Gå til innhold
Hundesonen.no

"Han använder tortyrmetoder"


Nirm

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

"Exercise, discipline and affection - in that order" pleier CM å si, og jeg syns egentlig det er kloke ord. Det er mange hundeeiere som ikke har forstått første og andre delen av det.

Jeg har sett mange CM episoder og ærlig talt, jeg har aldri sett det jeg ville kategorisere som "dyreplageri". Se på hvor røft hunder selv leker seg i mellom, det er tenner, biting og de velter og bryter hverandre i bakken med et dunk så fort de får sjansen. Skal vi begynne og forby hunder å leke med hverandre også, for de "dyrelager" hverandre da? Det SER jo litt brutalt ut, så da må det jo være forferdelig for hunden...

Jeg mener hunder tåler å bli tatt i, som f.eks. at Cesar stikker to fingre bortpå hofta til en hund for å avbryte hundens fokus fra noe utenfor vinduet og få konsentrasjonens dens til å slappe av istedet. Disse to fingrene bortpå kroppen til hunden er det mange mennesker som ser på som at han "slår" hundene eller "stikker dem". Setter han et ben frem for å blokkere adgangen for hunden og skyver den tilbake på plass med benet, vennlig og bestemt, ja da hevder folk at han "sparker". Det er neimen ikke noe verre det han gjør i slike eksempler, enn hva hundene selv gjør under vilter lek med hverandre!

Hver gang jeg ser en episode med CM, sitter jeg og gransker den for å finne disse brutale dyremishandlingene folk snakker om.Jeg har sett ting JEG aldri ville gjort mot en hund, men likevel... jeg klarer ikke hisse meg så voldsomt opp over det han gjør, og syns faktisk mye av det han gjør er bra! (og noe ikke fullt så bra, men slik er det vel med alt???)

Jeg ville aldri lagt en hund i bakken og holdt den der sånn som CM gjør, men jeg tror den metoden er mer en "mannfolkgreie" etter hva jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett en statestikk på forskjellen på hunder CM har fikset kontra feks Turid Rugaas her i Norge. Jeg tror antallet fiksa hunder er betraktelig større hos CM kontra Rugaas.

Jeg tror nok CM har et større klientell enn Rugaas uansett. :aww:

Men jeg misliket CM før, det skal sies. Og han har faktisk forandret seg ekstremt mye i de siste sesongene. Han innrømmer også ofte at ting er utenfor hans felt, og han søker derfor eksperthjelp, for selv å lære (som han selv sier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er ikke Rugaas særlig flink, syns jeg.

Jeg mislikte også CM veldig mye tidligere. Jeg liker overhodet ikke hans tidligere metoder, men han har forbedret seg veldig mye. Nå syns jeg metodene hans er langt ifra tortur, noen av de nye episodene viser faktisk teknikker basert på moderne treningsfilosofi - selv om han putter det inn i mange rare ord.

Dette er hundeeiere som er på kanten til å gi opp hunden sin og sende den rett til veterinærer, og da syns jeg CM er verdt en sjanse. Det jeg derimot ikke liker er at programmet brukes som underholdning, og selv om advarselene sier at man aldri skal prøve lignende metoder hjemme, så gjør folk det stadig vekk uten å ha peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den episoden der han lærte en toller å bade. Da hadde han med seg hele godbitskåla uti bassenget og jeg smelta litt :aww:

Det er nettopp slike scener som gir meg klump i halsen. Så noen episoden da han skulle lære to grander å svømme i basseng ? Rolig, positv, bestemt og samtidig veldig empatisk.

Jeg har forøvrig sett mange episoder, og har faktisk aldri reagert på denne dyremishandlingen som så mange skriker opp om. Nå har innehaveren av "det andre forumet" visstnok oppfordret til en folkeaksjon mot CM. Med tanke på de tidligere hatbrevene fra Gry Løberg og compani, virker det som om noen føler seg veldig truet. Spesielt de som har eneretten på den Store Sannheten om Hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Med tanke på de tidligere hatbrevene fra Gry Løberg og compani, virker det som om noen føler seg veldig truet. Spesielt de som har eneretten på den Store Sannheten om Hund...

Tja :aww: Med tanke på at amerikanske hundetrenere - uansett metodikk - gjennom American Humane unisont har kritisert Milans bruk av straff, - at foreningen av engelske atferdsfolk og hundetrenere av samme grunn protesterte mot hans besøk i England i fjor er jeg ikke sikker på om noen forvalter eneretten til å mene noe om hundetrening og metoder. Personlig synes jeg det er bra at noen tar et etisk standpunkt i f t straff av dyr.

At Hundeviskeren gjør mye bra er hevet over tvil. Han og hans kone donerer masse penger til utdanning av fattige foreldres barn, han forteller amerikanske hundeeiere at hundene trenger mosjon og trening osv, men det er ikke det et stort "kollegium" av atferdsfolk og hundtrenere kritiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, han nøkker noe voldsomt i halsbåndet, tupper dem i sia med beinet og tssjer. Merkelige metoder,begge deler. Jeg syns også at han griper inn et hakk for seint når bikkjene braker sammen. Stopp dem nå før de begynner å sloss, da. Men altså, da han fikk lokket fjolletollerdama uti, var de veldig søte begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett tidlige episoder av hundeviskeren, men det jeg har sett har jeg synes var riktig bra. Han får tildelt svært ekstreme hunder/eiere og går direkte inn i problemet. Og - han løser det enkelt og forstålig. På det stadiet kan han belønne den riktige atferden.

Man kan nevne igjen og igjen at dette er media- vi vet ikke om det er klippet for å få det mer dramatisk eller omvendt - at det foregår mye hardere metoder utenfor kamera. Derfor er ikke det verdt å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... Han lar hundene konfrontere det de er redd for. Det finnes kanskje andre måter å gjøre metodene på, men han går rett på sak og jeg ser ikke det gale i dette. Istedet for ådrive å dulle med hundene så leder ham dem. Jeg synes det er bedre at hundene lærer seg å takle det de er redd for enn at de går rundt og er livredde for å havne i en situasjon de ikke trives i.

Men lærer de noengang at situasjonen er trygg? Eller lærer de at de ikke kommer seg unna, og at eneste måte å overleve på er å gi opp ovenfor overmakten? Jeg vet ikke hva dere tenker, men jeg har problemer med å skjønne at det er bra at en hund ligger og hyperventilerer med hvaløyne (og alle dempende signaler det går an å oppdrive). Sist jeg sjekket har det å bli tvunget inn i en skremmende situasjon uten mulighet for å komme seg unna lite med mestring å gjøre.

Hadde jeg vært livredd lukkede rom, hadde det hjulpet lite mot min redsel å bli tvunget inn i ett, samtidig som jeg ble kvalt til nær-besvimelse hver gang jeg forsøkte å gi uttrykk for redselen min, eller forsøkte å komme meg unna. Jeg hadde sikkert kapitulert dersom overmakten var stor nok, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde hatt det noe særlig bra. Og jeg tviler sterkt på at frykten for lukkede rom hadde blitt borte av den behandlingen. Min redsel hadde mer sannsynlig vært større, bare overgått av frykten for å dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo typisk at mange BARE ser det negativet i situasjoner og bare snakker om de "dårlige" treningsmetodene han bruker istedet for å se på forbedringene. Mange av hundene han jobber med lider av frykt for ting. Og de fleste hundene ( jeg har faktisk ikke sett en hund som han ikke klarte å gjøre noe med..) lærer seg å takle situasjoner eierne ikke klarer. Er det ikke bedre at f.eks tollern det var snakk om over her lærer seg å like vann og da får mulighet til å trene og avkjøle seg i vannet, istedet for at den unngår bassengkanten alt den makter?

Jeg synes at det blir dulling når eiere såvidt prøver å få hunden i en situasjon de mener den bør lære seg å takle, for så å nesten forsterke frykten ved å "la den komme seg unna" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tilfeller hvor man ser bruk av tvang, er hos hunder som har blitt litt skremt og trenger et ekstra dytt for å vises at her er ikke noe farlig. Det ser man gjerne i bassengene. Hundene kan virker veldig redde og skjelve, men med rolig og bestemt måte får man vist dem at dette går bra. De må stole på føreren. Jeg har sett det på CHanti at i noen situasjonen friker hun ut, (feks å gå langs kanten på kaia) Da blokkerer hun mye, skjelver, halen under buken og prøver å rømme. (selv om det er helt harmløs å bare gå bortover) Ved å ikke la henne rømme, men tvinge henne til å roe seg ned der og da, ta det gradvis og bruke tiden, så ser man at hun sakte med sikkert løsner og slapper mer av. Så tar man det step by step og hunden opplever at okei, dette er ikke farlig jo! Jeg kan stole på Djervekvinnen! Etter en stund klarer vi å gå bortover kaia, og etter at vi har gjort dette noen ganger frem og tilbake, går hunden helt vanlig der uten noe form for redsel. Hunden har overvunnet redselen sin. Måten man gjør det på kan se brutal ut, fordi hunden blir redd og panisk i situasjonen og man tvinger den.

I noen tilfeller har Cesar møtt hunder med ekstremt angst og fobi. Disse hundene har han spesialtrening for og brukt gradvis eksponering. Har sett flere tilfeller hvor han har tatt de med til senteret og hatt den der i mange uker og trent dem med ulikt opplegg. Så det er ulike måter, for ulike typer angst. Det gjelder oss mennesker også. Noen av oss er redde noe vi har dårlig erfaring med, og trenger god erfaring for å oppleve at det er OK. Eller bare hoppe i det. Noen har angst og fobier som man må ha profesjonell hjelp for over lengere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

I noen tilfeller har Cesar møtt hunder med ekstremt angst og fobi. Disse hundene har han spesialtrening for og brukt gradvis eksponering.

Mener du at Milan er spesialtrent for å håndtere hunder med ekstrem angst og fobi? Ifølge ham selv er han selvlært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener vel at disse hundene får et eget opplegg fordi de trenger mer trening enn andre hunder. Ikke at CM er spesialtrent selv. CM har tatt til seg mye fra andre trenere og oppsøker andre hvis han føler han trenger litt mer kunnskap om en enkelt ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Hun mener vel at disse hundene får et eget opplegg fordi de trenger mer trening enn andre hunder. Ikke at CM er spesialtrent selv. CM har tatt til seg mye fra andre trenere og oppsøker andre hvis han føler han trenger litt mer kunnskap om en enkelt ting.

Å på den måten. Da har jeg misforstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han bruker andre hjelpemidler blant annet massasje, akupunktur etc, og han har eget opplegg på senteret hvor han kan bruke eksponeringsterapi gradvis. Det er mange folk involvert i dette, og som nevnt oppsøker han annen ekspertise ved behov. Han gjør ingenting han ikke er sikker på selv.

At han er selvlært betyr vel ikke at han ikke har kunnskapen fordet? Kunnskapen bygger på mange års trening med veldig mange hunder og situasjoner, og jeg er sikker på at han også har fått innput av flere andre mennesker opp igjennom. Det er ingen tvil om at han kan sakene sine og har et godt håndlag med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer det jeg skrev på et annet forum om CMs trening o.l., jeg ...

Jeg tror ikke så veldig mange folk hadde hyllet CM så høyt opp i været om han er så ufin mot hundene, jeg. Kanskje på 80-tallet, men ikke nå som vi lever i en verden hvor "alle" bedriver antropomorfisme ... jeg kjenner ikke fyren, jeg likte ikke hvordan han holdt på i de første sesongene sine, men de to siste har han faktisk ikke vært så ille. Jeg er enig om at hundene ofte ga signaler på at de følte seg utrygge på enkelte saker, men det er som sagt en god del forandringer i de to siste sesongene. Hundetrening er'ke hokuspokus, og alle lager sin egen suppe av hundeholdet sitt.

Hundetrening er ikke rocket science i mitt hode. Det trenger ikke være så veldig mange vanskelige ord i hundeholdet, men bare ta ting etter sunn fornuft og magefølelse. Jeg ser jo store forskjeller på de som er litt "drevne" i spillet, i forhold til rookies. Jeg kan hive masse teori på hvordan jeg vil ha vårt hundehold til sambo, men teorien går liksom ikke alltid i hånd med praksisen. Jeg ser hint og tegn til forskjellige saker mye raskere enn sambo (som bare har hatt en voksen Amigo og valpePøbel), men nå har jeg hatt hund i over 10 år mer enn han. Kompis som vi bor med også har en annen reaksjonsevne enn sambo også, og han har bare hatt en voksen Amigo og valpePøbel. Så jeg tror mye går på den sunne fornuften, magefølelse med en dæsj erfaringer.

Derfor tror jeg det er så utrolig vanskelig å vise et slikt program som CM har. For folk flest tror at de kanskje har samme problemet som en gitt hund på hans program, og gjør som CM. Jeg har faktisk god tro på det han snakker om energi man viderefører tatt på erfaringen. Har man hatt et uhell med hunden sin på tur, der den har smelt med en annen, vil man jo som oftest gjerne være litt mer anspent neste gang man ser en hund. Amigo var jo verdens greieste hund å ha med å gjøre mot folk og andre hunder, men gikk han med min mor (som hadde en dårlig erfaring hund mot hund med min tidligere Dobermann), var han direkte ufin. Han dro som bare rakker'n, bjeffet, knurret og styrte på mot andre hunder. Og min mor gikk stiv som en stokk, nettopp fordi hun var redd for at Amigo eller den andre hunden ville slite seg løs og fly på hverandre.

Jeg vil ikke akkurat si at jeg er en skikkelig nazimamma, og jeg tror faktisk jeg er ganske ydmyk og grei å ha med å gjøre sjøl. Om bikkja oppfører seg som en dritt, så oppfører jeg meg som en dritt tilbake. Klare grenser og alt det der. Og selvsagt forebygging (fint ord!). Og sammen lever vi i en ganske så grei harmoni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt Anebanana. Hundehold er forskjellig. I mitt kommende hundehold vil jeg ha klare grenser og ikke dulling, men jeg kommer ikke til å være hard for det. Jeg tror mange som reagerer kanskje har et forhold til hunden sin, eller et hundehold hvor kanskje hunden slipper å gjøre det den ikke vil. Nå mener jeg ikke at man skal tvinge hunden på død og liv, men at mange kanskje gir opp litt fort når de ser at hunden blir stresset og derfor slutter man å prøve å endre situasjonen til en mer behagelig en. F.eks en hund som er redd trapper. Ikke dull med det men få det overstått og gjenta det til det uendelige til hunden kanskje får mer "tiltro" til den skumle trappa. Osv...

Men ja CM har blitt mildere i det siste og jeg tror han har tatt til seg den kritikken mange har gitt ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja CM har blitt mildere i det siste og jeg tror han har tatt til seg den kritikken mange har gitt ham.

Og da kan det vel hende at hans metoder kanskje ikke har vært så himla bra likevel, eller?

Det jeg har problemer med, er at man gjør problemhundhåndtering til tv-underholdning. Det er ikke så mange som har slike ekstreme hunder som CM håndterer, men likefullt benytter seerne metodene enten det er nødvendig eller ei (eller de kan dem eller ikke). Her har man jo ett noe på tv, sant, så da virker det sikkert. Nei, jeg har ikke tiltro til at den vanlige hundeeier greier å skille bra fra mindre bra - de kjøper hele pakka, ser ikke nødvendigvis forskjellen på angst/fobi og agresjon, og aner egentlig ikke hvordan man håndterer en hund. Men fordi man har sett det på tv - og det virket - så hermer man etter beste evne.

Hvorfor kunne man ikke laget et skikkelig opplæringsprogram om hvordan man oppdrar en liten valp - altså fra valp til voksen - på en god og skikkelig måte? Ta for seg vanlige problemer som måtte oppstå, kanskje demonstrere flere måter å løse et problem på? DET ville vært konstruktivt for å FOREBYGGE tilblivelsen av potensielle problemhunder. Samtidig kunne man puttet på litt om ulike hundetyper, typiske trekk ved dem (ikke rasespesifikt), hva de krever, hva er vanlige problemer - og hvordan forebygge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan det vel hende at hans metoder kanskje ikke har vært så himla bra likevel, eller?

Han har blitt mildere, det betyr ikke at han var forjævlig fra før av. Jeg har sett metoder jeg selv aldri ville brukt mot egne hunder, eller andres for den saks skyld. Men jeg synes han har mye mer av det gode enn det dårlige. Uansett hvilket program det hadde vært så ville folk vært uenige om læringsmetodene uansett fordi alle har sin egen måte å trene hund på.

Men ja et NORSK program med basic hundetrening fra valp til voksen hadde ikke vært dumt. Men det er vel ingen som hadde giddet å laget noe slik fordi det ikke er "noe spesielt med det" eller kanskje av liten interesse for folk eller TV-selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Han har blitt mildere, det betyr ikke at han var forjævlig fra før av.

Ikke vet jeg om Milan er blitt mildere nå, eller om han var "forjævlig fra før av". Men det er vel slik, tror jeg, at National Geographic Channel med sitt krav om opphavsrett, har fått fjernet de "forjævligste" episodene både fra YouTube og Vimeo, - og at han på grunn av det virker "mildere"? På den andre siden kan det kanskje hende at konfrontasjonen han hadde med amerikanske etologer og hundetrenere under America Humane-symposiet har fått han til å endre kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han har blitt mildere med treningsmetodene fordi han i det siste har jobbet på en "mildere" måte med hundene. Ikke vet jeg hva som er grunnen til det. Og det er nok forskjellig fra case til case og hvor utagerende hundene er. Men har man sett tidligere episoder og de nyere episodene ser man tydelig en forbedring. Man bør se episoder før man uttaler seg. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...