Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilbakevendende lungebetennelse


Mirai

Recommended Posts

Det siste 1,5 året har Mona blitt syk hver gang etter løpetiden, og også nå det siste halvåret begynt å bli det mellom løpetidene også. Tror jeg hadde en tråd på det tildligere, hun blir liksom akutt slapp og dårlig og vil ikke engang ha menneskemat :lol: Vi fikk konstatert for 2 ganger siden at det var lungebetennelse og dyrlegen sa at det var noe som fort kunne komme igjen og igjen. Og det gjør det tydeligvis :/ nå er hun syk igjen, pusten går tungt og hun er forferdelig slimete. Veldig slapp også (dog litt bedre idag enn i går kveld, da hun ble syk).

Så det er jo da tredje gangen eller noe sånn i år hvor hun bare helt plutselig blir helt utslått og nesten ikke orker å gå engang, vil bare ligge og ikke gjøre noenting.

Er det noe vi kan gjøre, eller ikke bør gjøre? Tenker på forebygging osv. Ser ut som at dette er det som kanskje kan bli hennes bane til slutt, så vi vil jo prøve å holde det unna så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at homeopati kan være bra i slike tilfeller. "Kroniske" eller gjentakende sykdommer/lidelser som er litt spesielle og uvanlige, ser ut til å respondere bra hvis man får tak i riktige middelet. Det koster sikkert litt å gå til en homeopat som kan hjelpe med å finne riktig middel, men når du først har funnet det, er selve "medisinen" relativt billig. Kanskje må hun gå på det fra og til i et år før det er helt 100% bra, men til gjengjeld så blir hun jo bra da. Det hadde i alle fall jeg prøvd før jeg hadde vurdert kastrering som et greit alternativ. Det høres slett ikke noe morro ut med lungebetennelse til stadighet.. :lol: Har dere forresten behandlet henne med noe når hun får dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunden din er stresset. Stress pga løpetid eller kommende løpetid, hormoner i flyt osv.

Stress (den kroniske typen) senker immunforsvaret, og man blir mottagelig for infeksjoner. Dette gjelder både mennesker og dyr.

Tror kanskje jeg ville vurdert sterilisering, hvis det er slik at hunden din blir så stresset av hormonene at det medfører lungebetennelser hver gang. Det tror jeg kanskje veterinæren vil være enig i.

Da jeg var i jobb, hadde jeg lungebetennelse omtrent annenhver måned. Hvorfor? Pga høyt stress. Det bare haglet lungebetennelser og det pågikk i flere år.

Etter at jeg sluttet å jobbe, har jeg ikke hatt en eneste lungebetennelse, fordi jeg ikke lenger føler det kroniske stresset. Det var som å klippe av en snor. *snipp* Ingen flere lungebetennelser, borte vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fått antibiotikakur to ganger. Den forrige gangen hun ble syk var for mindre enn 1,5 mnd siden (kanskje 6 uker omtrentelig?) og da fikk hun en kur. Det var rett etter løpetiden, og nå er hun altså syk igjen. Virker som det er bittelitt mindre kraftig denne gangen, men samme greia.

Nå skal jeg si noe som er veldig kynisk og sikkert helt grusom, men. Hun blir jo 6 år til våren. Jeg er ikke sikker på at kastrering er noe vi kommer til å gjøre NÅ (med mindre man kan påvise at hun blir syk pga. det og få det dekket av forsikring?). Ulvehunder blir jo ikke så veldig gamle :lol:

Det første jeg tenkte da du foreslo stress var "nei, umulig, for hun er IKKE en stresset hund". Men jeg kan jo ikke utelukke det 100%, vet jo ikke hva som foregår inni henne. Hun gir ingen tegn utad på stress og det er ikke noe vi har gjort i det siste som skulle ha påvirket hjemmesituasjonen eller noe (annet enn at jeg har reist mye det siste året? De andre 3 er jo fortsatt hjemme hele tiden og hun har jo bodd med dem nesten hele livet sitt + vokst opp der).

Huset har blitt pusset opp siden i fjor, kanskje det er en annen trekk? På gulvet eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun ikke ble helt frisk etter den siste lungebet? At antibiotikaen ikke var rett/høy nok dose? Jeg ville vært veldig føre var til neste løpetid, propp i henne c-vit, omega-3 og hvitløk for å booste immunforsvaret, og pass ekstra godt på at hun ikke blir våt/kald. Gjentatte lungebet på en såpass "gammel" gigant er ikke bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun har fått antibiotikakurer vil jeg tro det er bekreftet at det er bakteriell lungebetennelse? Er det tatt prøver for å påvise hvilke(n) bakterie®?

Hvis det er som du skriver at det kommer etter løpetid ville jeg kastrert altså, ihvertfall så lenge hun ikke viser noen tegn til å være redusert på grunn av alderen (hun er jo ikke SÅ gammel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenker jeg at Mona har svært nedsatt immunforsvar og at akupunktur/homeopati er veien å gå for å få dette til å rett seg. Er selv lungesyk og er blitt radikalt bedre av akupunktur.

Når jeg tenker kun symptomatisk og det er kanskje litt "far fetched" så tenker jeg lungebetennelsevaksine, det finnes for mennesker. Har selv tatt den og har ikke hatt lungebetennelse de siste årene - bare en del bronkitt og betennelser i øvre luftveier, men så er ikke jeg et godt eksempel heller.. Vet om flere som har tatt den med veldig god effekt. Poenget mitt er at det finnes en vaksine som hindrer lungebetennelser og siden det meste av skolemedisin som brukes på hund er designet for mennesker skader det ikke å høre med veterinær om denne vaksinen kan være aktuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måske er det her et irrelevant spørgsmål efter norske forhold, men er hun tjekket for hjerte/lungeorm? Det er noget af det første man undersøger i Danmark, hvis hunde har luftvejsproblemer, for det djævelske skidt er blevet et problem i de senere år. Ved ikke om I også har det nordpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle forslag og erfaringer, skal ta det videre i familien her :)

Hun er ikke sjekket for hjerteorm, nei. Er usikker selv på om vi har det i Norge, det er sikkert noen andre her som vet det? :)

Argyros: Husker ikke om det ble sendt inn prøver, jeg TROR ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle forslag og erfaringer, skal ta det videre i familien her :)

Hun er ikke sjekket for hjerteorm, nei. Er usikker selv på om vi har det i Norge, det er sikkert noen andre her som vet det? :)

Argyros: Husker ikke om det ble sendt inn prøver, jeg TROR ikke det.

Nei, vi har ikke hjerteorm i Norge (enda), men om hun har vært i Danmark kan hun i teorien ha det. Det overføres vel i hovedsak via snegler om jeg husker riktig.

Det er første pri synes jeg, å ta prøver for å påvise bakterien, siden det kommer tilbake. Da kan man undersøke den for resistens og gi spesifikk behandling. Hva slags symptomer har hun? Hvilken farge er det på slim som kommer opp? Jeg lurer liksom litt på om det er bakterielt i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimet som kommer er en blanding av hvitt og klart. Alt kommer i en stor klump som er veldig enkel å ta opp fra gulvet. Som regel er det ingen symptomer, hun spiser og drikker normalt, så blir hun plutselig helt akutt dårlig. Er ikke noe slapp i et par dager før det blir verre eller noe slikt, det bare plutselig starter og da går det veldig fort nedover. Tar mindre enn 5 timer fra hun går fra (tilsynelatende) normal og til hun bare vil ligge rett ut og ikke engang løfte blikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimet som kommer er en blanding av hvitt og klart. Alt kommer i en stor klump som er veldig enkel å ta opp fra gulvet. Som regel er det ingen symptomer, hun spiser og drikker normalt, så blir hun plutselig helt akutt dårlig. Er ikke noe slapp i et par dager før det blir verre eller noe slikt, det bare plutselig starter og da går det veldig fort nedover. Tar mindre enn 5 timer fra hun går fra (tilsynelatende) normal og til hun bare vil ligge rett ut og ikke engang løfte blikket.

Bakterieslim er som regel grønt eller gult, og lukter gjerne ikke blomster.

Jeg synes ikke det høres ut som riktig diagnose, men først må man nesten utelukke at det er bakteriell lungebetennelse ved å ta prøver. Så kan man begynne å tenke i andre baner og ta røntgen og blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassa (10 år) har/er akkurat ferdig med løpetid nå. Hun har fått en grov hoste (ei lita tutte på 18 kg som hoster som en stor mann på 70 år...). Hun hoster egentlig ikke så mye, men lager lyder når hun ligger/legger seg ned. I tillegg så synes jeg at matlysten hennes har gått ned. Hun er mer forsiktig når hun spiser og drikker.

Jeg skal til veterinæren i morgen, men lurer litt på om dette kan være lungebetennelse? Hvordan merker du det?

Jeg er selvfølgelig veldig bekymret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassa (10 år) har/er akkurat ferdig med løpetid nå. Hun har fått en grov hoste (ei lita tutte på 18 kg som hoster som en stor mann på 70 år...). Hun hoster egentlig ikke så mye, men lager lyder når hun ligger/legger seg ned. I tillegg så synes jeg at matlysten hennes har gått ned. Hun er mer forsiktig når hun spiser og drikker.

Jeg skal til veterinæren i morgen, men lurer litt på om dette kan være lungebetennelse? Hvordan merker du det?

Jeg er selvfølgelig veldig bekymret :)

Jeg vil ikke skremme deg, men siden du sier at hun "lager lyder når hun ligger" så ville jeg vært forberedt på at det KAN være væske i lungene (hjertesvikt) på en såpass gammel dame.. :P

Krysser fingrene for kennelhoste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke skremme deg, men siden du sier at hun "lager lyder når hun ligger" så ville jeg vært forberedt på at det KAN være væske i lungene (hjertesvikt) på en såpass gammel dame.. :)

Krysser fingrene for kennelhoste! :)

Sender deg PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...