Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av ruta


Ganzie

Recommended Posts

Nå er jo lp-reglementet endret, så nå er det ikke fremadsending til kjegle i klasse 2, men fremadsending til rute. Skikkelig kjipt når jeg har en knall fremadsending til kjegle på pelsen *sukke høyt og dramatisk*

Så da er spørsmålet; hvordan skal jeg gå frem for å lære henne fremadsending til rute? Hun er så hjernevasket på kjegler at hun løper frem til alt av kjegler hun ser, så jeg får ikke til å markere rute med dem, i allefall ikke enda. Nei, jeg har ikke bevisst hjernevasket henne på kjegler, men hun er nå engang litt enstusiastisk og denne øvelsen er visst favoritten :D

Såh, dere lp-guruer, hvordan skal vi trene? :blink:

Edit: Hun er forøvrig overhodet ikke interessert i lek ( iallefall ikke under trening) så ball, kong osv nytter ikke å belønne med. Mat derimot selger hun gjerne begge nyrene for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musematte fungerte utmerket på pyrren, på labbisen kjørte jeg noen runder med å løpe ut til skål i ruten før jeg byttet den ut med musematte.

Hun er mye mer klengete på meg så jeg måtte gi henne en særdeles god grunn til å løpe vekk fra meg og da var ikke musematte godt nok i begynnelsen. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt et par repetisjoner med target til musematte, men når jeg markerer ruten med kjegler så er det kjeglene hun løper ut til først, og blir veldig frustrert etterhvert.

Bør jeg kanskje først lære henne å løpe ut til matta uten å ha kjegler der, og deretter sette opp kjeglene?

(hun er forøvrig trent til å løpe ut til både musematte og targetstick)

Og en ting til, hun legger seg ned i klaskedekk når hun toucher musematta, hvor mye vil i så fall det trekke at hunden legger seg i ruta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kl2 er det vel stå, så der blir det trekk ja, er ikke helt sikker på hvor mye da. I kl3 og elite skal det jo være dekk, så om hun gjør det på kommando så blir det ikke trekk. Gjør hun det av seg selv blir det trekk for ulydighet. Ca 2 p tror jeg, er ikke helt sikker der heller :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt et par repetisjoner med target til musematte, men når jeg markerer ruten med kjegler så er det kjeglene hun løper ut til først, og blir veldig frustrert etterhvert.

Bør jeg kanskje først lære henne å løpe ut til matta uten å ha kjegler der, og deretter sette opp kjeglene?

(hun er forøvrig trent til å løpe ut til både musematte og targetstick)

Og en ting til, hun legger seg ned i klaskedekk når hun toucher musematta, hvor mye vil i så fall det trekke at hunden legger seg i ruta?

Først ville jeg ha trent musematte for seg selv, uten kjegler. Få henne til å elske å løpe ut til denne, og at det er stå som gjelder, ikke dekk (belønn henne før hun får lagt seg ned osv). Deretter kan du jo sette opp kjegler litt rundt om kring som forstyrrelse, og hun skal fortsatt bare bry seg om kjeglen. Etterhvert som musematten er like ved kjeglene, så bare avbryter du og prøver på nytt dersom hun velger kjeglene fremfor musematte, og du fortsetter slik med å legge musematten i ruten.

Du kan jo, som *mokken* sier, også bruke godbitskål dersom det får henne til å gi mer blaffen i kjeglene. Men det er lett å få en hund som skrur på nesen når den ikke finner godbitskålen, selv om jeg personlig ikke syns det er et problem med mine gjeterhunder. Hadde hun derimot vært typisk snuse-hund...

Siden hun er såpass hjernevasket på å løpe til kjeglen, så får du nok en liten jobb med å fjerne musematten/skålen inne i ruten. Hun vil nok da fort velge tilbake til å løpe til kjegle hvis hun blir usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde samme feil som deg, og heretterskal jeg aldri lære inn kjegle først. Det som funket her var musematte. Prøvde med target med godbit, men da ble hun mer forvirret, så jeg kaster bare belønningen til henne eller løper bort til henne når hun er på target. Saeta tilbyr også dekk før stå, men jeg terpet på ståen for seg, jeg trener stort sett bare momenter uansett. Ruta har begynt å bli en øvelse hun elsker, men fortsatt må jeg varme opp med musematte i så hun ikke skal løpe ut til en av kjeglene i stedet. Som sagt, heretter skal ruta læres inn først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg ha trent musematte for seg selv, uten kjegler. Få henne til å elske å løpe ut til denne, og at det er stå som gjelder, ikke dekk (belønn henne før hun får lagt seg ned osv). Deretter kan du jo sette opp kjegler litt rundt om kring som forstyrrelse, og hun skal fortsatt bare bry seg om kjeglen. Etterhvert som musematten er like ved kjeglene, så bare avbryter du og prøver på nytt dersom hun velger kjeglene fremfor musematte, og du fortsetter slik med å legge musematten i ruten.

Du kan jo, som *mokken* sier, også bruke godbitskål dersom det får henne til å gi mer blaffen i kjeglene. Men det er lett å få en hund som skrur på nesen når den ikke finner godbitskålen, selv om jeg personlig ikke syns det er et problem med mine gjeterhunder. Hadde hun derimot vært typisk snuse-hund...

Siden hun er såpass hjernevasket på å løpe til kjeglen, så får du nok en liten jobb med å fjerne musematten/skålen inne i ruten. Hun vil nok da fort velge tilbake til å løpe til kjegle hvis hun blir usikker.

Godt med en påminner, takk! :blink:

ALLTID kun 1 godis i skålen. Slike rutiner lærer de fort, og da man slipper søk rundt skålen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg personlig syns det er greit å lære de at det er ruta som er poenget jeg da, så jeg vil sette opp en rute av fire kjegler som er så liten at hunden får akkurat plass inne i den. Så starter jeg med å stå helt nærme ruta (30 cm fra) ser på ruten, gir ingen påvirkninger. Når hunden pga mitt blikk og nysgjerrighet går til ruta så belønner jeg inne i ruta. Jeg vil ikke at hunden skal bli avhengig av at det finnes en forsterker i ruta, på dette stadiet. Når hunden din er fiksert på kjeglene slik som du beskriver, så er det forholdsvis enkelt å overføre øvelsen til ruta, bare den får forståelsen for at det er fire kjegler i stedet for en. Dette gjør du ved å ha en minirute lenge slik at hunden din kobler 4kjegler=rute. Jeg shaper også kommandoen en del, ved at hunden enten tilfeldigvis går i ruta eller jeg kan stille den opp midt i ruta (fokuspunkt)og belønne dette mange ganger.

Det er forøvrig mye enkelere å vise i praksis enn å forklare øvelsen på nett altså :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar :D Da skal vi gå i gang med musematte og se hva vi får til :D

Det er nemlig ikke treningsiveren og entusiasmen på hunden det står på, problemet er teit eier som ikke er flink nok til å formidle hva man vil :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisan :lol: Låner tråden litt!

Jeg trener LP med min prikkegutt, vi har deltatt en gang i klasse 1 og fikk opprykket. Så nå er det klasse 2-øvelsene som gjelder. Vi har begynnt på ruta og er godt igang :D Jeg har brukt musematte!

Nå må jeg påvise ruta før jeg sender han ut den FØRSTE gangen! Jeg går frem til ruta, drar biteskinnet frem og tilbake. Går tilbake til hund og sender frem, han springer til ruta. Dette har vi holdt på med en GOOOD stund nå. Før så måtte jeg påvise hver gang, men nå altså bare første gangen! Så kan jeg sende han til ruta flere ganger uten å påvise...

Hva er det neste steget? :) Jeg har nå begynnt å lagt på "stå", men jeg er redd for å gå for fort frem. Så jeg legger på "stå" bare 2 av 10 ganger max... Som oftest sier jeg "ruta" han spurter ut, og når han kommer i ruta så jubler jeg og kaster leken til han. Så har vi drakamp inne i ruta... Slik holder vi på!

Kan noen hjelpe meg videre? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg gjorde samme feil som deg, og heretterskal jeg aldri lære inn kjegle først. Det som funket her var musematte. Prøvde med target med godbit, men da ble hun mer forvirret, så jeg kaster bare belønningen til henne eller løper bort til henne når hun er på target. Saeta tilbyr også dekk før stå, men jeg terpet på ståen for seg, jeg trener stort sett bare momenter uansett. Ruta har begynt å bli en øvelse hun elsker, men fortsatt må jeg varme opp med musematte i så hun ikke skal løpe ut til en av kjeglene i stedet. Som sagt, heretter skal ruta læres inn først!

Sikkert dumt spørsmål, men hvordan terpet du på stå?

Vi har nå kommet så langt at hun løper til target midt i ruta selv om det står fire kjegler rundt. (dersom hun er for "høy" så klasker hun til kjeglene fremdeles, men det blir mindre og mindre) Problemet er at hun smeller ned i dekk dør jeg rekker å belønne. What to do? :icon_confused: Ååååå, jeg skulle ønske vi kunne dratt på kurs, for jeg føler jeg ødelegger en god hund med all denne feilinga mi :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren inn ståen for seg selv, uten kjegler og target som "forstyrrelser", på samme måte som du trener inn stå som moment i f.eks. innkalling med stå eller stå under marsj. Etterhvert legger du inn target, og belønn KUN når hun står og blir stående på target. Det er hvertfall sånn jeg har gjort det. Saeta finner også på alternative løsninger ved target når hun er for høy, enten dekker hun, ellers apporterer hunden :whistle: Men med litt konsekvent belønning av stå er hun blitt ganske god på nettopp det. Når du setter opp ruta rundt target ville jeg ikke hatt for stor avstand, for jeg innbiller meg at de som er for høyt oppe ikke trenger tempoet i starten, men har bedre av å finne sin posisjon i ruta og lære seg at det lønner seg å stå til de får annen beskjed. Nå er ikke jeg akkurat ekspert, men det er sånn jeg har tenkt og trent, og det har fungert tålig bra. Tempoet har kommet når hun har blitt trygg på hva hun skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da skal vi bruke våren til å "hjernevaske" henne på nytt :ahappy: Det trengs nok uansett, for stå under marsj har i det siste fått en tendenes til å bli "sitt under marsj" :rolleyes2:

Tempo har aldri vært noen mangel på her i gården, "problemet" er vel snarere at hun synes det er så gøy at alt går i 110 :lol: Hun er kjekk å trene med da, er som sagt føreren det skorter på :icon_redface:

En ting til, hvordan får man inn en kontant stå ved innkalling? Hun løper, jeg kommanderer stå, og hun sakker farten litt, og stopper omtrent en meter fra meg. Noen som har en god løsning her? Hun har ikke lek i seg, så ball etc er ikke noe vi kan bruke.

Ser vel egentlig selv at "stå" er nøkkelordet her, så kanskje vi bare må begynne helt fra bunnen av med inntrening av en god ståkommando...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da skal vi bruke våren til å "hjernevaske" henne på nytt :ahappy: Det trengs nok uansett, for stå under marsj har i det siste fått en tendenes til å bli "sitt under marsj" :rolleyes2:

Tempo har aldri vært noen mangel på her i gården, "problemet" er vel snarere at hun synes det er så gøy at alt går i 110 :lol: Hun er kjekk å trene med da, er som sagt føreren det skorter på :icon_redface:

En ting til, hvordan får man inn en kontant stå ved innkalling? Hun løper, jeg kommanderer stå, og hun sakker farten litt, og stopper omtrent en meter fra meg. Noen som har en god løsning her? Hun har ikke lek i seg, så ball etc er ikke noe vi kan bruke.

Ser vel egentlig selv at "stå" er nøkkelordet her, så kanskje vi bare må begynne helt fra bunnen av med inntrening av en god ståkommando...

Hmm, hva med belønning bak i form av godbitskål e.l.? Jeg har samme problemet og mer enn nok fart, så jeg vurderer det samme. Nå er vi i kl.III og har kun dekken som pleier å sitte, men jeg prøver å holde ståen vedlike uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å legge leke i bak-kant av ruta. Faktisk legger jeg den gjerne et par meter bak ruta. Dermed lærer jeg hunden å løpe gjennom ruta, og ikke TIL ruta. På den måten unngår jeg at hunden senker farten de siste skrittene inn til ruta. Dessuten har jeg til tider hatt litt for lav fart ved bruk av target. Når jeg gjør det på denne måten må jeg også lære hunden en svært god stopp-kommando, slik at jeg kan stoppe hunden i midten av ruta.

Det jeg gjør i startfasen er: Jeg viser hunden at jeg legger leken der, sender hunden når den fokuserer på leka og løper ut og leker i ruta sammen med hunden.

Deretter lar jeg noen andre legge leka der for meg (hjelperen viser hunden leka), så sender jeg hunden og leker i ruta. Etterhvert legger jeg leka i ruta uten at hunden har sett det, for så å sende hunden ut og leke med den.

Når hunden kan dette starter jeg med noen shaping av plassering i ruta, og noen ganger ekstra påvirkning ved bruk av target. På dette stadiet pleier jeg å lage en mindre ruta (kanskje 1x1 meter), slik at hunden faktisk registrerer at den står mellom 4 kjegler. Ved å bruke musematte eller fri shaping tror jeg at hunden får et sterkere forhold til ruta enn bak/foran ruta, noe som gjør det lettere å stoppe hunden i midten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har jo ikke Ganzie noen gjenstandsinteresse, men da kan man vel bare bytte ut leka med godbit?

Hmmm... da mister det veldig mye av sin hensikt i forhold til fart ( en hund i jakt etter en leke har høyere fart enn en hund som løper for å spise en matbit). Da er det kanskje mer forstårlig for hunden om å bruker musemasse eller fri shaping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... da mister det veldig mye av sin hensikt i forhold til fart ( en hund i jakt etter en leke har høyere fart enn en hund som løper for å spise en matbit). Da er det kanskje mer forstårlig for hunden om å bruker musemasse eller fri shaping.

Jeg er vanligvis enig med deg i dette :P Jeg ville aldri lagt mat der til bc'ene mine, men så er de også veldig lekesugne og mat ville ikke motivert dem i den grad som en leke gjør.

Flat'en derimot... han er matvrak av dimensjoner og kan sette opp en utrolig fart bare for å komme til godisene :P Han var heller ikke hysterisk etter leker da han var valp. Det jeg da gjorde var å sette ut en bitteliten matskål som jeg la godbiter oppi. Matskål for å unngå å få en hund som søker rundt overalt etter godbiter. Ellers i de samme trinnene som bcAmira, jeg satt den ut, venninne satt den ut, til slutt satt jeg den ut uten at han så det. Senere har jeg selvfølgelig bygget opp ordentlig lek i han og bruker nå kun det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forsto det har Ganzie liten gjenstandsinteresse, samme har Saeta. Jeg har prøvd godbitskål, men dette senker fart og presisjon mer enn target for vår del ihvertfall,så target helt i bakre kant av ruta var løsningen for oss.

Det er akkurat det som er greia... :ahappy: Man må rett og slett finne ut hva som motiverer ens egen hund til å ville springe fort ut i den retningen man ønsker :) Jeg har vært borti at folk har brukt alt fra gjenstander, mat, target, innkallinger til rute og andre mennesker som har lokket på hunden. Ei som klikkertrente brukte ei tispe som motivasjon :lol: så det er mange veier til Rom.

Jeg ville trent inn presisjon i ruta først, at det er mellom de fire kjeglene det er moro og så trent farta senere :) Altså ved å begynne nære og gjerne gjøre ruta mindre enn 3x3 meter også så hunden virkelig får med seg at det står 4 kjegler der :) Derfra øker man gradvis avstanden til ruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det som er greia... :ahappy: Man må rett og slett finne ut hva som motiverer ens egen hund til å ville springe fort ut i den retningen man ønsker :) Jeg har vært borti at folk har brukt alt fra gjenstander, mat, target, innkallinger til rute og andre mennesker som har lokket på hunden. Ei som klikkertrente brukte ei tispe som motivasjon :lol: så det er mange veier til Rom.

Jeg ville trent inn presisjon i ruta først, at det er mellom de fire kjeglene det er moro og så trent farta senere :) Altså ved å begynne nære og gjerne gjøre ruta mindre enn 3x3 meter også så hunden virkelig får med seg at det står 4 kjegler der :) Derfra øker man gradvis avstanden til ruta.

Ja, det er mye lettere å motivere f.eks. Tibra som synes leke er überkult, hun får leke bak eller i ruta (har trent veldig lite med henne foreløpig da), så det er klart at man må finne den ultimate forsterker for sin egen hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...