Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med nabo


sham

Recommended Posts

Jeg er selv styreleder for et sameie / borettslag (og har selv hund på ca 6kg laugh.gif ) og må jo helt ærlig si at dette høres ut som en svært sær sak, som har lite "kjøtt på beina".

Blir litt kort svar her, sitter på jobb for øyeblikket :ahappy: , men ble litt lamslått og svært provosert på dine vegner. Denne saken ifra mitt ståsted er en svært tynn sak ifra "anklagers" ståsted, og jeg selv hadde hatt vanskelig med å tatt dette seriøst.

1: Gjør som nevnt ovenfor - få tak i tidligere beboer i leiligheten (/og evt naboer) - få h*n til å beskrive h*ns syn på ditt "hundehold" / eller rettere sagt støynivå (for det er jo egentlig hva saken i første omgang gjelder, er det ikke? ("tramping" av 6kgs hund f.eks...ehm..ja..)

2: Ta kontakt med boligbyggerlaget i din hjem by (Moss Boligbyggerlag?)Hør med de om standard skjema / klage mal for husdyr eller lignende + lignende saker.

Disse skal i tillegg ha advokater / juss-hjelp til rådighet som kanskje kan hjelpe.

3: Bjeffinga f.eks. ; påstånd mot påstand? Om du var hjemme i daværende tidspunkt og VET at hunden din ikke bjeffet - klag på klagen wub.gif Men klagen som kommer ifra styret trenger altså ikke å være signert av andre enn nettopp de som sitter i styret. De kan gjerne sende "på vegne av beboer". Men altså - en slik useriøs hendvendelse som ikke engang er tatt opp i et styremøte...? Høres litt merksnodigt ut...

4: Å sende *useriøse / uproffesjonelle* klager der saken ikke engang hadde blitt tatt opp på styremøter / av samtlige styremedlemmer er uhørt spør du meg. SPør om du kan få tilsendt alle referater for siste styremøter ifra XX dato til pr idag. Dette BØR ikke være problem i det hele tatt - jeg tror jeg rett og slett at jeg også tør å uttale at du har rett på om du spør :aww:

5: Be om å få delta på neste styremøte - dette skal heller ikke være noe problem laugh.gif

6: Flytting?! Nehei.... laugh.gif ikke tema for deg slik jeg ser det. Men ser også frustrasjonen av å måtte ha "dette" hengende over seg evt i fremtiden.. skikkelig utrivelig laugh.gif

SOm sagt dette blir kort, uryddig og litt upresist kanskje noen plasser. Men ta kontakt på PM om jeg kanskje kan hjelpe deg med å evt. undersøke litt. Jeg kjenner at jeg vet ikke helt om jeg skal le eller grine - men misunner ikke deg i denne situasjonen. Useriøst og ... ja.. nei.. har ikke ord som passer seg på et public forum..

Og forresten - Send en klage på truslene mot hundene deres! Ingen skal da gå rundt å true beboere / eller dens unger/husdyr/verdier eller hva pokker det skulle være.... Det er det også en lov i dette landet imot, såvidt jeg vet.... laugh.gif

Tok du ikke imot dette tilbudet Sham? Du kan ikke fortsette å tålerere at han driver på sånn, du bor der du også, og du må ha lov til å puste og leve!

Liker forøvrig KarpeSkrotum's metode :punk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Jeg hater naboene våres! De er virkelig de verste naboene i hele verden! Vi bor i en fire manns leilighet...naboene til høyre er helt syke i hodet, de har en BC valp som står innestengt på fellesterrassen, der går den på do(selvfølgelig må den det siden eierene aldri gidder å gå tur med den)...de tar all bæsjen i bæsjeposer og hiver det på siden av terrassen pluss alt søppelet, så det er fult av søppel og dritt på den ene siden av terrassen. . Han som han som er ansvarlig for dette parkerer helt inntil døra til huset også, så når vi skal inn døra til huset våres så må vi gå sidelengs...Har bedt han om å flytte bilen, men NEI det skulle han ikke! Han har liksom 5-6 bilder stående på tomten, så når han skal bort kjører han ut ene bilen og inn med ny. Der de andre bilene står er det stor plass litt ved skogen og der er det fylt med søppel, bilder,søppel og masse tur utstyr som bare er strødd ut over alt. De klager på at vi og naboen over oss spiller litt musikk, selv har de musikk på full styrke og ungene deres hyler og skriker hele dagen! Men det er greit?! Naboene til Høyre er helt syke i hode de også, for det første så skriker den kjerringa hele dagen og sønnen hennes sykler rundt på terrassen og roper "tut, tut" hele dagen..det kan man høre VELDIG godt og jeg tror jeg skal bli gal! De har i motsetning til naboene til høyre satt all søppelet oppå terrassen...de har også en overfylt kattedo der og et kjøleskap, og der det før var en fin og koselig utestue har de brukt som et tørke hus...bare masse klesstativ. Det verste av alt er at hun kom å klagde på at sønnen hennes hadde tråkket i hundedritt til oss...og det eneste stedet hunden våres går på do er bak en gammel låve i skogen så vi gidder ikke ta opp etter henne fordi det ikke er noen som går der. Er så rasende sint på naboene at jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre! :sint_01: Frister mest å hive alt søppelet de har kastet hit og dit foran døra deres på trappa ! :devilbanana:

Dere med syke naboer er ikke alene! Dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg!!

Har en dårlig nabo på andre siden av veien her jeg da. Traff henne i skogen her forleden da hun luftet sin egen hund. Hun sa til meg at hundene min råkte såå forferdelig på natten. Hun sa hun var RASENDE for at hun ikke fikk sove og at "hadde jeg hatt noe å skyte med så hadde jeg skutt dem"

Jeg ble helt satt ut jeg da. MEN jeg fikk summet meg til å si som sant er at det kunne bare ha vært 2 ganger for det er bare 2 ganger de har vært alene på natten på 1 år. Første gangen fra 21-01.00 og andre gangen fra 21-02.00.Da ble hun paff!

Jeg sjekket med nærmeste nabo på SAMME side av veien og de hadde ikke hørt noe. MAKAN. Men hun er nok redd for rasen for vi hadde god tone da jeg hadde schæfer.Nå har jeg valgt å bare overse henne, og ikke gjøre NOE hun kan henge seg opp i...

Men i ditt tilfelle så hadde jeg satt hardt mot hardt. Det går ikke an altså. Ikke flytt! Hev hodet og ikke la deg pelle på nesen!! Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ei under oss der vi bodde før (samme borettslag vi bor i nå forøvrig) og hun klagde på alt etter at hun flyttet inn. Jeg dreit i at hun klagde og alle ande naboene gjorde det også. Det endte med at hun flyttet. Forøvrig ble jeg irritert på at hun til og med slo av kjølebua (felles) pga vifta bråkte for mye ... hun dreit i at andre hadde mat der og det skal være en vis temp der. Altså typisk en slik person som du her nevner - en som er ute etter å skape f... for alle andre.

Så jeg dreit i klagene og fra å ha vært stille i huset gikk jeg over til virkelig å bråke der jeg kunne, uten å direkte bråke på tvers av reglene. Når jeg gikk på do, måtte vi gå i trappa fra 3'je til 2're og da GIKK jeg skikkelig - sent på kveld og natt benyttet jeg alltid anledningen hvis jeg var litt trengende (selv uten også), så GIKK jeg godt i trappa. Dørene ble ikke hatt igjen, men HATT igjen osv osv .... Ikke f... at jeg lar noen slike få ødelegge for meg - jeg har det istedet morsomt. Det er DE som har problemer med lyder - normale lyder skal og må man påregne seg når man flytter en slik plass - får bo på landet hvis man ikke tåler dette.

Når vi var borte var sønnen hjem. Spilte musikk og koste seg med kompiser. Da hadde hun sannelig hatt verandadøra oppe og hørte de holdt fest og hadde ringt på å klaga. Jeg kjenner min sønn og hadde lært denne personen å kjenne også, så når da sønnen ringte og sa ifra om at hun hadde klaget på døra, så ba jeg han om å øke lydvolumet ^^

Ingen andre klaget og det viste jeg - hun ble da aldri tatt alvorlig heller med all klagingen sin. Så stå på kravene dine du - snakk med de andre naboene og få deres uttalelser nedskrevet på hvordan de opplever dere, samt forrige beboer under dere. Så tar du deg en skikkelig prat med styreleder og forteller hva du kommer til å gjøre ... du går videre med saken hvis dette fortsetter, for dette finner du deg ikke i. (de må altså ta seg en skikkelig prat med han og gi han en formell advarsel)

Fy fader, det har jeg skikkelig lyst til! hahhaah :P Da skal jeg love deg jeg hadde blitt kastet på hodet og ræva ut tenker jeg :) men ja, jeg gidder ikke å liste meg på tå for denne mannen lenger altså! Nå er det nok..

Og ja jeg må ta meg motet til å snakke med de andre rundt meg å få de til å skrive noen ord, også skal jeg gå til styrelederen.. (eller gamle styrelederen som fortsatt er i styret? Siden styrelederen kanskje er inhabil?) Si at hvis dette fortsetter nå kommer jeg til å anmelde han for trakasering.. Seriøst, dette skal jo ikke være mulig at noen kan være så dritt mennesker.. Får de noe kick av dette? :rolleyes2:

Det er jo bare synd på mennesker som ikke har nok med sitt eget liv, så de må lage dritt for andre. Vi har alle hatt en klagenabo...

Ja han er en pensjonert italiener som ikke har noe mer å finne på... :thumbsdown:

Tok du ikke imot dette tilbudet Sham? Du kan ikke fortsette å tålerere at han driver på sånn, du bor der du også, og du må ha lov til å puste og leve!

Liker forøvrig KarpeSkrotum's metode :punk:

Nei jeg vet, jeg kan ikke fortsette sånn. Tør jo nesten ikke å gå på do på natta itilfelle han hører det.. og det gidder jeg ikke mer.. Nå skal jeg "bråke" :P

Nei gjorde ikke alt :( Tenkte det at kanskje det roer seg, det gjorde det litt, men nå er det på`n igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg!

Har en dårlig nabo på andre siden av veien her jeg da. Traff henne i skogen her forleden da hun luftet sin egen hund. Hun sa til meg at hundene min råkte såå forferdelig på natten. Hun sa hun var RASENDE for at hun ikke fikk sove og at "hadde jeg hatt noe å skyte med så hadde jeg skutt dem"

Jeg ble helt satt ut jeg da. MEN jeg fikk summet meg til å si som sant er at det kunne bare ha vært 2 ganger for det er bare 2 ganger de har vært alene på natten på 1 år. Første gangen fra 21-01.00 og andre gangen fra 21-02.00.Da ble hun paff!

Jeg sjekket med nærmeste nabo på SAMME side av veien og de hadde ikke hørt noe. MAKAN. Men hun er nok redd for rasen for vi hadde god tone da jeg hadde schæfer.Nå har jeg valgt å bare overse henne, og ikke gjøre NOE hun kan henge seg opp i...

Men i ditt tilfelle så hadde jeg satt hardt mot hardt. Det går ikke an altså. Ikke flytt! Hev hodet og ikke la deg pelle på nesen! Masse lykke til!

Hva er vitsen med å være sånn? Skjønner ikke, er det ikke mye greiere å ha god kontakt med naboen.. Jeg skal aldri bo i borettslag noe mer :) Inn i skogen! :P hehe jeg er ikke noe sånn typisk krangle menneske, jeg hater å krangle og unngår det meste, men nå er det på tide at jeg tar frem foten og "sparker" til altså!

Tusen takk for lykke ønskninger :)

Jeg hater naboene våres! De er virkelig de verste naboene i hele verden! Vi bor i en fire manns leilighet...naboene til høyre er helt syke i hodet, de har en BC valp sånn står innestengt på fellesterrassen, der får den gå på do når den vil og eierne går nesten aldri tur med den...de tar all bæsjen i bæsjeposer og hiver det på siden av terrassen pluss alt søppelet, så det er fult av søppel og dritt på den ene siden av terrassen. Det verste var at de sa til meg at jeg bare måtte ta med min hund på terrassen for å leke med deres. Han som gjør alt dette parkerer helt inntil døra til huset også, så når vi skal inn døra til huset våres så må vi gå sidelengs...Har bedt han om å flytte bilen, men NEI det skulle han ikke! Han har liksom 5-6 bilder stående på tomten, så når han skal bort kjører han ut ene bilen og inn med ny. Der de andre bilene står er det stor plass litt ved skogen og der er det fylt med søppel, bilder og masse tur utstyr som bare er strødd ut over alt(det er naboene til venstre sitt...). De klager på at vi og naboen over oss spiller litt musikk, selv har de musikk på full styrke og ungene deres hyler og skriker hele dagen! Men det er greit?! Naboene til Høyre er helt syke i hode de også, for det første så skriker den kjerringa hele dagen og sønnen hennes sykler rundt på terrassen og roper "tut, tut" hele dagen..det kan man høre VELDIG godt og jeg tror jeg skal bli gal! De har i motsetning til naboene til høyre satt all søppelet oppå terrassen...de har også en overfylt kattedo der og et kjøleskap, og der det før var en fin og koselig utestue der man kunne kose seg i på kalde sommernetter eller i julen har de brukt som et tørke hus...bare masse klesstativ. Det verste av alt er at hun kom å klagde på at sønnen hennes hadde tråkket i hundedritt til oss...og det eneste stedet hunden våres går på do er bak en gammel låve i skogen så vi gidder ikke ta opp etter henne for det er så mye søppel og sånn fra før...bæsjen forsvinner iallefall, det gjør ikke bensinkanner, gamle biler og masse søppel. Er så rasende sint på naboene at jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre...! Frister mest å hive alt søppelet de har kastet hit og dit på trappa deres! :devilbanana:

hehe gjør det, gjør det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, det har jeg skikkelig lyst til! hahhaah :P Da skal jeg love deg jeg hadde blitt kastet på hodet og ræva ut tenker jeg :) men ja, jeg gidder ikke å liste meg på tå for denne mannen lenger altså! Nå er det nok..

Og ja jeg må ta meg motet til å snakke med de andre rundt meg å få de til å skrive noen ord, også skal jeg gå til styrelederen.. (eller gamle styrelederen som fortsatt er i styret? Siden styrelederen kanskje er inhabil?) Si at hvis dette fortsetter nå kommer jeg til å anmelde han for trakasering.. Seriøst, dette skal jo ikke være mulig at noen kan være så dritt mennesker.. Får de noe kick av dette? :rolleyes2:

De kan ikke bare kaste ut folk. Det skal MYE til at styret kan hive ut folk. Det skal ganske KLARE overtramp av regler og gjentatte formelle advarsler til det. At én person klager på alt og alle ting er IKKE en slik klar grunn. Får du i tillegg de andre nære naboers syn/tilbakemelding på hvor mye hold det er i disse klagene, så står du sterkt og han veldig svakt - da er det han som er blitt uromomentet - den som lager bråk/dårlig stemning.

Enkelte er bare slik og de er det nesten ikke noe å gjøre med. Hun jeg snakket om fikk jeg tilbakemelding om at hadde hatt samme adferd forrige plassen hun bodde. Det endte med at hun måtte flytte der også. Det som er viktig er å ikke la slike få ødelegge ditt humør og at du ikke begynner å 'føye' dem med å prøve å 'gå på tå' - de vil bare finne flere ting å kicke på uansett.

Vi hadde ei annen ei som spredde rykter og usannheter og dermed litt dårlig stemning. Jeg fikk høre fra andre om en sak jeg hadde snakket med henne om og skjønte hun spredte usanne rykter og det var bare hun og jeg som viste sannheten. Ok, hun spredte rykter, så da fant jeg ut at jeg skulle gjøre motsatt og være åpen for almenheten. Så jeg skrev om episoden slik den var med navn på meg og henne og skrev også hvor de skulle henvende seg hvis det var noe de lurte på når det gjaldt saken. Så hengte jeg opp lappen i fellesoppgangen og på oppslagstavlen der.

Tok ikke lange tiden før hun rev den ned, så jeg hentet ny for å henge opp ... da møtte jeg a. Hu kjefta og begynte med ... jeg kunne ikke bla bla ... å joda, det kunne jeg - hvis hun fortsatte med slik usanne ryktespredning, så kom lapper til å bli hengt opp hver gang sa jeg. Enden på visa var at hun sluttet og ble egentlig en flott nabo - bor ikke langt unna hverandre idag heller (jeg flyttet til rekkehus) og vi prater sammen hver gang vi møtes ...

Så noen går det å endre, mens andre bare er sånn - ikke la det ødelegge for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok eg ville gjort som skroten òg, ja. Særleg om du likevel skal flytte etterkvart, då har du jo ikkje noko å tape :D .

Men sånn generelt, KAN ein bli kasta ut av ein leiligheit ein eig sjølv då? Ein kan kanskje bli ekskludert av borettslaget (ikkje at eg anar kva det vil innebære), men ingen kan vel tvingje nokon til å selje sin eigen bustad og flytte?

Elles er det beste rådet eg har å aldri kjøpe bustad der ein er så avhengig av naboane (burettslagsleiligheit o.l.). Men eg forstår at det er eit råd du har kome fram til sjølv alt, med mindre du skal kjøpe leiligheit i skogen :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein verkeleg heimel for dette i lovverket? Eller er dette regler som burettslaga lagar sjølv? Høyrest jo heilt på trynet ut... Ein har jo kjøpt og betalt for denne leiligheita, då burde det jo vere slik at ein sjølv eig denne, og kan bestemme sjølv kva ein vil gjere med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og, en borettslagsleilighet er en del av et andelslag. Dvs man kjøper en andel av et boligkompleks, tilsvarende leilighetnr xxx. Man eier med andre ord ikke leiligheten helt selv, men sammen med borettslaget. Når man kjøper denne andelen signerer man også på at man forholder seg til andelslaget/borettslagets lover, som sier noe om evt oppsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for noen fæle borettslag dere bor i! Mennesker har virkelig mye å klage på..

Bor selv i ett sameie, og har 3 hunder. Bor flere hunder i sameiet, og jeg hører lyder fra de i ny og ne. Men dette gidder jeg da ikke å bry meg om?? Dyr er dyr.. I tillegg bor det 2 barnefamilier her som strør rundt seg med leker. Det er flere ganger jeg må klatre over lekene utenfor her, men orker ikke å hisse meg opp for dette? Barn er barn :P Nei, her lever vi i harmoni, selv med litt lyd fra hunder OG barn, og her bor det både unge folk, gamle folk og de midt på tre ;) Bor tydeligvis i ett koselig sameie vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://norskhuskattforening.net/dyrehold_engel_16feb.htm

Her står det en del info om hva som er lov og ikke lov. :)

Jeg hadde en gang en nabo som klaga på at gamlebikkja mi varsla når det ringte på døra.. jeg sa bare til styret at de kan ikke godta en klage på at en hund gjør noe som er naturlig for den.. Varsling er en ting,men konstant bjeffing til alle døgnets tider er selvsagt noe helt annet.

Så ta det med ro,så lenge hunden din ikke er til direkte, beviselig ulempe for andre og "bare" genanse,så hadde jeg gitt gamlefar fingern og kost meg den siste tiden jeg bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke bare kaste ut folk. Det skal MYE til at styret kan hive ut folk. Det skal ganske KLARE overtramp av regler og gjentatte formelle advarsler til det. At én person klager på alt og alle ting er IKKE en slik klar grunn. Får du i tillegg de andre nære naboers syn/tilbakemelding på hvor mye hold det er i disse klagene, så står du sterkt og han veldig svakt - da er det han som er blitt uromomentet - den som lager bråk/dårlig stemning.

Enkelte er bare slik og de er det nesten ikke noe å gjøre med. Hun jeg snakket om fikk jeg tilbakemelding om at hadde hatt samme adferd forrige plassen hun bodde. Det endte med at hun måtte flytte der også. Det som er viktig er å ikke la slike få ødelegge ditt humør og at du ikke begynner å 'føye' dem med å prøve å 'gå på tå' - de vil bare finne flere ting å kicke på uansett.

Vi hadde ei annen ei som spredde rykter og usannheter og dermed litt dårlig stemning. Jeg fikk høre fra andre om en sak jeg hadde snakket med henne om og skjønte hun spredte usanne rykter og det var bare hun og jeg som viste sannheten. Ok, hun spredte rykter, så da fant jeg ut at jeg skulle gjøre motsatt og være åpen for almenheten. Så jeg skrev om episoden slik den var med navn på meg og henne og skrev også hvor de skulle henvende seg hvis det var noe de lurte på når det gjaldt saken. Så hengte jeg opp lappen i fellesoppgangen og på oppslagstavlen der.

Tok ikke lange tiden før hun rev den ned, så jeg hentet ny for å henge opp ... da møtte jeg a. Hu kjefta og begynte med ... jeg kunne ikke bla bla ... å joda, det kunne jeg - hvis hun fortsatte med slik usanne ryktespredning, så kom lapper til å bli hengt opp hver gang sa jeg. Enden på visa var at hun sluttet og ble egentlig en flott nabo - bor ikke langt unna hverandre idag heller (jeg flyttet til rekkehus) og vi prater sammen hver gang vi møtes ...

Så noen går det å endre, mens andre bare er sånn - ikke la det ødelegge for deg.

haha jeg liker deg ;)

Ja, tenkte på å skrive en klage om "personangrep" eller noe sånt om han, så at han også får en klage på seg, så ikke det er bare meg. Jeg har ikke gjordt en dritt, bikkjene bjeffer når det kommer noen på døra som er ytterst skjeldent, ellers er vi sammen med dem hele tiden når de er sammen.. Min hund er noen ganger alene for han lager ikke et knyst så der har jeg iallefall aldri fått noen klager :) Hørte fra gamle styrelederen for en stund tilbake at han var redd for typen min sin hund (type 14 kg, black/tan) så er nok der det ligger tenker jeg.. Hun holdt på å le seg i hjel når hun så hunden og sa " er det DEN han er redd for hahahaha" :)

Trur nok eg ville gjort som skroten òg, ja. Særleg om du likevel skal flytte etterkvart, då har du jo ikkje noko å tape :D .

Men sånn generelt, KAN ein bli kasta ut av ein leiligheit ein eig sjølv då? Ein kan kanskje bli ekskludert av borettslaget (ikkje at eg anar kva det vil innebære), men ingen kan vel tvingje nokon til å selje sin eigen bustad og flytte?

Elles er det beste rådet eg har å aldri kjøpe bustad der ein er så avhengig av naboane (burettslagsleiligheit o.l.). Men eg forstår at det er eit råd du har kome fram til sjølv alt, med mindre du skal kjøpe leiligheit i skogen :lol:

Gjett om jeg skal! Aldri tilbake til boretslag altså :lol: Som jeg sa til moren min også, nå gidder jeg ikke å trippe på tå for denne mannen lenger altså, hvis jeg blir kastet ut, javel da bor jeg hos typen min imens ;) .

Joda, man kan bli kastet ut og tvunget til å selge i et borettslag. Det skal imidlertid store overtramp og gjentatte berettigede klager fra andre beboere for at så skal skje.

Ja ikke sant, er jo bare han som klager.. Aldri fått en klage fra noen andre. :)

Søppel og drit på veranda og rundt huset, hadde jeg klagd på til styret. Det tiltrekker seg rotter og insekter og er direkte helseskadelig.

Ja det er ekkelt, og han har ikke ryddet det opp. Han regner vel med at jeg skal gjøre det.. Utenfor verandaen hans, når JEG ikke har gjordt en dritt. Ikke f.... ;) Han bor rett under meg :(

Både og, en borettslagsleilighet er en del av et andelslag. Dvs man kjøper en andel av et boligkompleks, tilsvarende leilighetnr xxx. Man eier med andre ord ikke leiligheten helt selv, men sammen med borettslaget. Når man kjøper denne andelen signerer man også på at man forholder seg til andelslaget/borettslagets lover, som sier noe om evt oppsigelse.

Ja og det gjør jeg. Har alltid hundene i bånd, plukker alltid opp, alltid stille her etter kl 23.00 osv..

Uff, for noen fæle borettslag dere bor i! Mennesker har virkelig mye å klage på..

Bor selv i ett sameie, og har 3 hunder. Bor flere hunder i sameiet, og jeg hører lyder fra de i ny og ne. Men dette gidder jeg da ikke å bry meg om?? Dyr er dyr.. I tillegg bor det 2 barnefamilier her som strør rundt seg med leker. Det er flere ganger jeg må klatre over lekene utenfor her, men orker ikke å hisse meg opp for dette? Barn er barn :P Nei, her lever vi i harmoni, selv med litt lyd fra hunder OG barn, og her bor det både unge folk, gamle folk og de midt på tre ;) Bor tydeligvis i ett koselig sameie vi :)

Så deilig dere har det! Dere er heldige :D

Jeg skal betale på lånet mitt til jeg stuper...

Aldri i livet om jeg skal inn i noe som er felleseid eller leid eller hva nå alt heter!!

Jeg føler sånn med dere!! :console:

:lol: Skjønner jeg godt :lol:

Tusen takk :)

http://norskhuskattf...engel_16feb.htm

Her står det en del info om hva som er lov og ikke lov. :)

Jeg hadde en gang en nabo som klaga på at gamlebikkja mi varsla når det ringte på døra.. jeg sa bare til styret at de kan ikke godta en klage på at en hund gjør noe som er naturlig for den.. Varsling er en ting,men konstant bjeffing til alle døgnets tider er selvsagt noe helt annet.

Så ta det med ro,så lenge hunden din ikke er til direkte, beviselig ulempe for andre og "bare" genanse,så hadde jeg gitt gamlefar fingern og kost meg den siste tiden jeg bodde der.

Tusen takk, jeg skal lese linken når jeg kommer hjem fra jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er direkte barnslig å oppføre seg som Karpeskrotum forteller om. Det må da gå an å leve normalt og jeg ser ikke helt moroa i å trampe rundt å lage kvalm tilbake :icon_confused:

Jeg har selv hatt en nabo fra *******. Klagde på alt av hva vi over gjorde, det samme med bikkja. Han lekte med klosser om natten han *ler* Han sov inne hos oss, som lå over neste leilighet. Ja også varslet han, men det var det vist bare hun som hørte. Osv osv, hun lagde stadig kvalm, vi fortsatte som før og tilslutt tok hun det opp i stryet og villet ha oss til å flytte. Advokaten vår var på saken før hun hadde satt punktum og det hele endte med at hun flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er direkte barnslig å oppføre seg som Karpeskrotum forteller om. Det må da gå an å leve normalt og jeg ser ikke helt moroa i å trampe rundt å lage kvalm tilbake :icon_confused:

Det er ikke for å lage kvalm. Det er for å lage normale lyder man kan forvente når man bor slik. Noen ER tung på foten OG har igjen dørene med et dunk, sånn er det bare. Når det klages på lyder når man selv er påpasselig med å ta hensyn og aldri fått en klage før, så er det noe feil med personen som klager, så da er det helt greit at denne FÅR noen lyder å irritere seg på. Hun klagde til og med på at vi dro opp for mye i do.

Hele poenget var å få denne til å flytte istedet for å forsure miljøet til alle rundt seg (ja, hun klarte å gjøre det - hun var på kant med alle) Å klage på denne personen hadde hjulpet lite, da borettslag har lite virkemidler til å gjøre noe med situasjonen. Så hele poenget var å få ut denne personen for nettopp det å kunne bo normalt og ikke med en person som ødela for alle. Å jeg ser på slikt som morro istedet for å irritere meg, så ja, da har jeg det litt morro istedet for å la en person ødelegge min hverdag.

Det var personer som snakket med styret, men fikk til svar at de kunne ikke gjøre noe. Så min måte fungerte og ga alle naboene et normalt liv igjen - kall det barnslig, jeg kaller det verktøy for normalisering av miljø og livssituasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med naboen under her, og han er like ufordragelig! :sint_01: Sa jeg kom til å anmelde han hvis han fortsatte, og det var ikke noe problem sa han, det var bare å anmelde.. Fikk også beskjed om at han ble vekket i natt fordi jeg gikk ned trappa! What?? Får jeg ikke lov til å gå i trappa en gang!

Så jeg ringte til gamle styrelederen (siden hun nye er inhabil) og hun sa at nå er det på tide at jeg sender inn en klage på han slik at han kanskje skjønner alvoret og syntes dette var helt for j... at jeg ikke fikk lov til å gå i trappa en gang. I verste fall sa hun at vi måtte til konflinkt rådet.. Uff :( Vil jo ikke det, så håper det løser seg.. :)

Nå trenger jeg hjelp til å skrive en slik klage. Har aldri skrevet klage før, så tips og råd kommer godt med :D

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg oppfatter han, så hjelper det lite med å klage. Han bryr seg ikke likevel, men greit for å ha det 'formelle' i orden slik at han 'er kjent' gjennom det skriftlige dokumentasjonen.

Tror nok du bare bør overse han og drite i hva han klager på - GÅ og gjør som du vil innenfor borettslagets regler. Le og ha det gøy - ikke la han få påvirke dere. Hvis han klager direkte til dere om noe, så bare le/glis det bort og gå - ikke innlat dere på noen diskusjon. Overse den uønskede adferden, så kan det hende den vil svekkes - hvis så ikke skjer, så påvirker det dere lite/ingenting, da dere ikke tar hensyn til han, men kun borettslagets regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg oppfatter han, så hjelper det lite med å klage. Han bryr seg ikke likevel, men greit for å ha det 'formelle' i orden slik at han 'er kjent' gjennom det skriftlige dokumentasjonen.

Tror nok du bare bør overse han og drite i hva han klager på - GÅ og gjør som du vil innenfor borettslagets regler. Le og ha det gøy - ikke la han få påvirke dere. Hvis han klager direkte til dere om noe, så bare le/glis det bort og gå - ikke innlat dere på noen diskusjon. Overse den uønskede adferden, så kan det hende den vil svekkes - hvis så ikke skjer, så påvirker det dere lite/ingenting, da dere ikke tar hensyn til han, men kun borettslagets regler.

Ja virket ikke som ha brydde seg om å bli anmeldet.. (jeg hadde jo blitt skikkelig redd :P)

Er ikke så lett å ikke tenke på det eller påvirke syntes jeg, men vi må vel bare prøve :)

Men skal uansett sende inn klage :) men skal prøve å glise og ikke la oss påvirke :)

Overse overse overse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja virket ikke som ha brydde seg om å bli anmeldet.. (jeg hadde jo blitt skikkelig redd :P)

Er ikke så lett å ikke tenke på det eller påvirke syntes jeg, men vi må vel bare prøve :)

Men skal uansett sende inn klage :) men skal prøve å glise og ikke la oss påvirke :)

Overse overse overse :)

Ser ut som at det å glise ikke er et problem her på forumet i alle fall : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sikkert feig, men jeg har valgt å gjøre alt jeg kan for å ikke irritere naboer. For da har de i hvertfall ikke noe "på" meg om de skulle vise seg å være kjipinger. Foreløpig har jeg vært heldig, bare hatt trivelige naboer.

hundene har vi webcam "på", og også alliert oss med pensjonert nabodame som holder oppsyn og sier fra om det skulle være lyd fra dem /det har det ikke vært da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sikkert feig, men jeg har valgt å gjøre alt jeg kan for å ikke irritere naboer. For da har de i hvertfall ikke noe "på" meg om de skulle vise seg å være kjipinger. Foreløpig har jeg vært heldig, bare hatt trivelige naboer.

Jeg vil kalle det å være fornuftig jeg, så lenge du ikke går 'på tå hev'. Problemet er at hvis du får med slike folk å gjøre, så hjelper det så lite. De finner uansett noe å prøve å 'ta deg' på - reelt eller oppdiktet. Heldigvis er det ikke alt for mange av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...