Gå til innhold
Hundesonen.no

Objektiv

edlitam

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har ett canon eos500d som jeg er veldig fornøyd med. Men jeg kjenner at jeg gjerne skulle hatt noen flere muligheter når jeg skal ta bilder. Jeg har 18-55 mm som fulgte med som egentlig er ett veldig fint objektiv til hverdagsbruk som portrettfoto. Jeg har også en zoom linse jeg ikke helt husker størrelsen på, men det blir nesten for mye zoom for min del, og jeg syns det er vanskelig å fokusere med. Det jeg egentlig vurderer er enten å kjøpe ett makroobjektiv til bilder av insekter osv, eller om jeg skal kjøpe ett mer multiobjektiv feks 18-200 mm. Jeg har sett på http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Vidvinkelzoom/Sigma-17-70mm-F28-4-DC-Macro-OS-Canon-Norsk-Garanti-Vidvinkelzoom-m-bildestab-120207.aspx blant annet, eller 18-200 mm fra canon. Jeg er åpen for andre forslag. Jeg tenker meg en makspris på rundt 4000 kr. Hvor er det også billigst å kjøpe objektiv?

Skrevet

Canon sitt 18-200mm IS helt klart, kjempebra allroundobjektiv som er verdt prisen. Fås brukt(som er like bra) til rundt 3000,-, men selges sjeldent. Koster vel ca 4000,- i butikken.

Skrevet

kan absolutt anbefale 18 - 200mm objektivet. Super allroundobjektiv!

Fastlinse fra Canon 60mm er også å anbefale, utrolig lyssterkt!

Skrevet

Jeg kjøpte meg Sigma 18-250mm til 4.500kr på Fotovideo før jul.

Objektivet har HSM og OS ( raskere autofokus og bilde stabilisator ). Både Fotovideo og Japan Photo anbefalte dette objektivet fremfor Canon 18-200mm.

Så langt er jeg veldig fornøyd.

Skrevet

Jeg så at Sigma også hadde ett mye rimeligere 18-200 mm. Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP heter det og koster nesten halvparten av canon sitt. Men vet noen om det er like bra? For det jeg har nå er 70-200 eller 300 tror jeg og det får jeg ikke helt til å ta bilder med føler jeg. Det er viktig at det er lett å fokusere med, også for en nybegynner.

Siden det virker som sonen har litt peiling på dette her, hva med blitz. Til nå har jeg lånt pappa sin blitz som man setter på toppen, og jeg er veldig fornøyd med dette når jeg tar portrettfotoer o.l. Men jeg reiser bort neste år og trenger derfor min egen blitz. Hvordan er en ringblitz versus en sånn blitz som man setter på toppen?

Et fastlinse 60 mm et makroobjektiv? Sånn at jeg kan ta bilder av biller, og maur og sånn ?

Skrevet

Jeg så at Sigma også hadde ett mye rimeligere 18-200 mm. Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP heter det og koster nesten halvparten av canon sitt. Men vet noen om det er like bra? For det jeg har nå er 70-200 eller 300 tror jeg og det får jeg ikke helt til å ta bilder med føler jeg. Det er viktig at det er lett å fokusere med, også for en nybegynner.

Både på Japanphoto og Fotovideo anbefale de Sigma sitt fremfor Canon på 18-200mm.

Sigma 18-250mm er dog bedre enn begge de to, så jeg ville heller gått for det. Jeg har brukt mitt litt nå og synes det fungere veldig bra :wub:

Skrevet

Et fastlinse 60 mm et makroobjektiv? Sånn at jeg kan ta bilder av biller, og maur og sånn ?

Nå har jeg lite peiling på Canonobjektiver, men til sonykameraet mitt har jeg en 50mm 1.4f fastline. Den er i utgangspunktet først og fremst beregna til portretter og denslags, men fungerer greit nok som makrolinse også. I hvertfall til mitt bruk, nå skal det sies at ekstreme nærbilder ikke akkurat er det jeg tar mest av.

Om du skal ta bilder av små insekter kan jeg tenke meg at du må opp til minst 90mm, 105 er muligens bedre. Men det kan sikkert andre svare bedre på, jeg har egentlig aldri prøvd akkurat det.

Jeg liker ringblitser bedre, synes lyset faller "mykere", pluss at det er en stor fordel å kunne flytte blitsen litt rundt.

Skrevet

Jeg bruker mitt 70-300mm Sigma til portretter, fotograferer da fra avstand. Blir myke farger og på hund er det lettere å få fine bilder når jeg ikke står nær og peker kamera rett i fjeset. Som oftest demper hunden og snur hodet vekk fra kamera da.

Nå kjøpte jeg ekstern blitz (Nissor) før jul. Den har fot som kan settes på så den kan stå adskilt fra kamera og fjernstyres fra det. Flere kan da ta bilder med sine kamera og bruke samme blitz. (Men må ta hensyn til oppladningstid). Jeg investerte også i et rimelig stativ og fjernutløser, for med et tungt objektiv har jeg problemer med å holde kamera rolig.

Kommer til å prøve det nye objektivet (55-200) til portrett når jeg får anledning til det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...