Gå til innhold
Hundesonen.no

Baggen trekkbelte.


Saphire

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg Baggen trekkbelte, da jeg begynner å bli sliten i armene etter rykk og napp på skogturer. Frost har nemlig en uvane til å ta sats å springe frem i fult firsprang, noe som er ubehagelig i lengden. Men så var spørsmålet, hvilken styrke burde man ha på strikken? X 1 eller x 2?

Selv om Frost enda er for ung til å trekke, så er hun kronisk på å virkelig legge all tyngden på og gå i mot på turer, i tilegg til at hu plutselig kan legge i fult firsprang fremover. Hun veier 24 kg tipper jeg, og jeg selv er 1.70 høy og veier 75 kg (er ikke sååå sterk i forhold til å holde i mot).

Og er det et must med sånne nedholderbånd?? Jeg er litt bred i hoftene og smalere i livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke de båndene som man kan bruke for å holde beltet på plass, men syns det funker bra lell. I krasse oppover/nedoverbakker sklir det en del da, selv om jeg har det stramt.

Jeg tipper du har nok med X1 når du har en såppass moderat str på hunden, men hadde det vært en skikkelig stor og kraftig hund eller hvis du går turer med flere hunder festet i beltet, ville jeg valgt X2.

Jeg har begge strikkene, og syns det sterkeste er alt for sterkt. Kjenner ikke at det er strikk i det med mindre My kaster seg med all kraft hun har i båndet. Da kjenner man at strikken tøyes pittelitt. Med X1 får man skikkelig støtdemping syns jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke de båndene som man kan bruke for å holde beltet på plass, men syns det funker bra lell. I krasse oppover/nedoverbakker sklir det en del da, selv om jeg har det stramt.

Jeg tipper du har nok med X1 når du har en såppass moderat str på hunden, men hadde det vært en skikkelig stor og kraftig hund eller hvis du går turer med flere hunder festet i beltet, ville jeg valgt X2.

Jeg har begge strikkene, og syns det sterkeste er alt for sterkt. Kjenner ikke at det er strikk i det med mindre My kaster seg med all kraft hun har i båndet. Da kjenner man at strikken tøyes pittelitt. Med X1 får man skikkelig støtdemping syns jeg :wub:

Hvor mye veier my da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17kg, men hun er sterk til å være lita :wub: Og jeg vet folk med mye tyngre aussier er mest fornøyde med X1 de og, så lenge de har 1 hund festet i beltet og ikke 2. Jeg bestilte X2 fordi jeg trodde jeg trengte det, men bestilte X1 etter å ha fått prøvd det litt.

Prøver jeg å dra i strikken på X2 med mine egne hender alt jeg makter, har jeg problemer med å tøye strikken. Den er utrolig sterk, og er beregnet på store, sterke hunder eller flerspann (flere hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som er synd er at det ikke fins sånn Villmarkstrekkbelte med sekk med X1. Men man kankanskje kjøpe den villmarksbeltet og bytte til x 1 (kommer med x2)?

Jeg har uansett ringt rundt omkring nå, og fant et sted som selger de beltene til "nettsted" pris, dvs 730 kr for de vanlige baggenbeltene x1 og x2 og 1050 kr for baggen vilmarksbelte. Så da drar jeg dit selv og tester de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det et must med sånne nedholderbånd?? Jeg er litt bred i hoftene og smalere i livet..

Jeg ville hatt med nedholderbånd. Når beltet igjen og igjen sklir opp så er det veldig irriterende. det er igrunn vanskelig å stramme det så mye at det ikke sklir. Får du et rykk når den er sklidd opp er det lett å få vondt i ryggen også! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når en trenger ekstra utstyr til baggen belte ås ta kontakt med dem som importerer baggen. Tror det er baggen. ett eller annet. Jeg er 158 høy og hade en vorsteh på 21 kg og da fikk jeg anbefalt x1 vi prøvde og den damen trakk strikken fult ut. Tok kontakt med han som importerer og kort tid etter så var x2 beltet her og det ble en drøm å gå meed. Nå har jeg en annen vorsteh og hun er såpass ung at jeg ikke har testet noe serlig trekk egenskapene hennes men tror hun er dårlig på det. Hun tror jeg det holder med x1 nå i starten i hvertfall. Hun er 25 kg

Stroppene under beina er jo noe av det som gjør at beltet er såpass bra som det er. Sklir ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte denne modelen jeg: http://www.baggen.se/sv/hund/softbelt/softbelt-vildmark-vaska-m-dryckeshallare.html

Havnet til slutt på x 2 fordi den modellen selges kun med x2 strikk. Så får jeg eventuelt bestille x1 strikk og nedholderbånd på den svenske nettsiden. Fikk til og med plass til speilreflekskameraet mitt, så da er man fornøyd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker, er det jo like greit at du kjøpte x2 strikk, for da har du valget mellom å gå med vanlig bånd (uten strikk) i beltet, og få hard fjæring, eller med strikkline og ha myyyyk fjæring :wub: Til Nansen har jeg x2, han er 26,5 kg og jeg er 60, kunne helt sikkert hatt x1 men synes det fungerer fint; det hender vi har lekre damer foran oss og da drar han ut hele strikken. Vanligvis bruker vi rundsydd skinnbånd i det, for det har pittelitt fjæring. Også er det null problem å henge flere hunder i beltet (med mindre det er en løpetispe foran, for da trekker de så hardt og brått at låsen åpner seg, gitt! :wub: Må kjøpe karabinkrok...)

Ville også hatt sånne nedholderbånd; jo rundere former jo viktigere er de! Beltet skal sitte rundt hoftene, ikke rundt magen, men på oss kvinnemennesker har slike belter lett for å krype oppover, minste motstands vei osv. Veeldig irriterende å drive å dra det nedover hele tida :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville gått for x2, slik du beskriver henne. Man får med stropper på kjøpet, det gjorde jeg iallefall (kjøpte via canis). Aldri brukt dem da, føler ikke noe behov for det, men har ikke voldsomt med midje å skryte av for tiden heller da så :P

Men, jeg har aldri testet x1 da, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det er. Uansett, det er virkelig et knall belte, glad jeg kjøpte det med en gang, istedenfor å kjøpe ræl fra kennel osv.

Tror og man kan få "custom" ordnet beltene slik man vil, refleks på x1, eller taske osv osv.

edit; leste ikke hele tråden før jeg svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg X2 på mitt belte, men jeg kjøpte det jo da jeg jobbet som hundelufter og hadde inntil 10hunder koblet til magen (ja crazy hundefirma i know) og da kjente jeg strikken fungerte godt. Det gjør den også om jeg har Iver og Chico koblet til, men en av de alene hadde holdt i massevis med X1.

Så jeg ville anbefalt deg X1, og forhandleren jeg kjøpte av, byttet gjerne ut strikken til den jeg ville ha til det beltet. Han var utsolgt for den med refleks med X1 når jeg var der, men sa han gjerne byttet fra et av de andre beltene, men jeg endte jo da opp med X2 uansett.

Ellers er jeg helt enig, stroppene er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var baggen beltet testet ut. Utrolig morsom opplevelse. Jeg gikk ut mot skogen, og da vet hu hvor vi skal(dvs ut å leke/herje), men hu dro meget lite. Hun prøvde seg et par ganger, men opplevde vel motstand/strikken så hu "ga seg litt".

Jeg ble jo nesten litt irritert, for jeg tenkte "pokkern heller, nå gidder ikke biskjedyre dra som normalt", men ide jeg tok tak i båndet med hånden kjente jeg plutselig at hu dro like mye som før, men det var bare at strikken hadde tatt den værste støyten vekk. FANTSTISK!!

Beltet satt i riktige høyde og sklei ikke så mye opp, men når hu virret mye så bevegde beltet seg litt til siden, men det vil nok også sånne beinstropper gjøre noe med. Men jeg trur nok kanskje x2 var rett valg.

Jeg har jo testet ut sånn billig strikk kobbel, men da fikk vi begge sånn "jojo" effekt, dvs når frost løp frem i full fart ble hu slengt tilbake, samtidlig mens jeg fikk skikkelig rykk i ryggen. Men baggen var bare såååå mye bedre! MEN, jeg vil nok kjenne det i ryggen/beina at jeg bruker litt andre muskler enn til vanlig, men det har man jo bare godt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har vi jaggu kjøpt nomesele fra "Breeders". Frost gikk bare sååå bra i dag, hun gikk mer jevnt og det virket som at selen passet perfekt. Jeg var litt usikker på om den var for stor, str Large, men etter hva jeg har sjekket opp er alle de krysspunktene på rett sted, forann brystbeinet og bak på skulderbladet, og stopper ved haleroten.

I dag var det MORO å gå tur altså!

Og det ser ut som jeg må bestille beinstropper til baggen belte, for i oppoverbakke havnet det på livet mitt. Noen som har et bilde med det på?? Skulle jo tru man kunne lage noe lignende selv med "jekkestropper" eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ta to tynne stropper og fest dem i to stropper på beltet hvis du har samme type som meg. Dårlig forklart men jeg har vel det som heter jaktbelte vet også at det har kommet noen nye varianter siden jeg kjøpte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jaggu kjøpt nomesele fra "Breeders". Frost gikk bare sååå bra i dag, hun gikk mer jevnt og det virket som at selen passet perfekt. Jeg var litt usikker på om den var for stor, str Large, men etter hva jeg har sjekket opp er alle de krysspunktene på rett sted, forann brystbeinet og bak på skulderbladet, og stopper ved haleroten.

I dag var det MORO å gå tur altså!

Og det ser ut som jeg må bestille beinstropper til baggen belte, for i oppoverbakke havnet det på livet mitt. Noen som har et bilde med det på?? Skulle jo tru man kunne lage noe lignende selv med "jekkestropper" eller noe..

Husk å krysse av for "redigert" hvis ikke er det ikke så lett for andre å se at du har forandret noe på innlegg ditt :thumbs:

Hvis du drar til en butikk og ser på benstroppene så ser du hvor enkelt konsept det er.. alle deler kan lett bestilles og du kan selv lage de stroppene uten store vanskeligheter. Om du vil ha et litt billigere alternativ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tråd, for jeg har grublet på det samme selv! Håper det går greit om jeg kupper litt?

Har lurt på om jeg skal kjøpe villmarkutgaven eller vanlig, og x1 eller x2.

Min hund veier 13kg, og kommer senere til å ha to stk til å dra. Men foreløpig kun han på 13kg.

Jeg hater belter som sklir opp (har et nå) og vil derfor ha et som sitter bedre. Konkluderer da med at jeg bør ha de nedholderne. Kommer de på begge?

Er eneste forskellen på villmark og vanlig, at villmark har denne vesken bakpå? +X2?

X1 passer kanskje til meg eller?

*oppdaget akkurat at smileysene mine er fjernet fra profilen min..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tråd, for jeg har grublet på det samme selv! Håper det går greit om jeg kupper litt?

Har lurt på om jeg skal kjøpe villmarkutgaven eller vanlig, og x1 eller x2.

Min hund veier 13kg, og kommer senere til å ha to stk til å dra. Men foreløpig kun han på 13kg.

Jeg hater belter som sklir opp (har et nå) og vil derfor ha et som sitter bedre. Konkluderer da med at jeg bør ha de nedholderne. Kommer de på begge?

Er eneste forskellen på villmark og vanlig, at villmark har denne vesken bakpå? +X2?

X1 passer kanskje til meg eller?

*oppdaget akkurat at smileysene mine er fjernet fra profilen min..*

Alle beltene kommer med X1 eller X2, avhengig av hva du ønsker, og om ikke butikken ønsker å bytte for deg, så går det an å henvende seg til selve baggen.no (eller hva nå enn addressen er).

Men tror du fint vil klare deg med X1, selv med to stykker, regner med at han ikke trekker noe mer en munsterlanderen min på 20kg? :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle beltene kommer med X1 eller X2, avhengig av hva du ønsker, og om ikke butikken ønsker å bytte for deg, så går det an å henvende seg til selve baggen.no (eller hva nå enn addressen er).

Men tror du fint vil klare deg med X1, selv med to stykker, regner med at han ikke trekker noe mer en munsterlanderen min på 20kg? :P

Han trekker ikke mer enn det nei :thumbs: I værste fall får jeg bare kjøpe en x2 hvis det så skulle være når to stk skal trekke etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg kuppe litt mer og spørre om noen vet om noen ekstra lange bånd? Alle jeg finner er 124 cm og jeg trneger litt lengre, går det ev ann å utvide dem med et eller annet?

Bestilte fra baggen.no og fikk med 2,2m bånd.

Selger også 4m bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

jaktbeltet mitt er i hvertfall 129 rundt livet. Ellers ville jeg spurt baggen i sverige (siden det er dem som lager dem) om dem kan lage et stykke til å sette inni, vet ikke om det blir klompete for deg for spennene er store. Eller om dem kan lage et som er Lengere rett og slett.

Ellers så vil du nok kunne gå i sport eller sy foretning å få tak i spenna men er ikke sikker på om du får tak i likke breit band

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man vil ha et belte som ikke sklir opp uten å bruke stropper, kan man jo vurdere trekkbeltet til Non-Stop (link). Jeg har ikke ikke prøvd det selv ennå, men jeg har hørt utelukkende positive erfaringer foreløpig. Ulempen er kanskje at det ikke er strikk i selve beltet, men det problemet kan jo løses ved å kjøpe line med strikk.

Edit:

Angående noe annet i tråden her; Non-Stop sitt belte kan reguleres opp til 140 cm rundt hoftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt så trenger man spesielt nedholderbånd om man er bred rundt hoftene og tynnere rundt livet (slik som meg :thumbs: ). Mens samboern min som er gennerlt lik form hele veien, og mer form rundt magen så holder beltet seg fint der det skal være.

Frost veier 24kg og hun bruker jeg x 2 belte på, og det føles iallefall rett ut, dog det skal sies at jeg ikke har testet ut x1 strikken. Så x1 er nok rett til en hund på 14 kg skulle man tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...