Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til behandling av irritasjon/betennelse rundt munnen(leppefolder)


Peers

Recommended Posts

Norma har en del overflødig og unødvendig hud i hode- og halsregionen. Stort sett byr ikke dette på problemer, men i løpet av de siste dagene har det brått blitt verre rundt munnen. Hun ser nå sånn ut:

lepper1.JPG

lepper2.JPG

lepper3.JPG

Er det noen som har tips til hvordan dette kan behandles? Jeg er usikker på hva som er trygt å behandle med, med tanke på at dette er rundt munnen og det praktisk talt er umulig å unngå at hun slikker i seg og svelger det som brukes.

Jeg tenkte å høre om noen hadde gode tips til behandling her inne først, men selvfølgelig tar vi turen til veterinæren dersom ingen har gode råd, det ikke er bedring eller om hun blir verre. Hun virker forøvrig ikke til å være plaget av dette i det hele tatt, men det ser jo ikke godt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stakkars Norma da!

Kan det være en idé å drysse på potetmel for å tørke det ut, i fall det øker irritasjonen å gå fuktig over tid? Bacimycinpudder anbefales jo på våteksem for å tørke, samt litt antibiotisk effekt. Men så vidt jeg vet er det fremdeles ute av produksjon, men jeg fikk god hjelp av potetmel på X'ens våteksem i fjor.

Jeg brukte også sinksalve, som tørker ut - men jeg vet ikke hvordan det er å slikke i seg.

Hvis det hun har fått er irritert hud på grunn av fukt, vel og merke, om det er noe annet er det kanskje dumt å eksperimentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan extra virgin kokosolje være noe å prøve ut? Det skal ha god effekt på diverse hudproblemer samtidig som det ikke er farlig at hunden slikker det i seg. De har denne typen olje i helsekostbutikker og i diverse nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg å sliter faktisk med det der om dagen og har lurt veldig på hva jeg kan gjøre. Asti har det helt oppe i munnvikene med skorpe på. Nå skal jeg til flinke folk etterpå og regner med at det er en veterinær der, så jeg skal høre med henne jeg hva vi kan gjøre med dette, Anette :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være furunkulose hun har fått? Jeg tror jeg ville tatt en tur til veterinæren. Det kan uansett bli dyere hudbetennelser av slikt om man ikke får takk knekken på det. Optima hudspray ville jeg forsøkt. I tillegg er det som nevnt over viktig å forsøke å holde området tørt ved å tørke etter at hun har spist og drukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forsøkt det selv, men jeg vet om flere som bruker eplecider eddikk og vann på sår og "hotspots" innen "slikkbar" avstand og med godt hell. Bland 50& eplecider eddikk og 50% lunket vann i en sprayflaske, tørk området først og så spray på. Gjentas ved behov. Du kan også blande inn c vitaminer om du har det for å redusere hevelse.

Kan jo være verdt et forsøk? :icon_confused:

http://www.vetinfo.com/treating-dog-hot-spots-with-apple-cider-vinegar.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis fikk slike innimellom, men litt lenger ned mot haken. Jeg var nazi med å tørke henne rundt munnen etter måltider og når hun hadde drukket, og brukte vademecum etterpå. Det lukter/smaker grønnjævlig for hunden, men inneholder sprit som tørker ut og div urter som leger. De som var helt under haka brukte jeg tea tree på, men det vil jeg ikke anbefale så høyt oppe pga faren for forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, da har vi diverse ting vi kan teste ut :P

Fikk du noen gode svar i dag, Margrete?

Jepp, hun sa barnerompesalve rett og slett. Rense med pyrisept først og så smøre på slik salve, that's it, skremmende enkelt fra en veterinær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å lese om at andre også har dette problemet akkurat nå, fordi jeg har vært så bekymra for Aiko sitt:

Foto00941.jpg

Traff en veterinær på en utstilling som mente at det kanskje kunne være hårsekksbetennelse. Vi skal ned på NVH etterpå og sjekke det ut (og ta årlig rabiesvaksine), så jeg rapporterer tilbake etterpå. :P

Edit: Tilbake fra veterinæren nå. Det var hårsekksmidd, noe som blei avdekka etter avskraping av området. Det behandles ikke på unge hunder, og vil gå over av seg sjøl. Jeg kan vaske litt med klorhexidin om jeg får ånden over meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garm har tidvis sånt (med skorper), det er et utslag av sopp, Malassezia i vårt tilfelle. Bruker PH-regulerende på det, f.eks. ørerens, hudrens eller eddikvann.

Hun har jo hatt en del problemer med huden generelt tidligere (kløe, irritert hud og brunt belegg/flass mellom tærne, på halsen, ved albuene og haleroten spesielt). Den gangen var sopp tilstede og delvis årsak til problemet i disse områdene, men det ble mye bedre etter fôrbytte. Tidligere måtte hun bades med sopp- og bakteriedrepende shampo jevnlig, nå gjør vi det maks én gang i halvåret.

Hun reagerer på tørrfôr (og lignende) og antakeligvis noe i innemiljø, og innimellom har hun rett og slett virket allergisk mot seg selv.

Det er godt mulig det er sopp som plager henne rundt munnen akkurat nå. Har du brukt noe spesielt av rens? Hun ser riktignok ikke "soppete" ut rundt munnen, men det er selvfølgelig mulig at det er det som er problemet.

Jepp, hun sa barnerompesalve rett og slett. Rense med pyrisept først og så smøre på slik salve, that's it, skremmende enkelt fra en veterinær :lol:

Takk! Fikk du navnet på noe spesielt produkt, eller skal jeg bare spørre etter barnerompesalve på apoteket? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo hatt en del problemer med huden generelt tidligere (kløe, irritert hud og brunt belegg/flass mellom tærne, på halsen, ved albuene og haleroten spesielt). Den gangen var sopp tilstede og delvis årsak til problemet i disse områdene, men det ble mye bedre etter fôrbytte. Tidligere måtte hun bades med sopp- og bakteriedrepende shampo jevnlig, nå gjør vi det maks én gang i halvåret.

Hun reagerer på tørrfôr (og lignende) og antakeligvis noe i innemiljø, og innimellom har hun rett og slett virket allergisk mot seg selv.

Det er godt mulig det er sopp som plager henne rundt munnen akkurat nå. Har du brukt noe spesielt av rens? Hun ser riktignok ikke "soppete" ut rundt munnen, men det er selvfølgelig mulig at det er det som er problemet.

Garm har en mer eller mindre kronisk infeksjon med Malassezia, og han måtte bades med Malaseb to ganger i uka en stund (han var helt lilla og hårløs under buken og hadde brune skorper). Nå er det heldigvis under kontroll, men ikke helt borte.

Han er også allergisk mot hvete (med all sannsynlighet, han reagerer ikke på tørrfôr uten hvete), som gir utslag i kløe.

Ble det undersøkt hvilken type sopp det var? Jeg hadde diagnosen klar når vi kom til vet jeg, så jeg ba dem egentlig bare bekrefte at det var Malassezia, og så begynte vi på Malaseb (noe jeg ikke liker å bruke, fordi det gjør hele hunden våt og dermed to skritt frem og et tilbake).

Et middel jeg er veldig glad i er MalAcetic Otic , det har fungert veldig bra mot både sopp og ørebetennelse. Garm fikk jo sopp i ørene også, og Argyr kom i hus med kronisk ørebetennelse som er helt borte, delvis takket være denne rensen. Jeg kjøper to store (16 oz) flasker herfra i slengen og kommer under 200-kronersgrensa. Man får kjøpt det i Norge også, men da gjerne i 4oz til 170 kroner.. :lol:

Jeg har også en flaske med sterkt epleeddikvann stående som jeg sprayer under buken og på leppene når jeg ser at han har utbrudd, det hjelper godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest de andre svarene du har fått, men dette er ganske "vanlig" blant cockere og clumbere i hvert fall. Jeg har pleid å vaske med medisinsk shampo, renset med pyrisept i mellom vask og fønet området sånn en gang om dagen ca for å få det helt tørt.

God bedring til jenta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baltus hadde det samme. Vi fikk beskjed om å vaske med grønnsåpevann, da det tørker ut litt, og passe på å holde han tørr. Fikk også noe sinksalve, men det var rimelig umulig å unngå at han slikket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garm har en mer eller mindre kronisk infeksjon med Malassezia, og han måtte bades med Malaseb to ganger i uka en stund (han var helt lilla og hårløs under buken og hadde brune skorper). Nå er det heldigvis under kontroll, men ikke helt borte.

Han er også allergisk mot hvete (med all sannsynlighet, han reagerer ikke på tørrfôr uten hvete), som gir utslag i kløe.

Ble det undersøkt hvilken type sopp det var? Jeg hadde diagnosen klar når vi kom til vet jeg, så jeg ba dem egentlig bare bekrefte at det var Malassezia, og så begynte vi på Malaseb (noe jeg ikke liker å bruke, fordi det gjør hele hunden våt og dermed to skritt frem og et tilbake).

Et middel jeg er veldig glad i er MalAcetic Otic , det har fungert veldig bra mot både sopp og ørebetennelse. Garm fikk jo sopp i ørene også, og Argyr kom i hus med kronisk ørebetennelse som er helt borte, delvis takket være denne rensen. Jeg kjøper to store (16 oz) flasker herfra i slengen og kommer under 200-kronersgrensa. Man får kjøpt det i Norge også, men da gjerne i 4oz til 170 kroner.. :rolleyes2:

Jeg har også en flaske med sterkt epleeddikvann stående som jeg sprayer under buken og på leppene når jeg ser at han har utbrudd, det hjelper godt.

Såvidt jeg kan huske ble det ikke nevnt noe om Malassezia når vi sjekket dette grundig for en god stund tilbake. Jeg har nå lest gjennom sykehistorien, og Malassezia er ikke nevnt der. Dog mange andre ord og uttrykk som er fremmede for meg...

Vi brukte også Malaseb, etter anvisning fra veterinæren (hver femte dag over en periode til vi hadde "kontroll").

Hun hadde litt problemer igjen på sensommeren, da fikk jeg ikke tak i Malaseb, men brukte MalAcetic Shampoo, det fungerte heldigvis greit.

Norma har også hatt en del problemer med sopp i ørene, vi holder dette i sjakk med MalAcetic Otic Ear Cleaner. Mulig dette er samme som du linket til? Vår har lilla kork og har litt annen "layout", men det høres jo ut som mer eller mindre det samme. Og ja, den er DYR å kjøpe hos vet'en...

Epleeddikvann er notert!

Barnerompesalve er det samme som sinksalve :P

Aha! Barneromper og tilhørende remedier er ikke mitt sterkeste felt per i dag :lol:

Takk for tips til alle andre som har svart også, hva skulle man gjort uten sonen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Et middel jeg er veldig glad i er MalAcetic Otic , det har fungert veldig bra mot både sopp og ørebetennelse. Garm fikk jo sopp i ørene også, og Argyr kom i hus med kronisk ørebetennelse som er helt borte, delvis takket være denne rensen. Jeg kjøper to store (16 oz) flasker herfra i slengen og kommer under 200-kronersgrensa. Man får kjøpt det i Norge også, men da gjerne i 4oz til 170 kroner.. laugh.gif

Jeg sjekket opp dette, men det virker som om portoen koster mer enn selve MalAcetic Otic'ene fra den aktuelle webshoppen.

2 flasker med DermaPet Malacetic Otic Ear/Skin Cleanser (16oz) koster 33,98 $, men portoen til Norge vil koste 36,50 $. Totalen blir da 70,48 $, altså ca. 423 norske kroner.

Er det ca. det du har betalt Argyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket opp dette, men det virker som om portoen koster mer enn selve MalAcetic Otic'ene fra den aktuelle webshoppen.

2 flasker med DermaPet Malacetic Otic Ear/Skin Cleanser (16oz) koster 33,98 $, men portoen til Norge vil koste 36,50 $. Totalen blir da 70,48 $, altså ca. 423 norske kroner.

Er det ca. det du har betalt Argyr?

Jepp, men siden selve produktene kommer på under 200 betaler man ikke moms på det, ergo er det fremdeles mye billigere. For samme summen får man vel 8 oz i Norge mot 32 hos healthypets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...