Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykling med hund


Epson

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Istedefor å lage en ny tråd om samme emne spør jeg her.

Vi har nå syklet to ganger med Frost. Og jeg syns det er vanskelig å se om hun er stresset eller ei, dvs hun trekket MYE (fremover/sidelengs) og tunga henger på siden, men hun traver jevnt og stopper vi opp er hun helt rolig, ikke redd sykkelen eller ei. Når hu løper henger halen etter (dvs ikke mellom beina, men ingen logring heller). Hvordan skille mellom den pesingen fordi hun er varm/må løpe, eller stress??

Og når hun trekker ser jeg at hun trekker noe skeivt da hun trekker frem/litt til siden, men kobbelet er overhode ikke stramt..Vil det gi belastningskade? Og hvordan er det å brukke nommesele istedefor sykkelsele(med høyt trekkpunkt)? Vil hun komme såpass langt forann da at hun muligens kan komme seg forann hjulet?

Ellers påpeker jeg at JA vi begynner rolig, JA vi sykler i "trave"tempo og JA vi lar hu løpe ved kanten eller kun på grus/sykkel stier...Og JA vi har springer :whistle:

Jeg tror du må slutte å bekymre deg så mye jeg :whistle: . Om hunden girer seg litt opp fordi den syns det er gøy å sykle og stresser litt i den sammenheng ser jeg ikke problemet. Om hunden virkelig blir stressa av sykling merker du det etterpå, at du får en hund som ikke klarer å roe seg/slappe av inne. Jeg syns ikke det høres sånn ut.

Hunden min logrer heller ikke når han løper ved syklen. Ikke når vi går på ski heller. Halen henger halvveis rett ut i "arbeidsmodus" hihi. Hunder pleier ikke å logre vilt og hemningsløs en hel sykkeltur selv om de liker det. Hos huskyer som virkelig elsker å trekke varierer det også fra individ til individ hvordan haleføring de har når de trekker, selv om alle liker det. Det har nok mer med anatomi og hvordan det individet bærer halen sin under aktivitet. Min logrer aldri når han bare traver eller galloperer hvis det ikke er i lek el.

At hun trekker litt skjevt trenger ikke å bety noe. Ihvertfall ikke ved moderat trening og ihvertfall ikke når hun ikke trekker hardt. Hvordan sele som funker best får du prøve deg fram til. Jeg bruker nomesele til sykling også (men bruker ikke springer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har lyst til å begynne å sykle med hunden når han blir gammel nok.

Hvor gammel er samboeren din nå da? :lol:

Interessant tråd! Jeg tenker av og til at jeg må begynne å sykle med hundene. Med de knærne jeg har blir det sjelden lange turer på dem. Sykling belaster jo knærne mindre. Problemet er at jeg i såfall må sykle på asfaltert fortau, det er det eneste stedet det ikke er så bakkete, og det er vel ikke så bra for hundepoter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må slutte å bekymre deg så mye jeg :whistle: . Om hunden girer seg litt opp fordi den syns det er gøy å sykle og stresser litt i den sammenheng ser jeg ikke problemet. Om hunden virkelig blir stressa av sykling merker du det etterpå, at du får en hund som ikke klarer å roe seg/slappe av inne. Jeg syns ikke det høres sånn ut.

Hunden min logrer heller ikke når han løper ved syklen. Ikke når vi går på ski heller. Halen henger halvveis rett ut i "arbeidsmodus" hihi. Hunder pleier ikke å logre vilt og hemningsløs en hel sykkeltur selv om de liker det. Hos huskyer som virkelig elsker å trekke varierer det også fra individ til individ hvordan haleføring de har når de trekker, selv om alle liker det. Det har nok mer med anatomi og hvordan det individet bærer halen sin under aktivitet. Min logrer aldri når han bare traver eller galloperer hvis det ikke er i lek el.

At hun trekker litt skjevt trenger ikke å bety noe. Ihvertfall ikke ved moderat trening og ihvertfall ikke når hun ikke trekker hardt. Hvordan sele som funker best får du prøve deg fram til. Jeg bruker nomesele til sykling også (men bruker ikke springer).

Alltid bekymret jeg..dette er jo min første hund, så alt er jo nytt for meg :whistle: Men du har nok rett, i at hun bare blir stresset fordi hun girer seg opp og syns det er gøy. For vi stoppet opp ved elva for å ta en drikkepause og da gikk hu rolig ned til vannet og vasset litt, ikke antydning til stress. Syns det var moro å sykle med henne, og hun har godt av det da hun er litt rund om magen :lol: Vi og har godt av å trene, men det ble ikke store treningen så lenge vi kun holdt oss i trav. Tenkte vi skulle kjøpe sparkesykkel, for da får hun trekke skikkelig og vi får oss en god dose trim også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...