Gå til innhold
Hundesonen.no

Burleker


Gjest

Recommended Posts

Jeg kan ikke noe for at du følte deg truffet av det jeg skrev når jeg ikke nevnte deg eller hunden din..

Nei, men jeg irriterer meg over hvor svart/hvitt på noe du tydeligvis ikke kan så mye om. Stress er ikke en enkel atferd som er lett å trene vekk, og det er ikke bare å "fjerne det som utløser det". Hundene som er lettstressede finner ofte mye ting å stresse for, det være andre hunder, nye miljøer, mennesker, byer, ulike hundesporter, turer. Det er ikke bare å fjerne en faktor og vips! De hundene som stresser i agility er som oftest lettstressede hunder, og de burde nok finne seg en annen sport, men å slutte å drive med hundetrening? Hva tror du det ender i?

Det er også mange grader av stress, positivt stress og negativt stress. Jeg omgås mange hunder og kjenner mange som stresser MYE, men nok til at de allikevel er knallgode LP-hunder, runderingshunder, sporhunder, jakthunder og trekkhunder. At hunden tilter i buret sitt fordi en den ser en annen hund jakte er ikke en hund som burde kutte ut jakt eller som stresser så det går ut over egen helse. Veldig få hunder stresser såpass mye at det går ut over egen helse, og disse burde vært død og ikke isolert. For har du en stresset hund, så finner den ting å stresse for uansett om det er lydighetsbanen eller bilturer.

Om hunden er slår salto i buret syns jeg er urelevant for om den burde drive med den sporten eller ikke.

Nå er gjerne huskyer lagd for å løpe, gjerne i spann og stresset følger jo med.

Og hva er forskjellen på stresset fra en husky som vil trekke, en border collie som vil trene lydighet, en sheltie som vil gå agility eller en setter som vil jakte?

Om hunden bør kutte ut sporten eller ikke handler ikke om stress, det handler om hvorvidt hunden får noe positivt ut av sporten eller ikke. Har du en lettstresset hund og slutter å trene den, så får du nok enda mer å slite med.

Men det er da vel ikke bare LP det er snakk om 2ne? Hva med agility feks. Der har vi sett hunder stresse som FY for å bli fort ferdig og får å henge med på hva eieren gjør. Og i de ekstreme tilfellene så er jo hunden så stresset med p komme seg igjennom banen at kroppen får skikkelig gjennomgå.. Men herregud, nå gidder jeg ikke ta det flere ganger.

Er det mulig å ro seg så langt vekk? :thumbs:

Handler det om hunder som går agility nå? Det du i utgangspunktet sa var jo at hunder som stresset så innmari fælt i buret burde slutte med hundesporten, siden de ble så opphisset. Hvorfor er det annerledes med huskyer som vil trekke og blir opphisset av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

EDIT: Slutt å redigere innleggene dine, Marie :P *ler*

Så hva har du tenkt å gjøre da, når du har lukket døra, og lille kelpiesaken er grunnleggende uenig med deg i at det er burtid, og han begynner å bjeffe for å få deg i gang igjen?

Jeg er en redigeringsjunkie :P

Vet ikke om vi misforstår hverandre eller noe, men ser ikke helt hvordan jeg skal havne i den situasjonen. Balrog har slappet godt av i bur fra den dagen jeg hentet han egentlig, uavhengig av burleker. (Nei jeg bruker fremdeles ikke bur og snakker derfor om bilbur, bur på utstilling ect.)Det har alltid bare vært å stappe han inn så legger han seg til å sove, akkurat som feks. Siri argumenterer med at en normal hund gjør og at burtilvenning derfor burde være undøvendig. (Når det gjelder Ellie derimot...)

Men selvfølgelig ingen av hundene mine ville blitt i buret om jeg feks. forlot dem der for lenge på en treningsbane e.l, men det gjør jeg jo ikke? Så hva mener du? :thumbs:

Edit: ( :P )

Det er altså der jeg syntes burleker kan være positivt, fordi jeg vil ha mulighet til å trene den ene hunden, og vite at den andre slapper av. Egentlig kunne det like gjerne vært på et teppe e.l, men det er jo positivt med bur at det gir litt beskyttende vegger og skygge. Binder jeg Ellie i et tre, står hun å gauler. Har jeg henne i bilen, kan det fort bli for varmt eller kaldt, avhengig av årstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en redigeringsjunkie :P

Vet ikke om vi misforstår hverandre eller noe, men ser ikke helt hvordan jeg skal havne i den situasjonen. Balrog har slappet godt av i bur fra den dagen jeg hentet han egentlig, uavhengig av burleker. (Nei jeg bruker fremdeles ikke bur og snakker derfor om bilbur, bur på utstilling ect.)Det har alltid bare vært å stappe han inn så legger han seg til å sove, akkurat som feks. Siri argumenterer med at en normal hund gjør og at burtilvenning derfor burde være undøvendig. (Når det gjelder Ellie derimot...)

Men selvfølgelig ingen av hundene mine ville blitt i buret om jeg feks. forlot dem der for lenge på en treningsbane e.l, men det gjør jeg jo ikke? Så hva mener du? :thumbs:

Edit: ( :P )

Det er altså der jeg syntes burleker kan være positivt, fordi jeg vil ha mulighet til å trene den ene hunden, og vite at den andre slapper av. Egentlig kunne det like gjerne vært på et teppe e.l, men det er jo positivt med bur at det gir litt beskyttende vegger og skygge. Binder jeg Ellie i et tre, står hun å gauler. Har jeg henne i bilen, kan det fort bli for varmt eller kaldt, avhengig av årstid.

Det er jo et hypotetisk tilfelle, enn så lenge - du har en valp på 5 (?) måneder, så du kan strengt tatt ikke vite enda hvorvidt han aldri kommer til å protestere på å bli satt i buret. Ja, jeg veit hva Siri sier, jeg veit hva Siri har ment om at jeg har hatt utvidet burbruk på mine unghunder i perioder også, men om vi ser bort fra hva Siri sier - hva om han en dag ikke har lyst til å være i buret fordi han ikke syns han trenger pause enda, og bjeffer. Hvordan har du tenkt å løse det problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare i mitt hode det høres veldig enkelt ut?

Altså. I mine øyne skal hunden ha så lyst til å gjøre denne burleken at den driter i alt annet. Og driter den ikke i alt annet, så har du gått for fort frem. Det er ganske enkel logikk for oss som har hunder som stresser med en gang de ikke lykkes i burlek, eller om man har trent en gris som biter hardt som **** om den mislykkes :thumbs:

Men om hunden plutselig glemmer pølsebitene dine og vil fyre avgårde i full fart til noe mer spennende, hvorfor ikke ha den i bånd/langline? Man gjør jo det i all annen trening hvor man kan risikere å miste hundens fokus. Jeg ser ikke noe negativt i det 2ne gjør heller, men om man absolutt ikke vil lukke døren så kan man 1) sørge for at hunden ikke feiler, eller 2) ha den i line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et hypotetisk tilfelle, enn så lenge - du har en valp på 5 (?) måneder, så du kan strengt tatt ikke vite enda hvorvidt han aldri kommer til å protestere på å bli satt i buret. Ja, jeg veit hva Siri sier, jeg veit hva Siri har ment om at jeg har hatt utvidet burbruk på mine unghunder i perioder også, men om vi ser bort fra hva Siri sier - hva om han en dag ikke har lyst til å være i buret fordi han ikke syns han trenger pause enda, og bjeffer. Hvordan har du tenkt å løse det problemet?

Har egentlig tenkt at han skal ha burdøra åpen, fordi han som Benedicte skriver skal like å legge seg i buret, det skal ikke sees på som noe ille. Men du har et poeng i at han bare er valp nå, og at hvis det feks er løpetisper på treningsbanen kan det bli vanskeligere for han. Da vil jeg måtte gå tilbake i treningen å være ved buret for å kunne kaste han inn igjen hvis han bryter, og belønne når han ligger. Så får jeg trene feks avstand med Ellie helt i nærheten av buret, og når han har vært flink en liten stund så får jeg være fornøyd med det og gjøre noe annet. Det blir litt hypotetisk å diskutere nå da, lettere å se løsninger på et evt. problem når jeg vet nøyaktig hva som er galt. Men altså Benedictes to punkter på slutten der, er kanskje svar nok. :thumbs:

...og point taken; han er bare valp og vi trener mest i stua forløpig ikke rart alt går lett nå. Måtte du? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og point taken; han er bare valp og vi trener mest i stua forløpig ikke rart alt går lett nå. Måtte du? :P

Ja :thumbs: Neida, jeg var oppriktig nysgjerrig på om du hadde tenkt gjennom hva du skulle gjøre hvisomatte dersomatte. Det er lett å trene valp, det største problemet med de er som regel at de ikke klarer å konsentrere seg så veldig lenge av gangen. Og jeg kjenner et par slektninger av han, de er rett nok godt trent, men de syns vel ikke at den morsomste delen av treninga er å sitte og se på, liksom :P Så derfor lurte jeg på om du hadde noen plan for hva du skulle gjøre den dagen han tester om han kan bryte reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :whistle: Neida, jeg var oppriktig nysgjerrig på om du hadde tenkt gjennom hva du skulle gjøre hvisomatte dersomatte. Det er lett å trene valp, det største problemet med de er som regel at de ikke klarer å konsentrere seg så veldig lenge av gangen. Og jeg kjenner et par slektninger av han, de er rett nok godt trent, men de syns vel ikke at den morsomste delen av treninga er å sitte og se på, liksom :wub: Så derfor lurte jeg på om du hadde noen plan for hva du skulle gjøre den dagen han tester om han kan bryte reglene.

Ja det er ikke nytt for meg at det er litt lopper i blodet ute å går.

Godt at vi har begynt å jobbe med det allerede da hvertfall. Litt vanskelig får jeg det i stua og, jeg leker med Ellie og yndlingsleka hans rett utenfor uten at han bryter. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg irriterer meg over hvor svart/hvitt på noe du tydeligvis ikke kan så mye om. Stress er ikke en enkel atferd som er lett å trene vekk, og det er ikke bare å "fjerne det som utløser det". Hundene som er lettstressede finner ofte mye ting å stresse for, det være andre hunder, nye miljøer, mennesker, byer, ulike hundesporter, turer. Det er ikke bare å fjerne en faktor og vips! De hundene som stresser i agility er som oftest lettstressede hunder, og de burde nok finne seg en annen sport, men å slutte å drive med hundetrening? Hva tror du det ender i?

Det er også mange grader av stress, positivt stress og negativt stress. Jeg omgås mange hunder og kjenner mange som stresser MYE, men nok til at de allikevel er knallgode LP-hunder, runderingshunder, sporhunder, jakthunder og trekkhunder. At hunden tilter i buret sitt fordi en den ser en annen hund jakte er ikke en hund som burde kutte ut jakt eller som stresser så det går ut over egen helse. Veldig få hunder stresser såpass mye at det går ut over egen helse, og disse burde vært død og ikke isolert. For har du en stresset hund, så finner den ting å stresse for uansett om det er lydighetsbanen eller bilturer.

Om hunden er slår salto i buret syns jeg er urelevant for om den burde drive med den sporten eller ikke.

Og hva er forskjellen på stresset fra en husky som vil trekke, en border collie som vil trene lydighet, en sheltie som vil gå agility eller en setter som vil jakte?

Om hunden bør kutte ut sporten eller ikke handler ikke om stress, det handler om hvorvidt hunden får noe positivt ut av sporten eller ikke. Har du en lettstresset hund og slutter å trene den, så får du nok enda mer å slite med.

Er det mulig å ro seg så langt vekk? :whistle:

Handler det om hunder som går agility nå? Det du i utgangspunktet sa var jo at hunder som stresset så innmari fælt i buret burde slutte med hundesporten, siden de ble så opphisset. Hvorfor er det annerledes med huskyer som vil trekke og blir opphisset av det?

Jeg ser ikke svart hvitt på noenting jeg så takk for det :wub: Du kjenner meg tydeligvis... :rolleyes2:

Stress er ikke bra uansett synes jeg så da er det viktig å trene på at hunden ikke stresser der den er eller før den skal begynne å trene/konkurrere osv. Og jeg tror ikke det er LETT å trene vekk stress, har jeg sagt det? Men jeg tror godt at burleker kan bygge opp stress HVIS man gjør det feil eller går for fort fram! Og jeg tror det finnes folk der ute som nettopp GJØR det. ER det så vanskelig å skjønne hva jeg mener? Jeg har ikke forkastet burleker i det hele tatt. De som føler at det kan hjelpe i deres situasjon - værsågod.

Jeg mener ikke at man skal slutte å trene en hund som er stresset! Men hvis hunden f.eks. trener agility eller LP eller noe annet som gjør den stresset så kan man finne en annen treningsmetode å drive med? Eller er det slik at eier tenker på seg selv i fohold til hva eier synes det er morro å holde på med i forhold til hundens beste..? Kanskje man har overstimulert hunden? Kanskje vil man være så flink i sporten at man setter for høye krav til hunden som igjen fører til stress hos den?

Og jeg skrev ikke at hvis hunden stresset i buret så burde man SLUTTE å trene.. HELT gjorde jeg? Man kan finne en annen treningsmetode..

Men dette blir OT så da går vi tilbake til topic! Burleker!

Fint for de som trenger det, selv om jeg mener det er det samme gamle i ny innpakning. MIN mening om saken. Får jeg engang en stresset hund som ikke klarer å slappe av så kanskje jeg ser nærmere på metodene, men jeg tror ikke jeg får bruk for de med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skrev ikke at hvis hunden stresset i buret så burde man SLUTTE å trene.. HELT gjorde jeg? Man kan finne en annen treningsmetode..

Utifra din første kommentar så virker det som at du heller mener man bør slutte med sporten i stedet for å prøve burleker på den måten jeg har gjort det. Og det ser jeg absolutt ikke poenget med.

Jeg kjøper hundene mine først og fremst for å drive med lydighet, det skal ekstremt mye til for at jeg skal slutte med det. Jeg kjenner ikke en eneste hund som ikke har godt av lydighetstrening.

Burtilvenning brukes jo for å få hunden til å etterhvert like buret, eller i det minste ikke få panikk i det. Og det er jo det samme med crate games? Det går vel an å få hunden til å beherske seg på andre måter? Eller hvis hunden stresser SÅ innmari fælt, så kanskje man burde ha hunden i bilen, eller tenke på om det virkelig er bra for hunden å drive med en sport/aktivitet som gjør den så opphisset/stresset...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra din første kommentar så virker det som at du heller mener man bør slutte med sporten i stedet for å prøve burleker på den måten jeg har gjort det. Og det ser jeg absolutt ikke poenget med.

Jeg kjøper hundene mine først og fremst for å drive med lydighet, det skal ekstremt mye til for at jeg skal slutte med det. Jeg kjenner ikke en eneste hund som ikke har godt av lydighetstrening.

Hvis burleken er med på å forsterke stresset eller ikke er med på å lære hunden å faktisk slappe av i buret, så burde man kanskje vurdere en annen type sport.. Men det ebtyr ikke at hnden ikke blir stresset av en eventuell ny sport. Men jeg kjenner ikke deg eller hunden din, noe jeg har påpekt flere ganger, så hvordan det fungerer hos dere vet jeg ingenting om. Hvis burlekene fungerer fint for deg så ser jeg ingen grunn til å slutte med sporten, hvis du ser forbedringer hos hunden.

Noen må ha misforstått innleggene mine grundig og dratt det langt uti åkern.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle: Øhm, ok...

Vanskelig å forstå det da?

Hvis hunden ikke blir "bedre" og slutter å stresse, hvis hunden stresser så mye at det går utover helse, hvorfor skal man på død og liv fortsette med akkurat det som utløser stresset da? Er du ikke for at hunden skal ha det best mulig? Kanskje du ikke er det.. For noen er sporten alt, uansett om det er bra for hunden eller ikke. Ikke vet jeg liksom... :rolleyes2:

Alt er avhengig av hvilket nivå hunden stresser på, og man må såklart se an situasjonen! Men nå er det nok fra min side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forstå det da?

Hvis hunden ikke blir "bedre" og slutter å stresse, hvis hunden stresser så mye at det går utover helse, hvorfor skal man på død og liv fortsette med akkurat det som utløser stresset da? Er du ikke for at hunden skal ha det best mulig? Kanskje du ikke er det.. For noen er sporten alt, uansett om det er bra for hunden eller ikke. Ikke vet jeg liksom... :rolleyes2:

*Ler* Så hvis man ikke får hunden til å slappe av med burleker så skal man slutte med sporten? Det var nemlig det du skrev.

Og du fortsetter å ro deg bort. Det du i utgangspunktet sa var at hunder som stresset eller ble opphisset rundt en sport kanskje burde slutte med sporten. Deretter mener du at det ikke gjelder huskyer, men f.eks agility? Hva er forskjellen på stresset i en husky som skal løpe og en border collie som skal gå agility?

Hvorfor du dro opp hunder som stresser såpass mye at det går utover helse - det skjønner jeg ikke. Hva har det med burleker å gjøre? Eller handlet det om agility nå? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk vil trene burleker eller ikke, og hvor nyttig folk synes det er, får være opp til den enkelte. Det eneste jeg sliter med er at jeg ikke bestandig føler meg så trygg rundt folk som lar hundene ligge løse i et åpent bur uten at eier/fører har full kontroll og mulighet til å stoppe hunden øyeblikkelig i det den er på vei ut av buret. Desverre har jeg opplevd det litt for mange ganger og har blant annet fått min hund flydd på under trening av en hund som vistnok var 100% sikker på burleker og som aaaaldri hadde gjort det før. Andre ganger har jeg sett hunder som plutselig løper ut på banen midt under en konkurranse, og som aaaaldri har gjort det før.

Siden vi alle driver med dyr så vet vi jo at man aldri kan være 100% sikker på noe, uansett hvor godt man har trent...

Og sånn forutenom det så synes jeg at folk får gjøre som de vil så lenge de er trivelige og greie med hundene sine ;-)

Nei, jeg har ikke lest hele tråden,bare skummet litt igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Så hvis man ikke får hunden til å slappe av med burleker så skal man slutte med sporten? Det var nemlig det du skrev.

Og du fortsetter å ro deg bort. Det du i utgangspunktet sa var at hunder som stresset eller ble opphisset rundt en sport kanskje burde slutte med sporten. Deretter mener du at det ikke gjelder huskyer, men f.eks agility? Hva er forskjellen på stresset i en husky som skal løpe og en border collie som skal gå agility?

Hvorfor du dro opp hunder som stresser såpass mye at det går utover helse - det skjønner jeg ikke. Hva har det med burleker å gjøre? Eller handlet det om agility nå? :rolleyes2:

Det er opp til hver enkelt om de vil slutte med sporten eller ikke. Men jeg mener at hvis hunden ikke har godt av den, eller at stresset sporten medfører sykdom/plager osv for hunden, så kunne man valgt noe annet å trene med! SKJØNNER DU? Og igjen, det finnes forskjellige grader av stress! Her snakker jeg om stress som kan medføre plager hos hunden. For jeg regner med du vet at stress kan medføre en del plager.

En stresset hund er en stresset hund, uansett hvilken sport den driver med. Det er nok VELDIG få som driver med hundespann som TRENER på å roe ned huskyene før start. Fortsatt mener jeg at det er sunnere for en hund, UAVHENGIG av hvilken sport det gjeler, å ikke stresse.

Diskusjoner utarter seg fordi man gjerne må forklare ting 140 ganger før det lyser opp for andre, så ja det har kommet OT nå. Så gå tilbake å diskuter burleker istedet da vet du. Har sagt min mening om det og jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...