Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant denne mannen

pippin

Recommended Posts

Men det er kanskje dette som er "problemet" med Bellon - han driver med noe vi i Norge har lite kunnskap om. Både når det gjelder sport, nivå og spesielt metode.

Får inntrykk av at enkelte som uttaler seg her inne tror bikkja blir elektrosjokka, noe som jo ikke er tilfelle. Er lett å føle seg skinnhellig når man ikke veit noe om motparten...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Så ny er ikke disse treningsmetodene lenger vel? Det er 8 år siden jeg registrerte meg på canis, og de sa akkurat det samme den gangen, "bare vent, snart får dere se alle disse i toppen som har trent utelukkende positivt". Jeg venter fortsatt jeg.

Nja, i forhold til hvor trege vi mennesker er til å endre oppfatning og oppdage nye metoder og deretter ta dem i bruk effektivt så vil jeg si det fortsatt er nokså "nytt" ja .-). Dessuten er vi hundetrenere ofte individualister så man vil jo aldri få hele gjengen til å adoptere nøyaktig de samme treningsmetodene. Men hvor mange prosent av de aktivt konkurrerende måtte ha trent 100% positivt for at det skulle være bevis nok for at det virker? Noen som kan foreslå et tall? Hadde 10% vært nok? Eller må man ha en høyere andel ekvipasjer før man er villig til å gi metoden stå-karakter?

Er flere ekvipasjer der ute som kjører 100% positivt men jeg er ikke i stand til å presentere en fullstendig liste med navn og meritter, både fordi jeg ikke har så god kjennskap til konkurransemiljøene for tiden og fordi mange av dem som konkurrerer kanskje ikke har behov for å annonsere sine treningsmetoder så veldig høylydt. Men de jeg kan komme på i farten (foruten de risenschnauzerne og den mallen i Dannmark) er to rottweilertisper i Norge som er/var LP champions begge to, og en korthårscollie i Sverige som har fått opprykk til LP elite på rekordtid til tross for ung alder. Vet også om et par australske cattledogs i Sverige som er på vei oppover i bruksklassene, foruten en og annen flat og border collie i Norge/Sverige :-).

Hjalp det litt? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at denne hundetreneren kun bruker elhalsbåndet til å gi litt kiling og at det funker som en motivator. Motivator til å unngå ubehag antakelig da :wub: . Han skriver jo selv om bruken av elhalsbånd at han av og til må gå inn med en høyere dose strøm, men at det deretter holder å "vedlikeholde" med laveste dose. Det betyr med andre ord at han har "ladet" kilingen negativt; kilingen blir en advarsel om at noe verre an komme om hunden ikke gjør rett; omtrent som en advarende pekefinger eller et "nei" (hvor nei'et er innlært med aversiver). Treningsteknisk er kilingen fra elhalsbåndet derfor et aversiv, enkelt og greit. Man trenger ikke zappe bikkja konstant med høyspent for å trene negativt, det holder med riset bak speilet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inntrykk av at enkelte som uttaler seg her inne tror bikkja blir elektrosjokka, noe som jo ikke er tilfelle. Er lett å føle seg skinnhellig når man ikke veit noe om motparten...?

Tråden starter vel med "Han bruker jo strøm som "motivator" blant annet.", så da er det vel strøm med i bildet og i slik trening med strøm er altså ulovlig i Norge - uansett om man er skinnhellig eller ei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får også inntrykk av at folk mener at ordet strøm tvert må sammenliknes med styrken i den elektriske stol liksom.. :wub: Og at det IKKE i det hele tatt går an å gi hunden "små støt" uten at det kan være vondt.

Det blir som forskjellen på et spark og en liten berøring på hunden. Får nesten slutte å ta på bikkjene også, for det kan jo være ubehagelig og vondt for hunden..

Noen her som har prøvd på seg slike treningsbånd som gir en små støt? Rundt mage, arm eller lår feks? Det gjør ikke vondt i det hele tatt, og jeg regner med hundene føler enda mindre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har prøvd på seg slike treningsbånd som gir en små støt? Rundt mage, arm eller lår feks? Det gjør ikke vondt i det hele tatt, og jeg regner med hundene føler enda mindre enn det.

Då är ju frågan varför det fungerar så himla bra?

Själv är jag medveten om att statisk elektricitet inte gör speciellt ont, men jag tycker att det är otroligt obehagligt när jag utsätts för det, och kan arbeta hårt för att slippa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får også inntrykk av at folk mener at ordet strøm tvert må sammenliknes med styrken i den elektriske stol liksom.. :wub: Og at det IKKE i det hele tatt går an å gi hunden "små støt" uten at det kan være vondt.

Det blir som forskjellen på et spark og en liten berøring på hunden. Får nesten slutte å ta på bikkjene også, for det kan jo være ubehagelig og vondt for hunden..

Hvis det ikke er annerledes å bruke strøm enn å gi hunden en liten berøring som korreksjon - hvorfor skal man da bruke strøm i det heletatt? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då är ju frågan varför det fungerar så himla bra?

Själv är jag medveten om att statisk elektricitet inte gör speciellt ont, men jag tycker att det är otroligt obehagligt när jag utsätts för det, och kan arbeta hårt för att slippa det.

Hunden trenger kanskje ikke mer strøm for å reagere. Tror alle at man må utsette hunden for smerte for at den skal kunne prestere bra?

Jeg tror ikke hele hundetreninga hans er basert på strøm. Han bruker jo også klikker blant annet. Så det er nok mange elementer som er med på å gjøre treninga bra.

Hvis det ikke er annerledes å bruke strøm enn å gi hunden en liten berøring som korreksjon - hvorfor skal man da bruke strøm i det heletatt? :wub:

Nei kanskje fordi han ikke kan gi hunden klapp fra avstand? Jeg vet ikke, du får nesten spørre han.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett eller hørt noe om han før denne diskusjonen, men jeg klarer ikke å bli kjempeimponert.. Den dagen jeg må begynne å bruke strøm i treningen tror jeg at jeg sier takk for meg som hundetrener. (Og neida, jeg tror ikke at han sjokker hunden i hjel..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kanskje fordi han ikke kan gi hunden klapp fra avstand? Jeg vet ikke, du får nesten spørre han.. :wub:

Kan han vel, han har jo pisken. Bikkja går stort sett helt inntil han på de klippene, så det burde da holde? Ikke at pisk egentlig er så veldig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt strøm på halsen din? Gjerne ved adamseplet. Prøv det og kom tilbake hit å fortell oss andre hvordan det føltes. Jeg regner med det er litt au og at du vil gjøre hva du kan for å unngå den kilingen en gang til. La oss så si at du er en hund, du har en eier som har sett på BB, ja til og med vært på kurs med mannen, og synes strøm er lurt... Ai, det er ikke det når du ikke har peil på hva du driver med, for det som skjer da pippin, er at du vil mislykkes som fører, da vil du bli irritert og skru opp strømmen, bikkja klapper sammen og dør litt, og du blir enda mer irritert på den, vips så har du en ødelagt hund! Du skal nemlig vite både mentalt, fysisk og ha feelingen for å holde på med noe slikt!

Når vi først er inne på strømbruk, så har vi også snakket mye om CM og hans bruk av strøm på hundene. 1. i starten av programmene blir det advart om at slike metoder skal IKKE brukes hjemme alene. 2. vet vil styrken av dette? Vi ser BB gjør dette på en malle som er skyhøy i drift, så vi vet ikke hvordan samme mallen ville reagert om han ikke var skyhøy i drift. 3. CM og BB bruker det for å "trene" hunden, altså få hunden til å slutte med en atferd. Klart det er en stooor forskjell her, men det jeg vil frem til er at begge typene er dyktige hundefolk som har veldig mye bra for seg, MEN dette er ikke noe som langt i fra alle klarer! Jeg har sagt det samme om Nordenstam og Turid Rugaas, dette er folk som har følelsen med hund, som er drit-dyktige på å time og lese HUND.

Det er ikke dermed sagt at jeg brått synes det er imponerende eller lurt, nope, langt derifra, ikke forsvarer jeg strømbruken heller. Jeg står fortsatt fast på at det helt sikkert går an å få trent uten bruk av strøm på en høy-driftig hund. Jeg ser dog helt klart greia med bruk av strøm, det går fort som fy å komme seg opp i klassene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt strøm på halsen din? Gjerne ved adamseplet. Prøv det og kom tilbake hit å fortell oss andre hvordan det føltes. Jeg regner med det er litt au og at du vil gjøre hva du kan for å unngå den kilingen en gang til.

Det har jeg gjort og det er ikke noe jeg vil gjøre igjen for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt strøm på halsen din? Gjerne ved adamseplet. Prøv det og kom tilbake hit å fortell oss andre hvordan det føltes. Jeg regner med det er litt au og at du vil gjøre hva du kan for å unngå den kilingen en gang til. La oss så si at du er en hund, du har en eier som har sett på BB, ja til og med vært på kurs med mannen, og synes strøm er lurt... Ai, det er ikke det når du ikke har peil på hva du driver med, for det som skjer da pippin, er at du vil mislykkes som fører, da vil du bli irritert og skru opp strømmen, bikkja klapper sammen og dør litt, og du blir enda mer irritert på den, vips så har du en ødelagt hund! Du skal nemlig vite både mentalt, fysisk og ha feelingen for å holde på med noe slikt!

Når vi først er inne på strømbruk, så har vi også snakket mye om CM og hans bruk av strøm på hundene. 1. i starten av programmene blir det advart om at slike metoder skal IKKE brukes hjemme alene. 2. vet vil styrken av dette? Vi ser BB gjør dette på en malle som er skyhøy i drift, så vi vet ikke hvordan samme mallen ville reagert om han ikke var skyhøy i drift. 3. CM og BB bruker det for å "trene" hunden, altså få hunden til å slutte med en atferd. Klart det er en stooor forskjell her, men det jeg vil frem til er at begge typene er dyktige hundefolk som har veldig mye bra for seg, MEN dette er ikke noe som langt i fra alle klarer! Jeg har sagt det samme om Nordenstam og Turid Rugaas, dette er folk som har følelsen med hund, som er drit-dyktige på å time og lese HUND.

Det er ikke dermed sagt at jeg brått synes det er imponerende eller lurt, nope, langt derifra, ikke forsvarer jeg strømbruken heller. Jeg står fortsatt fast på at det helt sikkert går an å få trent uten bruk av strøm på en høy-driftig hund. Jeg ser dog helt klart greia med bruk av strøm, det går fort som fy å komme seg opp i klassene :wub:

Hallo i luken. Hvem har sagt noe om at alle klarer dette og at det er kjempelett og bruke strøm?? At strøm er veien til suksess?? Aldri har jeg sagt at jeg har planer om å begynne å strømme bikkja mi heller.. :wub:

Nå vet vi ikke noe om hvilken styrke han bruker på halsbåndet, så vi vet ikke om det gjør VONDT, er UBEHAGELIG eller om det er KILING..! Hvorfor må man anta at det gjør vondt med en gang man hører ordet strøm? Og så er det vel de som synes det er heeeelt greit å strømme bikkja mot sau. Og der er det meningen det skal gjøre vondt! Opptil flere ganger hvis det ikke fungerer med en gang. Men det er GREIT, for bikkja stopper jo å jage sau.. :wub: Man kunne sikkert fint funnet andre måter gjøre bikkja saueren på også, men det hadde tatt lengre tid. Strøm er lettvint.

Jeg tror ikke BB hadde hatt noe problem å trene hund uten å bruke strøm også. Men han har vel funnet ut at det går litt fortere eller at han får mer kontroll med strøm. Jeg vet ikke, for jeg har ikke spurt ham..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi ikke noe om hvilken styrke han bruker på halsbåndet, så vi vet ikke om det gjør VONDT, er UBEHAGELIG eller om det er KILING..! Hvorfor må man anta at det gjør vondt med en gang man hører ordet strøm? Og så er det vel de som synes det er heeeelt greit å strømme bikkja mot sau. Og der er det meningen det skal gjøre vondt! Opptil flere ganger hvis det ikke fungerer med en gang. Men det er GREIT, for bikkja stopper jo å jage sau.. :wub: Man kunne sikkert fint funnet andre måter gjøre bikkja saueren på også, men det hadde tatt lengre tid. Strøm er lettvint.

Hvordan kan du sammenligne dette? Å bruke strøm aktivt i lydighetstrening er så langt ifra strømming på sau som man kan komme. Strømming på sau gjør man en gang ca EN gang i året, og resultatet er at man berger livet til hundrevis av sauer, IKKE at man får en hund som har finere fri ved fot! Det er også pålagt å strømme hunden å sau dersom du skal jakte, men det er ulovlig å bruke strøm aktivt i hundetrening. Ser du forskjellen?! Alt i alt får jakthunden et mye bedre liv når den er strømmet på sau, fordi den får lov til å drive med det den er skapt for: jakte fugl/annet, men den holder seg unna sauen. En hund som ikke er strømmet på sau har ikke lov til dette. Men å bruke strøm slik BB gjør er absolutt ikke nødvendig.

Og har du noen gang hatt en jakthund du har klart å gjøre saueren selv? Det virker nemlig ikke som du vet helt hva du snakker om her, for har du en hund som liker å jage sau er det i praksis ganske umulig å gjøre hunden saueren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du sammenligne dette? Å bruke strøm aktivt i lydighetstrening er så langt ifra strømming på sau som man kan komme. Strømming på sau gjør man en gang ca EN gang i året, og resultatet er at man berger livet til hundrevis av sauer, IKKE at man får en hund som har finere fri ved fot! Det er også pålagt å strømme hunden å sau dersom du skal jakte, men det er ulovlig å bruke strøm aktivt i hundetrening. Ser du forskjellen?! Alt i alt får jakthunden et mye bedre liv når den er strømmet på sau, fordi den får lov til å drive med det den er skapt for: jakte fugl/annet, men den holder seg unna sauen. En hund som ikke er strømmet på sau har ikke lov til dette. Men å bruke strøm slik BB gjør er absolutt ikke nødvendig.

Og har du noen gang hatt en jakthund du har klart å gjøre saueren selv? Det virker nemlig ikke som du vet helt hva du snakker om her, for har du en hund som liker å jage sau er det i praksis ganske umulig å gjøre hunden saueren.

Jeg visste jo at jeg kom til å få et svar på det.

Så fordi det er veldig vanskelig å gjøre en hund saueren uten strøm, så skal man heller ikke gidde å prøve? Jeg synes det er mye dobbeltmoral ute å går uansett jeg! For hunden får faktisk VONDT, og muligens flere ganger, med støt som har mye kraft. Jeg skjønner ikke hvorfor noen synes det er så greit å utsette hunden for dette, men ikke å gi den små "kilestøt (ikke STERK STRØM slik at hunden hyler)".

Om BB bruker det AKTIVT under hele treningen vet jeg ingenting om. HVOR ofte hunden får "støt" vet vi ingenting om. Men man kan såklart gå ut ifra at hunden får det hele tiden.... For det ser virkelig slik ut... :wub:

Nei jeg har ikke hatt jakthund og har ingen planer om å ha det heller. Tila var interessert i sau, men jeg løste det ved å faktisk ha henne i bånd. Hun har møtt sau hos de nye eierne, og har lært seg å holde seg unna de, etter et par møter med en søye med lam. Så jo jeg tror jakthunder (nei Tila var ikke en jakthund) kan lære seg å la sau være ifred uten bruk av strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det här blir väldigt OT, men min erfarenhet är att strömming på får är någonting som fungerar bäst på de hundar som egentligen inte behöver det (alltså, hundar som man ganska enkelt hade kunnat få sauerene på andra sätt). Det fungerar ju till exempel ganska dåligt på brukshundar, riktigt dåligt på polarhundar och riktigt dåligt om hunden redan har kommit på att det är roligt att jaga får. Det har inte varit något problem att få någon av våra jakthundar sauerene utan ström. Tyvärr har de ändå fått stöt när de har varit på dressur för att få beviset (och det är INTE för att de har jagat, utan för att de "inte såg tillräckligt rädda ut" efter att ha gått runt lösa bland fåren i en halvtimma och ett lamm går fram och nosar på dem utan att de vänder bort blicken). Elstöten har för båda hundarna (setter och vorsteh - cockrarna har vi inte varit på aversionsdressyr med, de ska ju inte gå jaktprov i Norge) ökat intresset för får under en kort period. Från att tidigare ha varit helt ointresserade så blev de plötsligt mer benägna att visa intresse. Kanske inte så konstigt egentligen, men helt emot syftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin: han skriver selv at han bruker strøm i treningen, så da må man faktisk ta utgangspunkt i at han gjør det. Og nei, det er overhodet ikke greit, uansett hvor sterk eller svak strømmen er. Det er overhodet ikke nødvendig og gir hunden ingenting positivt, alt handler bare om resultater. I Norge er det dessuten ulovlig. Strømming på sau i Norge er derimot påbudt i Norge, det handler ikke om resultater, men å la jakthunden leve et fullverdig liv med det den er skapt til. Fint for deg at du løste det med å ha hunden din i bånd, men noen vil faktisk at jakthundene skal få lov til å gjøre det de er skapt for å løpe mil på mil hver dag. Det er flere grunner til at det nesten er umulig å lære en del jakthunder å bli sauerene: se på eierne, tror du disse er i stand til å få en 100% saueren hund ved positive metoder? Mange, mange sliter med å i det hele tatt lære hunden å legge seg på kommando uten å gjenta kommandoen, og jeg stoler ikke på at disse hundene med eier holder seg unna sau. Det gjør dem ikke til dårlige hundeeiere av den grunn. I tillegg, de færreste har tilgang på sau, så hvordan skal de få trene? Lykke til med å finne en sauebonde som sier jatakk til dette!

Fanny: det var derfor jeg skrev "ganske umulig i praksis", for jeg vet at du har fått det til. Jeg tror langt ifra at den vanlige jakthundeier får til noe slikt, og de færreste har sau i hagen å trene på. I teorien er det kanskje greit, men om man ikke har tilgang på sau vil det i praksis være nesten umulig å få en hund som slutter å jage. Hadde jeg vært sauebonde med sauene mine løs i fjellet hadde jeg heller aldri stolt på at hundeeiere fikk hundene sine sauerene kun ved bruk av positive metoder. Folk sliter med å lære hunden sin å i det hele tatt komme på innkalling liksom, og sjansen er veldig minimal for at de samme klarer å lære hunden å ikke løpe etter sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært sauebonde med sauene mine løs i fjellet hadde jeg heller aldri stolt på at hundeeiere fikk hundene sine sauerene kun ved bruk av positive metoder. Folk sliter med å lære hunden sin å i det hele tatt komme på innkalling liksom, og sjansen er veldig minimal for at de samme klarer å lære hunden å ikke løpe etter sau.

Men finns det inte något mellan "positiva metoder" och elstöt? Borde inte folk som släpper hunden lös i fjället ha inkallning och stopp på den? Kommer nog aldrig riktigt förstå tanken om att hundar automatiskt ska springa lösa över allt och hela tiden, oavsett dressyrnivå, bara för att de är settrar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp det litt? :huh:

Nei, ikke egentlig. Jeg veit også om en og annen ekvipasje som har gjort det bra i de forskjellige sportene ved å (tilsynelatende) trene reint positivt, men majoriteten gjør ikke det - og det å klikkertrene var ikke nytt når jeg registrerte meg på canis heller, Egtvedt og Køste har spredd det glade budskap siden 1997, så nei - hadde det vært så mye mer effektivt enn andre metoder, så hadde det vært flere ekvipasjer som trente reint positivt i dag, det går et par generasjoner LP-hunder på 14 år.

Men finns det inte något mellan "positiva metoder" och elstöt? Borde inte folk som släpper hunden lös i fjället ha inkallning och stopp på den? Kommer nog aldrig riktigt förstå tanken om att hundar automatiskt ska springa lösa över allt och hela tiden, oavsett dressyrnivå, bara för att de är settrar...

Nå er det vel strengt tatt ikke bare settere som flyr løs på fjellet og kan ta sau, selv om det er bare jakthunder som har som krav at de skal være strømma før de får lov til å delta på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får også inntrykk av at folk mener at ordet strøm tvert må sammenliknes med styrken i den elektriske stol liksom.. :huh: Og at det IKKE i det hele tatt går an å gi hunden "små støt" uten at det kan være vondt.

Får det samme inntrykket motsatt vei - at strøm ikke er ubehagelig/vondt, så lurer egentlig hva disse tror strømmen gjør for at det er effektivt.

Det er ganske så elementært egentlig - det fungerer både på hund/mennesker dette med straff/belønning. I gitte situasjoner trengs stor grad av belønning/straff, mens i andre situasjoner trengs mindre. For at dette skal fungere, så må forsterker(belønning) og straff være sterk nok til at det lønner seg/straffer seg. Det holder ikke å gi hunden en brokkoli hvis han ikke syns det er noe særlig, så da fungerer ikke forsterker - ei heller strøm uten at dette er vondt/ubehagelig.

Så det er vel mer det at folk reagerer på metoden man bruker på sin beste venn og følgesvenn - en man liksom skal være glad i og som man bruker slike metoder på. Vi alle vet vel hvorfor forsterkning/straff virker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var da veldig bastant.

I praksis er det ikke ganske umulig å gjøre hunden sauren selv, uten bruk av strøm. Man kan bruke den gamle metoden: Gammel søye som har bevist flere år at hun er en god mor. Ett par dager etter lamming hiver man unghunden opp i bingen sammen med søya og lammet. Unghunden får en omgang den sent glemmer. Sau er så ikke morro etter det.

En annen sak ang strøm: Jeg lurer virkelig på om noen av de som er så utrolig imot bruk av strøm i trening noen gang har sett det bli brukt i virkeligheten av noen som vet hva de holder på med?

Å synse ut fra noen klipp på youtube er en sak, men å se hund og fører i virkeligheten. Kjenne på pulsen fra strømhalsbåndet og se hvordan hunden reagerer når den ser at fører plukker fram halsbåndet. Jeg ble positivt overrasket da jeg fikk oppleve det.

Bare så det er sagt. Jeg bruker ikke strøm i trening. Det er forbudt i Norge.

Jeg har heller ikke brukt søyemetoden på egen hund, da min hund er opplært til å melde på sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All type trening er jo effektiv med rett forståelse av det man driver med.

Men etikken ved å bruke det til "normal" trening ser jeg ikke.

Jeg har selv vært med på å bruke det på en ekstrem hund som hadde atferd som rett og slett gjor det umulig, og farlig, å teste for mye med mildere metoder. Og det var effektivt, vel planlagt og med ekstremt gode hundeførere.

Men som middel i innlæring og normal trening, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenne på pulsen fra strømhalsbåndet og se hvordan hunden reagerer når den ser at fører plukker fram halsbåndet. Jeg ble positivt overrasket da jeg fikk oppleve det.

Mens jeg fikk bare bekreftet hva jeg har sagt tidligere om at man ser stor forskjell på hunder trent på straff kontra positiv forsterkning. Jeg har ennå til gode å se samme 'glede' fra en hund som trenes med positiv straff kontra positiv forsterkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mens jeg fikk bare bekreftet hva jeg har sagt tidligere om at man ser stor forskjell på hunder trent på straff kontra positiv forsterkning. Jeg har ennå til gode å se samme 'glede' fra en hund som trenes med positiv straff kontra positiv forsterkning.

Er du helt sikker på dette, eller er det kanskje dine egne antagelser og fordommer som snakker?

Jeg ser nemlig svært skjeldent noen som klarer å trene 100% bare positivt, det er noen få ekstreme tileller. De som hevder at de trener 100% positivt trener også med negativ straff, det er som regel svært effektivt det også. Hvis ikke hadde man ikke gjort det, eller?

AKkurat som de fleste som trener med positiv straff (inkludert meg selv) også bruker positiv forsterkning. Det er langt større arbeidsglede i den hunden min som er trent med positivt straff enn den som er trent med negativt straff. Jeg skulle like å utfordre deg til å se hvem som er hvem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...