme til deg, og ikke du til henne. Hold bein fast mens hun tygger, stryk og si flink. Så la henne få det. Hvis du skal ta ifra, så heller prøv å avlede med en leke eller noe annet godt (kast bortover gulvet). Så henter du den andre tingen i fred og ro. Du må ikke fremstå som en "trussel", og unngå reaksjon. Sitt med hunden i fanget eller at du sitter ved plassen dens, så gir du et griseøre mens du holder litt i det, og så gir du det, mens du sitter sammen med hunden. Slik type trening kan være lurt. Var ikke klar over at hunden din var så ung. Men ikke stress. La hunden få ro og fred til å kose seg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun er så ung, tror jeg jeg ville ha trent litt på dette. Ha med skikkelige godbiter med ut, så hvis hun finner noe kjempegodt ute, prøv å bytt. Inne også. Gjerne prøv å få henne til å komme til deg, og ikke du til henne. Hold bein fast mens hun tygger, stryk og si flink. Så la henne få det. Hvis du skal ta ifra, så heller prøv å avlede med en leke eller noe annet godt (kast bortover gulvet). Så henter du den andre tingen i fred og ro. Du må ikke fremstå som en "trussel", og unngå reaksjon. Sitt med hunden i fanget eller at du sitter ved plassen dens, så gir du et griseøre mens du holder litt i det, og så gir du det, mens du sitter sammen med hunden. Slik type trening kan være lurt. Var ikke klar over at hunden din var så ung. Men ikke stress. La hunden få ro og fred til å kose seg. :lol:

Takk for gode råd, dette virker jo kjempe bra, så det skal jeg gjøre :lol:

CM er kul han, litt dum, men mest misforstått. Energier!

Jeg også liker CM :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hundenes verden har de faktisk lov å forsvare noe de har funnet/fått/har så hun gjør ikke noe galt egentlig. skjønner jo at du ikke vil ta noen sjanser med barn i nærheten, men da må du også snakke med barna(evt foreldre) sånn at de også vet hvordan de skal oppføre seg, og hvilke regler som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hundenes verden har de faktisk lov å forsvare noe de har funnet/fått/har så hun gjør ikke noe galt egentlig. skjønner jo at du ikke vil ta noen sjanser med barn i nærheten, men da må du også snakke med barna(evt foreldre) sånn at de også vet hvordan de skal oppføre seg, og hvilke regler som gjelder.

Mye som er naturlig i hundeverden, men det betyr ikke nødvendigvis at man skal tillate det :P

Ja selvfølgelig, men man kan jo møte på barn man ikke får snakket med på forhånd for eksempel. Ja, vet jeg setter ting veldig på spissen, men jeg vil ikke stå der med en hund som har angrepet et barn, eller en voksen, for den saks skyld :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hundenes verden har de faktisk lov å forsvare noe de har funnet/fått/har så hun gjør ikke noe galt egentlig. skjønner jo at du ikke vil ta noen sjanser med barn i nærheten, men da må du også snakke med barna(evt foreldre) sånn at de også vet hvordan de skal oppføre seg, og hvilke regler som gjelder.

Det er logisk og viktig å skjønne, tror jeg. Har opplevd to hunder tilsynelatende klikke på hverandre over småting som de føler de eier, men elske hverandre etterpå. Det jeg gjerne vil er at hunden min skal skjønne at jeg aldri vil ta fra ham noe som jeg har gitt ham eller han har funnet, så lenge det ikke er skadelig for ham. Så hvis ressursforsvar oppstår ut av det blå, vil jeg gjerne vite hvorfor. Det er kanskje spekulering, men jeg tror hunder kvitter seg med mye potensielt forsvar hvis de lærer å vente på "værsågod" e.l. før de spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er logisk og viktig å skjønne, tror jeg. Har opplevd to hunder tilsynelatende klikke på hverandre over småting som de føler de eier, men elske hverandre etterpå. Det jeg gjerne vil er at hunden min skal skjønne at jeg aldri vil ta fra ham noe som jeg har gitt ham eller han har funnet, så lenge det ikke er skadelig for ham. Så hvis ressursforsvar oppstår ut av det blå, vil jeg gjerne vite hvorfor. Det er kanskje spekulering, men jeg tror hunder kvitter seg med mye potensielt forsvar hvis de lærer å vente på "værsågod" e.l. før de spiser.

Det har jeg lært henne. :lol: Men det sitter ikke 100% enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...