Gå til innhold
Hundesonen.no

Til NS og andre ikke klikkere!


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har nå lest mange innlegg og en ting jeg syns er litt merkelig, og har lagt merke til er at noen spør om noe, så er det flest klikkerfolk som svarer. Jeg prøver å svare innimellom på det jeg kan bidra med, men da føler jeg meg så alene, og alle klikkerne bomber meg ned og sier at det blir "galt" å gjøre det sånn og sånn. Hvor er alle andre andre som har samme filosofi som meg? Tør de ikke å bidra fordi de blir "angrepet" av klikkerfolkene? (for å sette det på spissen) For jeg syns det er viktig å stå sammen, at flere forteller sine måter. Selv om dette kunne ha skiftet navn til klikkersonen (som noen sa :wink: ), så er det jo flere andre her med motsatt meninger. (Ihvertfall 10 stykker! :) ) Stå frem! Vis at det finns flere nyanser og måter å gjøre ting på! Ikke gjem dere. Det er ikke galt å trene på en annen måte enn klikker og kos og muss. For jeg føler meg litt alene og motarbeidet iblandt :) Jeg vil ikke være den "store, stygge ulven" alene! :roll:

Hva mener dere da, dere som trener NS feks? Syns dere det er tungt å delta på debatter/svare på ting? Eller orker dere bare ikke? hvorfor?

PS: dette er bare noe jeg selv har fundert på , og det behøver ikke å stemme. Kan jo være meg som har oversett noe osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Jeg føler hvertfall at jeg får sånne "Nei, jenta mi, det er ikke sånn livet fungerer vettu.. Skal jeg fortelle hva som står i Canis-boka mi, så forstår du sikkert hva hunden din jobber for"- tilbakemeldinger. Når man får 10 sånne tilbakemeldinger for hvert innlegg man skriver (for å overdrive litt) så er det ikke spesielt givende å debattere om det. Jeg er en åpen person når det kommer til å ta imot kunnskap/lærdom, men jeg misliker at folk kommer med sånne "nei, du tar feil, det finnes ikke noe som heter ditt eller datt, det står nemlig i boka mi". Poenget er at noen er så sneversynte at de har svaret på absolutt alt, og klarer ikke å "tie stille" når noen med andre meninger foreslår noe eller gir utrykk for sin mening, og tror at de selv gjør alt riktig. Det finnes ingen fasit på dette området, men det finnes kunnskap og det finnes erfaring. Så vi får bare bruke de ressursene vi har og skape et best mulig hundehold ut i fra det enten vi klikkertrener eller praktiserer nordenstam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner godt at man blir lei! Blir lei selv! Er nok derfor mange lar være å delta. Det er synd! Syns det er dumt at en gruppe skal "overta" alt. Derfor syns jeg det er viktig at flere hadde stått sammen, slik at det da blir lettere å ha flere på sin side, enn at alle de andre skal motabeide kun deg. jeg har sagt det hele tiden, jeg respekterer klikkere og sier ikke at det de gjør er feil. mye de gjør er helt merkelig i mine øyne, men jeg sier ikke at de gjør det galt for det. Det er synd at feks. NS folk skal få prakket på at alt er feil og blabla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyh. Jeg trener jo IKKE klikker da :) Og jeg er vel med i de fleste debattene :) Problemet mitt er bare at jeg klinkende klart kan se to sider av en sak :) Hæhæ.

Men enig med Charlotte, er litt lei av mange kommentarer bare fordi jeg tar i hunden o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest mange innlegg og en ting jeg syns er litt merkelig, og har lagt merke til er at noen spør om noe, så er det flest klikkerfolk som svarer. Jeg prøver å svare innimellom på det jeg kan bidra med, men da føler jeg meg så alene, og alle klikkerne bomber meg ned og sier at det blir "galt" å gjøre det sånn og sånn. Hvor er alle andre andre som har samme filosofi som meg? Tør de ikke å bidra fordi de blir "angrepet" av klikkerfolkene? (for å sette det på spissen) For jeg syns det er viktig å stå sammen, at flere forteller sine måter. Selv om dette kunne ha skiftet navn til klikkersonen (som noen sa :wink: ), så er det jo flere andre her med motsatt meninger. (Ihvertfall 10 stykker! :) ) Stå frem! Vis at det finns flere nyanser og måter å gjøre ting på! Ikke gjem dere. Det er ikke galt å trene på en annen måte enn klikker og kos og muss. For jeg føler meg litt alene og motarbeidet iblandt :) Jeg vil ikke være den "store, stygge ulven" alene! :roll:

Hva mener dere da, dere som trener NS feks? Syns dere det er tungt å delta på debatter/svare på ting? Eller orker dere bare ikke? hvorfor?

PS: dette er bare noe jeg selv har fundert på , og det behøver ikke å stemme. Kan jo være meg som har oversett noe osv.

Det er vel ingen klikkerfolk som sier at PS/NF er feil måte å trene på? Det finns vel ikke en gal og en rett metode? Både PS/NF og PF/NS er så rett som det kan få blitt. Man må bare velge en av metodene. Å mixse og blande blir feil fordi det er ulike sett spilleregler. Derfor syns i alle fall jeg at det er på sin plass å advare mot ev. bivrirkninger når enkelte hevder at de tar litt av ditt og litt av datt og setter sammen sin egen treningtsfilosofi.

Ens egen treningsfilosofi er helt uintressant. Man må se hva hunden opplever og for dens vedkommende er atferder undelagt læringslovene som vi har hatt framme så mange ganger at enkelte får brekninger av dem. Enten det ene eller det andre. Noen egen "Nordenstam...Järverud", Ruugaas filosofi finns ikke.Spørsmåler er bare hva de bruker. Når du etterlyser "støtte" så er det kanskje ikke så enkelt for folk inrømme at de bruker "positiv straff"? Alle vil bli forbundet med belønning og positiv trening. Så er kanskje mange også begynt å stusse på hva de egentlig driver med? Jeg syns i alle fall å se tendenser hos vår kjære Astri? Og intet er vel mer hyggelig en det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar: Du har veldig rett, tror jeg. Det er ikke så mange som vil innrømme at de tar i hunden, fordi det så lett blir overdramatisert. Men husk at selv om jeg tar i hunden, slår og sparker jeg den ikke rundt hele dagen :)

Alle er innlagt læringslovene (se, jeg er faktisk enig :) ), men noen dager er det så greit å bare la tankene flyte og gå en tur med hunden uten å tenke over ditten og datten (selv om man båndtrener).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar: Du har veldig rett, tror jeg. Det er ikke så mange som vil innrømme at de tar i hunden, fordi det så lett blir overdramatisert. Men husk at selv om jeg tar i hunden, slår og sparker jeg den ikke rundt hele dagen ;)

Alle er innlagt læringslovene (se, jeg er faktisk enig :P ), men noen dager er det så greit å bare la tankene flyte og gå en tur med hunden uten å tenke over ditten og datten (selv om man båndtrener).

He he he =D> herlig! Det er det som er så fint. Man behøver ikke tenke på hverken det ene eller det andre. Det handler mer om en livsstil og da faller ting på plass helt av seg selv uten at man tenker over det...sånn etter en tid. For mitt eget vedkommende, når jeg bare handlet uten å tenke/reflektere, ble det et salig rør av belønning og straff hverken til gavn for hverken hunden eller meg. Jeg har hatt min crossoverperiode og det var slett ikke lett. Det hente jeg tro utenfor ja. Men jeg var så heldig å ha noen som holdt meg i ørene og fortalte rett fra levra hva jeg gjorde feil. Jeg tror vi alle trenger det av og til men jeg syns jeg ser tendenser til at en eller annen graver seg ned i skyttergraver her...eller tar jeg feil? Jeg har berørt tematet før også... vi mennesker kjøper bare de argumenter som vi på forhånd har konkludert med (begging the question)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med skyttergraver skjønte jeg ikke helt :?

Men ja.. Jeg, før jeg fikk Mona, var jo fast bestemt på å trene Nordenstam 100% (eller, i den retningen da, siden man trener jo ikke etter ett menneske, men en filosofi :P ). Men, etter som litt tid gikk, så så jeg at det var mye som slettes ikke funket på henne, men som i følge boka skulle være riktig. F.eks når hun var rabiat og herja hjalp det jo ikke å slenge henne på ryggen, eller klype henne i øret! Hun ble bare mer gal. Da var det bedre å overse. Så jeg har vel kommet dit i dag at jeg på trening ikke straffer for feil, jeg trener med masse godbiter (til og med morra mi reagerer, men jeg er da ikke ute etter noen champion uansett) og bruker meg selv som en klovn så mye jeg kan.

Hjemme er det noe annet. Da tar jeg tak i henne om hun går på benken, eller prøver å ta noe fra stuebordet, hun er jo så stor at hun bare kan bøye seg ned og plukke det hun vil ha.

Misforstå meg rett. Jeg syns det er veldig vanskelig å snakke om straff og trening, fordi at når jeg sier jeg tar tak i hunden høres det så groteskt ut, til og meg for meg som sier det og vet hvordan det er. Jeg føler meg som en dyremishandler. Men, jeg vet jo at jeg ikke er det, takk og lov! Jeg løper ikke rundt og leter etter ting å ta hunden for, og jeg skriker og roper ikke når jeg gjør det ;)

MEN.

Jeg fikk nettopp en kommentar i en annen tråd her om at jeg ombestemmer meg hele tiden, og kommer til å få en usikker hund.

Ja, jeg har jo ombestemt meg et par ganger om diverse ting. Grunnen? Jeg hadde som du sier, bestemt meg på forhånd. Jeg visste ikke bedre, og ble opplyst av bla. å sitte på diverse forumer, og å snakke med folk. Jeg ser ingen usikker hund her hjemme, men jeg ser en hund som ikke straffes for alt mulig, og som glad og fornøyd. Jeg vil heller ombestemme meg til jeg finner det riktige for meg og hunden, enn å leve i troen om at det første og beste ER det beste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja IW, du er jo med i debatter og det er fint! ;) Du er nok som meg, som er nysgjerig på ting og tang. Du fordi du ikke helt har funnet din metode som passer, og jeg fordi jeg syns det er interessant å lære om andre ting. Når jeg fikk hund var jeg ikke inne på forumer som dette. kanskje like greit, ellers hadde jeg nok sittet der fortvilt og forvirret hehe. Jeg leste en klikkerbok, snakket mye med oppdretter, leste noen andre bøker. Ja og ting gikk av seg selv. Jeg gjorde det som falt seg naturlig inn for meg. Nå i ettertid når jeg fant forumer og lest fler bøker, har jeg sett at ting kan gjøres på mange måter og det finnes flere løsninger, men å forvente at jeg skal bli 100 % Turid Rugaas feks, blir nok litt mot min vilje. Fordi det føles ikke meg. Men alikevel skjønner jeg godt de som trener det og får det bra til.

Man lærer så lenge man lever. Det som ødelegger er kvasse kommentarer som feks. at man ødelegger hunden, er slem med hunden, osv. Like ille som klikere får servert kommentarer som om å være dumsnill osv. DA blir det skille. Jeg har fått kommentarer, risting på hodet, hvisking og tisking hvis jeg har tatt hunden i nakkeskinnet på hundetreff feks. Det gjør at jeg ikke gjør det fordi jeg er redd for hva folk tenker. Plutselig står det er leserinnlegg i avisa om den slemme eieren som aldri skulle hatt hund, fordi hun klep hunden i øret. Det har jeg lest flere ganger i avisen. Ikke rart man går i dekning.

Ang innlegg her, har jeg snakket med flere sm ikke vil legge inn svar, fordi det bare blir vendt og vridd på til det negative hele tiden. Dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Ja, jeg lærer masse av mange av de uendelige debattene her inne! Hehe. Det er jo egentlig en bra ting. Noe dumt er at man kan bli veldig forvirret ;)

Men jeg føler som deg, jeg liker ikke å ta i hunden når jeg vet det er noen til stede som ikke liker det. Hehe. Kanskje hyklersk av meg? Jeg vet ikke. Da stenger jeg henne heller på kjøkkenet eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke delta på NS/klikkerdiskusjoner bare fordi mange her er så påståelig at de ikke er åpen for nye ting. De vil ikke se at andre treningsmetoder virker like bra som den de selv trener. Flott at de har funnet en metode som passer for dem og deres hund, men det trenger absolutt ikke passe på andre og deres hunder. Dette gjelder ikke bare klikkere. Blir så lei av å lese folk som sier at f.eks. klikketrening er det eneste riktige eller at hunden aldri vil fungere uten lederskap og dermed basta!, diskusjonen er ferdig. Kan man ikke få øynene opp og se at hunder og mennesker er forskjellige, og at andre treningsmetoder også gir resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg også reagerer på er at noen sier "ingen nordenstamtrener får røre hunden min" eller "Nei fysj, ikke TALE OM at jeg trener nordenstam, jeg trener positivt". Blir faktisk litt provosert.. Hva om nordenstammere skulle sagt det omvendte om klikkertrenere? "Fy og fy, ingen pølseautomat får lov til å røre bikkja mi". Noe så trangsynt! Det finnes flere veier til Roma, og fordi om man trener klikker så betyr ikke det automatisk at hunden er lykkeligere enn om man trener nordenstam. Akkurat som om nordenstammere er mishandlere eller er slemme med hunden sin!? Og akkurat som om klikkertrenere er fôringsautomater? Nei vettu hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg mener. Selv om jeg tar i hunden betyr det IKKE at jeg mishandler den [-X

Og, selv om klikkere trener med godbiter, betyr det ikke at de overfòrer den og er dumsnille.

Noen er faktisk bre dumsnille, men da er det ikke klikkertrening. Og noen er faktisk slemme med hunden, men da er det ikke nordenstam..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg også reagerer på er at noen sier "ingen nordenstamtrener får røre hunden min" .

Vel..jeg ville faktisk aldri overlatt hunden min til en som trener Nordenstam (eller noen andre som trener med positiv straff), men mindre personen ville love å ikke "korrigere" hunden min..Sin egen hund kan de få gjøre hva de vil med, men min hund er en veldig forsiktig liten sak, og han hadde blitt livredd hvis noen hadde rykket han hardt i båndet, skreket til han osv..Han er ikke vant til dette overhodet, og derfor syntes jeg det blir helt feil at noen skal gjøre dette med han..Å gi hunder pølsebiter skremmer dem vel ikke akkurat, og jeg vil derfor si at det ikke er like "risikabelt" å overlate hunden sin til en foringsautomat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel..jeg ville faktisk aldri overlatt hunden min til en som trener Nordenstam (eller noen andre som trener med positiv straff), men mindre personen ville love å ikke "korrigere" hunden min..Sin egen hund kan de få gjøre hva de vil med, men min hund er en veldig forsiktig liten sak, og han hadde blitt livredd hvis noen hadde rykket han hardt i båndet, skreket til han osv..Han er ikke vant til dette overhodet, og derfor syntes jeg det blir helt feil at noen skal gjøre dette med han..Å gi hunder pølsebiter skremmer dem vel ikke akkurat, og jeg vil derfor si at det ikke er like "risikabelt" å overlate hunden sin til en foringsautomat..

man kan forsterke uønsket adferd da. jeg syns det er nokså ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan forsterke uønsket adferd da. jeg syns det er nokså ille.

Prøv å hold deg til emnet. Dette er en diskusjon om trening, ikke en treningsdiskusjon ;)

Det gjelder forresten alle! Vi har absolutt nok treningsdiskusjonstråder her nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å hold deg til emnet. Dette er en diskusjon om trening, ikke en treningsdiskusjon ;)

Det gjelder forresten alle! Vi har absolutt nok treningsdiskusjonstråder her nå :P

temaet hun kom til var at det var mer greit å fore med pølser. og da svarte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ganske enig..selvom jeg klikkertrener :wink:

Det kan bli litt intenst og svart/hvitt hos noen.Mange klikkere glemmer at de og straffer hunden sin..ofte..la oss snu litt på det..

Ting jeg reagerer på hos enkelte klikkere:de står i en halv evighet å venter på at den stakkars frustrerte bikkja skal klare å finne ut av hva den skal gjøre selv eller de "feiler" den gjentatte ganger..da synes jeg faktisk det er bedre å gi stakkaren et trykk på rumpa.Ikke at jeg velger det,jeg senker heller kriteriene eller klikker på noe annet etc..

Men enda verre og oftere:ukritisk bruk av time-out..Time-out er hardt! [-X

Allikevel ser du hos fryktelig mange klikkere en stor oppslutning om straffe metoden,gjerne helst på valper...uten noen form for advarsel og i opptil flere minutter..

Bare se for dere lille Sofus..han labber over gulvet løfter litt på tyggebeinet sitt,tygger litt på planten og skal til å sjekke ut en bamse da han plutselig blir løftet opp av gulvet og slengt inn på et rom hvor han må være helt alene!Fullstendig krise for en liten valp :-o !Han hyler og hyler ,men blir ikke sluppet ut igjenn før han ikke orker å hyle mer..da blir han så utrolig glad at han buser rundt helt fra seg av glede og lekebiter litt i ansiktet til lillebror,og kaster bamsen sin i været. :P .Da plutselig blir han løftet opp av gulvet igjenn og rett inn på det ekle rommet igjenn.. :P

Dette gjentar seg gang på gang mellom hele valpeperioden og oppveksten hans.Sofus får aldri et "nei" ,eller en annen lyd på forhånd som markerer akkurat HVA det er han gjør galt,ei heller får han noen advarsel når han glemmer seg bort..Det er enten total ignorering eller rett inn på rommet hvor han er sperret inn i ensomhet..to av de aller verste straffene man kan gi et flokkdyr;hund eller menneske...

Da synes jeg faktisk at de som trener PS/NF og gjør det ordentlig er mer reale med bikkja..

Ikke for det:jeg bruker time-out på Loke, men jeg sier i akkurat når han gjør noe han kan bli "arrestert" for,slik at han kan få en mulighet til å hente seg inn igjenn og jeg får markert uriktig atferd og jeg lar han aldri være alene mer enn noen sekunder.

Og jeg gir han bare time-out når det er nærmest påkrevd...

Regner med å bli hundset og prylt av "mine egne"nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :P Ingen Nordenstammere får røre hunden min heller..på den måten..

Ingen overhodet får straffe eller kjefte på min hund.Og hvis folk vil omgås meg og hunden min får de pent finne seg i å gjøre det på min måte.Klyper noen bikkja mi i øret så klapper jeg garanter til dem...enkelt og greit. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :P Ingen Nordenstammere får røre hunden min heller..på den måten..

Ingen overhodet får straffe eller kjefte på min hund.Og hvis folk vil omgås meg og hunden min får de pent finne seg i å gjøre det på min måte.Klyper noen bikkja mi i øret så klapper jeg garanter til dem...enkelt og greit. :P

Jeg er ganske sikker på at en som trener nordenstam aldri ville vært hard med en klikkerhund i utgangspuktet. Dvs ikke noe rykking i båndet, klyping eller unødvendig kjeft. Ingen vil vel skremme en vàr hund, eller gjøre den usikker.. ? Eller.. Ingen nordenstammer vil vel skremme en hund PUNKTUM. Da er det i så fall en dust, ikke en nordenstammer ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Nordenstammere får røre hunden min heller..på den måten..

Ingen overhodet får straffe eller kjefte på min hund.

Jeg veit...derfor jeg formulerte det sånn.Om man er nordenstammer,jærverud,klikker el har vel ingenting å si?Så lenge man ikke straffer andres hunder..Jeg lar da gladelig en nordentammer klappe min hund,men altså ikke oppdra den.

Noe jeg stadig prøver å forklare enkelte macho-idioter i bruksgruppa :roll: ;) De klarer liksom ikke å snakke til bikkja mi på en ordentlig måte..heldigvis hadde ingen av de turt å rykke i båndet når de holder han for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er også enig med Loke der (begge innleggene ;) ) . Men er sånn time-out vanlig? :P Jeg har aldri brukt den (på den måten, dvs putte hunden i et annet rom , eller i et bur som straff.) Ville tenkt at det var hvordan stresse opp valpen max, noe jeg ihvertfall ikke ønsker. Jeg tenker på time out som f.eks: glad hund hopper opp og nesten velter meg når jeg åpner døra, jeg snur meg til siden til beina er på jorda, så hilser. Eller bjeffing for oppmerksomhet- snu hodet vekk til hunden prøver annen ok strategi.. Trodde det var vanlig tolkning av time-out jeg. :? Er jeg på jordet nå? Utestengning fra flokk sånn er jo ille :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...