Gå til innhold
Hundesonen.no

Lengre bilferie og råfôring


Nirm

Recommended Posts

Sitter og lurer på ferie til sommeren (må jo drømme om slikt i kulda :) ), og da nedover Europa med bil og bikkjer. Men så kommer jo tanken på hundemat. Jeg forer mine på V&H vitaminisert kylling, og det er jo begrensa hvor mye jeg kan ta med meg med tanke på holdbarhet.

Nå er ikke kjøttprisene de verste nedover kontinentet, så jeg tenkte å fôre de fra kjøttdisken i dagligvareforretninger. Pga helsa til Nirm så må han hovedsakelig spise kylling. Vida kan spise mye mer variert.

Men på en 3 ukers periode så må de vel leve på litt mer variert kost enn kylling og kokte grønnsaker? Og hva burde jeg evt gi de for å gi de et best mulig balansert kosthold? Med tanke på vitaminer og slikt også. Hva er fine Omega 3 kilder for de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal klare seg fint på bare kylling og grønnsaker i tre uker. Om Nirm ikke kan få fisk, bør du knuse linfrø og gi ham det som omega 3 kilde. Bland det i olje hjemme og ta med flaska, da får du trukket mest mulig omega ut av frøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elektrisk kjølebag er veldig kjekt å ha. Det har vi hatt med oss på litt lengre bilferier, dog ikke så lang som 3 uker. Om hundene tåler noe frysetørket vom, kan det være greit å ha med som supplement. Men ellers enig med tulip, de greier seg fint på kylling i de ukene.

EDIT: Et multivitamintilskudd kan du jo alltids ha med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :)

Hva slags mulitvitamintilskudd kan jeg gi de evt? Nirm skal ikke ha vom, så frysetrørret blir ikke noe alternativ for han. Noe fisk kan jeg sikkert gi han, det er vel lett for kroppen hans. Vida kan få mye mer variert kost, så der tar jeg hva jeg finner.

Har en 12V kjøleboks, og alt etter varmen, så har jeg jo V&H en stund i hvert fall (har klart å hatt mat der en uke ca før).

Hvordan er det å gi rå kylling kontra V&H kylling i mengder? Med tanke på energi og slikt. Samme mengde ca? Eller bør jeg øke på kyllingen? (de inneholder vel en del vann også...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å gi mer høne/kylling, ca det dobbelte. Tipper det er omtrent like mye energi i høne som kylling. Det går mest i høne siden det er billigere enn kylling, koster vel ca halvparten.

Av vitamintilskudd så har jeg ikke gitt det til hundene på flere år, brukte litt forskjellig, bla noe fra Provit, tror jeg det var. Men jeg tror strengt tatt ikke du trenger det i løpet av de tre ukene.

Når det gjelder fisk, får du passe på å gi frossen fisk. Husker ikke i farta hvordan det var det der, men sjekk opp ang. ferskvannsfisk og bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H holder seg bortimot en uke i en god kjølebag uten strøm.

Dersom du investerer i en ordentlig kjøleboks til bilen kan du få god og lav temperatur uansett utetemperatur.

De billigboksene du kjøper rundt om kring er ubrukelige, de gir bare litt kjøling og bruker MYE strøm.

Kjøp eksempelvis en Isotherm-boks, de har kompressor akkurat som kjøleskapet ditt hjemme.

Strømforbruket er lavt, og effekten er knallgod!

De finnes også i utgave med fryser..

En av forhandlerne i norge er maritim.no

Men PS, prisene er stive på Isotherm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...