Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyssterkt objektiv


Wildah

Recommended Posts

Kaster meg på bølgen... :blink: Skulle gjerne hatt et lyssterkt objektiv til mitt Canon kamera (400D). Ønsker et objektiv som jeg kan ta gode innendørsbilder med, på feks utstillinger.

Anbefalinger? Anbefal gjerne objektiver i ulike prisklasser, med de pluss/minus som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon 50mm f/1.8 - Her finnes bilder fra utstilling feks: her

Koster under 1000 lappen, vel verdt pengene :blink:

Her er eksempler på bilder tatt utendørs:

I sol:

IMG_1974.JPG

Delvis overskyet:

IMG_0360.JPG

Inne i stuen uten blitz:

IMG_9028.jpg

Med blitz:

IMG_4520.jpg

Jeg har bare gode erfaringer med dette objektivet. Kommer hvis jeg får råd til å oppdatere, men jeg må undersøke litt først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten distanse: Canon EF 28 (45mm*)mm f/1.8

Medium distanse: Canon EF 85 (136mm*)mm f/1.8

Lang distanse: Canon EF 135 (216mm*)mm f/2L

*dette i parantes er hva DU vil oppleve med ditt kamera. Forklaring under.

( Riot komme med lang forklaring på hvorfor - kjekt å vite i framtiden til du skal kjøpe flere objektiv )

Slik jeg føler det på utstilling så vil jeg ha noe nærmt og noe langt. Noe i mellom funker dessverre ikke for meg da det blir for kort når de er på andre siden og vil være for langt helt oppi.

Siden du har 400D så har du en cropfaktor på 1.6x, noe som vil si at brennvidder på objektiv som bærer navn "EF" vil være zoomet inn 1.6 ganger i forhold til hva som står på objektivet. Det vil si at 50 blir 80 og 85 blir 136...

Vel, på en måte. Du får ikke en lengre brennvidde, for brennvidden er fast. Det du da får er et x1.6 utsnitt i forhold til et kamera med fullformat sensor (siden du har det som heter crop - ligger i navnet). Du får ikke mer zoom, men du får blåst opp midtpartiet fra objektivet så det blir større. Du er fortsatt på 50mm med Canon EF 50mm f/1.8 f.eks.

Du kan få kjøpt EF-S objektiv som da vil gi deg det som faktisk står på objektivet. Disse er rimelige (rimeligere å lage, ikke at det er dårligere) men der finnes ikke like mange som EF.

En siste ting: Kjøper du EF-S objektiv så husk at disse IKKE kan brukes med fullformatskamera. Om du en gang oppgraderer til en 5D etc så må du bytte ut alt sammen.

Nei, får lalle. Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle råd.

For noen nydelige bilder, RTL og mushi :D

Liten distanse: Canon EF 28 (45mm*)mm f/1.8

Medium distanse: Canon EF 85 (136mm*)mm f/1.8

Lang distanse: Canon EF 135 (216mm*)mm f/2L

*dette i parantes er hva DU vil oppleve med ditt kamera. Forklaring under.

( Riot komme med lang forklaring på hvorfor - kjekt å vite i framtiden til du skal kjøpe flere objektiv )

Slik jeg føler det på utstilling så vil jeg ha noe nærmt og noe langt. Noe i mellom funker dessverre ikke for meg da det blir for kort når de er på andre siden og vil være for langt helt oppi.

Siden du har 400D så har du en cropfaktor på 1.6x, noe som vil si at brennvidder på objektiv som bærer navn "EF" vil være zoomet inn 1.6 ganger i forhold til hva som står på objektivet. Det vil si at 50 blir 80 og 85 blir 136...

Vel, på en måte. Du får ikke en lengre brennvidde, for brennvidden er fast. Det du da får er et x1.6 utsnitt i forhold til et kamera med fullformat sensor (siden du har det som heter crop - ligger i navnet). Du får ikke mer zoom, men du får blåst opp midtpartiet fra objektivet så det blir større. Du er fortsatt på 50mm med Canon EF 50mm f/1.8 f.eks.

Du kan få kjøpt EF-S objektiv som da vil gi deg det som faktisk står på objektivet. Disse er rimelige (rimeligere å lage, ikke at det er dårligere) men der finnes ikke like mange som EF.

En siste ting: Kjøper du EF-S objektiv så husk at disse IKKE kan brukes med fullformatskamera. Om du en gang oppgraderer til en 5D etc så må du bytte ut alt sammen.

Jeg har i dag et sigma objektiv (17-70mm) som tar greie bilder på kort avstand, også ved dårlig lys, men når jeg sitter ved ringen og skal ta bilder av ekvipasjer inni ringen, så blir resultatet elendig. 85mm er kanskje tingen for meg da? :blink:

Nei, får lalle. Natta!

Oi, tusen takk for meget utfyllende informasjon. Nå skal vi se om jeg har forstått noe, jeg er litt kamera-illiterate :D

Jeg har planer om å oppgradere kamerahuset, det begynner å bli noen år, og har blant annet sett på 5D, så det er greit om objektivene jeg har er kompatible med andre versjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 50mm som er ett hakk bedre, og dyrere enn den RTL anbefaler. Canon EF 50mm f/1.4 USM

http://produkt.akam.no/product.php?productId=2847

Fantastisk objektiv! Bildene er tatt med Canon 400D hus.

img6588j.jpg

Leke0908087.jpg

Tatt i dårlig innelys

juliane013.jpg

Det her objektivet ønsker jeg meg :) Si ifra hvis du skal selge ditt da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sigma 50mm f1.4. Jeg hadde Canon 50mm 1.4, men føler at Sigmaen er vassere og raskere - dermed liker jeg den bedre :lol: Bookeh'en på Sigmaen kan bli litt vel kantete innimellom, men det fikser jeg på 30sek. i photoshop.

Foreløpig ser det ut som om Canon EF 50mm f/1.4 USM er min favoritt av de som er anbefalt. Men jeg har et Sigmaobjektiv (17-70) som jeg er veldig fornøyd med, så jeg skal se nærmere på deres 50mm f1.4 objektiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å selge mitt Canon EF 50mm f/1.4. Det har aldri blitt brukt, kun ett par testbilder når jeg fikk det. :lol:

Dersom du skal selge det er jeg veldig interessert. (dersom ikke Wildah eller Papillon vil ha det selvsagt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon: Det skjer aldri! Skal ha det med meg i grava :P Blir nok vanskelig å finne brukt, sånt selger man da ikke, kjøp det nytt!

Haha, nå fikk jeg enda mere lyst på det :P

Vurderer å selge mitt Canon EF 50mm f/1.4. Det har aldri blitt brukt, kun ett par testbilder når jeg fikk det. :lol:

Jeg hadde følt meg slem om jeg hadde kjøpt det, rett forran nesa på Com :) Men hvis hun ikke skal ha det, hvor mye kunne du tenke deg å selge det for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Com:

Jeg skal undersøke litt til før jeg bestemmer meg for objektiv, så for min del må du bare slå til :wub:

:(

Haha, nå fikk jeg enda mere lyst på det :D

Jeg hadde følt meg slem om jeg hadde kjøpt det, rett forran nesa på Com :wub: Men hvis hun ikke skal ha det, hvor mye kunne du tenke deg å selge det for?

Flaks for meg at du er snill kristin :wub:

Selger det for 2000 kr (2900-3000 kr nytt), omtrent ikke brukt (kun noen få testbilder).

Ingen riper og ser helt nytt ut. Har vel alt av emballasje også.

Hørtes perfekt ut, vil veldig gjerne kjøpe det. Pm sendt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...