Gå til innhold
Hundesonen.no

"labbing"


Bananen

Recommended Posts

Halloisen.

Jeg vet ikke riktig hva det er, det er jo ikke direkte et problem, men ganske plagsomt av og til. Mine tidligere valper har aldri gjort slikt før, men Pøbel er ektstremt fæl til å "labbe" på folk. Det vil si at han bruker labbene sine ekstremt mye, spesielt i fjeset vårt. For en liten stund siden klasket han meg rett i øyet med kloen sin, og min reaksjon var tåresprut - au! Jeg vet ikke om det er kosing eller hva det er, men noe er det. :P Han labber liksom ofte sånn som katter gjør når de leker, på en måte? En labb - oppmerksomhet, takk!

Er det generelt en vanlig valpefakt som jeg har glemt av heeelt, eller er det typisk flat coated retrievere som gjør sånn? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT; gikk det bra med øyet ditt? Sita klora meg innpå øyet for et par år siden slik at det ble sår, og legen satte igang et skikkelig leven med øyelapp og salve og dråper.. Og moren min som jobber på øyeklinikk sa at det antagelig var fordi dersom det hadde blitt infeksjon i øyet kan det bli veldig alvorlig. For å si det kort; om du fikk sår på øyet må du gå til lege :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Chessea, og forøvrig de fleste vannhunder jeg har møtt. :P Det er så absolutt et kjennetegn for rasen min i alle fall. Og helt sikkert ikke uvanlig hos flat heller. Min hund leker også veldig mye med labbene kontra hunder hun leker med. Klask, liksom! Andre hunder: Hæ? Hva f. er det du driver med? :P Chessea er ikke spesielt beregnelig når vi leker på gulvet, hun og jeg. Plutselig får jeg et klask i trynet.

Jeg synes det er en ganske uskyldig, søt greie jeg. Selvfølgelig er det litt slitsomt med en hund som tigger om oppmerksomhet vha labbene, men det er ikke noe verre enn piping/bjeffing eller annet. Chessea "labber" i stedet for sånne ting. Hun er 5,5 år gammel, så jeg regner ikke med det er noen valpegreie.

Kan jo nevne en ting hun gjør. Hvis vi koser på henne mens hun sitter ved siden av oss på gulvet ved sofaen, f.eks., så MÅ hun ha labben over armen vi koser med. Hun gir seg aldri, må bare ha den der. Merkelig greie, men for henne - helt nødvendig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar! :P Jeg har liksom ikke noe særlig erfaring med "labbing", og Pøbel er nemlig ekstrem til tider! Det gikk forresten fint med øyet mitt, det var bare ****** vondt i øyeblikket, for å si det mildt!

Sambo fikk også en klæsj i øyet i dag, det gikk også fint. Jeg tror nesten Pøbel synes det er bedre å labbe til folk enn å faktisk gjøre noe annet, jeg. Får bare holde ut med daskingen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en labber, han blir 2 år i februar, og labber like mye nå som han gjorde som liten valp! Jeg har begynt å hyle som om jeg ble veldig skadd når han labber i ansiktsregionen, og det hjelper! Det har kommet seg den siste tiden, han labber like mye, men har blitt mye flnkere til å ikke labbe i ansiktet. Synes egentlig det er fryktelig sjarmerende, men labber har ingenting i ansiktet å gjøre. Han er like ille til å labbe på de andre hundene som på folk faktisk. :P

Maria: Mine foreldre har også en portis som også labber en del, morro å høre at det er vanlig for portisen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke hvorfor de gjør dette,men min collie gjør det hvis hun vil ha oppmerksomhet da kan hun feks labbe meg på armen,eller år hun vil at jeg skal våkne da får jeg som regel en i ansiktet..Hvis hun er veldig i ekstase pga tur eller leking kommer jammen labben da også.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, Nenya er en "labber". Og personlig synes jeg det er forferdelig irriterende. Hun er uforsiktig og det gjør vondt å få en labb i trynet. Spesielt om morgenen når hun mener jeg skal stå opp og kommer daskende med en labb i sove-trynet mitt.. :P Noen hunder ER bare sånn, tror jeg. Det er jo en typisk valpegreie, og jeg tror de gjør det for å signalisere at de er snille/lekne. Håper hun vokser det litt av seg etterhvert som hun blir eldre. Hun gjør sånn med andre hunder også, og har alltid vært fæl på å bruke labbene. Pleier noen ganger å kalle henne boxer... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Pøbel er også skikkelig uforsiktig. Han kan klatre over på sofaen mens noen ligger og slapper av, og da går han gjerne over hodet ditt og slenger seg nedpå. Ikke vil ha vise at han har en eneste muskel intakt når man løfter han opp for å flytte ham heller. De er teite av og til, det er i hvert fall sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fosterhund Lizzi, er veldig fæl til å labbe.

Hun er jo rottweiler/leonberger, så hun labber j**** hardt.

Å siden hun da bare skal være her tja 6-12 mnd (kom 02.sept) så har hun "uvaner" og ting vi gjerne skulle sett oss for uten.

Men hun labber ikke til meg, og ikke hopper hun på meg (men alle andre).

Jeg har irettesatt henne og lært henne at det ikke er greit for meg.

Å det ser ut til å funke, men ikke mye morsomt når hun labber ut kontaktlinser på folk vi har på besøk *flau*.

Hun labber mye på samboeren min, men da mere kosete og forsiktig, så det er vel oppmerksomhets-søkende adferd ovenfor besøk vil jeg tro!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie er en snart 8 år gammel sheltie, og hun er veldig labbete. Om man herjer med henne, så kommer det fort en labb eller helst to i ansiktet ditt, og når jeg skal lære inn noe nytt og hun kanskje blir litt frustrert, så dæljer hun labben borti hva det enn er jeg prøver å lære henne. Brukte laaang rtid på å få henne til å skjønne at apporten skulle taes med munnen og ikke slenges veggimellom med labben :)

Kjegler er samme problemet. Det flagrer kjegler veggimellom om hun blir opphisset eller frustrert når vi trener :)

Sitter med en rød stripe nedover kinnet i dag, jeg var litt uforsiktig i morges og gira henne litt opp før vi stod opp. Poff, labb i trynet og veldig vondt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. men ikke Harly?

Balrog gjør det litt, men tror mest det er en valpegreie og ikke noe han kommer til å fortsette med.

Niks, han biter oss heller i tærne, nesen, hendene, øreflippen eller hva som helst annet som ser ut til å friste... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Daglige klask i ansiktet forekommer her også.

Mali snakker veldig med labbene sine. Hvis ikke hun får kontakt med å bruke snuta eller tunga, så prøver hun med labbene.

Det var med andre ord meget lett å lære henne "high five"! :)

Og der ga du meg en idè. Jeg tenkte jeg skulle lære balder det i kveld, og jeg tror det tok toppen et minutt før han skjønte det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der ga du meg en idè. Jeg tenkte jeg skulle lære balder det i kveld, og jeg tror det tok toppen et minutt før han skjønte det. :)

Chessea kan high five med begge labber, hun løfter den motsatte av det jeg gjør. Og så kan hun give me ten! Kjempelett å lære sånt til en "labbe"-hund :) Og et bra partytriks å vise frem, ikke minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat'en her også labber mye og det gjør vondt. Han har blitt stor nå og jeg syns ikke labbingen er like sjarmerende lenger, ikke er det sjarmerende at han skal bruke labbene så sykt mye i både lek og trening heller. Labbe til apporter f.eks er han veldig god på :) Det har roet seg litt i forhold til før da, men det er kun fordi jeg jobber med å dempe det.

Lære han high five eller gi labb kunne ikke falle meg inn :D Syns han fekter mer enn nok med labbene sine. Dette gjør han også i lek med andre hunder... *poff* så får en annen en labb midt i ansiktet. Andre hunder syns heller ikke det er særlig sjarmerende :ahappy:

Nå er jo dette den eneste flat'en jeg har eller har hatt, men virker som om rasen er litt sånn ja :ahappy: Ser forresten at du har hund fra samme oppdretter som meg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøbel er også veeeldig labbete mot andre hunder. Vi passer ei rottistispe nå, og hun får ofte gjennomgå av både tenner og labber. Hun har løpetid nå, så det virker som om hun liker det, på en måte. :ahappy: Rett før løpetida passet vi henne også, og da var hun tålmodig leeenge før hun sa i fra at det var nok. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange GD'er er også fæle til å "labbe" både for oppmerksomhet og under lek... Odg de treffer ganske høyt når de står og slenger ut en labb, sånn ca magehøyde :ahappy:

Jeg har en som labber for det meste (Nanti) både i lek og for å få oppmerksomhet. En grund til at vi ikke har trent "gi labb" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Michellus

Av det jeg har sett så kommer det ann på om hunden har lært seg "gi labb". Ene weimen til venninna mi labber hele tiden for oppmerksomhet, fordi hun vet at dem ber om den atferden hele tiden. Andre weimen gjør så og si aldri dette egentlig.. Boxeren til venninna mi kliner til meg hele tiden når jeg tuller med han :wub:

Men er jo ikke sikkert at dette har noe med hverandre å gjøre, men er det jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mine hunder har bc'en lært å gi labb, forskjell på høyre og venstre labb osv... men han fekter aldri med labbene alikevell :rolleyes2: Ikke maser han om oppmerksomhet med labbene heller. Mens flat'en har vært labbete siden han var bitte liten, så han har aldri fått respons på labbing eller lært å gi labb. Alikevell så er han intens med labbene, så jeg tror nok det er noe raseavhengig også :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...