Gå til innhold
Hundesonen.no

Burleker


Gjest

Recommended Posts

Men så plusser du på tre hunder (hvorav den ene heter Tia) hvor alle skal ha hvert sitt like store bur? :ahappy: Alt er mulig, men jeg ser ikke poenget med å drasse med meg et XXL-bur når hundene mine kan ligge i et mindre ett som er åpent.

Fortsatt OT, men du burde jo hatt slike grinder som Mona har, eventuelt tilsvarende i stoff? Det må da være enklere å dra med seg en slik binge enn tre bur, uansett størrelse?

Nå tenker jeg selvfølgelig oppbevaring/sikring, ikke som et element i burlek, med mindre de kan hoppe høyde fra stedet hvil :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Beklager OT, men har du sett buret jeg har til X'en? Det er stort. Jeg dro det med før vi kjøpte bil - tog, taxi, buss, alt mulig. Ikke hver gang, det skal jeg innrømme, men jeg fikk det med meg om jeg ville :ahappy:

Fullstendig OT, men Labbis har tre hunder hun...tre hunder og tre bur, da kan jeg godt forstå at hun ikke vil ha de største burene på markedet. :wub:

Back to topic - jeg vet veldig lite om burleker, og for øyeblikket er det ikke noe jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke i fremtiden, men hvem vet. Jeg syns forsåvidt at det virker smart så lenge det brukes riktig, og kan godt forstå at folk vil bruke det. Ser heller ikke at det å løpe inn/ut av buret eksplosivt er noe værre enn enkelte LP øvelser, for ikke å snakke om AG. Det hele handler jo om å varme opp hunden på forhånd, og gå ned hunden etter hard aktivitet, man trenger ikke nødvendigvis å sende den i buret etter heftig aktivitet, la den ligge en time og så rope den ut og rett i action igjen. Jeg har sett at mange gjør nettopp det, men da er det vel eieren som burde hatt tilsnakk, ikke metoden vedkommende bruker for at hunden skal være rolig mellom øktene. Man trenger ikke å forkaste all sunn fornuft fordi man bruker burleker, skulle jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back to topic - jeg vet veldig lite om burleker, og for øyeblikket er det ikke noe jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke i fremtiden, men hvem vet. Jeg syns forsåvidt at det virker genialt så lenge det brukes riktig, og kan godt forstå at folk vil bruke det. Ser heller ikke at det å løpe inn/ut av buret eksplosivt er noe værre enn enkelte LP øvelser, for ikke å snakke om AG. Det hele handler jo om å varme opp hunden på forhånd, og gå ned hunden etter hard aktivitet, man trenger ikke nødvendigvis å sende den i buret etter heftig aktivitet, la den ligge en time og så rope den ut og rett i action igjen. Jeg har sett at mange gjør nettopp det, men da er det vel eieren som burde hatt tilsnakk, ikke metoden vedkommende bruker for at hunden skal være rolig mellom øktene. Man trenger ikke å forkaste all sunn fornuft fordi man bruker burleker, skulle jeg tro?

Så du mener at man tar hunden ut av buret, varmer den opp, setter den inn i buret igjen for så å rope den ut? Hva er poenget med det da?

Det er aldri noe "eksplosivt" uten oppvarming når jeg går LP. Jeg begynner alltid med fvf, jeg, da går bikkja seg varm før vi begynner med innkalling, hopp og apport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt OT, men du burde jo hatt slike grinder som Mona har, eventuelt tilsvarende i stoff? Det må da være enklere å dra med seg en slik binge enn tre bur, uansett størrelse?

Nå tenker jeg selvfølgelig oppbevaring/sikring, ikke som et element i burlek, med mindre de kan hoppe høyde fra stedet hvil :ahappy:

Ja, faktisk, men jeg bruker det som oftest bare på utstilling og da stjeler jeg Mona sin :wub:

Edit: forresten, jeg kunne aldri ha brukt buret som startboks eller prøvd å få noe eksplosivt rundt det. Det er ikke det som er fordelene i mine øyne, og heldigvis er de fleste jeg kjenner enig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig OT, men Labbis har tre hunder hun...tre hunder og tre bur, da kan jeg godt forstå at hun ikke vil ha de største burene på markedet. :wub:

Å bære tre bur slår meg som komplisert samme hvor store de er, så jeg synes ikke størrelsen er noe argument. Antall, derimot, ja. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette egentlig "old shit, new wrapping" ??

Altså; gode, gamle "gå og legg deg" er byttet ut med "burlek". Litt mer vinkling på fart og go'biter, og klikkerfolket går for det:) Bur er fælt, men burlek, det er fint for bikkja. Selv om den tydeligvis kan skrike og bære seg når døra lukkes. Så er det greit siden den får go'biter med perfekt timing.

Misforstå rett; jeg har ingenting i mot hverken bur (i nødvendige situasjoner!!) eller "burleker". Men skjønner ikke at det skal være den helt store forskjellen fra "gå og legg deg" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man tar hunden ut av buret, varmer den opp, setter den inn i buret igjen for så å rope den ut? Hva er poenget med det da?

Det er aldri noe "eksplosivt" uten oppvarming når jeg går LP. Jeg begynner alltid med fvf, jeg, da går bikkja seg varm før vi begynner med innkalling, hopp og apport.

Jeg tror hun mener at man tar hunden ut av buret, varmer opp (går litt rundt, går FVF, e.l.) og så etterhvert kjører mer hastighetsøvelser, før man 'går hunden ned' og så sender hunden i buret igjen? Det er hvertfall slik jeg tenker å gjøre det. Bortsett fra at jeg kan ta en kort økt med dekk i buret, og trene en kort økt med den andre - uten å gå ned / varme opp, når de allerede er varme! :ahappy:

Hvis man gjør det slik, er det fremdeles galt sånn 'helsemessig' da syntes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg veldig enig med mye av det 2ne sier. For meg er dette gammelt nytt pakket inn på en ny meåte med et flott navn.

Jeg har veldig tro på å lære hunden selvbeherskelse under momenter som stå, sitt og dekk. Men for meg heter det generalisering av momentet eller øvelsen. Hunden skal holde sin posisjon om jeg dytter på den, drar i den, kaster en godbit eller leke. Dette er jo noe som har vært der lenge. Så jeg tenker at dette kan man gjøre uten å starte med burlek. Har hvertfall gått på mine hunder. Tenker særlig da på at det er nevnt at dette kan overføres til fellesdekken. Ser liksom ikke behov for å gå innom burlek for å få det til.

Samme med å lære hunden at den ikke kommer ut av buret før den blir invitert. Jeg er jo da faktisk så slem at jeg gjør som de sier på canis. Prøver hunden å gå ut før den er invitert lukke jeg igjen døra. :ahappy: Helt gal jeg.

Men det som virker positivt er jo type der man har en hund som Labbis har som stresser mye i buret. Kanskje kommet inn i en ond sirkel med det? Så får man brutt den. Men vil tro at det krever at du er veldig nøye i innlæring og hva du belønner sånn at hun ikke begynner å skru seg opp igjen? Men hvordan begynte du å lære hun å ligge i bur før dette? For det virker jo som hun har gjort seg noen erfaringer på at det er greit å være rabiat i bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som virker positivt er jo type der man har en hund som Labbis har som stresser mye i buret. Kanskje kommet inn i en ond sirkel med det? Så får man brutt den. Men vil tro at det krever at du er veldig nøye i innlæring og hva du belønner sånn at hun ikke begynner å skru seg opp igjen? Men hvordan begynte du å lære hun å ligge i bur før dette? For det virker jo som hun har gjort seg noen erfaringer på at det er greit å være rabiat i bur?

Jeg ser også helt klart fordelen med å lære hunden at man slapper av i bur - men å introdusere burleker for alle som en del av et kurs i lp (?) synes jeg blir som å gå rundt ekvator for å komme til nabo'n liksom.

Jeg er generelt litt sånn :ahappy: til alle disse "nye" fancy tingene man skal gjøre for å få bikkja til å lære seg ditt eller datt (som den berømte kassemetoden for å lære bakpartskontroll). Jeg skjønner liksom ikke hensikten med å gå så mange omveier for å komme til målet. Jo - noen hunder trenger litt andre tilnærmingsmåter, men det må ikke generaliseres til at dette er løsningen for alle hunder. Jeg er veldig for å gå rettest mulig vei, men fungerer ikke det, så får man finne korteste omvei, og går også det dårlig - så må man kanskje erkjenne at man enten har en dårlig hund eller er en dårlig hundetrener (nei, jeg sikter ikke til noen spesielle med det utsagnet :wub:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest har jeg også kommet til samme konklusjon, dette er jo akkurat det jeg har foreslått i en tidligere tråd der det var snakk om "gå og legg deg". Jeg har selv øvd inn denne øvelsen med klikker uten å kalle det en burlek.

Jeg øvde dette inn med klikker fordi valpen min virkelig hatet buret og jeg har ikke tenkt å stenge henne inne der når hun fikk såpass panikk som hun gjorde. Så jeg ser absolutt fordelen med "burlek", men det er ikke noe nytt i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også helt klart fordelen med å lære hunden at man slapper av i bur - men å introdusere burleker for alle som en del av et kurs i lp (?) synes jeg blir som å gå rundt ekvator for å komme til nabo'n liksom.

Jeg er generelt litt sånn :ahappy: til alle disse "nye" fancy tingene man skal gjøre for å få bikkja til å lære seg ditt eller datt (som den berømte kassemetoden for å lære bakpartskontroll). Jeg skjønner liksom ikke hensikten med å gå så mange omveier for å komme til målet. Jo - noen hunder trenger litt andre tilnærmingsmåter, men det må ikke generaliseres til at dette er løsningen for alle hunder. Jeg er veldig for å gå rettest mulig vei, men fungerer ikke det, så får man finne korteste omvei, og går også det dårlig - så må man kanskje erkjenne at man enten har en dårlig hund eller er en dårlig hundetrener (nei, jeg sikter ikke til noen spesielle med det utsagnet :wub:).

Tror ikke jeg forklarte meg godt nok, men jeg er helt enig med deg. Der jeg ser fordelen er hvis du har en hund som du ikke får til å slappe av i buret på 'vanlig' måte virker det som denne metoden kan brukes for å bryte det mønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg forklarte meg godt nok, men jeg er helt enig med deg. Der jeg ser fordelen er hvis du har en hund som du ikke får til å slappe av i buret på 'vanlig' måte virker det som denne metoden kan brukes for å bryte det mønsteret.

Ja, jeg er enig i det. En litt mer omstendelig måte å trene inn bruk av bur på - verken mer eller mindre. Jeg har heldigvis aldri trengt å trene mine hunder på å være i bur, så det er liksom ikke et tema for meg - og jeg kan heller bruke tida på mer nyttige ting *fnis*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig tro på å lære hunden selvbeherskelse under momenter som stå, sitt og dekk. Men for meg heter det generalisering av momentet eller øvelsen. Hunden skal holde sin posisjon om jeg dytter på den, drar i den, kaster en godbit eller leke. Dette er jo noe som har vært der lenge. Så jeg tenker at dette kan man gjøre uten å starte med burlek. Har hvertfall gått på mine hunder. Tenker særlig da på at det er nevnt at dette kan overføres til fellesdekken. Ser liksom ikke behov for å gå innom burlek for å få det til.

Så klart det kan gjøres uten å bruke burleker. Men har man en hund som sliter med dette kan burleker i tillegg til den vanlige treningen være en god måte å øke hundens selvkontroll på.

Samme med å lære hunden at den ikke kommer ut av buret før den blir invitert. Jeg er jo da faktisk så slem at jeg gjør som de sier på canis. Prøver hunden å gå ut før den er invitert lukke jeg igjen døra. :wub: Helt gal jeg.

Da er vi to. Til og med på sarte Ella.. Huff og uff!

Jeg er generelt litt sånn :ahappy: til alle disse "nye" fancy tingene man skal gjøre for å få bikkja til å lære seg ditt eller datt (som den berømte kassemetoden for å lære bakpartskontroll). Jeg skjønner liksom ikke hensikten med å gå så mange omveier for å komme til målet. Jo - noen hunder trenger litt andre tilnærmingsmåter, men det må ikke generaliseres til at dette er løsningen for alle hunder. Jeg er veldig for å gå rettest mulig vei, men fungerer ikke det, så får man finne korteste omvei, og går også det dårlig - så må man kanskje erkjenne at man enten har en dårlig hund eller er en dårlig hundetrener (nei, jeg sikter ikke til noen spesielle med det utsagnet :wub:).

Jeg ser ikke hvordan bruk av burleker er noen omvei? Har man en hund som automatisk ligger og slapper av i buret selv når andre trener utenfor - flott det, da skjønner jeg at man ikke har noe behov for burleker. Men alle er ikke like heldige der, og da synes jeg burleker er en flotters måte å lære hundene akkurat det. Ikke tar det så grusomt mye lengre tid enn andre burtilvenningsmetoder heller, så da ser jeg ikke problemet. :wub:

Edit: Og hvem bryr seg om det er nytt eller ikke? Jeg synes ikke det blir noe mindre nyttig av at det kanskje er en gammel ting i ny forpakning :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tydeligvis ha misforstått noe - når kommer det å "slappe av", selvkontroll, e.l. inn i bildet, hvis de skal kunne FLY ut av buret i høyintens fart?

Skal de ligge sååååå klare til å sprute avgårde, ser jeg ikke hvordan de skal kunne roe seg ned samtidig?

Bare ser på mine som ender opp i dyp søvn (noen også på ryggen) i buret når de skjønner at de ikke skal ut på en stund. IKKE mye fart og fres i de for å få de ut igjen, liksom.. Men usedvanlig avslappet, da!

Men videoene jeg har sett viser kanskje bare innlæringsprosessene.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvordan bruk av burleker er noen omvei? Har man en hund som automatisk ligger og slapper av i buret selv når andre trener utenfor - flott det, da skjønner jeg at man ikke har noe behov for burleker. Men alle er ikke like heldige der, og da synes jeg burleker er en flotters måte å lære hundene akkurat det. Ikke tar det så grusomt mye lengre tid enn andre burtilvenningsmetoder heller, så da ser jeg ikke problemet. :ahappy:

Tja, jeg har vel brukt sånn ca 0 sekunder på burtilvenning...

Edit: Og hvem bryr seg om det er nytt eller ikke? Jeg synes ikke det blir noe mindre nyttig av at det kanskje er en gammel ting i ny forpakning :wub:

Nei, om metoden er ny eller gammel spiller jo ingen rolle - poenget er vel om den er nyttig eller ikke, eller om den er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nyttig" hvis man er langt unna teltet sitt (og burene sine) på en større utendørsutstilling - da kan man jo bare sende hundene sine på plassene sine.

Slippe å gå selv - DET er jo nyttig bruk av det? (for alle late, i alle fall)

Og hvis det får hunder som ellers ikke takler et bur å like det - nyttig!

Og sikkert hyggeligere enn å stappe inn valpen der første dag vekk fra søsken og la den skrike til den faller i "ro" av utmattelse.

Og morsom øvelse ved en oppvisning.

Og hadde vært enestående kult hvis man hadde hatt 10-12 hundesenger og en løs gjeng hunder som bare vips - spoooolet bortil hver sin seng. Men igjen - i oppvisningsøyemed.

Men nei - jeg vil ikke ha en slik intensitet for å stupe verken inn eller ut av bur - har sett avrevne klør før, jeg..

Og mine går gjerne inn i sine bur (eller andres...) når man ber dem om det, de. Har ikke trent på det, vi bare "gjør det", liksom.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har vel brukt sånn ca 0 sekunder på burtilvenning...

Jammen da er du en sånn heldiggris :wub: Jeg har heller ikke brukt tid på det med min eldste, for hun slapper naturlig lett av og jeg fikk henne ferdig burtilvendt(dermed er det ikke det vi har prioritert akkurat). Med lille hoppsansa derimot tror jeg det vil lønne seg, fordi hun fort stresser seg opp om hun ser andre hunder i aktivitet el og er ikke like flink til å slappe av i buret.

Nei, om metoden er ny eller gammel spiller jo ingen rolle - poenget er vel om den er nyttig eller ikke, eller om den er nødvendig.

Nødvendig, tja. Nyttig, ja.

Og sånn i tillegg til de andre effektene av burtrening, så ser det jo ganske kult ut. :ahappy: Jeg vil gjerne ha en hund som kan ligge med åpen burdør og slappe av selv rett ved andre som trener, og for å få det til er i hvert fall jeg avhengig av å trene på det. Om det er nødvendig er noe helt annet, har jo klart meg noen år uten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OK - jeg har SETT trening av burlek live - jeg HØRTE hva instruktøren sa, jeg SÅ hva de gjorde og jeg SÅ hvordan instruktørens hunder utførte burleker.

INGEN, og da mener jeg INGEN skal klare å innbille meg at dette er en flott teknikk for å lære en hund å slappe av i bur. De ligger på vent, og de er på hele ***** tiden - de MÅ følge med for plutselig får de beskjed om å komme og da er det om å gjøre å komme i en helvetes fart og så raser man rundt på AG banen rett fra buret. (f.eks.). Ferdig med runden på banen, får beskjed om å gå i buret og de raste inn i buret og dælja i motsatt vegg så buret flytta seg to meter, heiv seg ned i dekk og lå på vent. Ikke i dekkpositur - til det var buret altfor lite - de lå sammenrullet på siden for det var det eneste det var plass til i burene. Det var INGEN av de hundene jeg så som la ned hodet og slappet av i buret, de lå på allerten, klare som egg til å spurte ut på kommando.

Nei, de lå ikke å dirret, de bjeffet eller peste ikke, men de lå på allerten og var langt ifra avlsappa.

Nei, jeg gjør som Margrete - sverger til å lære hunden min å legge seg å vente når vi snakker, går gjennom ting osv. - er det lengre pause fordi andre trener og ikke vil ha forstyrrelser så legger jeg hunden min i bilen, vekk fra plassen. Han slapper nok ikke av noe mer enn hunder som er burlektrent - treningsplassen er forbundet med forventning, men han slipper i det minste å ligge under kommando hele tiden og være allert i tilfelle jeg skulle komme til å rope på han.

Nå har jeg en hund som liker buret sitt jeg da, og han velger å legge seg i buret fremfor i hundesengen om natten (med åpen dør). Og når han ligger å snorker om morran, på rygg i buret med hodet mot bakre burvegg og bakbeina halveis ut av buret pekende rett opp - så snakker vi om en avslappa hund - og det er milevis ifra hva jeg så de oppnådde ved burlek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun mener at man tar hunden ut av buret, varmer opp (går litt rundt, går FVF, e.l.) og så etterhvert kjører mer hastighetsøvelser, før man 'går hunden ned' og så sender hunden i buret igjen? Det er hvertfall slik jeg tenker å gjøre det. Bortsett fra at jeg kan ta en kort økt med dekk i buret, og trene en kort økt med den andre - uten å gå ned / varme opp, når de allerede er varme! :ahappy:

Hvis det er sånn man bruker burleker i praksis, hvorfor er samtlige "reklamefilmer" med hunder som spurter ut og inn av burene på kommando da?

Hvis man gjør det slik, er det fremdeles galt sånn 'helsemessig' da syntes dere?

Nei, da får du jo ikke den eksplosive starten og avslutning i bakre burvegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - jeg har SETT trening av burlek live - jeg HØRTE hva instruktøren sa, jeg SÅ hva de gjorde og jeg SÅ hvordan instruktørens hunder utførte burleker.

INGEN, og da mener jeg INGEN skal klare å innbille meg at dette er en flott teknikk for å lære en hund å slappe av i bur. De ligger på vent, og de er på hele ***** tiden - de MÅ følge med for plutselig får de beskjed om å komme og da er det om å gjøre å komme i en helvetes fart og så raser man rundt på AG banen rett fra buret. (f.eks.). Ferdig med runden på banen, får beskjed om å gå i buret og de raste inn i buret og dælja i motsatt vegg så buret flytta seg to meter, heiv seg ned i dekk og lå på vent. Ikke i dekkpositur - til det var buret altfor lite - de lå sammenrullet på siden for det var det eneste det var plass til i burene. Det var INGEN av de hundene jeg så som la ned hodet og slappet av i buret, de lå på allerten, klare som egg til å spurte ut på kommando.

Nei, de lå ikke å dirret, de bjeffet eller peste ikke, men de lå på allerten og var langt ifra avlsappa.

Nei, jeg gjør som Margrete - sverger til å lære hunden min å legge seg å vente når vi snakker, går gjennom ting osv. - er det lengre pause fordi andre trener og ikke vil ha forstyrrelser så legger jeg hunden min i bilen, vekk fra plassen. Han slapper nok ikke av noe mer enn hunder som er burlektrent - treningsplassen er forbundet med forventning, men han slipper i det minste å ligge under kommando hele tiden og være allert i tilfelle jeg skulle komme til å rope på han.

Nå har jeg en hund som liker buret sitt jeg da, og han velger å legge seg i buret fremfor i hundesengen om natten (med åpen dør). Og når han ligger å snorker om morran, på rygg i buret med hodet mot bakre burvegg og bakbeina halveis ut av buret pekende rett opp - så snakker vi om en avslappa hund - og det er milevis ifra hva jeg så de oppnådde ved burlek.

Shame på instruktøren i så fall, ikke konseptet.. I helga var jeg på kurs og så det absolutt motsatte. To hunder som lå totalt avslappet i hvert sitt åpne bur, og ingen bur som flyttet seg mange meter når hundene gikk ut og inn. Det blir hva man gjør det til selv, det er ingen som har sagt at hundene er nødt til å løpe i 120 inn/ut av burene og at oppvarming er forbudt.

Jeg har sett hunder som blir lagt i dekk i pausene ligge å stresse seg i hjel, men det betyr ikke at jeg tror alle hunder som blir lagt i dekk i pausene er stressbomber og at metoden er ubrukelig og helsefarlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt flere ganger, så er ikke burleker synonymt med høy fart, i hvertfall ikke hos de10-20 hundene jeg kjenner som driver med dette. Kanskje er det noe annerledes på Susan sin hjemmeside eller på et eller annet kurs, men det betyr jo ikke at det er slik man trenger å bruke det.

Og Siri, tror du alle er så heldige at de kan bruke 0 sekunder på burtilvenning? Bare putte hunden i et bur og den tar det helt greit? Slik er det ikke på mine to yngste hvertfall. Selvfølgelig er ikke burleker en nødvendighet, men nyttig? Helt klart! Hvem har vondt av slik trening, dersom man dropper høyintensitetsbiten? For vi er flere om at det ikke hører hjemme i burlek. Hundene jeg kjenner traver inn og ut av buret.

Og om noen vil bruke kassemetode eller lokking eller hva enn det er, så ser jeg ikke problemet. Hva man kommer først i mål med og hva som er mest effektivt i lengden er ikke nødvendigvis det samme, men jeg syns det blir rart å kalle noens treningsmetode for omvei når man ikke har prøvd det selv for å se hvor effektivt/lite effektivt det er.

Arkan, hunden min har alltid lært å være i bur som "alle andre". Gjøre buret til en positiv greie hvor man slapper av, og gradvis øke tiden. Og det går helt fint så lenge det ikke er andre hunder i nærheten, akkurat som at alt annet også går bra når det ikke er andre hunder i nærheten. Jeg har prøvd en gradvis tilvenning, men hun har så høyt stress rundt andre hunder at selv om jeg når inn til henne, så forblir hun veeeldig urolig. Så jeg måtte starte helt på scratch med burlek og bygge opp beherskelsen hennes veldig gradvis så hun ikke fikk tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun mener at man tar hunden ut av buret, varmer opp (går litt rundt, går FVF, e.l.) og så etterhvert kjører mer hastighetsøvelser, før man 'går hunden ned' og så sender hunden i buret igjen? Det er hvertfall slik jeg tenker å gjøre det. Bortsett fra at jeg kan ta en kort økt med dekk i buret, og trene en kort økt med den andre - uten å gå ned / varme opp, når de allerede er varme! :ahappy:

Hvis man gjør det slik, er det fremdeles galt sånn 'helsemessig' da syntes dere?

Det var akkurat det jeg mente ja :wub: Selv om man har hunden liggende i buret mellom økter osv, trenger man ikke nødvendigvis å ta den rett fra buret til hard aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med å lære hunden at den ikke kommer ut av buret før den blir invitert. Jeg er jo da faktisk så slem at jeg gjør som de sier på canis. Prøver hunden å gå ut før den er invitert lukke jeg igjen døra. :wub: Helt gal jeg.

Mulig du har misforstått meg :wub: Men jeg sier at det slår meg som svært lite positivt å stenge bikkja inne slik, i hvert fall til å være fra Canis sin kant. De skal jo være så fordømt positive hele tiden, men hu og hei, la den skrike i buret. Vi utfører jo ikke positiv straff i det minste :ahappy:

Mine hunder får en dør i trynet de om de prøver å gå ut, men jeg kaller det ikke burlek og kamuflerer meg bak det. De får være i buret til de får annen beskjed punkt slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mine hunder får en dør i trynet de om de prøver å gå ut, men jeg kaller det ikke burlek og kamuflerer meg bak det. De får være i buret til de får annen beskjed punkt slutt.

*ler* Godt vi er flere!

Det enkle er ofte det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett hunder som blir lagt i dekk i pausene ligge å stresse seg i hjel, men det betyr ikke at jeg tror alle hunder som blir lagt i dekk i pausene er stressbomber og at metoden er ubrukelig og helsefarlig..

Men tror du ikke at de som greier å få hundene til å ligge rolige og slappe av inne i et bur også skulle greid det samme utenfor? Er ikke dette mer et eierproblem?

*ler* Godt vi er flere!

Det enkle er ofte det beste!

:wub: Ja, hvorfor alt dette "dillet" hele tiden? Har da hatt myyye hunder i bur på utstillinger, stevner, i bil, utenfor bil, på campinger og hoteller - men tilfeldigvis har alle disse hundene sånn mystisk bare "fikset" dette uten timeslange prosjekt for å få det til, trening og tilvenning?

Guri - jeg må være heldig! :ahappy:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...