Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i bil


SusanneL

Recommended Posts

Et tema jeg er veldig usikker på... Har diskutert dette i det ”vide og brede”, men blir ikke særlig klokere av den grunn.

Nå i helgen ble det etterlyst eiere til en bil som hadde en hund i seg (utenfor Letohallen). Det var visstnok en schäfer, og de visste at hunden hadde ligget der i alle fall i over 4 timer. Det var ca 15 minusgrader ute.

Forrige helgen vet jeg om flere som hadde hunder i bilen hele helgen (utenfor Exporama). Da var det rundt 10 minus på søndagen (rundt 0 på lørdag).

Også nå til NKK Bø – Da har jeg med meg 3 beardiser (i rel. full pels) men skal kun stille lille bostonfrøken Moxy.

Vil man kunne sette igjen beardisene i bilen mens man springer inn og stiller Moxy (tar kanskje en times tid, kanskje to), eller er det heeeelt uforsvarlig?

Jeg har store bilbur, og planlegger å legge inn litt ekstra med tykke pledd som de kan ligge på. Jeg har ikke nok vamedekken til alle, og det føles kanske litt vel hysterisk å sette på dekken på en beardis med nærmest bakkelang ullpels også..

Hvordan vet man egentlig at de ikke fryser og lider? Hvor mye skal hunder som til vanlig bor innendørs i vanlig hjemmetemperatur faktisk kunne tåle av kulde?

Og hvor kaldt blir det egentlig i en bil med flertallet hunder, de må da varme opp innemiljoet litt i bilen de også?

Noen som har sjekket, eller har noen tanker kring dette?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For veldig lenge siden - da jeg var student - hadde jeg også hund. Tjorven (briard) lå veldig ofte i bilen mens jeg var på universitetet, det kunne være endel timer i slengen. Dette var før hundebur var "et must", Tjorven lå derfor lett henslengt i baksetet. Om vinteren når det var kaldt hadde hun en tykk dundyne over seg. Når jeg kom tilbake til bilen lå hun som oftest slik jeg forlot henne - under dyna med kun snuten stikkende ut! Tror hun hadde det riktig fint der jeg :whistle:

Så - kanskje tipset er å investere i noen dyner (eventuelt kjøpe nye til eget bruk og la hunden(e) få de gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt tanken selv også, spesielt nå i helga da det var så bitende kaldt (og ja, jeg kjefta på enkelte som hadde sine hunder i bil... :whistle:*.

En langpelsa hund i god pels burde greie ganske bra med kulde sålenge den ikke er våt og underlaget er tørt. Problemet i en bil er jo at lufta fort blir litt fuktig når flere hunder ligger der og puster og sender ut kroppsvarme, men samtidig blir jo lufta noe varmere også. Også har man selvsagt momentet med at hundene ikke er vant til det når de til vanlig bor innendørs.

En løsning er faktisk å legge slike varmepads man får kjøpt på Clas Olsson til en billig penge i bunnen av buret. Jeg gjorde det da jeg kjørte nordover før jul. La tre slike pads under teppet i bunnen av buret, og de varmet utrolig bra opp faktisk. Ellers er det jo viktig å isolere mot veggene i bilen om man bare har blikkvegger (min Hi-Ace skal vel ikke påstås å være direkte godt isolert liksom *ler*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

vet i hvertfall at jeg har blitt utrolig glad i forsvarets ulltepper tykke og store. til nå har dem ligget så hunden kan ligge på et sant og en gang hadde vorsteh dekken i tilegg. Kan ikke si det finnes noe fasitsvar på hvor lenge en hund kan ligge i bilen alt kommer ann på hund/rase og bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem hvis hundene er vandt til å være ute om vintern. Det blir som å være i et hundehus ute - det er lunt og de kan ligge på noe varmt, men det er kald luft rundt.

Mine kan ligge mange timer i bil om vinteren. Er det veldig kaldt, så slenger jeg på dem et dekken.

I bø for noen år siden kom familien min innom etter å ha vært på fjellet. Moren min bandt familiens langhåra schäfer ute (et stykke unna biler, folk og hunder) i en times tid og fikk MASSE kjeft av NKK fordi de mente han frøys... Det var mildere enn -10, ikke noe vind, og han har bodd utendørs hele livet... Det er alltid noen som kommer til å bry seg å mene at ditten og datten er dyreplageri, men oppegående folk vet best selv hva hundene er vandt til og hvordan de reagerer på å være ute i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at folk blir usikre. Det er jeg selv med mine når jeg skal ha de i bilen, dog ikke i 10 minus, når jeg kler på de masse. Spesiellt på kurs har jeg syns det har vært vanskelig og har latt bilen stå på tomgang i jevne mellomrom for å få varme i bilen.

Men hunder med masse pels og underull tåler jo endel. Selvfølgelig tåler de mindre de som ligger i stua hele dagen,kontra de som står litt ut om dagene. En i området her har en golden retriever som ligger ute i snøen nå og da, så det beviser bare hvor mye pels selv de har. I en bil er det jo helt vindstille, og har man itillegg pledd/skinn etc, tror jeg en schæfer med normal pels eller en briard for den sags skyld fint kan ligge i 4 timer i en bil. Man kjenner selv sin egen hund best, og vet hvor mye kulde den tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte saueskinn på kid,skeidar? husker ikke helt. Var på tilbud. Dytter det inn i bunn av buret, da ligger de som regel helt nedmoset i de og koser seg. Brukte mye i høst når det var masse sur vind og kaldt (-10 og iskald vind). De gangene jeg må gå ifra de i bilen når det er kaldt legger jeg inn noen av hundepledda våre som er av fleece. Da pleier de å ligge med det over seg og ligger og ha det lunt og varmt rundt seg.

Nå har ikke jeg langhårede hunder da, men mine setter iallefall pris på når jeg legger inn litt ekstra pledd :whistle:

Har vurdert å kjøpe back on track sånn matte i fremtiden, ev noe varmematte av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var av de som ikke turte å ha hunden i bilen i helga, og heller hadde henne i bur ringside (men venner fikk lufte henne flere ganger gjennom dagen, og jeg tok henne ut når jeg hadde pauser). Men jeg jobbet jo som ringsekretær, og var der fra ni på morgenen til fem på ettermiddagen, altså ti potensielle timer i bil. Det hører også med til historien at hun er totalt nedrøytet og ikke eier underull for tiden. Men jeg tror uansett jeg hadde tatt henne inn - da jeg våknet søndag var det nesten 30 kuldegrader, og det skal litt til før det da blir "varmt" i en iskald bil.

Men, dette er første gang jeg har hørt på utstilling at en advarer mot å ha hunder i bilene ute, det er vanligvis et sommerfenomen. Og det var ekstremkulde i helga, jeg kan i hvert fall ikke huske tilsvarende tilstander, med frosne biler, Falck-hjelp, folk som må ha starthjelp for å komme seg både til og fra utstillingen, veldig mange ikke møtt-hunder, også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som kommer til å bry seg å mene at ditten og datten er dyreplageri, men oppegående folk vet best selv hva hundene er vandt til og hvordan de reagerer på å være ute i lang tid.

Problemet er vel at det tilsynelatende befinner seg svært mange mindre oppegående folk på en hundeutstilling... Det er overraskende mange som overhodet ikke burde ha selvstendig ansvar for egen hunder.

I en bil er det jo helt vindstille, og har man itillegg pledd/skinn etc, tror jeg en schæfer med normal pels eller en briard for den sags skyld fint kan ligge i 4 timer i en bil. Man kjenner selv sin egen hund best, og vet hvor mye kulde den tåler.

Det er vel ikke ofte man hører om hunder som fryser ihjel i en bil, men det er forskjell på å overleve og å ha det behagelig også :whistle:. Mine to hunder har svært forskjellig pels - den ene har jo enorm pels og det skal mye til for at han fryser. Jeg tror trivselstemperaturen hans iallefall er under 5 minus *ler*. Gamlemor derimot har veldig tynn pels nesten uten underull, og hun fryser nok mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er med på skolen de dagene i uka jeg er på skolen, ene dagen 3timer de to andre dagenene i 2timer. Han har på dekken, og golden stripedekkenet(tykt ulldekken til hesten min) som han koser seg med. Men så er aldri gradene inne i bilen under +10 når jeg er ferdig, og virker ikke som om han har noe imot å ligge å kose seg i baksetet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode innspill og ideer. Som vi ser her - vi har varierende meninger om dette. Kjempefint å få litt innspill fra alle vinkler.

Jeg tror jeg ser an temperaturen, jeg. Det er såklart en vesentlig forskjell 0 og minus 20, synes jeg.

Gutta mine (hvis det blir aktuelt) ligger i et delt dobbeltbur (treplate imellom) - altså får de ingen varme av hverandre. De kan få på seg hvert sitt bobledekken, ligge på saueskinn og/eller ulltepper, teoretisk sett ha tepper over seg og rundt buret.

Og det vil bli snakk om en time eller maks 2 - skulle noe skje vil man alltids kunne gå ut og hente dem inn i hallen.

Men jeg tror de skal greie det, jeg. Og hvis de synes det blir fælt - så får de glede seg over at vi har varm hytte med vedovn 15 minutter unna hallen.

(Jeg skal leke askepott og fyre ved som en gal hele helgen!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Her er hundene med på kurs i helgene som demo-hunder, det kan bli lange dager og kaldt med bare små svippturer ut og inn av bilen uten mul for å bli gjennomvarm. Det er en bc med lite pels og en schäfer med bra underull. De har buret stående på en capo-matte (liggeunderlag), inne i burene har de : ullteppe i bunnen, dyne (billig dyne til 19 kr på ikea, funker fett) brettet i fire, fleece teppe og saueskinnsfell oppå dette, fleece teppe dekker buret over og på sidene. I tillegg bruker jeg dekken når det er 12- eller kaldere. Jeg har alltid en liten sprekk på vinduet når de er i bilen slik at luften sirkulerer og man ikke får kjøleskapseffekt inne i bilen. Da har jeg aldri opplevd kalde eller stive hunder. Min erfaring er at gamle hunder trenger mer hjelp med varme antageligvis fordi de har dårligere blodsirkulasjon enn yngre hunder. At de ser ut som prinsessen på erten er en helt annen historie :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med 3 hunder på utstilling i helga, og de var titt og ofte i bilen. Når jeg stilte på lørdag lå min eldste alene i bilen, men dekken og flere ullpledd, pluss at jeg la et teppe rundt buret i et håp om at det isolerte :whistle: Han var varm under dekkenet, så han led nok ingen nød. Var mer skeptisk på søndagen, så da ble han med inn. Merket veldig godt ulempen med tøybur og ei bikkje man ikke stoler på at bryter seg ut... Men det gikk fint! :)

JEg tenker som så, at hunder med mye pels må vel klare seg fint? Jeg ville hatt en nødløsning. Vi kjente på våres flere ganger når de lå i bilen, og de var aldri kalde. Men om de hadde blitt det, så må man ha noe i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode innspill og ideer. Som vi ser her - vi har varierende meninger om dette. Kjempefint å få litt innspill fra alle vinkler.

Jeg tror jeg ser an temperaturen, jeg. Det er såklart en vesentlig forskjell 0 og minus 20, synes jeg.

Gutta mine (hvis det blir aktuelt) ligger i et delt dobbeltbur (treplate imellom) - altså får de ingen varme av hverandre. De kan få på seg hvert sitt bobledekken, ligge på saueskinn og/eller ulltepper, teoretisk sett ha tepper over seg og rundt buret.

Og det vil bli snakk om en time eller maks 2 - skulle noe skje vil man alltids kunne gå ut og hente dem inn i hallen.

Men jeg tror de skal greie det, jeg. Og hvis de synes det blir fælt - så får de glede seg over at vi har varm hytte med vedovn 15 minutter unna hallen.

(Jeg skal leke askepott og fyre ved som en gal hele helgen!)

Susanne

Tror det der skal gå helt fint jeg. Bare hiv inn noe tepper og slikt. Så lenge det ikke er -30 ute da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varebil som ikke er videre varm baki på vinterstid. Jeg har kjøpt sauskinn til bikkjene på Ikea, billig og bra! :whistle:

Så lenge underlaget og hundene er tørr klarer de seg bra en god stund med teppe + sauskinn og dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pysete når det gjelder hunder i kald bil og ville nok unngått det når det er 10- eller kaldere. Hadde jeg visst at de lå rolig under en dyne kunne jeg vel kanskje tatt sjansen (med hyppig sjekking av stoda), men begge mine graver seg ut av tepper og vet ikke hvordan de skal kommer seg under igjen. Dummingene.

Jeg hadde nettopp en tankevekkende opplevelse da jeg skulle slippe Symra inn i bilburet: Tilfeldigvis kjente jeg på ullteppet som lå i buret, det var stivt av is! Hun hadde selvfølgelig dratt med snø inn forrige gang hun var i buret, ligget på snøen så den smeltet og så har dette blitt til is. Ikke veldig behagelig å ligge på i kald bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at folk bryr seg, men det vil alltid være noen som må ta ting til det ekstreme og helst da i situasjoner de ikke vet noe om. Jeg har da bla fått kjeft og blitt kalt dyreplager osv opptil flere ganger fordi mine malamuter lå et par timer ute i temperaturer mellom 5 og 15 minus.. Noe de selvfølgelig tåler helt fint..

Hva hunder tåler kommer an på litt forskjellig. Pels type, og hvor mye pels de har, hva de er vant med og ikke minst psyken. Noen liker kaldt og andre liker det bare ikke uansett hvilke forutsetninger de har med pels osv. Se an dine hunder, finn ut hva de synes er greit. Utover det så skulle hvertfall ikke jeg tro at det, i utgangspunktet, skulle være noe problem at en hund med litt pels ligger lunt i en bil, med godt varmt underlag i en drøy time :whistle: Men som sagt er det ingen fasit på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...