Gå til innhold
Hundesonen.no

Chewie (Berger la Motte's Marie Antoinette)

Morgaine

Recommended Posts

Navn: Berger la Motte's Marie Antoinette aka Chewie.

Født: 31.12.10 - Så hun kommer selvsagt aldri til å reagere på nyttårsraketter :ahappy:

Hun flytter til Bergen fra Svergie den 24 februar :D

Mor: KORAD SE LCH SE UCH LP ELIT Goblinwalley Nirvana "Bella"

bella.jpg"

Far: IPI 1 Multi CH INT. C.I.B C.I.E CH Ivanhoe "Hocky" Enfant par la Garrigue

Hockysitt.jpg

Planen er at lille Chewie blir å treffe både i utstilling- og lydighetsringen etter hvert, men nå skal det først og fremst bare nytes å få henne i hus for dette har vi ventet lenge på. :D

168364_1873774729759_1402910959_32211924_2672390_n.jpg

182785_1871271627183_1402910959_32207161_1918216_n.jpg

182265_1871271987192_1402910959_32207163_242930_n.jpg

166859_1863356429308_1402910959_32192647_3433322_n.jpg

168663_1859345409035_1402910959_32184800_6399232_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Takker for gratulasjonene. :ahappy:

Vi får bare vente og se hvilket av navnene sine hun kommer til å leve opp til.:) Bare så lenge hun ikke bestemmer seg for å tolke navnet sitt bokstavlig talt så er jeg fornøyd. Vil gjerne ha noen få møbler igjen når valpetiden er over :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

168364_1873774729759_1402910959_32211924_2672390_n.jpg

*Fniser hysterisk*.

Gleder meg til å se elleWilly bilder av henne når hun vokser til, for Babsen er jo dronning og ser sånn ut på bilder også *ler*

Babsen ER Dronning - sånn er det bare. Hun oppfører seg stort sett sånn også, så vi ser fram til å få en arvtaker etter Willersen vi :ahappy:.

Vi får bare vente og se hvilket av navnene sine hun kommer til å leve opp til.:D Bare så lenge hun ikke bestemmer seg for å tolke navnet sitt bokstavlig talt så er jeg fornøyd. Vil gjerne ha noen få møbler igjen når valpetiden er over :D:D

Ingen av mine briarder har vært spesielt opptatt av å demontere møbler og andre ting - bare sånn småsvinn innimellom, og jeg har ikke hørt av andre at det har vært noe stort problem heller heldigvis!

Grattis med valp - håper du blir superfornøyd med henne, og at vi sees en og annen gang på utstillinger :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fniser hysterisk*.

Ja det har komt en del kommentarer på det bilde på facebook ser jeg :D

Er fremdeles overbevist om at det ikke skal bli noe problem å lære henne å stå fint. Hun neier jo bare fint til fotografen som den lille damen hun er :ahappy::D

Ingen av mine briarder har vært spesielt opptatt av å demontere møbler og andre ting - bare sånn småsvinn innimellom, og jeg har ikke hørt av andre at det har vært noe stort problem heller heldigvis!

Nei har heller ikke hørt om noen som er så store på demontering men føler vi utfordrer sjebnen litt ved å kalle henne Chewie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Endelig en briard med passende navn :P Gratulerer, og lykke til med henne! Kult at moren er LP-champion, det er jo ikke hver dag man ser briarder i LP-ringen :D

Ja jeg tror det er mer vanlig i Svergie men her i Norge vet jeg kun om en briard som konkurrerer i lydighet. Men i teorien burde datteren klare det samme, men vi gjør det nok mye mye mye saktere :)

Nå er det kun to dager igjen til Chewie kommer hjem. Taxien til flyplassen plukker meg opp kl 4 om natten noe som ikke burde være et problem siden jeg tviler på jeg får sove noe særlig :P Så spent! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det min første morgen med Chewie. Det hele føles surrealistisk. Har ventet så lenge på å få henne så nå er det en liten følelse av "men hva nå?" :ahappy: Tror ikke den føleksen varer så lenge riktignok. Hver gang jeg ser på henne blir det mer og mer virkelig. Jeg har faktisk en valp her ved siden av meg. :P Hun er bare en kjempe søt og flink liten valp som tok reisingen og bytte av hjem med en ro jeg ikke hadde turt å håpe på. Hun syns det er litt kjipt at katten ikke vil leke men hun bare tussler videre. I dag hadde hun et forsøk på å dele tyggebeinet sitt med pus...det var bare så søtt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror det er mer vanlig i Svergie men her i Norge vet jeg kun om en briard som konkurrerer i lydighet. Men i teorien burde datteren klare det samme, men vi gjør det nok mye mye mye saktere ;)

Det er dessverre ikke mange som gidder å konkurrere med sine briarder i verken lp eller bruks. Det har vel vært noe sånt som 3 LP-champions her til lands (to av dem eid av samme person), de andre har stort sett surret rundt i de lavere klassene. Innen bruks er det vel EN briard som har startet i A.

Da var det min første morgen med Chewie. Det hele føles surrealistisk. Har ventet så lenge på å få henne så nå er det en liten følelse av "men hva nå?" :ahappy: Tror ikke den føleksen varer så lenge riktignok. Hver gang jeg ser på henne blir det mer og mer virkelig. Jeg har faktisk en valp her ved siden av meg. :P Hun er bare en kjempe søt og flink liten valp som tok reisingen og bytte av hjem med en ro jeg ikke hadde turt å håpe på. Hun syns det er litt kjipt at katten ikke vil leke men hun bare tussler videre. I dag hadde hun et forsøk på å dele tyggebeinet sitt med pus...det var bare så søtt :P

Gratulerer så mye med valpen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...