Gå til innhold
Hundesonen.no

"Han använder tortyrmetoder"


Nirm

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Angående hva du skriver i bloggen din - Nirm - tør jeg kommentere noe angående saken her inne?

Du skriver "CM er en av de hundetrenerne jeg har absolutt minst respekt for på denne kloden, det samme gjelder med hans “disipler” rundt om også. Når gidder å sitte å forsvare et menneske man aldri har sett trene hund i virkeligheten en gang, i tillegg til bruker denne type metoder som CM gjør, så sier det jo både noe om kunnskapen til “disiplen” og hundesynet."

- har du sett CM trene i virkeligheten? Altså, jeg har inget utpreget forhold hverken pro eller con CM, jeg velger å stille meg "udefinert" mot han som hundetrener, da jeg nettopp aldri har sett han trene i virkeligheten. Ut i fra hva jeg har sett på tv og dertil artikler og videoklipp med avsløringer synes jeg han er en stor juksefant som bringer løgn og bedrag til folk. (F.eks ved å bruke strømming mot katt, uten å nevne det i tv-programmet). MEN - jeg har ikke sett han i virkeligheten. Jeg har ikke sett hvordan han trener hunder "til vanlig". Og fram til jeg har gjort det har jeg ikke mye mer rett til å mislike han, som folk som hyller han har.

Videre skriver du Nirm "Det er nok ikke overraskende at jeg ikke kommer til å dukke opp på foredraget CM skal ha i Oslo. Da setter jeg meg heller ned og tenner på de sedlene hva det foredraget koster, enn å sponse slike mennesker med å spre sitt terrorregime ovenfor hunder." - det er greit at du ikke vil støtte det overprisa SHOWET (for det er jo ikke noe annet enn et show...) - men er du ikke enig at om CM hadde hatt et helt seminar, så ville det vært givende å dra på det for å se nyanser i hundetreningen? Jeg blir alltid imponert over hundeinstruktører som har bred erfaring fra både positive OG negative treningsmetoder, for de har kompetanse til å sammenlikne og uttale seg om hundetrening i alle former - trekke fram hva som er fungerer bra fra alle "leirer", og trekke fram feil som andre "leirer" gjør i treninga.

Det jeg vil fram til, er at man i min mening burde være forsiktig med å lukke øynene og fornekte andres treningsmetoder ut i fra et overfladisk syn. Iallefall hvis man skal uttale seg angående saken til andre, på et profesjonelt nivå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen er to år gammel.

CM kan garantert mye, og bruker mye av det på en, i manges øyne, dårlig måte. De advarer i tv-programmet om at metodene ikke skal brukes på egenhånd, og likevel selger de bøker og treningsdvd-er i haugevis. Står samme advarselen på dem?

Folk reagerer jo på det de viser, ikke på det de ikke viser. Om han egentlig klikkertrener og kaster pølser etter hundene når kameraene er borte tviler jeg på. Jeg tviler også på at han slår hundene sine, men han trenger ikke å være snill med hundene av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip fornuft*

Som jeg ønsker meg liker knapp! Det er nettopp dette jeg tenker også. Jeg har sett og fulgt med mye på cm, jeg har også lest litt bøker og jeg har sett noen dvd. Like mye som jeg har lest TR, Egtvedt mf. Jeg vil ha ett vidt syn på det jeg surrer rundt med, jeg vil ikke låse meg dønn fast i en metode. Og er derfor stadig sulten på ny kunnskap, hvem som gir meg den er revende likegyldig.

Nå skal det være sagt at jeg er en bedre praktiker enn en teoretiker.

Jepp jeg skal på showet og jeg vet om minst en til her inne som er motstander som skal dit. DET står det respekt av :) H*n ønsker å vite mer om det han ikke liker.

Artikkelen er to år gammel.

CM kan garantert mye, og bruker mye av det på en, i manges øyne, dårlig måte. De advarer i tv-programmet om at metodene ikke skal brukes på egenhånd, og likevel selger de bøker og treningsdvd-er i haugevis. Står samme advarselen på dem?

Folk reagerer jo på det de viser, ikke på det de ikke viser. Om han egentlig klikkertrener og kaster pølser etter hundene når kameraene er borte tviler jeg på. Jeg tviler også på at han slår hundene sine, men han trenger ikke å være snill med hundene av den grunn. :)

Jepp, flere ganger under dvd'ene og flere ganger i den boka jeg har lest.

Nei ingen tilhenger, men jeg er nysgjerrig og jeg er såpass barnslig at jeg blir vrang når folk skal ha så mye i mot han og da vil jeg vite mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle si noe om det da - du har jo ikke diskutert, bare linket til artikkelen..

Slik som 90% av alle andre tråder i denne kategorien ja... Alderen på artikkelen så jeg ikke, jeg fikk den bare posten på FB i dag, og tenkte at kanskje flere kunne ha interesse av å lese AHs uttalelser om CM. Hva jeg mener om CM er ingen hemmelighet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som 90% av alle andre tråder i denne kategorien ja... Alderen på artikkelen så jeg ikke, jeg fikk den bare posten på FB i dag, og tenkte at kanskje flere kunne ha interesse av å lese AHs uttalelser om CM. Hva jeg mener om CM er ingen hemmelighet uansett.

Nei, det er ikke hemmelig. Det står jo i bloggen din. Men diskutere det vil du ikke - hvorfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet, men jeg synes det er vell drøyt og kalle Cm og hans metoder for dyreplageri og torturmetoder, vertfall det han har kommet med de senere åra. Noe av det er hardt og ikke ting jeg ville gjort, men jeg ville heller ikke ha klassifisert det i den kategorien. Min filosofi når det gjelder og skaffe kunskap, uansett hva det gjelder, er og høre på alt og alle og så bruke sunn fornuft til og plukke ut det jeg selv synes virker best for akkurat meg og mine hunder. Jeg har sett mye på CM og har også lært et par ting som jeg foreløpig ikke har sett/hørt noen annen plass og som har hjulpet meg mye. Mitt syn på det jeg har sett er at det er ikke så ille som endel skal ha det til, og at han i tilegg til noe negativt også har mye bra og komme med. Nå har jo ikke jeg sett han i real life eller hva han gjør når kameraet er av så det kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo "greit" for de som "aldi tar i hunden" og som bare trener positivt døgnet rundt å synes noe negativt om andre personer og deres måte å trene på. :)

Jeg synes det er interessant og se på CM

. Mye av det han gjør er utrolig bra, men så har man noen ting som kanskje er å dra det langt.. Men jeg tror mange trenere har noe man liker og noe man ikke liker.

Uansett så synes jeg man kunne dratt bort teppet man har over seg selv og trenerne man forguder, og heller prøve å se på alle mulige måter å trene på. Få med seg informasjon fra alle hold. Og så ta litt her og der for å finne sin egen måte å trene på.

Det er ikke bare "tilhengerne" som har fordommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet, men jeg synes det er vell drøyt og kalle Cm og hans metoder for dyreplageri og torturmetoder, vertfall det han har kommet med de senere åra. Noe av det er hardt og ikke ting jeg ville gjort, men jeg ville heller ikke ha klassifisert det i den kategorien. Min filosofi når det gjelder og skaffe kunskap, uansett hva det gjelder, er og høre på alt og alle og så bruke sunn fornuft til og plukke ut det jeg selv synes virker best for akkurat meg og mine hunder. Jeg har sett mye på CM og har også lært et par ting som jeg foreløpig ikke har sett/hørt noen annen plass og som har hjulpet meg mye. Mitt syn på det jeg har sett er at det er ikke så ille som endel skal ha det til, og at han i tilegg til noe negativt også har mye bra og komme med. Nå har jo ikke jeg sett han i real life eller hva han gjør når kameraet er av så det kan jeg ikke uttale meg om.

Du er ikke helt på jordet! Spør du meg, er det hysteri på enkelte! De som er så innmari imot han får sikkert panikkanfall hvis de ser at noen rykker i båndet eller dytter på en hund. :) Jeg har ingenting imot at folk er imot hans metoder, overhodet ikke, men når de kommer med slike overdrevne utsagn, ja da klarer jeg ikke å ta det seriøst.

Men skal vi egentlig ta en ny runde av denne debatten? Kjenner ikke helt motivasjonen føler jeg.. (men andre må gjerne fortsette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke helt på jordet! Spør du meg, er det hysteri på enkelte! De som er så innmari imot han får sikkert panikkanfall hvis de ser at noen rykker i båndet eller dytter på en hund. :) Jeg har ingenting imot at folk er imot hans metoder, overhodet ikke, men når de kommer med slike overdrevne utsagn, ja da klarer jeg ikke å ta det seriøst.

Knallbra innlegg, kunne ikke vært mere enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den godeste Hallgren hadde selv noen metoder på 80-tallet, som idag ville blitt klassifisert som mishandling. Jeg var selv på instruktørkurs hos ham, så dette er noe jeg vet. Kanskje han burde holde munnen lukket..

Så fordi han brukte kjipe metoder for 20 -30 år siden så skal man se glatt bort i fra at han har utviklet seg og tatt til seg mengder med lærdom etter det og avskrive uttalelsene hans som noe han ikke burde uttale seg om siden han "var ille han og"?

Jeg er ikke kategorisk mot cm - han har noen fine episoder jeg har sett på serien hans som rører meg til tårer - og jeg syns han har utviklet seg i riktig retning han og. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på CM på tv, noe liker jeg andre ting ville jeg ikke gjort, sånn er det vel med de fleste instruktører/trenere/guruer eller hva man nå vil kalle dem.

Men en ting som VIRKELIG imponerer meg når det gjelder CM er de episodene hvor han jobber med livredde hunder.

Alle som har holdt på litt med hund vet jo at det er det vanskeligste av det vanskelige å jobbe med, men siden dette er TV så er jeg også klar over at man ikke nødvendigvis ser den hele sannheten.

Har etter godt over 20 år med hund, og i ganske matcho miljøer med mye "røsk og riv" sett mye jeg gjerne skulle vært foruten.

Hunder som kom krypende inn i lydighetsringen med buken nesten subbende i bakken og halen trykket godt under buken, og som på alle måter viste at de ikke likte seg, ikke stolte på handler osv.

Og det er en ting som jeg ikke får til å stemme med CM og påstandene om tortur, mishandling osv er jo at de hundene han jobber med viser ingen frykt for han, hverken de han har selv eller jobber med, og hvorfor gjør de ikke det?

Det hadde vel vært en helt naturlig reaksjon om de hadde blitt mishandlet og om metodene som var så innhumane som mange vil ha det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er en ting som jeg ikke får til å stemme med CM og påstandene om tortur, mishandling osv er jo at de hundene han jobber med viser ingen frykt for han, hverken de han har selv eller jobber med, og hvorfor gjør de ikke det?

Det hadde vel vært en helt naturlig reaksjon om de hadde blitt mishandlet og om metodene som var så innhumane som mange vil ha det til?

Dette lurer jeg også litt på. I mitt hode så forstår jeg det, fordi jeg synes ikke at cm er så hard som man skal ha det til, men hittil er det ingen av cm motstanderne som har kunnet gi meg en forklaring på det. Slik jeg ser det så kan man tvinge/skremme en hund til og legge seg, men man kan ikke skremme/tvinge den til og ligge avslappet. Og slik jeg ser det iht CM(basert på det jeg har sett på tv) så har han en del 'brutale' metoder slik som legge i bakken osv, men det er ikke det samme som at han må være så forbasket hardhent, eller at han må skremme hunden. Jeg tar i mine hunder innimellom jeg også, men ikke for at de skal få vondt eller for og skremme, kun for og forsterke at nok er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett kjempe mye av episodene hans, men jeg har helt klart sett hunder som er redd han. Men har og bemerket meg at han har sagt at endel av de tingene han gjør(positiv straff) skal hunden ikke skjønne at det kommer fra han. Ellers så finnes det en tilstand hos menneseker som kalles Stockholmsyndromet, tror absolutt dette kan gjelde for hunder også.

Og så husk at mange av hundene ser ingen flukt vei ut av situasjon, og derfor heller prøver å ''smiske'' seg innpå trusselen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett kjempe mye av episodene hans, men jeg har helt klart sett hunder som er redd han. Men har og bemerket meg at han har sagt at endel av de tingene han gjør(positiv straff) skal hunden ikke skjønne at det kommer fra han. Ellers så finnes det en tilstand hos menneseker som kalles Stockholmsyndromet, tror absolutt dette kan gjelde for hunder også.

Og så husk at mange av hundene ser ingen flukt vei ut av situasjon, og derfor heller prøver å ''smiske'' seg innpå trusselen

Vel jeg har sett alle episoder jeg kan få sett, og har ikke sett hunder som er redd han.

Ja noen blir litt avventende når spillereglene endres og de får en annen reaksjon enn forventet, men det er ikke frykt.

Noen hunder vil, når de får en annen reaksjon enn de normalt får forsøke å smiske/innynde seg, det ser man jo med egne hunder også, noen vil svar med agresjon, noen vil bare trekke seg unna osv.

Stockholmsyndromet synes jeg er svært lite relevant i denne sammenhengen, for det er ikke noe som oppstår i løpet av noen timer eller dager, men hos folk som har vært holdt fanget og totalt isolert over lang tid.

Og når man ser på CM og hans egen flokk, så virker da hans flokk som særdeles glad og fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett kjempe mye av episodene hans, men jeg har helt klart sett hunder som er redd han. Men har og bemerket meg at han har sagt at endel av de tingene han gjør(positiv straff) skal hunden ikke skjønne at det kommer fra han. Ellers så finnes det en tilstand hos menneseker som kalles Stockholmsyndromet, tror absolutt dette kan gjelde for hunder også.

Og så husk at mange av hundene ser ingen flukt vei ut av situasjon, og derfor heller prøver å ''smiske'' seg innpå trusselen

Hvordan ser du at de er redd han? Hva gjør de/hvordan oppfører de seg? Hunder som ikke kan komme bort fra situasjonen og kanskje også de som har fluktmuligheter, vil smiske, men jeg ser ikke så mye av det. Og grunnen til det, tror jeg, er at han ikke nødvendigvis er så hard med hundene. Altså han er hard på mange måter, men han denger ikke hunden slik at den skal få vondt og står ikke skrikende over hunden for og skremme, om du forstår. Det han gjør er nok mer ment som en distraksjon og ikke skremsel. Han har en egen evne til og alltid være rolig og aldrig bli sint. Nå ble det kanskje litt for positivt her, for det hender seg at han blir litt hardere enn det jeg synes er greit. Da tenker jeg hovedsaklig på det at han 'henger hunden', men ellers synes jeg ikke det er så ille faktisk. Pigg og el halsbånd har han jo selv sagt at han ikke er spesielt begeistret for, men pigg bruker han om eier vil og strøm har han brukt i et par situasjoner som omhandler jaging av dyr/kjøretøy. Det med strøm hender jo faktisk her også, selv om jeg ikke er noen fan av det og hva pigg gjelder burde han(etter min mening) kunne si til den enkelte at dette vil jeg ikke bruke.

Men jeg kan ta feil, og er åpen for et nytt syn, men enn så lenge har ingen klart og overbevise meg og jeg føler at denne diskusjonen blir litt 'Hundene er redde, så det så' og det baseres ene og alene på at folk ikke liker metodene hans, noe som er forståelig, men det betyr ikke direkte at det er misshandling. Når slike emner kommer opp for diskusjon så er det gjerne to ekstreme parter som diskuterer det. De som synes det er forferdelig og ikke for alt i verden skal at den kanskje er noe i (noe av) det og den parten som på død og liv forsvarer det fordi de mener at slik skal hunder trenes, de også uten noe dokumentasjon i hverken den ene eller andre retningen. Jeg ser meg selv som midt i mellom. Jeg kan se/høre på stort sett alt og berømmer/fordømmer ingenting før jeg VET hva det dreier seg om. Og om jeg har et syn på noe så er jeg alltid åpen for og endre det om jeg skulle få tak i ny info for målet bør alltid være og kunne bruke den metoden som er best for din hund og for og kunne det tror jeg det er en stor fordel og sitte inne med mest mulig kunskap og ikke og kjøre seg fast på en metode, uansett hva det er. Det gir meg også en fordel når det gjelder og påvirke de som bruker ufine metoder, fordi jeg vet noe om det og da er det lett og argumentere på en måte de kan forstå, for og prøve og dytte de over på et annet spor. Og jeg synes det er trist at enkelte er så trangsynte både den ene og den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og de redde hundene behandler han på en måte som gir meg klump i halsen.

Ehm... Han lar hundene konfrontere det de er redd for. Det finnes kanskje andre måter å gjøre metodene på, men han går rett på sak og jeg ser ikke det gale i dette. Istedet for ådrive å dulle med hundene så leder ham dem. Jeg synes det er bedre at hundene lærer seg å takle det de er redd for enn at de går rundt og er livredde for å havne i en situasjon de ikke trives i. Se den episoden om huskyen som var redd for vann. Andre episoder med hunder som er redd vann, som lærer seg å trives i det tilslutt istedet for å aldri tørre å kjøle seg ned i det feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...