Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens sunnhetstråd

Nirm

Recommended Posts

I VG har visst statsrådene svart på noen sunnhetsspørsmål. Fant ikke artikkelen på nett, så jeg regner med at det er i papirutgaven da.

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

4) Hva legger du på brødskivene?

5) Hva drikker du?

Så hvordan havner sonisene ute på denne undersøkelsen?

(Ja, jeg kjeder meg, for jeg burde egentlig gjort husarbeid nå :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, nei det er sjeldent. Kanksje 2-3 hver dag i form av grønnsaker til middagen.

Jepp. Mer enn det hver eneste dag uansett.

Spiser fiskepinner (torsk) eller fiskeboller 1-3 ganger i uka avhengig av om jeg lager mat alene eller sammen med noen. Spiser noen ganger selvfisket ørret og abbor om sommeren.

Leverpostei, salami, bananer, kaviar... (Med smør under.) Alt avhengig av hva jeg føler for.

5) Hva drikker du?

Cola, litt mer cola, enda mer cola. På skolen drikker jeg bare vann, men ellers i døgnet går det i cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nai... Spiser som regel 1-2 til middag av grønnsaker (typer altså :P ), men jeg får jo mine stadige nå lager jeg mega sunn og god smoothie med masse bær og frukt :>

Ja :P

Spiser ørret,torsk og laks. En gang i uka som regel.

Salami, ost, skinke og ost. ittno smør.

5) Hva drikker du?

Vann,Cola,Saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ja, jeg elsker frukt! Det blir alltid banan og salatbar til frokost/lunch, grønnsaker til middagen og noe annet utover kvelden. Men noen ganger er det alt jeg spiser, så det spørs hvor sunt det er

- Jepp

- 2 ganger ca. Det er nesten utelukkende laks. Prøver å spise torsk og sei også, men liker bare rød fisk

Ost og agurk

5) Hva drikker du?

Melk eller vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte nok.

Ja.

Omtrent to ganger. Laks.

Jeg spiser ikke brødskiver.

5) Hva drikker du?

Vann og kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro jeg spiser mer enn 5 om dagen, men det er ikke alltid jeg spiser 5 ulike frukt/grønnsaker så er usikker på om det teller.

Akuratt nå så er svaret nei ikke i nærheten. Har vell knapt sett utsiden av leiligheten med mindre jeg må på jobb den siste måneden. Men nå er snart oppgaveren levert inn og jeg kan komme meg ut igjen.

Det varrierer men vi prøver å få til to rene fiskemiddager i uken og en fisk/skalldyr middag. Av fisk går det mye i sei, torsk, makrell og laks.

Vanligvis syltetøy

5) Hva drikker du?

Vann, melk og juice (men prøver å begrense juicen til helgen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Fem grønsaker ja det klarer jeg

Jepp

En kan bli bedre. Nå går det jo i torsk

Spiser ikke brød

5) Hva drikker du?

Vann og te

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får svare selv, men måtte jo vente så det ikke blir slått sammen...

Japp.

Japp. I jobbukene blir det ofte litt mer enn i friukene da.

Aldri, er vegetarianer.

Spiser ikke brød, så det blir da lite legge på det.

5) Hva drikker du?

Hovedsakelig vann, og noe juice. En sjelden gang te. Minimalt med alkohol.

Etter over 10 år som "brusavhengig", har jeg endelig blitt kvitt den lasten. :P Noe jeg er ganske så fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men nært nok. :P

Jepp.

Alt for sjeldent dessverre. Men når vi har det så er det laks, hyse, sei og en sjelden gang i blant kveite (min favoritt, men akk så dyrt!).

Sjeldent jeg spiser brød, men som pålegg er det mest kalkunpålegg (røkt, krydret og naturell) og en haug med tomat og agurk på.

5) Hva drikker du?

Vann og te for det meste. Melk og juice en sjelden gang i blant, og brus litt for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel spiser jeg mye frukt og grønnsaker i løpet av en dag, men selvsagt varierer det. Noen ganger blir det opptil 10 sorter, andre ganger bare tre. Men er generelt veldig glad i masse grønnsaker til middag f.eks.

Nei, det gjør jeg nok ikke. Ofte går jeg til skolen og hjem igjen og that's it. Men jeg trener 1,5 time 3 ganger i uka, så tar ikke så tungt på det. Blir ikke naturlig å gå masse tur uten hund synes jeg...

Spiser fiskeboller i ny og ne, ellers er fisk noe jeg ikke kan fordra.. Sorry mac.

Spiser ikke så mye brød, men når jeg først gjør det blir det Ingers Superrug! Som regel lettere hvitost og kalkunpålegg. Favoritten er brunost, men unngår det i hverdagen. En annen helgefavoritt er dansk salami og jarlsberg.

5) Hva drikker du?

Nesten aldri vann! Og skal det være vann må det blandes i pittelitt fun light saft. Jeg er en sånn vann-hater, og drikker det bare på trening. Ellers går det som sagt i sukkerfri saft, noe melk og altfor mye pepsi max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, i hvertfall tre om dagen, tipper jeg.

Ja, (dog noe mer usikker nå de siste månedene med ryggen)

Prøver å spise fisk minst en gang i uka, men det går ikke alltid etter planen :P

Jeg prøver å unngå brød, men det blir i såfall brød med hvitost, kjøttpålegg el.l.

5) Hva drikker du?

Jeg drikker vann (mye sådan) og kaffe.

*klipp*

Spiser ikke brød

*klipp*

Hva spiser du i stedet for? Prøver å finne andre løsninger, siden brød visstnok ikke skal være så bra for personer med min blodtype (i følge blodtypedietten, som faktisk virker ganske logisk), men jeg synes det er vanskelig å finne noen andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du i stedet for? Prøver å finne andre løsninger, siden brød visstnok ikke skal være så bra for personer med min blodtype (i følge blodtypedietten, som faktisk virker ganske logisk), men jeg synes det er vanskelig å finne noen andre alternativer.

Er så frekk at jeg svarer på det, siden jeg heller ikke spiser brød. Her går det veldig mye i smooties, frukt, salater, youghurt og middagsrester (mye av det jeg spiser til middag, kan spises døgnet rundt, siden det består av grønnsaker).

Edit: Fjernet kanibaltendensene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så frekk at jeg svarer på det, siden jeg heller ikke spiser brød. Her går det veldig mye i smooties, frukt, salater, youghurt og middagsrester (mye av deg jeg spiser til middag, kan spises døgnet rundt, siden det består av grønnsaker).

Oh, nå vet jeg ikke om jeg tør å besøke deg på en stund! :P

Men takk, det er veldig fint med alternativer :P Youghurt er jo et godt alternativ som frokost, f.eks. *skrive på handleliste*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød er jo det vanligste etter brød sånn sett da. Men er du som meg, som spiser knekkebrød på trass men egentlig elsker brød, er det vanskelig å finne gode erstatninger. Smoothies er et godt forslag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tåler ikke frukt, og tåler generelt lite grønnsaker heller, så det blir ikke så mye, nei.

Når jeg jobber får jeg mer enn det, nå er jeg sykemeldt og greier ikke være så aktiv hver dag.

Prøver å være flink å spise fisk en dag i uken. da går det hovedsakelig i laks og ørret.

Spiser ikke brødskiver.

5) Hva drikker du

Vann og Villa champagnebrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ikke hver dag, men stort sett.

Jepp

1 -3, ørret for det meste.

Gulost/tartex/smør/hvitkløksost etc

5) Hva drikker du?

Vann og melk (+ kaffe)

Så hvordan havner sonisene ute på denne undersøkelsen?

Ikke så ille jeg da mao!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, nå vet jeg ikke om jeg tør å besøke deg på en stund! :P

Men takk, det er veldig fint med alternativer :P Youghurt er jo et godt alternativ som frokost, f.eks. *skrive på handleliste*

Søren! Avslørt.... :P

Du kan jo gjøre youghurten mer mettende ved å putte oppi bær, frukt, frø, nøtter, kjerner etc. Evt korn om du kan spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett, jeg har en haug med Bend-it-bokser jeg pleier å fylle med frukt, som jeg spiser når jeg er småsulten.

Jepp :P

Øhm.. Null? Så sant vi ikke snakker om fiskepudding :P

Fiskepudding, servelat, salami, jordbærsyltetøy - ikke samtidig da :P

5) Hva drikker du

Grønn te med mint eller sitron, eplejuice og cola zero :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Ja.

Sjeldent fisk her i hus dessverre, kommer oftest i format av fiskepinner hvis vi har...

Spiser ikke brød, men på knekkebrød har jeg leverpostei og baconost med agurk på!

5) Hva drikker du?

Vann og smoothie. Noge vin unnes av og til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stort sett i alle fall. Kommer litt an på hva jeg har til middag - jeg er veldig flink til å spise grønnsaker til middag, men hender ganske ofte at jeg har suppe til middag, og da blir det jo mindre grønt.

I gjennomsnitt blir det i alle fall det - jeg trener et par ganger i uka og går mye når jeg skal steder. Men klart, jeg er mindre ute og i aktivitet nå enn da jeg var hundeeier.

Ca. en gang i uken. Laksefilet, som oftest. Er ikke så glad i hvit fisk, jeg.

Makrell i tomat, leverpostei, hamburgerrygg, kalkunskinke. Og masse agurk! Spiser forøvrig mer knekkebrød enn brødskiver.

5) Hva drikker du?

Vann, espresso og te. Smoothie eller juice av og til. Alkohol nokså sjelden (til å være tjue og student :P) - et par ganger i måneden, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper ca 3 - 5

Ja 2 timer er minimum

En dag i uka, ovnsbakt laks. Torsk får jeg av og til hos mamma, ellers blir det litt reker på sommeren. Og fiskekaker innimellom.

Spiser lite brød, men det kan variere mellom ost, skinke, makrell, fiskepudding, egg, og bacon.

5) Hva drikker du?

Vann, te, kaffe, vin, litt brus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Ja.

Oi, det varierer veldig... Noen ganger kan jeg ha fisk 4 dager i uken, men så går det gjerne 4 uker til neste gang.

Spiser ikke brød, men har somregel Nugatti på knekkerødene. Eller skinke og salat og sånt, eller philadelfiaost - men somregelnugatti.

5) Hva drikker du?

Kaffe og sukkerfri saft.

Nope jeg er ikke spesielt sunn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg spiser omelett med litt forskjelig i(man tager det man haver) og salat til, salat med kjøtt eller annet godt oppi, middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det varierer. Bruker mye grønnsaker når jeg lager middag, og er kjempeglad i bær. Men har blitt fryktelig kresen på kvaliteten på frukt etter at jeg bodde i USA, og det er sjelden frukten i fruktdiskene her frister.

Ja. En av fordelene med å ha hund :P

Vanligvis 2. Spiser mest laks.

Brødskive? :P De få gangene jeg spiser brød eller knekkebrød, pleier jeg ha på nugatti.

Spiser en del wraps da. Med salat, kyllingbiter og salsa.

5) Hva drikker du?

Cola og appelsinjuice (ikke fra konsentrat). Har noia for å drikke vannet fra springen etter at jeg var skikkelig dårlig pga springvann :P

Jeg er egentlig fryktelig usunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg vil klassifisere fiskepinner, fiskekaker, fiskepudding, fiskeboller og andre ferdigprodukter av fisk som ... FISK. Dette er høyst bearbeidede produkter som en del gode gamle "sjarkfeskera" mener kan sidestilles med "søppelmat". Det er så mye fyllstoff i disse produktene (de skal visst ikke smake fisk, de), samt at fisken ikke er av prima kvalitet. Således får det være opp til en og en hver å vurdere den gode samvittigheta/om det er så "sunt" :P

Norsk oppdrettslaks spiser jeg forøvrig heller ikke, da denne laksen på så mange felter går gjennom typisk "oppdretts"-behandling. Det er i mange tilfeller ikke menneskemat, og man skal være glad man ikke har sett fisken før den ble slaktet.... :P

Dette vil jeg også si gjelder f.eks leverpostei - som inneholder utrolig mye konserveringsmidler, fyllstoffer og "fos" som slettes ikke er noe sunt. Om helseeffekten av de sunne bestanddelene i leverpostei veier opp for de usunne har jeg ikke tall på, men jeg kjenner med meg selv jeg spiser det med en viss bismak.

I sesongen: ja. Men det er rimelig vanskelig å finne frukt og bær som frister utenfor sesongen her i nord.

Ja den er nå ganske enkel for de fleste av oss :P

3 ++. Torsk, uer og kveite går det mest i. Hvis jeg får tak i: villlaks.

Eget syltetøy, ost, leverpostei, makrellsild og svært mye variert. Blir fort lei og skifter.

5) Hva drikker du?

Har begynt brusfritt liv, går mye i saft (uten konserveringsmidler og med sukker) for å komme meg over kneika. Ellers minst 1 liter vann og juice.

For meg har sunnhet mest med å lage mat fra bunnen av å gjøre. Å få råvarer jeg selv prosesserer. Og at disse råvarene ikke er kyllingfilet med 1 kilo saltlake, eller dårlig fiskefilet som ikke kan selges til Russland en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...