Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening


MegaMarie

Recommended Posts

Nå leser jeg klikkertreningsboken og tenkte litt på en ting jeg leste. Det stod at om man hadde lært hunden "bra" som en betinget forsterker så skulle man aldri bruke ordet "bra" uten belønning, da ville det miste sin effekt. Om jeg ikke har godbiter med på tur, eller om jeg eventuelt kun vil belønne noen av innkallingene så roser jeg likevel. Nå har jeg ikke noe fast ord da. Bruker både bra og dykitg og mye mer. Burde jeg slutte med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alle ord jeg, de er jo belønningsord. Jeg bruker jo uansett i trening KLIKK og SÅ ros. Det er en ekstra forserker. Jeg vil ikke si den mister mening med å bruke ellers. Jeg roset jo amiga masse når vi gikk på utstilling idag, for da stod uhn jo enda penere..

Jeg bruker også braaa flott flink og klapper ellers også om jeg ikke har godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nazi på klikk = godis. Men på ord er jeg ikke like ille. Jeg bruker "bra" i et bestemt tonefall når jeg shaper ting uten bruk av klikkeren, men bruker det av og til ellers og. Uten at det vannes ut. Jeg trur hele settingen gjør at hunden også veit forskjell på når "bra" utløser godis hver gang, og når det ikke gjør det. Og jeg har ikke sett noen forskjell på Vida på de 4 årene jeg har trent henne. Nirm liker best at jeg bruker klikker når vi shaper, så han aner jeg ikke om det ville vært noen forskjell på egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt gidder jeg ikke å tenke på engang. :wub: Hvis jeg er ute på tur, eller inne i stua, eller hvor som helst ellers, kan jeg fint finne på å si "braaa! Flink jente!" uten å gi belønning, og så en time etterpå bruke ordet "bra" som betinget forsterker (og belønne med godbit samtidig som jeg atter en gang sier "braaa, så flink du er!"). Hunder skjønner forskjellen på en ordentlig treningssituasjon og en hverdagssituasjon.

Etter min mening, er det mange som blir nokså "hysteriske" når det gjelder klikkertrening og rosing. Jeg vet ikke helt om jeg kan få til å forklare dette uten å bli misforstått, men jeg kan jo prøve. :D Det er mange som sier at fordelen med en vanlig klikker er at lyden er lik hver gang, uansett om du er sur eller kjempefornøyd (i motsetning til stemmen din, som ubevisst vil kunne endre tonefall etter sinnsstemning). Jeg ser fordelen med en klikker når man skal kjøre mange repetisjoner etter hverandre og klikkene kommer ofte, men ærlig talt syns jeg ikke at "lik-lyd-hver-eneste-gang"-argumentet er så innmari bra. Hvis man er redd for at et sint tonefall skal skinne gjennom, bør man kanskje ta en pause fra treningen til man ikke lenger er irritert? Og hva er egentlig galt med å bryte ut i jublende ros hvis man har et gjennombrudd i treningen? Da vil man jo uansett kjøre på med jackpot og masse ros, så for hunden spiller det neppe noen stor rolle om det kom et lite klikk i forkant...

Det jeg prøver å si, er at selv om klikkertrening på sett og vis handler om å observere og å systematisere atferd gjennom positiv forsterkning, og selv om det da er lett å havne i en slags mekanisk rutine som hundetrener, er det faktisk ikke maskiner vi trener med. Selv om man klikkertrener, er det lov til å kommunisere med hunden på flere måter enn bare gjennom en liten klikkerboks. Det er lov til å le av hunden når den finner på merkelig atferd, eller si "nei, tullehund" og gi et lite, vennskapelig puff når hunden har hengt seg opp i feil atferd. Hundene våre leser oss veldig mye bedre enn vi tror, og jeg tipper de skjønner nokså fort når vi bruker "bra" som betinget forsterker, og når vi bare sier det som en slags "sånn ja, det var riktig" uten at det fører til noe mer. Jeg tror også at de leser kroppen vår vel så mye som tonefallet når vi trener med hundene våre, slik at om vi er misfornøyde vil det vises i kroppspråk (på samme måte som det vil vises på oss når vi er fornøyde, uavhengig av om vi klikker, sier "bra" eller sier "BRAAA!!!!" med ørten utropstegn bak).

Og ja, jeg vet at jeg svarte litt på siden av det du egentlig spurte om, men det var bare litt gammel irritasjon som kom fram. :D Jeg syns du skal fortsette å snakke med hunden helt naturlig, si akkurat de ordene du vil i akkurat det tonefallet som passer deg, uavhengig av hvilket ord du bruker som betinget forsterker når du faktisk trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt gidder jeg ikke å tenke på engang. :wub: Hvis jeg er ute på tur, eller inne i stua, eller hvor som helst ellers, kan jeg fint finne på å si "braaa! Flink jente!" uten å gi belønning, og så en time etterpå bruke ordet "bra" som betinget forsterker (og belønne med godbit samtidig som jeg atter en gang sier "braaa, så flink du er!"). Hunder skjønner forskjellen på en ordentlig treningssituasjon og en hverdagssituasjon.

Etter min mening, er det mange som blir nokså "hysteriske" når det gjelder klikkertrening og rosing. Jeg vet ikke helt om jeg kan få til å forklare dette uten å bli misforstått, men jeg kan jo prøve. :D Det er mange som sier at fordelen med en vanlig klikker er at lyden er lik hver gang, uansett om du er sur eller kjempefornøyd (i motsetning til stemmen din, som ubevisst vil kunne endre tonefall etter sinnsstemning). Jeg ser fordelen med en klikker når man skal kjøre mange repetisjoner etter hverandre og klikkene kommer ofte, men ærlig talt syns jeg ikke at "lik-lyd-hver-eneste-gang"-argumentet er så innmari bra. Hvis man er redd for at et sint tonefall skal skinne gjennom, bør man kanskje ta en pause fra treningen til man ikke lenger er irritert? Og hva er egentlig galt med å bryte ut i jublende ros hvis man har et gjennombrudd i treningen? Da vil man jo uansett kjøre på med jackpot og masse ros, så for hunden spiller det neppe noen stor rolle om det kom et lite klikk i forkant...

Det jeg prøver å si, er at selv om klikkertrening på sett og vis handler om å observere og å systematisere atferd gjennom positiv forsterkning, og selv om det da er lett å havne i en slags mekanisk rutine som hundetrener, er det faktisk ikke maskiner vi trener med. Selv om man klikkertrener, er det lov til å kommunisere med hunden på flere måter enn bare gjennom en liten klikkerboks. Det er lov til å le av hunden når den finner på merkelig atferd, eller si "nei, tullehund" og gi et lite, vennskapelig puff når hunden har hengt seg opp i feil atferd. Hundene våre leser oss veldig mye bedre enn vi tror, og jeg tipper de skjønner nokså fort når vi bruker "bra" som betinget forsterker, og når vi bare sier det som en slags "sånn ja, det var riktig" uten at det fører til noe mer. Jeg tror også at de leser kroppen vår vel så mye som tonefallet når vi trener med hundene våre, slik at om vi er misfornøyde vil det vises i kroppspråk (på samme måte som det vil vises på oss når vi er fornøyde, uavhengig av om vi klikker, sier "bra" eller sier "BRAAA!!" med ørten utropstegn bak).

Og ja, jeg vet at jeg svarte litt på siden av det du egentlig spurte om, men det var bare litt gammel irritasjon som kom fram. :D Jeg syns du skal fortsette å snakke med hunden helt naturlig, si akkurat de ordene du vil i akkurat det tonefallet som passer deg, uavhengig av hvilket ord du bruker som betinget forsterker når du faktisk trener.

Bare for å fortsette OT litt. Det finnes jo flere andre positive sider ved klikkeren. Det kan godt være du vet det og at du bare hang deg opp i det ene argumentet nå. Det jeg liker best ved den er at den er så presis.

Takk for svar alle sammen. Jeg føler heller ikke at jeg vanner det ut, men begynte å tenke litt over det da jeg leste det. Noen ganger føler jeg liksom at jeg lurer henne om jeg kaller henne inn på tur, sier bra når hun er ved meg og hun ser forventningsfult opp på meg for å få en godbit og jeg holder den tilbake eller ikke har med.

I innlæringsfasen trener jeg så og si aldri med bra som en betinget forsterker. Da bruker jeg kun klikkeren. Men på øvelser hun kan og hverdagslydighet bruker jeg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "bra" bruker jeg aldri uten å gi belønning. Det ordet er like mye verdt for mine hunder som et klikk. Sier jeg derimot "braaaaa" eller "flink jente", så vet de at de bare får belønning noen ganger.

Samme her, bortsett fra at jeg sier "Flink gutt" :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Ingvild i at noen er litt nazi (men da fungerer vel det best for dem).

Jeg bruker aldri klikkeren kun stemme og er enig i det hun skriver i forhold til dette.

Men jeg ville likevel ikke sagt belønningsordet uten belønning, og det er derfor jeg har valgt et annet ord enn bra som jeg ikke klarer å la være å si i tide og utide. Så hvorfor ikke bytte ord, så slipper du hele problemstillingen? Du kan jo feks si klikk når du mener å klikke. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leser jeg klikkertreningsboken og tenkte litt på en ting jeg leste. Det stod at om man hadde lært hunden "bra" som en betinget forsterker så skulle man aldri bruke ordet "bra" uten belønning, da ville det miste sin effekt. Om jeg ikke har godbiter med på tur, eller om jeg eventuelt kun vil belønne noen av innkallingene så roser jeg likevel. Nå har jeg ikke noe fast ord da. Bruker både bra og dykitg og mye mer. Burde jeg slutte med dette?

Slik jeg har valgt å tolke det så gjør vi det sånn:

"Flink jente", "dyktig", "jaaa!" er ord som viser at hun gjør det riktig. Da ikke alltid i forbindelse med godbit. Om vi trener, men ikke har med klikker bruker vi "bra!" som en "erstatter" til klikkeren. Når ordet bra kommer skal det ALLTID komme godbit etterpå, på samme måte som med klikkeren. ALLTID godbit etter klikk og ALLTID godbit etter ordet som ersatter klikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syntes jeg man henger seg litt opp i at belønning = godbit.. belønning kan være alt mellom himmel og jord. For noen hunder er bare det å få lov å løpe/leke videre belønning nok.

Altså kan man kalle inn hunden, rose, og så slippe løs igjen. Dette er også god trening på at ikke innkalling = på med kobbel.

Dette er jo helt individuelt for hver hund, altså hva en belønning kan være. For Tinka er det å hoppe gjennom armene mine en slags belønning, hun blir helt i hundre om hun får lov til det. Bite i votten er også belønning for henne, og på vinteren har jeg som regel på meg votter, ellers så kan jeg bruke enden på en genser.

Men personlig syntes jeg klikk(eller annet tilsvarende signal) alltid burde følges av belønning. Om man derimot bare roser, er det helt i orden, for det er noe helt annet enn et klikkersignal :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syntes jeg man henger seg litt opp i at belønning = godbit.. belønning kan være alt mellom himmel og jord. For noen hunder er bare det å få lov å løpe/leke videre belønning nok.

Så sant. Om jeg glemte godbit når vi var ute på tur og hun enten tisset eller kom når jeg ropte så lekte jeg litt "bananas", noe hun synes er kjeeempegøy og spretter rundt ogmorer seg. Og, feks når hun skal inn døren, må hun sitte pent først, da er belønningen "vær så god" og at hun får inn og hilse på de som er hjemme. Så godbit behøver ikke være mat :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig skremmende når man skal begynne å forholde seg til "regler" for hvordan man har lov til å belønne/trene hundene sine! Ingen av de jeg kjenner (som har nådd veldig langt innen hundesport idag), har slike regler.

Man skal ha visse etiske rammer selvfølgelig. Jeg mener at VARIASJON er nøkkelsen til suksess. Man skal være bevisst på hvordan man belønner, men man må hele tiden lese atferden til hunden. Ved å se an hunden der og da kan lære seg å bruke riktig belønning i forhold til hundens fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er f.ex hvorfor et ord ikke kan brukes. Når jeg trener så roper jeg BRAAAAAAAAAAAAAA, FLOOOOOOOT, supert, etcetc, Alle ordene er forsterkenede, og jeg bruker de samme selovm jeg ikke har godbit eller klikker. Er jo KLIKKET som sier GODBITEN kommer. Ikke ordet :( Ordet er bare en forsterker, eller har plutselig det blitt til noe helt annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig skremmende når man skal begynne å forholde seg til "regler" for hvordan man har lov til å belønne/trene hundene sine! Ingen av de jeg kjenner (som har nådd veldig langt innen hundesport idag), har slike regler.

Man skal ha visse etiske rammer selvfølgelig. Jeg mener at VRIASJON er nøkkelsen til suksess. Man skal være bevisst på hvordan man belønner, men man må hele tiden lese atferden til hunden. Ved å se an hunden der og da kan lære seg å bruke riktig belønning i forhold til hundens fokus.

Det hadde vært interessant å sett på en type sammenlikning eller sammenkjøring av resultater og treningsmetode. Har en følelse av de som følger klikkertreningens filosofi 100% fra punkt til prikke ikke nødvendigvis er de med lengst tittelrekke eller seiersrekke. Lokalt på hundesonen er det vel slik at de som "gjør det best" (rent offisielt sett) ikke er de mest ihuga klikkerfantastene - men heller de som bruker SIN treningsmetode med variasjon (som bcAmira nevner her :( ) og tilpasning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig skremmende når man skal begynne å forholde seg til "regler" for hvordan man har lov til å belønne/trene hundene sine! Ingen av de jeg kjenner (som har nådd veldig langt innen hundesport idag), har slike regler.

Man skal ha visse etiske rammer selvfølgelig. Jeg mener at VRIASJON er nøkkelsen til suksess. Man skal være bevisst på hvordan man belønner, men man må hele tiden lese atferden til hunden. Ved å se an hunden der og da kan lære seg å bruke riktig belønning i forhold til hundens fokus.

Det er jo nettopp det jeg prøvde å få frem. Og belønning kan være så mangt. Hvis man bare bruker godbiter, hva gjør man den dagen hunden f.eks. ikke er sulten, eller du møter en hund som ikke syntes noe spesielt om pølsebiter!?

Man har jo faktisk leker, kos, oppmerksomhet.. forskjellige typer godis osv. og masse mer. En belønning er jo noe hunden ønsker der og da.

Det jeg ikke skjønner er f.ex hvorfor et ord ikke kan brukes. Når jeg trener så roper jeg BRAAAAAAAAAAAAAA, FLOOOOOOOT, supert, etcetc, Alle ordene er forsterkenede, og jeg bruker de samme selovm jeg ikke har godbit eller klikker. Er jo KLIKKET som sier GODBITEN kommer. Ikke ordet :( Ordet er bare en forsterker, eller har plutselig det blitt til noe helt annet ?

Ikke alle bruker klikker, noen bruker et spesifikt ord, mener å huske at Marie her på sonen har brukt kuku (eller noe slikt).

Men selvfølgelig kan man også bruke ord som forsterker, som får å si, nå gjør du det riktig, men at du forventer enda litt mer før du faktisk gir belønning.

Syntes man skal trene litt som man vil jeg, man skal jo tilpasse treningsmetoden til sin egen væremåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Ingvild i at noen er litt nazi (men da fungerer vel det best for dem).

Jeg bruker aldri klikkeren kun stemme og er enig i det hun skriver i forhold til dette.

Men jeg ville likevel ikke sagt belønningsordet uten belønning, og det er derfor jeg har valgt et annet ord enn bra som jeg ikke klarer å la være å si i tide og utide. Så hvorfor ikke bytte ord, så slipper du hele problemstillingen? Du kan jo feks si klikk når du mener å klikke. :(

Jeg har egentlig aldri ett spesifikt ord jeg bruker. Jeg bruker alle om hverandre. Jeg bare lurte på om jeg burde slutte med dette og få meg ett fast ord og bruke de andre ellers som vanlig.

Jeg synes det er veldig skremmende når man skal begynne å forholde seg til "regler" for hvordan man har lov til å belønne/trene hundene sine! Ingen av de jeg kjenner (som har nådd veldig langt innen hundesport idag), har slike regler.

Man skal ha visse etiske rammer selvfølgelig. Jeg mener at VARIASJON er nøkkelsen til suksess. Man skal være bevisst på hvordan man belønner, men man må hele tiden lese atferden til hunden. Ved å se an hunden der og da kan lære seg å bruke riktig belønning i forhold til hundens fokus.

Jeg bare stusset litt over det når jeg leste det og lurte på hva som var lurt.

Det jeg ikke skjønner er f.ex hvorfor et ord ikke kan brukes. Når jeg trener så roper jeg BRAAAAAAAAAAAAAA, FLOOOOOOOT, supert, etcetc, Alle ordene er forsterkenede, og jeg bruker de samme selovm jeg ikke har godbit eller klikker. Er jo KLIKKET som sier GODBITEN kommer. Ikke ordet :( Ordet er bare en forsterker, eller har plutselig det blitt til noe helt annet ?

Det er noen som bruker ett bestemt ord som betnget forsterker istedenfor en klikker om de ikke har den med f.eks,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle bruker klikker, noen bruker et spesifikt ord, mener å huske at Marie her på sonen har brukt kuku (eller noe slikt).

Men selvfølgelig kan man også bruke ord som forsterker, som får å si, nå gjør du det riktig, men at du forventer enda litt mer før du faktisk gir belønning.

Syntes man skal trene litt som man vil jeg, man skal jo tilpasse treningsmetoden til sin egen væremåte.

Haha, enda verre jo! Koko og Flink bruker jeg.

Jeg har egentlig aldri ett spesifikt ord jeg bruker. Jeg bruker alle om hverandre. Jeg bare lurte på om jeg burde slutte med dette og få meg ett fast ord og bruke de andre ellers som vanlig.

Trodde bra var klikkerordet og at det var det du spurte om jeg? Om du kunne si det uten å gi belønning? Har du mange ord som kan bety belønning da?

(Og godbit er bare et ordvalg, istedet for feks å si lek eller belønning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig skremmende når man skal begynne å forholde seg til "regler" for hvordan man har lov til å belønne/trene hundene sine! Ingen av de jeg kjenner (som har nådd veldig langt innen hundesport idag), har slike regler.

Man skal ha visse etiske rammer selvfølgelig. Jeg mener at VARIASJON er nøkkelsen til suksess. Man skal være bevisst på hvordan man belønner, men man må hele tiden lese atferden til hunden. Ved å se an hunden der og da kan lære seg å bruke riktig belønning i forhold til hundens fokus.

Min uthevning.

Med fare for at jeg har misforstått hva du mente :D :

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg kjenner henne, men Maria Hagström promoterer jo viktigheten av belønningsregler veldig. Og hun har nok å vise til.

Og jeg regner med at alle er enige i at variasjon og tilpassning av belønningen er veldig viktig? For meg gir det mye mening at det kan lønne seg å ha visse retningslinjer/regler for de ulike måtene å belønne på, for å unngå misforståelser og for å gjøre treningen mest mulig effektiv. Ikke regler for hva selve belønningen skal være så klart, men hvordan hunden skal reagere i de ulike situasjonene. Eks er om jeg belønner ops i en posisjon skal hun ikke bryte posisjonen selv etter endt belønning før hun får signal om at det er greit. Om jeg derimot sier "pri" (betinget forsterker) før jeg belønner har hun lov til å bevege seg ut av posisjonen for å motta belønningen/gå ut av posisjonen etter belønningen. Nå vet jeg ikke om det var dette du mente med regler for belønning, men jeg synes i hvert fall ikke dette er veldig skremmende. For min del hjelper det veldig å ha noe å forholde meg til, men nå har jo ikke jeg noen resultater å vise til heller. :blink:

Utenom denne typen regler har jeg aldri hørt om noen som har regler for hvordan det er lov til å belønne hundene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min uthevning.

Med fare for at jeg har misforstått hva du mente :D :

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg kjenner henne, men Maria Hagström promoterer jo viktigheten av belønningsregler veldig. Og hun har nok å vise til.

*klipp mye riktig*

Ja, hun er riktig så flink. Jeg kjenner ikke hennes treningsmetoder godt nok til å uttale meg om det.

Tror vi er ganske enige egentlig :blink:

Jeg bare kjenner jeg blir litt frustrert av å kikke i en del av canis-bøkene der det står "oppskrifter" - steg for steg - hvordan man skal lære inn øvelser og når/hvordan man skal belønne. Det er DET jeg synes er skremmende! Slik trening ikke har NOE med å lese atferden å gjøre. Man kan få til en del tekniske øvelser med slike fremgangsmåter, men man vil aldri lære seg å trene hund.

Jeg mener ikke at det er feil å være 100 % konsekvent på at et ord eller klikk betyr at hunden får belønning. Men jeg ville uansett aldri hatt dette i bakhodet og la det styre hva jeg kan kommunisere til hunden. Det er ikke viktig i det hele tatt. Det er på ingen måte et slikt prinsipp som gjør at man lykkes. Hvis man kan litt hundetrening går dette helt av seg selv. Man sier Bra! og belønner med mer ros, en godbit, kos, ball, snø, bading, fri... alt etter hva situasjonen tillater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang klikkertrening og resultater. Selv om jeg er en ihuga klikkertrener selv, så må jeg ærlig innrømme at jeg savner også en del resultater tidvis (nå banner jeg sikkert i kirka, men det får så være).

En del av de som promoterer klikkertrening veldig stort, er jo konventert fra tradisjonelle metoder (les: ikke klikkertrening). Og ingen av de har vel hatt kjemperesultater å vise til før de konventerte? Så man blir vel kanskje ikke så mye bedre hundetrener bare ved å bytte metode? Uansett metode, så må man være en dykig hundetrener (og fører) for å nå helt opp.

Grunnene til dette kan jo være flere, alt fra at metoden ikke virker til å nå helt opp (selv om man har folk som har motbevist dette) til at veldig mange av de som velger metoden ikke er dyktige nok til å nå helt opp selv, og hadde ikke klarte det med tradisjonelle metoder heller (det er fåtall av de som starter i klasse 1 i lydighet som kommer opp og gjør det superbra i eliten, uansett metode egentlig). I agility og lydighet er det vel fler som har nådd høyt opp med klikkermetoder enn i bruks eksempel. En annen grunn kan også være at mange blir ekstremt detaljfokusert, og kommer aldri i gang skikkelig med konkurrering fordi de "skal bare få det litt bedre". I tillegg så veit jeg at en del klikkertrenere kvier seg med å melde seg på konkurranser, pga denne tidvise enorme "kravet" mange stiller til at klikkertrente hunder skal være så himla mye bedre enn andre hunder (det er fortsatt hunder og mennesker vi snakker om av forskjellige kvalitet, ikke alle gjør det bra uansett metode...). Det finnes tradisjonelt trente hunder som gjør det helt bedregelig på konkurranser og, men det er liksom ikke noe bevis for den metoden ikke virker... En annen ting er jo at kanskje noen sitter på skikkelig møkkabikkjer som har så mange brister at de ikke har mulighet for å nå langt med de også, men at de ikke bytter bikkjene ut.

Samme som om en klikkertrent hund må omplasseres, så er det med en gang "metoden som ikke virker", men det er ofte "bikkja som er tullete" om en tradisjonelt trent hund må omplasseres (nå ser vi bort fra "allergier", familiesituasjoner og andre slike årsaker, men atferd eller treningsmessige årsaker).

En annen ting er at jeg synes en del klikkertrenere blir veldig teoretiske. De kan ekstremt mye teori om metoden, men det mangler litt på å få det ut i praksis. Det blir tidvis litt for mye analysering om hvorfor, hvordan, hva og hvafornoe virker det som, i stede for å gå ut og trene på hva som er problemet. Mantraen er jo at om hunden ikke gjør det, så kan den det ikke bra nok. Så da er det jo bare å trene da egentlig, og ikke analysere 40 årsaker til at den ikke gjør det (det er noe som ligger hos alle "leirer" tidvis...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde bra var klikkerordet og at det var det du spurte om jeg? Om du kunne si det uten å gi belønning? Har du mange ord som kan bety belønning da?

(Og godbit er bare et ordvalg, istedet for feks å si lek eller belønning.)

Nei, jeg har aldri ett fast ord jeg selv bruker. Jeg kan si dyktig en gang, den neste sier jeg bra, den tredje sier jeg super. Jeg vet ikke om hun tror alle disse ordene betyr belønning. Hun får jo ofte belønning etter slike ord i trening. Men jeg kan også si slike ord når hun er flink på innkalling på tur, eller gå fint i bånd osv uten at hun får belønning.

Ja, hun er riktig så flink. Jeg kjenner ikke hennes treningsmetoder godt nok til å uttale meg om det.

Tror vi er ganske enige egentlig :blink:

Jeg bare kjenner jeg blir litt frustrert av å kikke i en del av canis-bøkene der det står "oppskrifter" - steg for steg - hvordan man skal lære inn øvelser og når/hvordan man skal belønne. Det er DET jeg synes er skremmende! Slik trening ikke har NOE med å lese atferden å gjøre. Man kan få til en del tekniske øvelser med slike fremgangsmåter, men man vil aldri lære seg å trene hund.

Jeg mener ikke at det er feil å være 100 % konsekvent på at et ord eller klikk betyr at hunden får belønning. Men jeg ville uansett aldri hatt dette i bakhodet og la det styre hva jeg kan kommunisere til hunden. Det er ikke viktig i det hele tatt. Det er på ingen måte et slikt prinsipp som gjør at man lykkes. Hvis man kan litt hundetrening går dette helt av seg selv. Man sier Bra! og belønner med mer ros, en godbit, kos, ball, snø, bading, fri... alt etter hva situasjonen tillater.

Jeg liker faktisk slike steg for steg greier. Jeg gjør aldri nøyaktig slik de sier, for det husker jeg ikke når jeg sitter å trener hunden min selv. Men jeg lurer ofte på hvordan folk begynner å trene inn en adferd og hvordan de fortsetter det på en måte. Da syns jeg slike ting er spennende å få vite. Det er mange ting jeg ønsker å lære min hund, men som jeg kanskje ikke klarer å tenke til selv hvordan jeg skal få det til. Men når jeg leser slikt så kan det gå opp et lys for meg om hvordan jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker faktisk slike steg for steg greier. Jeg gjør aldri nøyaktig slik de sier, for det husker jeg ikke når jeg sitter å trener hunden min selv. Men jeg lurer ofte på hvordan folk begynner å trene inn en adferd og hvordan de fortsetter det på en måte. Da syns jeg slike ting er spennende å få vite. Det er mange ting jeg ønsker å lære min hund, men som jeg kanskje ikke klarer å tenke til selv hvordan jeg skal få det til. Men når jeg leser slikt så kan det gå opp et lys for meg om hvordan jeg skal gjøre det.

Ok, men da trener du kun teknisk og har ingen mulighet til å utvikle ferdighetene som hundetrener. Men for all del - jeg ser poenget. Jeg har hatt bruk for det for å komme igang med noe jeg også! Men som sagt blir det veldig teknisk siden man ikke tar egne valg og ser an hunden. Det å lære seg selv hvordan man får frem ulike atferder hos sin egen hund er GULL verdt!

Forøvrig veldig enig i mye av det Nirm nevnte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "bra" bruker jeg aldri uten å gi belønning. Det ordet er like mye verdt for mine hunder som et klikk. Sier jeg derimot "braaaaa" eller "flink jente", så vet de at de bare får belønning noen ganger.

Samme her. Jeg syns det fungerer veldig greit :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...