Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhosten som herjer

Recommended Posts

Skrevet

Jeg møtte ei på Gardermoen da jeg skulle til England, som gikk rundt med en GD-valp som skulle med fly. Etter det hun sa så hadde flere GD fått kennelhosten på et rasetreff? Så sprer det seg jo fort med utstililnger og treninger på klubber og sånt. :ahappy:

Heldigvis unngått det hittil, selv om vi sa hei til et par corgier på Leto. Satser på at vi slipper unna denne gangen.

• Svar 137
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Det var visst kennelhoste her og. Vil tro det er en mild versjon her, hosting med ujevne mellomrom men allmenntilstand på topp.

Men hvor mange dager skal hunden være symptomfri før en kan gå på kurs/møte andre hunder igjen?

Skrevet

Det var visst kennelhoste her og. Vil tro det er en mild versjon her, hosting med ujevne mellomrom men allmenntilstand på topp.

Men hvor mange dager skal hunden være symptomfri før en kan gå på kurs/møte andre hunder igjen?

1 uke

Skrevet

Da har Amy å meldt seg inn i klubben me Kennelhoste... :lol:

Hostet i to dager stakkars å i går kveld hostet/brakk hun seg så det kom skum å slim..

konsultert vetrinær så nå er det bare å være i ro..

Finnes det noen hoste dempende midler en kan bruke som en får på Daglivare/ apotek?

Skrevet

Finnes det noen hoste dempende midler en kan bruke som en får på Daglivare/ apotek?

Bisolvon har jeg hørt at flere har brukt og med godt resultat

Skrevet

Bisolvon (slimløsende) og Noskapin (tørrhoste). Det kommer an på hvordan hunden din hoster. Begge deler er tabletter. Kan hende du må endre, ut i fra symptomene hunden din viser. Da mine hadde kennelhoste, startet det med tørrhoste, for så å bli slimhoste.

Skrevet

Her har C kennelhoste, vet mente at Tesh ikke har det og hun er akkurat vaksinert.

Holde i ro (lett med to hunder hvor den ene er valp og den andre basenji :lol:) og se ann.

Men noskapin? C har tørrhoste, men hvor mye skal de få? Jeg har det her nemlig.

Skrevet

Anja har også kennelhoste. Ho har ikkje vore på nokon offentleg stad ein gong, så driv fortsatt og funderar kvar ho kunne ha fått det frå. Ho byrja med hosteanfall på mandag, onsdag byrja ho verte slapp, rant av øyne og nese, og torsdag var vi til dyrlege med henne. Ho fekk smertestillande og antibiotika sidan dyrlegen mistenkte det var gått på lungene. I dag har ho hatt eit stygt hosteanfall, men har vorte mykje betre berre over natta. Viss ho skal fortsette å vise slik betring trur eg det vert vanskelig å halde ho i ro i 14 dagar :lol:

Junah har foreløpig ikkje vist symptom. Ho vart vaksinert dobbelt opp rett før jul, så det kan vel kanskje hjelpe. Håper ho slepp unna!

God betring til alle hundar der ute!

Her er mange sjuke hundar her i distriktet no, og i tillegg går det kattepest... Håper kattane ikkje vert sjuke!

Skrevet

Bisolvon (slimløsende) og Noskapin (tørrhoste). Det kommer an på hvordan hunden din hoster. Begge deler er tabletter. Kan hende du må endre, ut i fra symptomene hunden din viser. Da mine hadde kennelhoste, startet det med tørrhoste, for så å bli slimhoste.

foreløpig tørrhoste. får ta en tur på apoteket å handle begge deler tenker jeg :lol:

Skrevet

Jeg brukte bisolvon, funket på mine. Ga to tabletter i slengen jeg. Sirup funker også, fordi om det høres rart ut. Fikk tips om å gi ei halv spiseskje på et fat :D

God bedring til alle syke :lol: Yngstemann her er frisk, merker bittelitt på eldste enda. Har begynt med rolige lydighetsøvelser på yngstemann, vi går snart på veggene begge to :D

Skrevet

Hvor lenge pleier kennelhosten å sitte i sånn ca? Ailo har hostet siden natt til torsdag, og det klør i turbeina mine :whistle: Terroristen begynte å hoste i dag :)

Selvfølgelig skal vi ikkje ut på tur før han har sluttet å hoste, samt blir regnet som smittefri.

Skrevet

Hvor lenge pleier kennelhosten å sitte i sånn ca? Ailo har hostet siden natt til torsdag, og det klør i turbeina mine :wub: Terroristen begynte å hoste i dag :)

Selvfølgelig skal vi ikkje ut på tur før han har sluttet å hoste, samt blir regnet som smittefri.

Kan jo si at Nanti har holdt på i 14 dager i morra :blink: Og hun hoster litt fortsatt, men ikke i den grad hun gjorde. Glad jeg har èn hund jeg kan gå tur med hvertfall :whistle:

Skrevet

Min yngste hostet et par dager, eldstemann hostet noe lenger. Mine er hostefrie nå, og har vært det ei stund, de fikk det forrige uke, tirsdag og onsdag. 14 dager, det var lenge! :)

Skrevet

Kan jo si at Nanti har holdt på i 14 dager i morra :) Og hun hoster litt fortsatt, men ikke i den grad hun gjorde. Glad jeg har èn hund jeg kan gå tur med hvertfall :lol:

Huff da, det var lenge :whistle:

Min yngste hostet et par dager, eldstemann hostet noe lenger. Mine er hostefrie nå, og har vært det ei stund, de fikk det forrige uke, tirsdag og onsdag. 14 dager, det var lenge! :blink:

Krysser fingrene for at det gir seg fort. Ailo har det heldigvis veldig mildt, hoster bare 3-4ganger for dagen. Terroristen høres litt mer surklete ut enn Ailo har vert :wub:

Skrevet

Min yngste hostet et par dager, eldstemann hostet noe lenger. Mine er hostefrie nå, og har vært det ei stund, de fikk det forrige uke, tirsdag og onsdag. 14 dager, det var lenge! :blink:

Ja, syntes selv det er veldig lenge, almenntilstanden er normal og hun spiser godt :) Men håper hun slutter å hoste snart, slik at vi kan telle symptomfrie dager og komme oss ut på noen småturer igejn.

Huff da, det var lenge :wub:

Alt for lenge :lol: Har intrykket av at de fleste stort sett blir hostefrie på 2-5 dager.

Krysser fingrene for at det gir seg fort. Ailo har det heldigvis veldig mildt, hoster bare 3-4ganger for dagen. Terroristen høres litt mer surklete ut enn Ailo har vert :o

God bedring! :) Håper de blir fort bra igjen :whistle:

Skrevet

Ja, syntes selv det er veldig lenge, almenntilstanden er normal og hun spiser godt :lol: Men håper hun slutter å hoste snart, slik at vi kan telle symptomfrie dager og komme oss ut på noen småturer igejn.

God bedring! :) Håper de blir fort bra igjen :whistle:

Takk :blink: Krysser fingre for Nanti :wub:

Skrevet

hmmm jeg fikkbeskjed om at jeg kunne ut å gæ tur bare ikke herje å løpe å ikke halsbånd... :whistle:

Så nå har vi akkurat vært ute å gått en halvtime i sola (løs) vi.. :)

Skulle jeg ikke det...

Skrevet

hmmm jeg fikkbeskjed om at jeg kunne ut å gæ tur bare ikke herje å løpe å ikke halsbånd... :whistle:

Så nå har vi akkurat vært ute å gått en halvtime i sola (løs) vi.. :)

Skulle jeg ikke det...

Jeg har vært nødt med Amiga, hun har klatret på vegger og vært helt idiot så jeg lot henne løpe løs en 20 minutter hver dag her, ellers er det lite levelig. Og enda da har hun mange raptuser og herjer mye inne. Hun er inne i en skikkelig energi periode og når vi har vært ute har hun hostet lite, litt etterpå men det var nesten ingenting.

Skrevet

Ang dosering av tablettene, tror jeg jeg gav de en tablett hver, X antall ganger om dagen. Gidder ikke lete de frem nå, men hvis det er delestrek på de, kan du nok gjerne dele de.

Skrevet

Jeg har vært nødt med Amiga, hun har klatret på vegger og vært helt idiot så jeg lot henne løpe løs en 20 minutter hver dag her, ellers er det lite levelig. Og enda da har hun mange raptuser og herjer mye inne. Hun er inne i en skikkelig energi periode og når vi har vært ute har hun hostet lite, litt etterpå men det var nesten ingenting.

samme her... en hund som er vandt til mye tur MÅ jo få rast fra seg, Amy bare leter etter pøbel streker vist ikke hun får løpt i fra seg, å kan jo ikke la ho ligge hjemme når den andre får tur :)

hoster ikke noe mer syns jeg..

Skrevet

samme her... en hund som er vandt til mye tur MÅ jo få rast fra seg, Amy bare leter etter pøbel streker vist ikke hun får løpt i fra seg, å kan jo ikke la ho ligge hjemme når den andre får tur :)

hoster ikke noe mer syns jeg..

Tror tur og slikt kommer an på hvor syke de er. Nanti hostet bare hun reiste seg, den første uken var hun da rolig. Nå er hun i bedre form, men hoster på morran og når hun girer seg opp, så jeg har ikke satset på å slippe henne løs, da jeg tror hun ikke begrenser seg.

Har gått småturer i bånd og da har hun hostet litt på turen og når vi er kommet inn i varmen og virker sliten etterpå. Da snakker vi bittesmåturer, så tror ikke hun er helt i form ennå.

Venter med å slippe henne til hosten er helt borte :P

Guest Gråtass
Skrevet

Hvis hunden er frisk nok til å spinne rundt innendørs og gå bananas, så har den jo ikke nedsatt allmenntilstand og da er det jo bare å gå på tur da. Ser ikke problemstillingen jeg.

Skrevet

Kan jeg gå på valpekurset med Kiara på tirsdag? :)

Har ikke hørt hun hoste noe på 2uker er det vel nå :P

Eldste har ikke hosta på noen dager.

Eller må jeg holde hun unna kurset enda? :P

Skrevet

Storm har fått "forkjølesesår" i nesa... helt sår på nese kanten etter mye snørr sikkert... smøre med noe? :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...