Gå til innhold
Hundesonen.no

Aron portisen vår


Guest Lilli22

Recommended Posts

Takker - dette var jo "spesialforpleining!"

Etter at du laget hjemmeside for Aron har jeg sjekket innom der i blant, og slått opp her om det skulle komme noe "siste nytt".

Min var 6 mndr. da jeg fikk henne, da grovt, alvorlig, understimulert,"valpefaktene" ikke stoppet, men solid "hamra inn",og ikke renslig en gang.

Det at du deler, er derfor en enestående sjanse til å følge en normal "portis-utvikling" på nært hold. :)

Gir meg "live" holdepunkter til å sortere i hva slags atferd som "ligger for rasen", og hva som kan stamme fra det tidlige "miljøet" - dvs læring.

Ingen ting betraktes som "for sent" her i gården, på mer enn en måte.

f.eks,"story" på tema "hopping-sprett-og-sprell": først nå - snart 5 år gammel, er hun til å stole på når det gjelder å hilse på folk ute. Trodde jeg, helt til i dag, da jeg var så "syndig" at jeg ga frikommando, mens vi prata. Tror du ikke dama snek seg bort og hoppet,- men bare et liiiite et da, bare sånn for at jeg skulle viiiiite det, liksom...Her gjelder det å ikke "dø i ånden", men være "alltid beredt" Såpass har jeg skjønt om portis, i hvert fall..tror jeg da)

At Aron er den store "skjønnisen" han er, gjør det ikke mindre hyggelig å følge med! :ahappy:

Nå venter vi bare helt spent på hvordan det gikk på valpeshowet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Guest Lilli22

Takker - dette var jo "spesialforpleining!"

Etter at du laget hjemmeside for Aron har jeg sjekket innom der i blant, og slått opp her om det skulle komme noe "siste nytt".

Siden min var 6 mndr. da jeg fikk henne, og da grovt, alvorlig, understimulert, er det at du deler, en enestående sjanse til å følge en normal "portis-utvikling" på nært hold. :)

Gir meg "live" holdepunkter til å sortere i hva slags atferd som "ligger for rasen", og hva som kan stamme fra det tidlige "miljøet" - dvs læring.

At Aron er den "skjønnisen" han er, gjør det ikke mindre hyggelig å følge med! :ahappy:

Nå venter vi bare helt spent på hvordan det gikk på valpeshowet?

Hehe. Så flott at du vil følge Aron sin utvikling. =) Etter alt jeg har hørt om portisen så synes jeg Aron går godt inn under "typisk rase", han har mye som er typisk rasen.

For eksempel. De er utrolig inteligent med riktige hjelpemidler. Aron er veldig smart og tar veldig fort ting jeg prøver å lære han. Det tok en stund å finne ut hva som driver han og hva som holder han lengre interresert. GODE godbiter og leke pauser med en hjemmelaget fleece flettetau leke er tingen. Dette er favoritt leken. Så nå blir han ikke like fort lei av treningen jeg gir han.

Portis er en energisk rase og som jeg sikkert har sakt før. Så skulle jeg tro jeg hadde en adhd hund til tider. Hehe.

Derimot så har jeg merket noe som egentlig hører rasen til som ikke jeg kan se så mye hos Aron. Luktesansen. Det sies over alt at de har veldig god luktesans. Jeg har prøvd å øve på dette fra starten av og tenkte "dette skal han bli god på". Gjemt godbiter i hagen, i stuen, over alt med saftige godbiter. Aldri opplevd makan. Snuser 5 ganger samme sted og finner ikke den godbiten. "Trakker på den, snuser febrilsk rundt foten og gå videre" morsomt. Det er ingen ting i veien med luktesansen. For den er der, men bare ikke så god. *Ler* Han bruker synet mer enn nesen for å si det slik. "Oi jeg ser den der" Og hukommelsen er det ikke noe i veien med. Husker hvor han har funnet god biter før så leiter først på de stedene, før han går andre steder.

Aron er en dilter. Dilter hvor enn du går. Selvom han er i dyp søvn og våkner når du går. 2 sekunder og han står oppi deg og vil være med. Liker ikke være alene, skal først se vi ikke går fra han så kan han ligge seg på ett annet rom å sove igjen. =)

Han boxer mye med forbeina. Vet ikke om dette er "typisk Rasen" da, men snakket med en annen portis eier og de sa akkurat det samme. Han hopper med forbeina og "fanger" noe på bakken. :) Dette er egentlig noe som ligger under "typisk boxer hunden" Hehe. Det er litt morsomt å tenke på. Før jeg fikk portis så var favoritt hunden og "MÅ HA", boxer. Men siden min samboer er alergisk ble det portis og jammen har jeg ikke fått begge deler. ;) Så jeg er stor fornøyd hehe.

Ja dette var ihverfall det jeg har merket til nå. Han er fortsatt bare 5 mnd så kommer vel kanskje mere typiske ting etterhvert. Skal prøve å oppdatere mer senere. =)

Og Angående utstillingen søndag 27.02. så debuterte Aron med beste hannhund valp og BIM. =) Første utstilling for både han og meg. Jeg er utrolig stolt og jeg ble bitt av basillen. Dette var morro. =) Han er jo så fin han gutten. Uansett om vi vant eller ei.

185792_10150409991760123_680490122_17080376_6470559_n.jpg

Redigert: Må nesten si også at Aron en en hund med MYE lyd som koselyder, under lek og noen ganger boffing når han går ut døren for å si ifra "her er jeg", bjeffer ikke mye men engang i blant dette er vel mye vakt instinkt som ligger i rasen kan jeg tenke meg. Så en stille hund er han ikke. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Så fin han er! :ahappy: Jeg må si, jeg er svak for portiser, for en sjarmerende rase!

Takk for det. Jeg må si meg helt enig. De er veldig sjarmerende. Det er ingen kjedelige dager med portis i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste hannhund valp? Da VANT han, vel,- ble best på noe?

Jeg snakka nemlig med noen som skulle til Manger med hannvalp, og det var snakk om vinnersjanser. Da ramla det ned i hodet mitt " at nei, det der kan dere glemme, for det er jo Aron som vinner" Er jeg blitt synsk, liksom? :ahappy:

Så hyggelig at det var en morsom opplevelse, og Gratulerer Masse. Heia Aron! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Beste hannhund valp? Da VANT han, vel,- ble best på noe?

Jeg snakka nemlig med noen som skulle til Manger med hannvalp, og det var snakk om vinnersjanser. Da ramla det ned i hodet mitt " at nei, det der kan dere glemme, for det er jo Aron som vinner" Er jeg blitt synsk, liksom? :ahappy:

Så hyggelig at det var en morsom opplevelse, og Gratulerer Masse. Heia Aron! :)

Ja vant over hannhundene =) Beste tispen vant best i rase valp. Såpass god tro på Aron at du tenkte det ja. Så hyggelig =) Stilte de hannvalpen på Manger utstillingen da? hvor gammel var den?

Aron stilte jo bare mot valper fra 6-9 mnd. Så de var mere "modne" og ikke så valpete enda. Så at Aron fikk beste hannhund er jo kult =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vant over hannhundene =) Beste tispen vant best i rase valp. Såpass god tro på Aron at du tenkte det ja. Så hyggelig =) Stilte de hannvalpen på Manger utstillingen da? hvor gammel var den?

Aron stilte jo bare mot valper fra 6-9 mnd. Så de var mere "modne" og ikke så valpete enda. Så at Aron fikk beste hannhund er jo kult =)

- Har ikke peil på å vurdere opp mot rasestandard, jeg da. Men synes kvadratiske kropper generelt er fin estetikk i hund.

- Det var nok japansk spisshund,tenker jeg?- en hvit, fluffy, "pomeranianaktig" sak, men alderen skal jeg ikke si noe sikkert om. Et tilfeldig møte dette da. Bor i vest jeg og, deler av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

- Har ikke peil på å vurdere opp mot rasestandard, jeg da. Men synes kvadratiske kropper generelt er fin estetikk i hund.

- Det var nok japansk spisshund,tenker jeg?- en hvit, fluffy, "pomeranianaktig" sak, men alderen skal jeg ikke si noe sikkert om. Et tilfeldig møte dette da. Bor i vest jeg og, deler av året.

Hehe. Jeg har ikke peiling jeg heller, jeg vet bare at alle sier han er så fin og jeg er selvfølgelig enig.

Kritikken lød :

"Corr prop, mask head, dark eyes, sissors bite.

Good neck -shoulder-topline.

Tail carriedge is not yet corr.

well angelated, good coat, still loose in movement.

Very promising"

Ok en japansk spisshund. Trodde du mente du traff på en med portis hannvalp c",) Men da skjønner jeg. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alt positivt som har med skjelettet å gjøre, dvs vinkler og spesielt proporsjone bra da? For slikt forandreseg kanskje ikke så mye? - eller i hvertfall kan være vanskelig å "trene" fram , som muskler?

Ellers har jeg lest ett eller annet sted at hunder først vokser oppover, så i bredden, og så i lengden. Eller?

"Maria", hvis du lusker omkring her. Hva har du å si, du som har greie på utseende/utstilling?

Uansett: VERY promising synes jeg nå må være "rosinen i pølsa"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Den kritikken var veldig bra. hvis det var det du mente. =) OG han stilte mot en 6-9 mnd gammel hann valp, noe som er enda gøyere. =)

Jeg tror det med å vokse uregelmessig kan ha mye å si på maten. Hvis jeg ikke tar feil. Får de rett fòr så skal hunden vokse ganske normalt over hele kroppen, men er ikke sikker da. Bare syns jeg har hørt det ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kritikken var veldig bra. hvis det var det du mente. =) OG han stilte mot en 6-9 mnd gammel hann valp, noe som er enda gøyere. =)

Jeg tror det med å vokse uregelmessig kan ha mye å si på maten. Hvis jeg ikke tar feil. Får de rett fòr så skal hunden vokse ganske normalt over hele kroppen, men er ikke sikker da. Bare syns jeg har hørt det ett sted.

Jeg tror neppe fôringen er utslagsvigende for veksten i veldig stor grad. Selvsakt er det helt essensielt at man gir en hund i vekst de næringsstoffene den trenger, men tror ikke du kan gjøre store forandringer på hundens vekst annet enn ved ekstrem over- eller underfôring, som jo da ikke er spesielt bra. Det er når hunden er ferdig utvokst (etter to år, minst!)du ser hundens "virkelige jeg", samme hvordan vekstprosessen til akkurat den hunden har vært.

trps:

Det er vanlig at de vokser mye, tilsynelatende i høyden først og at det "setter" seg etterhvert som de blir eldre. En unghund/valp har ennå veldig uutviklet musklatur, så at de ofte er litt hengslete er jo normalt. "still loose in movement" kan bety at hunden f.eks. padler litt med frambeina og vingler litt fra side til side under trav. Men å få god kritikk på kropp, spesielt da vinkler, overlinje og nakke, er knallfint. Hengslete er ikke så nøye, det er de alle i visse aldre :wub: Hos en voksen hund er bevegelser svært avgjørende for resultatet!

Ser dere fikk "Tail carriedge is not yet corr.", noe jeg er enig med dommeren i. Portisen skal bære halen i en bue, det er ganske klart definert akkurat hvordan. Og ennå er Aron sin hale veldig "rett opp". Noen endrer haleføring når de blir eldre, men ikke alle.

Jeg synes ikke haleføringen er noe å feste seg altfor mye ved som negativ kommentar, men er selv ganske pirkete, også når det gjelder haleføring :wub:

Det ble mye bla bla.. Ikke meningen å kuppe tråden din med allskens snakk. Men uansett! Gratulerer så mye med flott kritikk!

EDIT:

Legger ved bilde av hunden standaren er skrevet etter. Her ser du haleføringen f.eks.

Leao.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Jeg tror neppe fôringen er utslagsvigende for veksten i veldig stor grad. Selvsakt er det helt essensielt at man gir en hund i vekst de næringsstoffene den trenger, men tror ikke du kan gjøre store forandringer på hundens vekst annet enn ved ekstrem over- eller underfôring, som jo da ikke er spesielt bra. Det er når hunden er ferdig utvokst (etter to år, minst!)du ser hundens "virkelige jeg", samme hvordan vekstprosessen til akkurat den hunden har vært.

trps:

Det er vanlig at de vokser mye, tilsynelatende i høyden først og at det "setter" seg etterhvert som de blir eldre. En unghund/valp har ennå veldig uutviklet musklatur, så at de ofte er litt hengslete er jo normalt. "still loose in movement" kan bety at hunden f.eks. padler litt med frambeina og vingler litt fra side til side under trav. Men å få god kritikk på kropp, spesielt da vinkler, overlinje og nakke, er knallfint. Hengslete er ikke så nøye, det er de alle i visse aldre :wub: Hos en voksen hund er bevegelser svært avgjørende for resultatet!

Ser dere fikk "Tail carriedge is not yet corr.", noe jeg er enig med dommeren i. Portisen skal bære halen i en bue, det er ganske klart definert akkurat hvordan. Og ennå er Aron sin hale veldig "rett opp". Noen endrer haleføring når de blir eldre, men ikke alle.

Jeg synes ikke haleføringen er noe å feste seg altfor mye ved som negativ kommentar, men er selv ganske pirkete, også når det gjelder haleføring :wub:

Det ble mye bla bla.. Ikke meningen å kuppe tråden din med allskens snakk. Men uansett! Gratulerer så mye med flott kritikk!

EDIT:

Legger ved bilde av hunden standaren er skrevet etter. Her ser du haleføringen f.eks.

Leao.jpg

Flott at du svarer for jeg har ikke så god greie på dette hehe. Jeg synes bare jeg har hørt det med mat ett sted men da har jeg missforstått. =)Ja han kan vagle litt og har ikke alltid like god kontroll på beina. Men det blir vel bedre, han er fortsatt ung? og angående halen så tar jeg ikke det så tungt. Men men jeg er ihverfall uansett super fornøyd. =)

Redigert: Btw syns de var klippet ganske langt frem før. De ser langt mye finere ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Aron har vært syk i noen dager nå med diare og lite matlyst. Han spiste ikke mye iforgårs da vi ga han ris blandet med ID fòr (spesial for fra vetrinær, for vondt mage) I hele natt måtte jeg slippe han ut. Stakkers gutten. I dag har han måtte faste. I morgen skal han få fiske boller og ris. Han var litt slapp i dag tidlig men han har kommet seg veldig utover kvelden og nå ser det ut som at det værste har gitt seg får vi håpe. Han ser nå sulten ut og klager litt når vi sitter å spiser og han ikke får noe. Litt fornærmat kan man si. Ellers har han fått ro og ikke mye aktivitet så jeg regner vel med en litt hyper hund når han er frisk og fin igjen til gå tur.

Jeg tok noen bilder av han i dag.

En syk hund trenger litt trøst fra mor. God gutten

200762_10150419731275123_680490122_17196914_7436014_n.jpg

Blitt så flott vettu.

199337_10150419799890123_680490122_17197548_2757419_n.jpg

Slik satt han ihverfall 2 min. Måtte forevige dette morsomme øyeblikket. <3

183734_10150419803595123_680490122_17197621_482484_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Aww så utrolig nydelig :blink: Hadde ikke hatt noe problem å ... *mumler noe om jakker og hund under armen*

Hehe. :ahappy: Min. Min. Min. Min (Som i: Måkene i Nemo filmen) :lol:

Men takk for det :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Haha. Han har det der teite portisblikket som man bare må elske :blink:

Flott gutt fortsatt!

Hehe ja ikke sant. :lol:

Denne tråden har dårlig innflytelse på valpesyken min. Burde egentlig holde meg laaangt unna :P

Hehe. Jeg skjønner deg godt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest Lilli22

Skjønne tøysegutten... :wub::wub:

Ja ikke sant <3 God gutt

Slik ser Aron ut i dag. Tok noen bilder.

196913_10150511695335123_680490122_17558682_984875_n.jpg

205437_10150511695470123_680490122_17558683_3889271_n.jpg

Og ett av Aron der han tar sats for å fange beinet på bakken. Morsomme raringen.

208621_10150511691195123_680490122_17558666_3206204_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...