Gå til innhold
Hundesonen.no

Hudfarge


Huldra

Recommended Posts

Chessea har gråblå hud under den svarte pelsen og griserosa under de hvite flekkene på poter, hake og bryst. Morsomt! Man ser det spesielt godt om hun er nybarbert. Hun har også noen flekker av de to fargene i gommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hunden min sita har helt hvit pels, med noen sorte tegninger her og der.

Men a det jeg kan se er huden hennes helt hvit på rygg og alt.

Utenom under magen der er hun rosa/hvit/en og annen liten brun flekk.

Fosterhunden vår Lizzi er "rottis", sort pels over hele seg med brune ben og slikt.

Hun har rosa hud på hele seg såvidt jeg kan se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea har gråblå hud under den svarte pelsen og griserosa under de hvite flekkene på poter, hake og bryst. Morsomt! Man ser det spesielt godt om hun er nybarbert. Hun har også noen flekker av de to fargene i gommen.

Det fikk meg til å sjekke huden under de hvite flekkene også, .. og "samma her".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er lyshudfarget over nesten hele kroppen, men hvitere der hun har brune flekker selvom det bare kan være synsfeil.

Ellers har hun pleid å ha små mørke prikke-rundinger på magen, selvom pelsen er helt hvit, men akkurat nå så finner jeg de ikke igjen i pelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pigmenter i huden som står i stil med pigmentene i pelsen.

Det betyr det at melanocytter i overhuden danner pigment til huden, og melanocytter i hårsekkene danner pigment til nettopp hår, og disse hører sammen in a way :D

Men hvordan kan da min hund ha mørke hudflekker på halen, hvor hun er helt hvit? Har hun ekstra med pigmenter i huden, men ikke pelsen der? Hun ser ut som en nakenhund under pelsen på halen :lol: Rosa med mørke flekker.

Ellers er hun rosa under det hvite, og lysgrå under det brune såvidt jeg ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka har helt svart pels og helt hvit hud. (Så hvit og blek at jeg får litt frysninger på ryggen hver gang jeg graver fingrene langt nok ned i pelsen til å få øye på huden hennes. :lol: )

hehe.. Sånn er Dina også, likbleik under den sorte pelsen, det er litt ekkelt særlig nå som hun er nedrøyta :D

Nora er også hvit i huden, så vidt jeg kan se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt er at huden er hvit under farget pels, nettopp fordi den ikke får noe sollys. Om den derimot barberes og dermed får sollys, blir de mørke i huden, de blir brune altså, som oss, av sola :lol: Sees godt på nakenhunder bl.a, som har lysere farge om vinteren og får farge igjen på sommeren (om de går uten klær altså).

Stella er brun, og har derfor litt lysere pigment enn svartbaserte farger. Men på snuta, der hun barberes ofte, har hun mye mørkere hudfarge enn på ryggen, der hun har mye pels. I sommer strippet jeg henne helt, og de første dagene var hun gråhvit i huden med litt glissen pels, men etter noen dager ute i sola var hun mye mørkere i huden over hele :D

Hudfargen på hvite områder, på en flekkete hund, har ikke denne egenskapen, og forblir rosa. (og kan brennes i sola mye lettere enn pigmentert hud).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hunden min sita har helt hvit pels, med noen sorte tegninger her og der.

Men a det jeg kan se er huden hennes helt hvit på rygg og alt.

Utenom under magen der er hun rosa/hvit/en og annen liten brun flekk.

Fosterhunden vår Lizzi er "rottis", sort pels over hele seg med brune ben og slikt.

Hun har rosa hud på hele seg såvidt jeg kan se...

Det kan komme av at brun og svart pels ofte gir ganske lik mengde pigment i huden. Det avgjøres av mengden melanin i huden. Tett og mørk pels vil også gjøre at det slippes lite sollys inn til huden = lite UV. Slippes mye UV inn vil dette ødelegge mye melanin i huden, og huden responderer på dette ved at hudceller øker produksjonen av melanin og øker mengden malanin i huden, i forhold til hva det var når huden var beskyttet med mye pels. Melaninen vil da både beskytte huden bedre mot stråling, og gjøre hunden mørkere. Derfor vil ofte hunder med mye og mørk pels, hvor lite stråling slipper inn til huden, ha veldig lys hudfarge. Det samme gjelder vel mennesker - vi nordmenn er bleike og er ikke særlig godt rustet for sollys, men kan kutte ned på solfaktorgraden jo lenge vi er i syden. Det er ikke nødvendigvis slik at sort pels = sort hud, oftere tvert imot, men vanligvis kan man se en endring i pigmentfargen i huden.

Min hund er hvit på snuten, og med rosa hud under. Hun har veldig lite pels her, så på sommeren blir huden hennes på nesen mye mørkere, mens på resten av kroppen er den like rosa/kritthvit - alt ettersom om jeg ser under svarte flekker eller hvite flekker.

Men hvordan kan da min hund ha mørke hudflekker på halen, hvor hun er helt hvit? Har hun ekstra med pigmenter i huden, men ikke pelsen der? Hun ser ut som en nakenhund under pelsen på halen :lol: Rosa med mørke flekker.

Ellers er hun rosa under det hvite, og lysgrå under det brune såvidt jeg ser.

Hm, det vet jeg ikke helt sikkert, men Tia har også noen mørkere flekker noen steder i huden, hvor pelsen hennes er lys. Det er blant annet på stedet for pelsen hennes er kortere og tynnere, som ved haleroten og på nesen. Som nevnt over, mye av fargen i huden avhenger av UV-stråling.

Men det kan også komme av at pigmentceller ofte kommer sent. Jeg vet ikke helt hvordan det funker, men pigmentceller bruker lang tid på å nå rundt i kroppen, og mange hunder vil derfor være hvite på haletippen, potene, bryst osv. Men jeg vet ikke om pigmentcellene vil farge huden når de når frem, og ikke pelsen.

Noen hunder vil også ha svake mørke flekker i pelsen som kommer og går med årstidene og klimaet utenfor.

Jeg tror kanskje at noen av Tia sine mørke flekker har gitt henne mørk pels når hun var ung. Pigmentet i huden henger fortsatt igjen, men ikke i pelsen.

Det går vanligvis hånd i hånd, men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har utviklingen vært på min..

Valp

babis-1.jpg

Unghund vår

ung.jpg

ca. 1,5 år april/mai

leke2011136-1.jpg

Voksen sommer

foto1710125-1.jpg

På det siste bildet ser man at hun har litt svart pels midt på, ellers er den kun hvit pels, med unntak av noe i halen. Fargen og mønstrene i huden forandrer seg fortsatt! Tar utrolig kjapt før huden går fra vinterblek til sommerbrun. I løpet av en knapp mnd med kun småturer uten klær er hun brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...