Gå til innhold
Hundesonen.no

Burleker


Gjest

Recommended Posts

Crate games er ikke "klikkertrening". Crate games er noe noen/mange klikkertrenere bruker.

Jeg ser heller ikke poenget med å kunne sende hunden i buret fra alle vinkler, i 330 og så forlange at den skal ligge dønn stille og med åpen burdør til jeg skal ha den ut igjen og da skal den komme eksplosivt ut av buret. Men jeg har ikke behov for det.

Grunnen til at det er "enklere" med crate games, enn fellesdekk - er fordi du har burets vegger/tak og dør for å hindre at hunden feiler. Du lukker bare døra når den prøver å gå ut uten lov, sant? Det er ikke like lett på en seng/fellesdekk osv. Kan helt sikkert utvikle crategames til å bli fellesdekk om man sakte fjerne bur, så underlag som blir mindre og mindre. Om man ønsker å gå den veien.

Oh nå hørtes det brått ut som jeg ser "poenget" likevel, men ikke har behovet? hmh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Blir litt ot da; Men kanskje du synes burlekene er morsommere å leke med enn fellesdekken? Bare en tanke :wub:

Det stemmer nok, og det skal det bli forandring på. :ahappy:

Så da er spørsmålet hvorfor hunden må være inne i et bur, hvorfor den ikke bare kan ligge der den blir bedt om? Kan det være at det er lettere for hunden å slappe av inne i et bur, at det blir mindre å passe på, og mindre 'nakent' ? Tenker høyt. :wub:

Edit igjen: Rak, jeg lukker ikke døra hvis hunden feiler. Mulig man 'skal' det, men jeg putter bare hunden inn igjen og den mister en belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om det før (eller jo såvidt). Ikke noe jeg har tenkt å bruke selv. Jeg syns burtilvenning har gått veldig fint ved bare å putte de inn der. Har aldri tenkt på det som noe lek, men at hunden ser på det som sin plass hvor den kan slappe av i fred og ro.

Må legge til at jeg ikke bruker å drasse med bur på trening, men bruker bilen. kanskje dette er noe å trene på i bilen også? Billek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok, og det skal det bli forandring på. :ahappy:

Så da er spørsmålet hvorfor hunden må være inne i et bur, hvorfor den ikke bare kan ligge der den blir bedt om? Kan det være at det er lettere for hunden å slappe av inne i et bur, at det blir mindre å passe på, og mindre 'nakent' ? Tenker høyt. :q)

Edit igjen: Rak, jeg lukker ikke døra hvis hunden feiler. Mulig man 'skal' det, men jeg putter bare hunden inn igjen og den mister en belønning.

Oki! I crate games dvden skal man hvertfall lukke døra når man står ved buret i starten. Og ikke åpne den før hunden sitter/ligger i ønsket posisjon. :wub: Men igjen, i bur er det kun "en" vei å bryte dekken på - tror det har veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt at dere tror vi er så negative? Jeg er ikke negativ, jeg ser bare ikke helt poenget når det samme gjøres ved å lære bikkja "legg deg og vent der"

Marie: må ikke redigere :wub: Det står jo på canis under den linken som en annen la ut. Jeg leser det jeg, og det gjør sikker mange av oss, ergo får vi ett meget negativt inntrykk. Steng bikkja inne og vent til den slutter å hyle... positivt :ahappy:

Ikke editer du heller, så ikke dette før nå!

Dette hørte jeg om for første gang nå, så da er det kanskje ikke canis sin bur'lek' jeg driver med likevel. For det der gir meg et veldig negativt inntrykk også. Men så går det ann å gjøre det på en annen måte heldigvis.

Og Rak: OK, det er jo sant. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke editer du heller, så ikke dette før nå!

Dette hørte jeg om for første gang nå, så da er det kanskje ikke canis sin bur'lek' jeg driver med liekvel. For det der gir meg et veldig negativt inntrykk også. Men så går det ann å gjøre det på en annen måte heldigvis.

innsjill!

Nei, ser dere nå hvorfor en del av oss ikke helt ser poenget? Klart artig å leke med bli-leker, men man trenger ikke å bruke buret. For min del er det lettere å bruke treningsekken som "base"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at vi skal lytte, labbis, så lønner det seg å ta noe annet enn en slik holdning. Jeg er den eneste som har giddet å stille spørsmål og da føler jeg vel at jeg også fortjener å få ett skikkelig svar sant? Nedlatenhet kommer man ingen vei med :ahappy: Jeg forstår ikke poenget, jeg har hunder som ligger rolig å venter på ny beskjed. De å kommer eksplosivt til meg når jeg ber om det. Nå har jeg lest gjennom deler av det på canis, og jeg får faktisk IKKE lyst til å bruke det ref:

For det første, så er det svaret rettet til de fleste som er imot burleker, de har nemlig den samme oppfattelsen som deg - at det bare bygger på stress. For det andre, så kan jeg ikke se at svaret mitt var nedlatende, det var hvertfall ikke ment slikt.

Jeg er uansett ikke ute etter å omvende folk til å bruke burleker, folk får gjøre som de vil. Men jeg forsvarer mer enn gjerne hvorfor jeg gjør det. Angående innlæringsmetoden til Canis, så er jo ikke det noe fasit. Jeg kan ikke bare stenge igjen buret hvis mine hunder ikke vil være der, for jeg har bare tøybur som ødelegges på 1-2-3. Det er bare å unngå å gå for fort fram i treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uansett ikke ute etter å omvende folk til å bruke burleker, folk får gjøre som de vil. Men jeg forsvarer mer enn gjerne hvorfor jeg gjør det. Angående innlæringsmetoden til Canis, så er jo ikke det noe fasit. Jeg kan ikke bare stenge igjen buret hvis mine hunder ikke vil være der, for jeg har bare tøybur som ødelegges på 1-2-3. Det er bare å unngå å gå for fort fram i treningen.

Ingen som ber deg forsvare noe. Men jeg vil gjerne at du forteller meg om poenget :ahappy: Jeg vil vite hvorfor det er lurt av meg å bruke dette fremfor å lære hunden min å ligge ved sekken.

Edit: (Nei, det er ikke forsvare, når man forklarer på en skikkelig måte (sånn for å ha kvalt en flisespikker disk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som ber deg forsvare noe. Men jeg vil gjerne at du forteller meg om poenget :ahappy: Jeg vil vite hvorfor det er lurt av meg å bruke dette fremfor å lære hunden min å ligge ved sekken.

Edit: (Nei, det er ikke forsvare, når man forklarer på en skikkelig måte (sånn for å ha kvalt en flisespikker disk.)

Det er linket til en god artikkel tidlig i tråden. Det er ikke fremfor å lære hunden din å ligge på dekken det er en metode FOR å lære hunden din å ligge på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er linket til en god artikkel tidlig i tråden. Det er ikke fremfor å lære hunden din å ligge på dekken det er en metode FOR å lære hunden din å ligge på sekken.

Altså driver Margrete med burleker :wub::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er linket til en god artikkel tidlig i tråden. Det er ikke fremfor å lære hunden din å ligge på dekken det er en metode FOR å lære hunden din å ligge på sekken.

Nå har jeg lest den artikkelen og som du ser, så er jeg svært skeptisk til den "metoden" der :ahappy: Og ja, jeg er negativ til den biten der du skal holde bikkja inne i buret og la den være tildekket til den klapper igjen kjeften om den ikke liker det.

Hvorfor skal jeg bruke bur-leker i stedet for min "gamle" metode? Hva er så mye bedre med det?

Marie: NEI!! Det vil jeg ikke ha på meg. Jeg har jo hatt bikkjer som ligger å venter siden 80-tallet og da var ikke canis oppfunnet gitt! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som ber deg forsvare noe jeg. Men jeg vil gjerne at du forteller meg om poenget :ahappy: Jeg vil vite hvorfor det er lurt av meg å bruke dette fremfor å lære hunden min å ligge ved sekken.

Som andre har nevnt, så spiller det ingen rolle hva du bruker, om det er bur eller soveplassen eller et teppe. Prinsippet er ikke hva det er, men hva resultatet er (selvbeherskelse, sted å slappe av osv). Jeg syns allikevel det skiller seg ganske mye fra 'vanlig' gå-og-legg-deg-trening, på en måte. Mine hunder kan gå og legge seg på plassen sin på kommando, de har ikke noe annet valg når jeg ber de om det. Men hos meg skiller den innlæringen seg veldig mye fra hvordan innlæringen til burlekene er. Jeg fokuserser mye mer på frivillig atferd og bygger opp selvbeherskelseskontrollen veldig gradvis. Min stressa hund ligger veldig urolig og piper når hun MÅ noe, men burlekene har jeg bygget totalt på eget initiativ og da holder hun kjeft og slapper av, og har ikke engang lyst til å prøve å stikke fra plassen sin når en annen hund springer forbi.

Edit: Jeg forklarte at det handler om beherskelse og ikke stress, jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest den artikkelen og som du ser, så er jeg svært skeptisk til den "metoden" der :ahappy: Og ja, jeg er negativ til den biten der du skal holde bikkja inne i buret og la den være tildekket til den klapper igjen kjeften om den ikke liker det.

Hvorfor skal jeg bruke bur-leker i stedet for min "gamle" metode? Hva er så mye bedre med det?

Marie: NEI! Det vil jeg ikke ha på meg. Jeg har jo hatt bikkjer som ligger å venter siden 80-tallet og da var ikke canis oppfunnet gitt! :wub:

Om du ikke liker metoden er det vel bare å la være å bruke den? Jeg aner ikke hvilken metode du bruker, men om den fungerer bra for de formålene du har og du og bikkja er fornøyde, så ser jeg ikke problemet? Nå er det ikke Canis som har funnet på dette, metoden er promotert av Susan Garret, som er minst like gammel som du. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie: må ikke redigere :wub: Det står jo på canis under den linken som en annen la ut. Jeg leser det jeg, og det gjør sikker mange av oss, ergo får vi ett meget negativt inntrykk. Steng bikkja inne og vent til den slutter å hyle... positivt :wub:

For å ta akkurat den delen. Sånn jeg har forstått det er dette noe man gjør om man har vært veldig opptimistisk, og hevet kriteriene for mye sånn at hunden begynner å bråke i buret. Det er da ikke snakk om "jeg-er-livredd"-bråk, men en hund som begynner å pipe/bjeffe av frustrasjon el. Og nei, det er så klart ikke bra, for da har eieren som sagt gjort en feil. Men å slippe ut hunden når den begynner å pipe/bjeffe eller gi den oppmerksomhet er jo ikke et spesielt heldig alternativ det heller :ahappy:

Jeg synes burleker virker veldig nyttig, på grunn av mange av grunnene som er nevnt tidligere i tråden, men det betyr ikke at det er noe revolusjonerende eller en superløsning alle har behov for. Jeg reiser mye på kurs uten bil, og er da avhengige av at hundene mine kan ligge et sted å slappe av, selv når det foregår masse spennende. Ikke har jeg noe behov for at de skal ligge helt stille hele tiden, men jeg vil at de skal holde seg på en plass og slappe av. Joa, jeg kunne sikkert ha lært dem å ligge stille i dekk, men i hvert fall for mine hunder ville det krevet mye mer av dem enn å holde seg inni et bur. Ella føler seg mye tryggere om hun slipper å ha kontroll på alt og alle, og derfor passer det veldig fint for henne å kunne ligge på et avgrenset sted. Men nå skal jeg ikke skryte på meg perfekte burleker på noen av hundene altså :wub:

Og jeg har opplevd at man får en veldig mye raskere fremgang i treningen om man lukker døra når hunden prøver å gå ut av buret. Og jeg tror ikke hundene lider noe stor nød av det..

Edit: Åe, dere skriver jo så fort! Og det jeg ville legge til i siste avsnitt; må man lukke burdøra ofte - ja da har man økt kriteriene for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har nevnt, så spiller det ingen rolle hva du bruker, om det er bur eller soveplassen eller et teppe. Prinsippet er ikke hva det er, men hva resultatet er (selvbeherskelse, sted å slappe av osv). Jeg syns allikevel det skiller seg ganske mye fra 'vanlig' gå-og-legg-deg-trening, på en måte. Mine hunder kan gå og legge seg på plassen sin på kommando, de har ikke noe annet valg når jeg ber de om det. Men hos meg skiller den innlæringen seg veldig mye fra hvordan innlæringen til burlekene er. Jeg fokuserser mye mer på frivillig atferd og bygger opp selvbeherskelseskontrollen veldig gradvis. Min stressa hund ligger veldig urolig og piper når hun MÅ noe, men burlekene har jeg bygget totalt på eget initiativ og da holder hun kjeft og slapper av, og har ikke engang lyst til å prøve å stikke fra plassen sin når en annen hund springer forbi.

Ah takk! Men har du ikke "kommando" på det til slutt?

Om du ikke liker metoden er det vel bare å la være å bruke den? Jeg aner ikke hvilken metode du bruker, men om den fungerer bra for de formålene du har og du og bikkja er fornøyde, så ser jeg ikke problemet? Nå er det ikke Canis som har funnet på dette, metoden er promotert av Susan Garret, som er minst like gammel som du. :wub:

Nei, for å lære noe nytt er jo noe skikkelig dritt, men for at jeg skal lære noe nytt så vil jeg faktisk også forstå det. Jeg sluker sjeldent noe rått :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lært Talli burleker, men valgt å ikke bruke det. Jeg har heller hatt hundene mine liggene fri imens jeg jobber med den andre.

Det jeg ikke har likt med burleker (eller om de ligger å venter for den del) er at det blir brukt som en starboks. Hunden kan gjerne sitte 10-20 min i ro og skal rett ut med HØY intensitet og kjøre lydighet/lek/AG med noen helt fantastiske vridninger i kroppen og kjappe bevegelser. Meget sundt for kroppen *ironi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lært Talli burleker, men valgt å ikke bruke det. Jeg har heller hatt hundene mine liggene fri imens jeg jobber med den andre.

Det jeg ikke har likt med burleker (eller om de ligger å venter for den del) er at det blir brukt som en starboks. Hunden kan gjerne sitte 10-20 min i ro og skal rett ut med HØY intensitet og kjøre lydighet/lek/AG med noen helt fantastiske vridninger i kroppen og kjappe bevegelser. Meget sundt for kroppen *ironi*

Det er vel ikke meningen at man skal begynne med høyintensitetsarbeid rett ut av buret uten å varme opp først. På samme måte som høyintensitets-start fra sitt, liggende på plass eller hvor som helst ellers heller ikke er bra uten oppvarming.

Hva er forskjellen på å lære hunden å ligge "fri" og lære dem å ligge i buret? Bortsett fra det åpenbare med veggene rundt, men metoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke meningen at man skal begynne med høyintensitetsarbeid rett ut av buret uten å varme opp først. På samme måte som høyintensitets-start fra sitt, liggende på plass eller hvor som helst ellers heller ikke er bra uten oppvarming.

Hva er forskjellen på å lære hunden å ligge "fri" og lære dem å ligge i buret? Bortsett fra det åpenbare med veggene rundt, men metoden?

Jeg siterer meg selv:

Det jeg ikke har likt med burleker (eller om de ligger å venter for den del) er at det blir brukt som en starboks

Det jeg har sett av det så har det blitt mye brukt og "reklamert" med akkurat det med høyintensitet direkte fra slikt. Og sett hunder ta skli takkling inn i buret med brå vending/stopp som også er meget sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor diskutere det? Det er jo ikke noe å henge seg opp i strengt tatt, men la meg forklare med store bokstaver og liten t-skje. Hadde jeg vært negativ hadde jeg kalt dere nyfrelste idioter og forkastet hele driten og ikke vært interessert engang i hvorfor.

Jeg er villig til å lære. See? Om det er å være negativt så be it, da er jeg negativ til fingerspissene og helt ned til tærne. For gud hjelpe meg, jeg kaster meg ikke over alt og sluker det rått, den tid er forbi i mitt hode.

Sånn, er det avklart da?

Nå vet jeg ikke om du quotet meg med vilje eller ikke!?

Uansett så må jeg si at jeg sitter igjen som et spørsmålstegn. Jeg har som skrevet i tidligere innlegg at jeg er nysgjerrig på dette, ganske på samme måte som deg tror jeg. Ikke sikkert jeg prøver det i det hele tatt, men jeg vil ihvertfall lese litt om det å vite hva det er.

Derfor leser jeg også denne tråden. Jeg syntes det er greit å være oppdatert innen hundeverden, og jo mer kunnskaper jo bedre.

Altså skjønner jeg ikke hvorfor du spør Hvorfor diskutere det?.. diskutere hva da?

*ueee føler meg dratt inn i en posisjon jeg overhodet ikke har.. er bare nysgjerrig jeg :ahappy: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er fint at hunden kan ligge med åpen dør, da får den strekt skikkelig ut med beina.

Men om hunden ikke får strukket seg ordentlig inni buret uten at døra er åpen, så synes jeg kanskje man bør fikse litt større bur? :ahappy:

Ut fra det som er skrevet her, og det jeg har lest før og nå om dette, så konkluderer jeg nok en gang med at dette er helt unødvendig for meg og mine hunder. Jeg har aldri hatt hunder som har problemer med å slappe av i bur og nåværende hund er vel ikke akkurat en hund som sliter med verken motivasjon eller stress (nei, jeg anser ham ikke som stressa, bare full av ustyrt energi til tider *ler*). Joda, han kunne trenge litt mer selvkontroll og selvbeherskelse, men jeg ser fortsatt ikke hvordan crategames kan lære ham det bedre enn andre "øvelser" vi driver med.

Som Margrete er jeg vel en sånn som ikke lenger kaster meg over alt "nytt" som blir presentert som det nye "must" innen hundetreningen. Det dukker stadig opp slike greier, det har det alltid gjort - noe av det er så bra at folk adopterer det og det blir en svært utbredt treningsmetode, mens andre ting blir en flopp som forsvinner like fort som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om hunden ikke får strukket seg ordentlig inni buret uten at døra er åpen, så synes jeg kanskje man bør fikse litt større bur? :ahappy:

Tja, burene mine er middels store de, og noe større kan jeg ikke ha når jeg skal dra det med rundt på buss og tog og det som er.

Ut fra det som er skrevet her, og det jeg har lest før og nå om dette, så konkluderer jeg nok en gang med at dette er helt unødvendig for meg og mine hunder. Jeg har aldri hatt hunder som har problemer med å slappe av i bur og nåværende hund er vel ikke akkurat en hund som sliter med verken motivasjon eller stress (nei, jeg anser ham ikke som stressa, bare full av ustyrt energi til tider *ler*). Joda, han kunne trenge litt mer selvkontroll og selvbeherskelse, men jeg ser fortsatt ikke hvordan crategames kan lære ham det bedre enn andre "øvelser" vi driver med.

Jeg tror absolutt at det er mange som ikke har behov for å trene burleker, men ingen har vel påstått noe annet. Men du ser kanskje at det kan være nyttig for andre?

Angående hva cratergames har å si for andre øvelser, så er min erfaring at beherskelsestrening kan hjelpe på fellesdekk akkurat som at balansetrening kan hjelpe på agility, konsentrasjonsøvelser kan hjelpe på lydighet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen problemer med å se verdien i selvbeherskelsestrening, jeg har null problemer med å se verdien av at hunden liker buret sitt og kan hvile i det, det jeg har litt problemer med å se, er at dette er noe nytt? Og som JeanetteH er jeg skeptisk til å bruke buret som startboks, og jeg har mer enn en gang fått hjertebank fordi idiotterven løper inn i buret sitt i 120 km/t - jeg ser for meg at både bein og klør kan få seg en real smell av sånt.

For meg så blir dette bare en variant av såkalt "lederskapstrening", der hunden må vente før den får gå ut av døra, vente før den spiser, sitte før du tar på båndet osv, samt helt ordinær burtrening. Det er strengt tatt bare en videreføring av dette, gitt et nytt og fancy navn, også blir det reklamert for som et must for å ha en lykkelig konkurransehund.

Men for all del, jeg er glad for alt som kan hjelpe til med å få en bedre fellesdekk, så fra nå av så skal jeg trene på at hun blir i buret uten at jeg lukker døra (jeg kan alt sende henne inn i bilen fra avstand, jeg har ikke hatt noe behov for å sjekke om hun gjør det med buret om det står på bakken). Hun veit strengt tatt at hun ikke skal gå ut av buret før jeg sier at hun får lov (det er noe jeg har lært mine hunder siden forrige århundre, selv om den regelen er litt slepphendt nå og da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, burene mine er middels store de, og noe større kan jeg ikke ha når jeg skal dra det med rundt på buss og tog og det som er.

Beklager OT, men har du sett buret jeg har til X'en? Det er stort. Jeg dro det med før vi kjøpte bil - tog, taxi, buss, alt mulig. Ikke hver gang, det skal jeg innrømme, men jeg fikk det med meg om jeg ville :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT, men har du sett buret jeg har til X'en? Det er stort. Jeg dro det med før vi kjøpte bil - tog, taxi, buss, alt mulig. Ikke hver gang, det skal jeg innrømme, men jeg fikk det med meg om jeg ville :ahappy:

Men så plusser du på tre hunder (hvorav den ene heter Tia) hvor alle skal ha hvert sitt like store bur? :wub: Alt er mulig, men jeg ser ikke poenget med å drasse med meg et XXL-bur når hundene mine kan ligge i et mindre ett som er åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...