Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte til Oslo


pippin

Recommended Posts

Heisann! Nå har det seg slik at kjæresten fyttet til Oslo i fjor høst.. Veldig kosli, for jeg har ikke noe lyst til å bo i oslo. Jeg omtrent hater byen. Jeg er liten og blir fort redd når jeg er ute å går alene på kveldstid, vel ikke alltid da :P, men jeg ser for meg at alt er så mye værre i Oslo. Og jeg liker ikke å bo midt i byen, men litt utenfor helst. Men det skal jeg nok klare å få overtalt han til. :)

Men typen skal nå starte bedrift nedi der, og blir nok der i noen år. Og jeg har ikke noe lyst til å ha et avstandsforhold i flere år liksom! Så jeg vurderer å flytte ned til sommern/høsten. Men samtidig er jeg redd for å bli sittende mye alene hjemme hvis typen er ute på oppdrag/jobb osv. da kan jeg likesågodt være her.

Jeg går for tiden på skole i Trondheim. Grafisk Design på NKF. Er det noen her som har gått NKF i Oslo? Husker å ha lest at det er noen grafiske designere her (med mindre jeg husker helt feil da..).. Hvordan er miljøet nedi der? Hvis noen veit? Jeg vurderer isåfall å ta 2.året på skolen i Oslo.

Jeg vil gjerne bo med typen og har tenkt litt på fordeler og ulemper.

Fordeler: Jeg får bo med typen! :P

Jeg slipper å bo hjemme.. Jeg får bo med typen, det er det jeg har mest lyst til!

Jeg kan ha mulighet for å ha hund (hvis jeg vil eller leiter nok)

Slipper mas fra foreldre.

Ulemper: Jeg må bo i Oslo..

Jeg flytter fra familie og venner jeg har her i Trondheim..

Jeg begynner i en ny klasse hvor alle har blitt kjent med hverandre i ett år.

Jeg trenger hjeeeelp eller ihvertfall noen tanker fra snille soniser... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo gjøre som vi skal, bo litt på utsiden. fra lillestrøm f.ex er det 12 minutter med tog til oslo s. så å bo litt på utsiden i en eller annen retning hjelper mye på ting. Jeg vil ikke bo i sentrum pga da tørr jeg sikkert ikke gå ut, og for amiga sin del og vår trivsel (vi er oppvokst med hage og sånt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo gjøre som vi skal, bo litt på utsiden. fra lillestrøm f.ex er det 12 minutter med tog til oslo s. så å bo litt på utsiden i en eller annen retning hjelper mye på ting. Jeg vil ikke bo i sentrum pga da tørr jeg sikkert ikke gå ut, og for amiga sin del og vår trivsel (vi er oppvokst med hage og sånt :P )

Ja jeg har sett litt på bomuligheter f.eks i Lillestrøm, for jeg har ikke noe problem med å ta tog/buss osv... men tror ikke typen har så lyst til å bo så "langt" unna sentrum.. Han er en bytype. Uheldigvis.. :P Men jeg skal klare å "Tvinge" ham med meg uttafor byen..! :) Jeg tror ikke jeg hadde turt å gå ut aleine om kvelden i sentrum, eller rundt der.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg SÅÅÅÅ godt! Er fra en liten by i rogaland, rettere sakt Egersund og her er det masse plass og veldig trykt. Men så har det seg sånn at jeg vil ta Revisjon og synes BI sitt opplegg virket å passe meg best med det vil innebære 2 år undervisning over nett og siste året MÅ tas i Oslo, kan også ta alle 3 årene der men det vil jeg IKKE. Det er skikkelig skummel tanke, stor by, helt alene(du har jo typen, men eller er du helt alene), kjenner så og si ingen eller noen ting der, hvordan er det å ha hund i oslo, få leilighet der det går an å ha hund? osv....

På den andre siden så er det dette jeg vil og det hadde kanskje vært spennende med et stund i Oslo. Treffe nye folk, nytt miljø og nye plasser, kanskje du vil trives og bli værende eller så sette du stor pris på å få komme tilbake der du bor nå...

Men det er IKKE lett valg.. :) jeg klarer ikke bestemme meg, men hadde gjerne vært lettere hadde typen bodd der eller i det minste var villig til å flytte til Oslo med meg i 1 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få steder i Oslo jeg er redd for å gå etter mørkets frembrudd. De aller, aller fleste som blir innblandet i noe voldelig, har hatt noen form for tilknytning til det før. Bor dere litt utenfor sentrumsgryta, så er det ikke noe problem å bevege seg utendørs når som helst (St.hanshaugen, Sagene, Bjerke, Hasle, Carl Berner, Frogner, Skøyen osv.). Selv bor vi Disen, like ved Sinsen, og har 15 minutter med buss til sentrum, en buss som går hvert 6. minutt på dagtid.

Du kan jo trene med oss sonenfolka (selv om treningen har vært død siden nyttår nå :) ), og det er mye å finne på og bli med på her i byen.

Men er det noen grunn til at han ikke kan starte bedrift i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva er dere for slags sutrete, livredde og engstelige små persilleblad som må holdes trygge av kjærester og ikke tør å stikke nesa utenfor nærmeste radius av der dere bor nå?!? :P

Skjerpings, jenter! Lær dere litt empowerment av Buffy, rett ryggen, smil til folk og ta tak i livet. Det er da for søren ikke noe farligere i Oslo enn andre steder! Tanker om å sitte hjemme aleine mens typen driver med sitt skjønner jeg, men du skal da studere? Det kommer da til å være andre mennesker på studiestedet? Invitér til tapaskveld, dann en kollokviegruppe, heng med oss med hund, ikke sitt inne og vær engstelig for at det knirker i døra.

Ja, dere sier at det er stort, men det er fordi vi skal ha plass til alle parkene hvor hyggelige folk møtes. Det er fordi vi skal ha et fritidstilbud til alle, uansett hvor smalt, sært eller kommersielt det måtte være. Det er fordi det skal være mulig å drikke hvitvin på operaen på formiddagen, løpe i skogen på Sognsvann på ettermiddagen, og avslutte det hele med å klatre tryvannstårnet. Det for at vi skal ha et utdanningstilbud til de fleste, for at de som studerer her skal finne et nettverk og en gruppe å føle tilhørighet med og fordi det skal være plass til alt fra de uheldige narkisene, de smilende partysvenskene, kurderne som driver grønnsakssjappa, de dresskledde streberne på Aker Brygge, pønkerne på Blitz, småbarnsfamiliene langs akerselva, pensjonistene på St. Hanshaugen, hundeeierne i Frognerparken og alle studentene som kommer tilflyttende hver semesterstart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva er dere for slags sutrete, livredde og engstelige små persilleblad som må holdes trygge av kjærester og ikke tør å stikke nesa utenfor nærmeste radius av der dere bor nå?!? :)

Skjerpings, jenter! Lær dere litt empowerment av Buffy, rett ryggen, smil til folk og ta tak i livet. Det er da for søren ikke noe farligere i Oslo enn andre steder! Tanker om å sitte hjemme aleine mens typen driver med sitt skjønner jeg, men du skal da studere? Det kommer da til å være andre mennesker på studiestedet? Invitér til tapaskveld, dann en kollokviegruppe, heng med oss med hund, ikke sitt inne og vær engstelig for at det knirker i døra.

Men jeg liker Nøtterøy jeg :P Oslo er stort og forvirrende :(

Men ok, du er herved invitert på tapaskveld, jeg må bare finne et sted å bo først :P

(jeg tenkte å dukke opp på treningene da! men gå ute om natta i shabby strøk, med fare for å bli skutt ned og voldtatt, no way! :P )

(jeg har gått på grønland sent på kvelden, var ikke spesielt koselig :( )

utheving: spikern på hodet! :D haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva er dere for slags sutrete, livredde og engstelige små persilleblad som må holdes trygge av kjærester og ikke tør å stikke nesa utenfor nærmeste radius av der dere bor nå?!? :)

Skjerpings, jenter! Lær dere litt empowerment av Buffy, rett ryggen, smil til folk og ta tak i livet. Det er da for søren ikke noe farligere i Oslo enn andre steder! Tanker om å sitte hjemme aleine mens typen driver med sitt skjønner jeg, men du skal da studere? Det kommer da til å være andre mennesker på studiestedet? Invitér til tapaskveld, dann en kollokviegruppe, heng med oss med hund, ikke sitt inne og vær engstelig for at det knirker i døra.

Ja, dere sier at det er stort, men det er fordi vi skal ha plass til alle parkene hvor hyggelige folk møtes. Det er fordi vi skal ha et fritidstilbud til alle, uansett hvor smalt, sært eller kommersielt det måtte være. Det er fordi det skal være mulig å drikke hvitvin på operaen på formiddagen, løpe i skogen på Sognsvann på ettermiddagen, og avslutte det hele med å klatre tryvannstårnet. Det for at vi skal ha et utdanningstilbud til de fleste, for at de som studerer her skal finne et nettverk og en gruppe å føle tilhørighet med og fordi det skal være plass til alt fra de uheldige narkisene, de smilende partysvenskene, kurderne som driver grønnsakssjappa, de dresskledde streberne på Aker Brygge, pønkerne på Blitz, småbarnsfamiliene langs akerselva, pensjonistene på St. Hanshaugen, hundeeierne i Frognerparken og alle studentene som kommer tilflyttende hver semesterstart. :)

You are my hero :P:P:D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg tenkte å dukke opp på treningene da! men gå ute om natta i shabby strøk, med fare for å bli skutt ned og voldtatt, no way! :) )

(jeg har gått på grønland sent på kvelden, var ikke spesielt koselig :P )

Og du tror Amiga vil la deg bli skutt og voldtatt? Trokke det! :P

Jeg har også gått på Grønland sent på kveld, og nei koselig var det kanskje ikke. Men jo mer selvsikkert du går, jo mindre sjans er det for at det hender deg noe. Just walk like you own the world :)

Selv er jeg lite i byen, rett og slett fordi jeg har alle tilbudene jeg trenger innenfor min lille sone her, og slipper og kjøre ned i kronglete byen og betale masse i bompenger.

Men har flere ganger dratt ut på byen (på utesteder) og det er null stress altså :P

PS: Jeg er et på-landet-menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, Oslo er ikke ille! Virkelig ikke. Det er faktisk kjempedeilig å bo her. :) Kollektivtrafikken går hele tiden, så man kan lettvint komme seg hjemmefra til hvor man vil (enten det er marka, sentrum, jobb, skole, venner eller andre steder). Det er da for pokker ikke utrygt å gå ute om kveldene! Jeg føler meg ikke mer utrygg når jeg rusler på Grønland en lørdag natt enn om jeg trasker på Buran (strøk i Trondheim) på samme tidspunkt. Her er det flere folk, mer politi, lettere å komme seg hjem (nattbussen går hver halvtime og man betaler samme takst som på dagbussen) og i det hele tatt- ingen grunn til å være bekymret så lenge man kan å oppføre seg.

Oslo er større enn Trondheim, men gud så mange flere muligheter det er, da! Flere puber, flere kinoer, flere konserter, flere tursteder, flere kafeer (selv om de i Trondheim faktisk er koseligere :P ), flere soniser, flere utstillinger, mer av alt rett og slett. Jeg tror jeg har to negative ting å si om Oslo i forhold til Trondheim: 1) Mamma og pappa bor ikke her (men det er vel strengt tatt ikke Oslo sin feil :P ) og 2) Trondheim er rent estetisk sett en triveligere by, med tydeligere og koseligere sentrumsområde (men det er jo naturlig konsekvens av at byen er mye mindre). Det er ikke så aller verst å bo her, altså. Dessuten er det masse koselige soniser her som tar deg i mot med åpne armer, selv om du ikke har bikkje. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Grünnerløkka/Sofienberg, og er vedlig glad for at jeg bor såpass sentralt. Det er ikke langt til Akerselva, som er kjempefin å gå oppover, og da kan du gå helt opp til maridalsvannet, i tillegg er det både sofienbergparken og botanisk hage rett utenfor døren nesten.

Jeg har aldri følt meg redd når jeg har gått her sent om kvelden heller, men nå er jeg oppvokst i Oslo så det har kanskje med det å gjøre? Men det jeg skulle frem til, er at det er masse flotte steder i Oslo, og når du blir litt kjent med byen, så er jeg sikker på at du vil like den. Oslo er koslig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weee Takk for mange koselige innspill! Ja jeg må nok skjerpe meg å få litt mer mot tror jeg! Jeg kan liksom ikke noe for at jeg blir skeptisk når jeg er ute å går og jeg ser en gjeng med folk som kommer gående.. Jeg er en tenkeperson så jeg tenker på alt mulig som kan skje! :) Jeg må lære meg å bli litt mer care! :P Mamman til lille trollebolle har helt rett!

Og det hadde vært veeeeldig hyggelig å møte noen snille sonisfolk da som kan lære meg en del! :D Jeg kommer jo ikke til å sitte inne alene og bare vente på typen heller. :P Jeg tror jeg skal klare å skaffe et nettverk av venner, med og uten hund! :P

Jeg fikk litt mer trua nå! :) Takk! Jeg er ihvertfall mer åpen til å flytte til store byen.

Edit: Simira, glemte å svare på bedriftspm. Han har skaffet seg et lite nettverk og har funnet noen han skal starte bedrift med. Så han kan ikke la den sjansen gå ifra ham. Men jeg føler han har prøvd veldig lite på å få til noe her i Trondheim. Det er mer utvalg i Oslo i mediabransjen. Og jeg vil ikke være egoistisk heller. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weee Takk for mange koselige innspill! Ja jeg må nok skjerpe meg å få litt mer mot tror jeg! Jeg kan liksom ikke noe for at jeg blir skeptisk når jeg er ute å går og jeg ser en gjeng med folk som kommer gående.. Jeg er en tenkeperson så jeg tenker på alt mulig som kan skje! :) Jeg må lære meg å bli litt mer care! :P Mamman til lille trollebolle har helt rett!

Og det hadde vært veeeeldig hyggelig å møte noen snille sonisfolk da som kan lære meg en del! :D Jeg kommer jo ikke til å sitte inne alene og bare vente på typen heller. :P Jeg tror jeg skal klare å skaffe et nettverk av venner, med og uten hund! :P

Jeg fikk litt mer trua nå! :( Takk! Jeg er ihvertfall mer åpen til å flytte til store byen.

Kom kom! Veit i alle fall om to røde farer som mer enn gjerne stilner hundesavnet ditt litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet alene til flere av Norges byer, og har vært like forbanna mørkeredd, redd for å bli ranet, voldtatt og drept på natta, og redd for om det gjemmer seg noe i skyggene i enhver by, jeg. Det er ikke noe verre her enn andre steder, redselen er primært inni deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom kom! Veit i alle fall om to røde farer som mer enn gjerne stilner hundesavnet ditt litt. :P

Hihi! Farer nei! :P Sier ikke neitakk til litt vofsekos..! Det er sååå lange siden sist..

Vi låner gjerne bort en hund iblant også vi! (Les: Med to hunder har vi alltid bruk for flere hundepassere når vi iblant reiser bort.)

Snille dere er da! :) Havner jeg på et sted hvor jeg kan ha mulighet for å ha hund så er jeg mer enn gjerne disponibel og stiller opp som hundepasser!

Nå skal jeg ikke drømme for stort om å ha hund med det første, for det er nok vanskelig å finne et sted hvor det er lov med hund? Hvor vanskelig var det for de av dere som bor i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Farer nei! :P Sier ikke neitakk til litt vofsekos..! Det er sååå lange siden sist..

Snille dere er da! :) Havner jeg på et sted hvor jeg kan ha mulighet for å ha hund så er jeg mer enn gjerne disponibel og stiller opp som hundepasser!

Nå skal jeg ikke drømme for stort om å ha hund med det første, for det er nok vanskelig å finne et sted hvor det er lov med hund? Hvor vanskelig var det for de av dere som bor i Oslo?

Det er relativt vanskelig å få leid med hund tillatt i Oslo. Vi har den fordelen at vi har eget hus med hage, så hundepassere kan like gjerne bo her som å prøve å snike hunden inn på en liten hybel. :P

Det kommer jo litt an på beliggenhet og leie, men mange med hund sliter med å finne sted, vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig heldi med å finne sted å ha hund. Første leil. jeg så på og som jeg og fikk var lov med hund.

Det var andre leil. og. Nå takket jeg nei til begge disse pga andre ting da. Den leil. jeg har nå var den 3 jeg så på, og her har både jeg, og flere i oppgangen hund :) Jeg tror jeg har hatt veldig flaks. Sendte joi endel mail på leil hvor det ikke var lov til å ha hund. Men når jeg gikk aktivt inn for det så dukket det som sagt opp flere fine alternativer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke drømme for stort om å ha hund med det første, for det er nok vanskelig å finne et sted hvor det er lov med hund? Hvor vanskelig var det for de av dere som bor i Oslo?

Vi har aldri hatt problem med å finne et sted hvor vi får ha hund, men det kommer jo an på hvilke krav du setter til standard, beliggenhet, også videre.

Jeg la nylig ut annonse på finn.no om bolig søkes, og innen et døgn hadde jeg fått cirka 15 henvendelser.

Vi har også forsøkt andre veien; undersøke ting som ligger annonsert for utleie. Og vi har funnet ting da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...