Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund fikk avskjed...


Decarabia

Recommended Posts

http://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/lotta-ble-pensjonist-br-pa-dagen-1.6002171

"Vår fremste ambisjon er å gjøre Norge friskere, og da må vi hindre spredningen av allergener, sier Rauken."

Er ikke det litt feil da? Når forskning viser at pasienter som rehabiliteres kommer seg fortere på beina, trivselen er større.

Greit at noen mennesker er allergiske, men jeg synes fortsatt at dette er å ta alt for hardt i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg vet liksom ikke jeg.. Er litt delt egentlig.

Personlig så er jeg dritallergisk mot hunder som nuffer siden de røyter mye og lukter veldig. Men selv om jeg er dritallergisk, så hadde jeg fortsatt satt pris på å få besøk av en gigantisk bamse. Det er teraputisk og det er veldig koselig.

Så er det de som kanskje ikke liker hunder. Eller de som er allergiske og ikke liker hunder. Eller de som får alvorlige superanfall, men elsker hunder. Det er litt vanskelig.

Men det er litt rart da, at studier viser at barn med allergier (som samboeren min) fikk beskjed av legen om å fortsette å ha hund for det kunne gjøre allergien bedre.

Jeg vet liksom ikke jeg. Jeg hadde blitt lei meg om den digre nuffen hadde kommet på besøk lenge og så plutselig ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate. Jeg synes det er en sykelig tendens vi ser her. Skal vi utrydde alt som heter reker også, bare fordi noen kan reagrere på de? Kanskje skal vi gjøre det forbudt å ha jordbær eller nøtter i mat også, i tilfelle noen som er allergisk spiser maten? Allergener er det over alt; å begynne å fjerne dyr (!) før vi begynner å forby parfyme osv, er i grunnen bare sykt. Jeg jobber på sykehjem, og der har vi en såpe som veldig mange av oss ansatte har reagert allergisk på, og flere har blitt langtidssykmeldt pga kjøttsår som kommer av den allergiske reaksjonen. Denne såpen kan de selvfølgelig ikke bytte ut med noe allergivennlig, men hunder og katter skal fjernes fra de samme stedene bare fordi de KAN føre til at noen blir forbigående tett i nesen!?!?? Jeg har fått allergisk reaksjon på såpen, og har hatt det i over et halvt år nå, så det kan liksom ikke sammenlignes. Og er det snakk om en pasient som ikke tåler såpe, så er det et svare lurveleven med å skaffe milde, parfymefrie såper. Hvorfor i alle dager begynner man i så feil ende?! :rolleyes2: *oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med "Espen Rønning" sin kommentar under:

Er det virkelig mulig å være så trangsynt at man bare evner å se problemene i en så dyptliggende sak. Er det virkelig mulig å ikke få med seg alle de positive effektene en terapihund har for beboere på en institusjon. Er det virkelig mulig at hensynet til eventuelle besøkende (som kan ta medisin i forkant) skal gå foran faktiske beboere og ansatte. Gunn Rauken, få med deg dette og tenk nøye gjennom det - ALT KAN IKKE TILPASSES ALLE FOR DA BLIR DET INGENTING IGJEN !!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig mye folk er allergiske mot, og som IW quota til, så må blir det ingenting igjen om man skal fjerne alt folk reagerer på. Kanskje de skal starte å kicke politihunder også ut av samfunnet, slik at allergiske mennesker kan bli politi... :rolleyes2:

Så lenge ingen beboere eller ansatte har problemer med hunden, så ser jeg ikke grunnen til hvorfor den skal kastes ut. Hunden fører mye bra med seg, og skal man ha et "friskere Norge" så skal man vel ikke bare ta hensyn til en gruppe? Om 20 beboere har glede av en hund, burde det gå foran enn et par allergiske besøkende etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart hvordan astma og allergiforbundet mener hele samfunnet skal tilpasses de med astma og allergi. PÅ den måten blir det ikke LIK behandling, men EN gruppe får samfunnet til å tilpasse seg dem.

Det neste blir vel forbud mot godteri og kaker på gamlehjem, av hensyn til dem med diabetes, slutt på blomster er det vel allerede pga dem med astma og allergi, slutt med lufting og åpne vinduer, for noen reagerer faktisk på sollys og veldig mange på pollen i lufta...

jeg har selv epilepsi. Epilepsiforbundet lærer dem med epilepsi å fungere i samfunnet, de forlanger feks ikke slutt på bruk av flimrende og blinkende lys fordi noen epileptikkere reagerer på lys...

NAAF mener samfunnet skal tilpasse seg en menneskegruppe. Det er jo bare rett og rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg heller liker ikke tanken dems. Det bør gå ann å ha hund på avdelingen så lange hunden ikke er til sjenanse eller plage for beboere eller dem som jobber der. Men det må være avdelinger uten dyr også så dem som er gamle/syke og allergiske mot dyr får den hjelpen dem trenger.

Hehe flirer av resonemangene over tenk hvis jeg skulle utrydde vepsen fordi jeg er hyper allergisk? Nei la den leve. Og tenk hvis jeg skulle nekte andre å spise all den maten som jeg ikke kan spise hehe da hadde i grunnen 90% av matbutikkene gått konk. Nei la oss få et mangfoldig samfunn. Ikke et som er like ensartet som min kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjoenne at hunden fikk avskjed hvis de hadde hatt mye problemer med aallergi hos beboere og ansatte paa denne institusjonen, men at tanken om at astma og allergiforbundet skal "rense" Norge for allergener synes jeg er taapelig. Jeg har selv sett hvor glad mennesker paa sykehjem har blitt over aa faa kontakt med dyr. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er en kald og lite empatisk avgjørelse. Nå kommer jo terapihundene for fullt sies det. Hvis denne trrenden skal spre seg i samfunnet, at allergikerne sitter med bukten og begge endene, kan Nodat bare pakke sammen ! Hvem skal få gleden av alle terapihundene, når der sitter noen maktsyke pleiehjemsbestyrere rundt omkring? Jeg hadde en nær slektning som tilbragte sine siste år på et sykehjem.Når jeg kom på besøk, var mopsen hjertelig velkommen inn. Pasientene livnet til, pratet med lille vovven og hverandre, og gledet seg helt tydelig.

Jeg tenker med gru på om jeg selv en gang skulle havne på et sykehjem, med en sjef av denne sorten. Skrekk og redsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som faktisk er allergiske blir lett veldig syke hvis det er hunder som ikke er allergivenlige i nærheten. Selvfølgelig må det ikke finnes slike hunder på sykehjem hvor det faktisk er allergikere. Men hvorfor bruke hunder som ikke er allergivenlige? Trist om det blir en prinsipp sak slik at det overhodet ikke kan brukes terapihunder selv om det ikke er noen med allergi på sykehjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/lotta-veldig-til-trivsel-og-mye-glede-1.5999939

Jeg får ikke akkurat inntrykk av at beboerne på Jotunhaugen er så allergisk når man leser denne artikkelen som er trykket tidligere.... Jeg får heller inntrykk at av beboerne lyser opp og at Lotta er en lystråle i deres hverdag.

Men for all del ikke ta til etterretning det positive, men se kun på det negative. Gi de gamle et kjedelig og enformig liv uten lyspunkt. De som faktisk har et helt liv bak seg og som har gjort sin del av å bygge opp Norge.... De skal ikke ha det koselig eller noe. La dem kjede seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...