Gå til innhold
Hundesonen.no

Chewie (Berger la Motte's Marie Antoinette)


Morgaine

Recommended Posts

Det er dessverre ikke mange som gidder å konkurrere med sine briarder i verken lp eller bruks. Det har vel vært noe sånt som 3 LP-champions her til lands (to av dem eid av samme person), de andre har stort sett surret rundt i de lavere klassene. Innen bruks er det vel EN briard som har startet i A.

Gratulerer så mye med valpen :P

Ja det er jo ikke mange, men jeg kan ikke helt forstå hvorfor. Greit at det kanskje er lettere med noen av de andre gruppe 1 hundene, men briarden kan jo lykkes den også. Vi håper i hvertfall at vi kommer et stykke med tiden. ;)

Takk hun er bare herlig. Vi var en kort tur oppe i skogen her. Bare for å la henne få en liten opplevelse nå på formiddagen. Hun har tydligvis bestemt at å gå tur i skogen er gøy nok det. Halen viftet frem og tilbake mens hun gikk bak meg, men det beste det er når vi har komt frem og skal ta pause for da kan vi krype opp i fanget og få kos. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Ja det er jo ikke mange, men jeg kan ikke helt forstå hvorfor. Greit at det kanskje er lettere med noen av de andre gruppe 1 hundene, men briarden kan jo lykkes den også. Vi håper i hvertfall at vi kommer et stykke med tiden. :P

Takk hun er bare herlig. Vi var en kort tur oppe i skogen her. Bare for å la henne få en liten opplevelse nå på formiddagen. Hun har tydligvis bestemt at å gå tur i skogen er gøy nok det. Halen viftet frem og tilbake mens hun gikk bak meg, men det beste det er når vi har komt frem og skal ta pause for da kan vi krype opp i fanget og få kos. :ahappy:

Nååæææ! Får helt hjerte sukk her jeg ;) Vil ha en liten valp nåååå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man lykkes med briard. Problemet er vel helst at de ikke apellerer til de mest aktive og dyktige hundeførerne, pelsen er avskrekkende og de kan til tider være litt klovnete. Nå tror jeg din kan bli et godt arbeidsemne om hun har arvet sin mors mentalitet - faren kjenner jeg ikke noe spesielt til arbeidskapasiteten på - hun var jo tidlig moden i hodet og tisper er vel litt enklere å jobbe med i ung alder enn hannhundene også :ahappy:.

Hun høres ut som en trygg og fin valp, og jeg er overbevist om at Marianne har gjort en god jobb med valpene i valpekassen. Ting som må løses dukker jo alltid opp etterhvert som valpene vokser til, men så lenge utgangspunktet er bra, så er det jo som regel bare vanlige ting som kan trenes bort/trenes på ;).

Jeg vet ikke hvordan disse linjene er mht utagering mot andre hunder, men siden dette er en adferd som ligger veldig latent i briarden så kan du jo sikkert jobbe litt med det bevisst. Jeg har hatt 3 briarder med utageringsproblemer og det er IKKE moro. Derfor bestemte jeg meg med Babs for at DETTE må det jobbes med - jeg ville IKKE ha en slik hund til. Derfor utstyrte jeg meg alltid med deilige godbiter når vi gikk ut på tur, og hver gang vi møtte en annen hund begynte jeg tidlig å pludre og småsnakke med Babs i en lys og hyggelig tone, ga henne godbiter og sullet på. Hun fikk dermed gode assosiasjoner til andre hunder når vi møtte dem på tur og har aldri vært problematisk ved passeringer (alene vel og merke - sammen med sin mor tok hun etter henne og måtte "snakke litt om det" hun også). Jeg gjorde også det samme med Willy, men han har nok ikke hatt denne adferden spesielt latent i seg heller, så det har aldri vært noe problem med han og passering av andre hunder heller heldigvis - men jeg jobbet litt på samme måte med han også.

Det er alltid lettere å forebygge en adferd enn å fjerne den når den først har kommet.

.... *hoster litt og lurer på hvem som puttet penger på meg*....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan disse linjene er mht utagering mot andre hunder, men siden dette er en adferd som ligger veldig latent i briarden så kan du jo sikkert jobbe litt med det bevisst. Jeg har hatt 3 briarder med utageringsproblemer og det er IKKE moro. Derfor bestemte jeg meg med Babs for at DETTE må det jobbes med - jeg ville IKKE ha en slik hund til. Derfor utstyrte jeg meg alltid med deilige godbiter når vi gikk ut på tur, og hver gang vi møtte en annen hund begynte jeg tidlig å pludre og småsnakke med Babs i en lys og hyggelig tone, ga henne godbiter og sullet på. Hun fikk dermed gode assosiasjoner til andre hunder når vi møtte dem på tur og har aldri vært problematisk ved passeringer (alene vel og merke - sammen med sin mor tok hun etter henne og måtte "snakke litt om det" hun også). Jeg gjorde også det samme med Willy, men han har nok ikke hatt denne adferden spesielt latent i seg heller, så det har aldri vært noe problem med han og passering av andre hunder heller heldigvis - men jeg jobbet litt på samme måte med han også.

Det er alltid lettere å forebygge en adferd enn å fjerne den når den først har kommet.

.... *hoster litt og lurer på hvem som puttet penger på meg*....

Ja det er absolutt bedre å være føre var med den typen adferd. Så der er en av flere ting vi må trene på. Jeg håper jo at særlig det å være med på jobb på dyreklinikken og lære å overse andre hunder som bjeffer der skal hjelpe oss senere. Så blir nok til å øve på både å overse andre hunder som vi ikke kan se men hører og som passerer ute på tur, og hilse pent på noen hunder men ikke alle, i tiden fremover.

Mens å se super søt ut på bilder er noe som faller henne svært naturlig. ;)

i40774309._szw1280h1280_.jpg

Og ser jeg tegn til noen kommende wookie bilder... :ahappy:

i40774245._szw1280h1280_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk nå har Chewie vært her i en hel uke. :P Tiden har flydd og jeg prøver å ikke tenke på alt vi ikke har fått gjort, men heller fokusere på alt vi har gjort. :P

Chewie har nå vært med på jobb tre dager og turen fra bussen og opp til dyreklinikken går bare bedre og bedre. På jobb tar hun det helt med ro og har ingen problemmer med å sove mens andre hunder og katter lager lyder. De hundene vi har fått lov til å hilse på har det stort sett gått veldig fint med, men merker at jo mer pels de har jo bedre tar hun det. Hunder som ikke har hår som dekker øynene er skummle de nemlig! :P Men det tar hovedsakelig kun et par min før de ikke er skumle lenger og hun i stedet overser de helt. Så planen er å leke med og hilse på flere korthårete hunder fremover.

Å ta buss går helt fint, men forbigående trafikk er litt skummelt. Hun går helt fint inn på bussen selv, men vil helst ligger på eget sete med hodet i fanget mitt.

Navnet sitt kan hun når hun vil til samboeren min sin store irritasjon. Hun hører av en eller rar grunn mye bedre på hva jeg sier enn han...aner virkelig ikke hvorfor :P

Hun har enda til gode å tisse inne om natten, og tilfellene i løpet av dagen minker stadig. Verre er det med all tyggingen. ALT skal tygges på samme hva det er laget av. Stakkar pus har måttet lære å gjemme halen sin for den smaker vist super godt. Heldigvis har vi få møbler som kan tygges i stykker så det er mest skjerf, votter, sokker, papirruler, bøker og kroppsdeler det går utover. Men det skyldes mer at vi har mye metall møbler og ikke Chewies mangel på forsøk. Så Siri vi har nok fått en litt utypisk briard der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den lille briardfrøkna :P Veldig moro å følge henne her inne! En herlig rase - men nå skal altså jeg straks teste ut en ny rase. Vår Komma av rasen bearded collie hentes nå i helgen, skal se også hun får egen tråd her inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den lille briardfrøkna :P Veldig moro å følge henne her inne! En herlig rase - men nå skal altså jeg straks teste ut en ny rase. Vår Komma av rasen bearded collie hentes nå i helgen, skal se også hun får egen tråd her inne :P

Du får si ifra om du trenger turkamerater/sosialseringsvenner. Vi er mange her i Tønsberg området :P

Og Chewie er jo :P

Vi må ha mer bilder Morgraine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si ifra om du trenger turkamerater/sosialseringsvenner. Vi er mange her i Tønsberg området :P

Og Chewie er jo :P

Vi må ha mer bilder Morgraine!

Takk for det - blir gjerne med på et Tønsbergtreff når den lille har falt til ro!

Og ja - flere bilder av Chewie etterlyses :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har enda til gode å tisse inne om natten, og tilfellene i løpet av dagen minker stadig. Verre er det med all tyggingen. ALT skal tygges på samme hva det er laget av. Stakkar pus har måttet lære å gjemme halen sin for den smaker vist super godt. Heldigvis har vi få møbler som kan tygges i stykker så det er mest skjerf, votter, sokker, papirruler, bøker og kroppsdeler det går utover. Men det skyldes mer at vi har mye metall møbler og ikke Chewies mangel på forsøk. Så Siri vi har nok fått en litt utypisk briard der :P

:P:P:P Du er sikker på at du har fått en renraset briard? :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiii! Jeg vil hilse på! Når er du ledig mon tro? I morgen formiddag? Søndag? Tell me and I will come dognap.. Ehm, ja.. :P

Nei ingen får lov til å dognappe min lille Chewie. :P Men når det gjelder besøk så er vi hjemme både lørdag og søndag denne uken, og alle dager utenom onsdag og torsdag neste uke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen får lov til å dognappe min lille Chewie. :lol: Men når det gjelder besøk så er vi hjemme både lørdag og søndag denne uken, og alle dager utenom onsdag og torsdag neste uke :D

Men da kommer jeg på Søndag :D Gir deg en lyd!

Så tror hun er! :) Eller er pusen kjempe liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag passer fint :lol:

Hehe..pusen er ca 3 kg så helt normal størrelse, men her har hun jo krøllet seg godt sammen så hun ser jo litt mindre ut. Så er nok valpen som er stor. :D Hun er ca på str med en voksen bichon frise men litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg noen få bilder av Chewie her og en liten videosnutt :) Bildene inne ble for dårlige, og mange av de ute også. Årsaken til dette er at Chewie er rask! Og hun likte bedre å være inni objektivet med snuten enn å få snuten sin på et bilde :D Hun var også ganske opptatt med å sjekke ut hva Blondie holdt på meg :o Hun prøvde nemlig å grave seg inn til naboene fordi hun har løpetid og der inne luktet det godt sa hun. Chewie var kjempe søt og koselig, og hun var mindre valpette enn Blondie som presterte å både tisse og bæsje inne hos Morgaine :) Hun hadde visst vært for opptatt med å leke vakthund på trebein når jeg hadde hatt henne ute i hagen før vi drog.

Den trebeinte, kåte, vaktbikkjen min med grønn og rosa bandasje. Sykt kjææsj! :o

5506450277_fc9dd740ca_z.jpg

Chewie leker hest! :P

5507046754_238c00fe42_z.jpg

Teddybamseflygeører :)

5507047128_957f20f64e_z.jpg

Se så deilig og myk :)

5507047554_e379266bf9_z.jpg

Også den lille videosnutten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...