Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet anbefaler ormekur behandling fra Sverige!


Guest Jonna

Recommended Posts

Mattilsynet anbefaler at alle hunder og katter som har vært i Sverige, spesielt i området rundt Uddevalla, blir behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat 24-48 timer før innførsel til Norge.

Link.

Den er mindre farlig for dyr, men for mennesker derimot:

Menneske kan være mellomvert for dvergbendelorm og få alvorlig sykdom som følge av blærer som dannes i lever eller annet vev, for eksempel lunge eller hjerne.

Om den skulle komme til Norge så er det også slutt på å høste fra marken. Vi kan ikke lengre spise bær og sopp uten fare for å bli smittet.

Dere kan lese mer om dvergbendelormen HER.

Jeg kommer faktisk til å ta ormelkur på hundene mine nå om jeg reiser til Sverige. Jeg vil IKKE ha denne sykdommen til Norge.

Kommer du til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt "spesielt" jeg - hvis man spør en dansk eller tysker om dette livsfarlige lille krypet, så vet de ikke hva man snakker om engang..

Hvorfor har ikke DE krav om behandling slik at dette ikke spres til mennesker?

"Løpet er jo kjørt" for dem mht å få det inn i landet, men hvis det nå faktisk er livsfarlig for mennesker, mener jeg.

Hvordan kan de, som lever med denne ormen, ta så lett på ormekurer?

Mine fikk ormekur etter forrige gang vi var i Sverige (kjørte via Sverige fra DK i fjor sommer), og har inten planer om sverigetur før utpå sommeren engang.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir overkill, som jeg sa, for mine er såpass ofte i utlandet at de fort får da en 20-30 ormekurer på ett år dersom de skal ha både før og etter innførsel i Norge. Det er dyrt og det er tungvint å oppsøke veterinær enten det er på utstillingsplassen eller privat, og det hjelper jo ikke akkurat at ormekurer er reseptbelagt her i landet. Synes i tilfelle det første de får gjøre er å fjerne kravet om resept og gjøre ormekurer mye mer tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir overkill, som jeg sa, for mine er såpass ofte i utlandet at de fort får da en 20-30 ormekurer på ett år dersom de skal ha både før og etter innførsel i Norge. Det er dyrt og det er tungvint å oppsøke veterinær enten det er på utstillingsplassen eller privat, og det hjelper jo ikke akkurat at ormekurer er reseptbelagt her i landet. Synes i tilfelle det første de får gjøre er å fjerne kravet om resept og gjøre ormekurer mye mer tilgjengelig.

Det er da strengt tatt ikke vår feil at dine dyr er så ofte i utlandet? Hvis ikke du er villig til å gi dine dyr den behandlingen de skal ha for å hindre smitte, så får du vel la være å dra dem til utlandet?

Det er jo slike tanker som fører smitten inn hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da strengt tatt ikke vår feil at dine dyr er så ofte i utlandet? Hvis ikke du er villig til å gi dine dyr den behandlingen de skal ha for å hindre smitte, så får du vel la være å dra dem til utlandet?

Det er jo slike tanker som fører smitten inn hit.

Hvis du gidder å lese det jeg skriver og ikke bare plukke ut litt av det, så sier jeg altså at jeg synes det bør bli enklere å få tak i de nødvendige preparatene før de kommer med restriksjoner om dette. Jeg er også spent på hva SKK gjør med saken, om de blir like medgjørlige som DKK som har veterinær på stedet. Det er jo ikke gitt at de gjør dette da det er Norge som krever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så fjernt fra oss som man tror?

I området lige nord for Alperne giver den ovennævnte Ræve-dværgbændelorm anledning til store problemer. I Schweiz, f.eks., er der 10-20 personer om året, der bliver syge efter at være blevet smittet.

Da det kan være en livstruende sygdom, er det noget man tager alvorligt.

Hentet fra Det Biovidenskabelige Fakultet i Danmark.

Men så lenge grensene blir mer og mer åpene så kommer det stadig flere og flere sykdommer som hjerteorm osv.

Noen av de er farlig for hunden, andre er utfarlig for hunden men har alvorlige følger for mennesker.

Kanskje man ikke hører så mye om dvergbendelormen pga det kan ta 15-20 år før man får utbruddet?

En forholdsvis lang ikubasjonstid sammenlignet med andre sykdommer.

Og så mye som folk fjusker med ormekuren, ved å bare får stempel uten å gi tabletter, unngå grensepasseringer hvor det er strengt (feks flyplasser) evt kjøre via land hvor det ikke er krav - men kommer fra ett land hvor smitte er.

Ja om det fortsetter slik etter grensene har blitt mer og mer åpene så er det ikke lenge til at vi ikke kan plukke sopp og bær ute i skogen uten å koke det og at dyrene må ha mnd ormekur for å ikke få hjerteorm o.l. sykdommer.

Edit:

I 2009 ble det i følge Folkehelseinsietuttet påvist 4 mennesker i Norge med denne ormen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om det fortsetter slik etter grensene har blitt mer og mer åpene så er det ikke lenge til at vi ikke kan plukke sopp og bær ute i skogen uten å koke det og at dyrene må ha mnd ormekur for å ikke få hjerteorm o.l. sykdommer.

Men nå er det snakk om Sverige, og har Sverige dette, så kan det lett spres til Norge selvom "vi" er flinke. Det er tross alt ville dyr dette er påvist hos, og så vidt jeg vet kan ikke noen hindre at de passerer over landegrensene.

Mener ikke at man ikke skal følge anbefalingene, men ha det litt i bakhodet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang jeg skal til Sverige med hund er etter planen for å parre, og jeg kommer da til å gi henne tablettene så jeg er sikker på å gjøre alt jeg kan for å holde henne frisk og motstandsdyktig under et eventuelt svangerskap.

Mattilsynet anbefalte praziquantel eller epsiprantel, som jeg googlet. Sistnevnte er IKKE anbefalt gitt til drektige eller ammende tisper. Om jeg forstår googlingen min rett, er praziquantel en fellesbenevner for tabletter som eksempelvis droncit og drontal - hvor drontal ikke anbefales gitt til drektige/ammende, men droncit kan gies.

Enda en ting å notere seg på huskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Jonna

Ser ut til at mattilsynet også vurderer hendigheten ved resept på ormekur.

Legemidler mot revens dvergbendelorm er reseptpliktige i Norge. Du må derfor konsultere en veterinær som skriver ut en resept slik at du kan få kjøpt preparatet på apotek. Reseptplikten vurderes nå, slik at disse legemidlene kan bli reseptfrie. Vi vil komme med ny informasjon om dette så snart det er avgjort.

Ser også ut som de gjør det litt forenklet i forhold til andre land ved at man kan fylle ut en egenærklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Antakeligvis et dumt spm, men hva gjør man om man bare er en svipptur innom sverige? Sånn ala rett over grensa for shopping (Hunden er nødvendigvis ikke utenfor bilen engang).

Fra 11.mars vil du da måtte gi hunden en ormekur, enten du velger metode 1 eller 2, og fylle ut en egenerklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat gitt X'en fem drontal, som jeg hadde liggende, i og med at vi var i Sverige før jul. Jeg tar ingen sjanser, og føler heller ikke at jeg står i fare for å overmedisinere henne, det er nøyaktig to år siden sist hun fikk noen som helst form for ormekur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sverige er det jo foreløpig veldig enkelt, man kjøper en ormekur i Sverige hvor det er reseptfritt og gir hunden. Man må fylle ut en egenerklæring som man må oppbevare minst 3 mnd i etterkant.

Jeg har ei tysk treningsvenninne og ja, de bryr seg ikke sååå mye om denne bendelormen. MEN det er fordi de er mye mer redd for rabies som de også har (i følge henne) :console: Samtidig så går de ikke i skogen der og plukker bær og spiser på tur. For henne så er det en selvfølge at bær og sopp må kokes/stekes før man spiser det. Min venninne bor jo her i Norge og vil nok også bli boende her, hun har ingen ønsker om at denne bendelormen kommer hit. Hun trives godt med at vi kan gå i skogen og kose oss og slippe å tenke på annet enn flått liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan de skal få kontrollert dette? For selv om jeg har kvittering fra Apoteket så er det ikke sikkert at jeg har gitt hunden min markekuren...

Jeg passerer jo grensa flere ganger i måneden med hunder og det er jo ikke gøy å måtte utsette dem for en markekur hver 28 dag.

Det rare er også at på SKK's side så står det (foreløbig) ikke noe om saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at mattilsynet også vurderer hendigheten ved resept på ormekur.

Håper dette blir ordna ja, så vi slipper å gå innom veterinæren for å få ormekur ved opphold i Sverige.

Men om det fortsatt blir reseptpliktig, så må jo faktisk veterinærene gå med på å gi ut ormekur slik at vi har liggende klart på forhånd.

Blir spennende å se hva de synes om det, da mange av veterinærene jeg har vært hos etter opphold i Danmark synes at hundene overeksponeres for ormekur pga disse reglene.

Kommer for mine hunder til å bli heftig mye ormebehandling fra mai og ut august i år.

Men sånn må det jo bare bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette blir ordna ja, så vi slipper å gå innom veterinæren for å få ormekur ved opphold i Sverige.Men om det fortsatt blir reseptpliktig, så må jo faktisk veterinærene gå med på å gi ut ormekur slik at vi har liggende klart på forhånd.

Blir spennende å se hva de synes om det, da mange av veterinærene jeg har vært hos etter opphold i Danmark synes at hundene overeksponeres for ormekur pga disse reglene.

Kommer for mine hunder til å bli heftig mye ormebehandling fra mai og ut august i år.

Men sånn må det jo bare bli.

Men akkurat det er jo egentlig ikke noe stort problem, ettersom du får kjøpt det uten resept i sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat det er jo egentlig ikke noe stort problem, ettersom du får kjøpt det uten resept i sverige.

Om du hadde sett de stedene i Nord-Sverige som vi reiser på utstilling på, så hadde du sett at dette er et problem... :console:

For disse tettstedene er vel på str med et middels stort veikryss i Oslo...hehe...

Og da er det best å ta med hjemmefra for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde sett de stedene i Nord-Sverige som vi reiser på utstilling på, så hadde du sett at dette er et problem... :console:

For disse tettstedene er vel på str med et middels stort veikryss i Oslo...hehe...

Og da er det best å ta med hjemmefra for å si det sånn.

Haha, okei da :P Da ser jeg problemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan de skal få kontrollert dette? For selv om jeg har kvittering fra Apoteket så er det ikke sikkert at jeg har gitt hunden min markekuren...

Jeg passerer jo grensa flere ganger i måneden med hunder og det er jo ikke gøy å måtte utsette dem for en markekur hver 28 dag.

Det rare er også at på SKK's side så står det (foreløbig) ikke noe om saken...

Det går på ære og samvittighet, rett og slett. Foreløpig iverksetter norske myndigheter tiltak for å komme dette i forkjøpet, men de velger å stole på folk, og skal derfor ikke kontrollere det like sterkt som eksempelvis rabies. Er min antagelse. Jeg har jo ingen bevis på at jeg ga min hund ormekur i går, jeg har ikke kvitteringen lenger en gang.

Vil en lure seg unna, så kan en jo det - det kan en da med rabies også. Jeg vet da om et par som ikke gadd bruke penger på rabiesvaksine, og reiste til Danmark med hunder som er gjemt i bilen for ikke å bli oppdaget. Og ja, jeg har sagt nøyaktig hva jeg synes om det.

Jeg har også hørt om de som dropper å ta tablettene en skal ta i Norge etter å ha vært i utlandet, og som ikke har fått trøbbel enda.

Spørsmålet er hva tør du å gjøre, for både din hunds beste og for andre norske hunders beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite. Skal til Sverige i april på trenings samling.

En må gi denne 48 timer før innreise Norge eller blingser jeg helt ?

Om man skal dit en helg så må man altså gi ormkuren fredag ? Avreise Norge fredag og hjem søndags kvelden.

Litt verre med svippturer over grensen for å handle mat. Da må hundene være hjemme om en ikke husker ormkur først.

Håper at de endrer slik at man kan få kjøpt reseptfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite. Skal til Sverige i april på trenings samling.

En må gi denne 48 timer før innreise Norge eller blingser jeg helt ?

Om man skal dit en helg så må man altså gi ormkuren fredag ? Avreise Norge fredag og hjem søndags kvelden.

Litt verre med svippturer over grensen for å handle mat. Da må hundene være hjemme om en ikke husker ormkur først.

Håper at de endrer slik at man kan få kjøpt reseptfritt.

Tolker det som om man skal gi det ikke senere enn 48 timer før innreise, og helst så nærme innreise som mulig:

Alle hunder og katter eldre enn tre måneder skal behandles mot revens dvergbendelorm i løpet av de siste 48 timer før innreise til Norge

Det er viktig å behandle dyrene så nært opp til innreisen til Norge som mulig. Dess nærmere innførselstidspunktet behandlingen skjer, dess mindre er muligheten for at dyrene får i seg ny smitte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...