Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte og hvor mye trener du hunden/hundene?


Lissi123

Recommended Posts

Jeg trener mine hunder med saccovogna mandag, onsdag, og fredag. Kjører rundt 4km. Skal øke treningen etter hvert som de blir eldre :whistle:

Etter hvert som det kommer mer snø skal jeg begynne å kjøre slede og det gleder jeg meg masse til.

Uten om det så prøver jeg å gå en lang tur hver søndag med de, og når det kommer mere snø blir det å gå på ski med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kommer hjem kl 4, halv 5 på hverdager og da blir det ikke lange turen nå som det blir så fort mørkt! Men de får jo også vært ute hele dagen om de vil siden bestemor er hos oss og passer hundene mens jeg er på skolen :whistle: Og i helgene blir det lange turer :D Nå går det jo ann å gå i skogen og på jordene, men når det kommer MYE snø er det bare å glemme det hvis man ikke vil vasse i snø til livet ;) Da blir det på med skiene, i fjor fant jeg ut at jeg rakk å gå en times skitur før det ble mørkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige papilloner!

Her varierer det litt på dag, tid og form. Når jeg kommer hjem fra jobb prøver jeg å få gått tur (ca. en halvtime) med én av hundene før det blir mørkt, med mindre det er noe annet på planen (trening osv.). Gubben tar den andre på en liten times tur på ettermiddag/kveld.

Lørdager blir det ofte en felles lengre tur. Søndager er vi på lydighetstrening med begge to. Onsdager er vi ofte på trening, det varierer litt om vi er en eller to og hvilken hund som er med om vi er én.

Periodevis går vi kurs, da får den andre hunden fridag eller bare en kort tur den dagen.

Når det er varmere og lysere er det lengre turer, akkurat nå trives vi alle best inne foran peisen. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mye tur, og trener hundene fysisk på den måten. Dvs at de enten trekker meg (eller noe annet), eller de får løpe løs i kupert og mykt terreng. Myr og skog er flott. Jeg er ute så å si hver eneste dag, og på gå-turene våre blir det fort en mil, gjerne halvannen. Når de løper løs aner jeg ikke, men de er i alle fall ute i fart en time. Da trenes det også innkalling, og "styring"; dvs at de skal reagere på hva jeg gjør og følge meg (som på jakt). Jeg legger også ofte inn litt nesebry; dvs søk etter godis på disse løpe-løs-turene. Ellers trener vi i sommerhalvåret spor, det blir gjerne en-tre ganger i uka. Det varierer om de får tur eller ikke i tillegg. Svømming er populært på de varmeste dagene, da kombinert med søk etter tørrfôrkuler i vannet. Agility blir det også to-tre-fire ganger i uka, men i år har vi trent lite av det. Lydighet hender seg blir en gang i uken/annenhver uke, det varierer egentlig litt. Noen ganger blir det nesten hver dag hvis vi er inne i en god periode.

Jeg har, for tiden i alle fall, lite struktur på det jeg gjør, men for å si det enkelt: har ikke hundene fått gjort noe i løpet av dagen, har jeg dårlig samvittighet. :D De dagene jeg ofrer tur/trening for pelsstell føler jeg meg direkte lat! Så i all hovedsak får mine hunder godt med trening hver dag de. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har whippet som ikke er så veldig gira på mental trening i store mengder,så vi går mye tur. Minst en times tur i skogen nesten hver dag(Hvis vi ikke kjører til skogen går jeg en real runde i nærmiljøet og gjerne innom et sted han kan få gått litt løs). Da trener jeg også litt på innkalling for å holde den ved like også får han søke etter godbiter her og der. Sånn ellers trener jeg på andre ting innimellom når det faller meg inn,men som sagt krever han stort sett ikke mer enn fysisk aktivitet,ihvertfall ikke hvis han har fått løpt løs. Jeg får også dårlig samvittighet dersom vi ikke gjør noe en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veldig. Men en uke kan fks. se slik ut: 3-4 dager med kickbike/spark, 5-8 km. Da legger jeg inn litt "pause" på ca 1-2 km, dvs at jeg sparker rolig for egen maskin, og Casper får springe løs som han vil.Er for å gjøre det litt mer variert, og han får tilfredsstilt trangen til å løpe tulling. Når vi ikke kjører, så går jeg en ca 1-2 times tur inkludert frislipp (helst løs stort sett hele veien), og kanskje en 30 minutter om kvelden. Litt lek i hagen og sånn.

Han leker og med andre hunder ca en gang i uken +/-.

Noen ganger har han på kløv på gåturer, og noen ganger har jeg ham i magebelte og trekksele.

Mentalt er vi vel ikke så veldig aktive :whistle: Men når jeg får ånden over meg trener vi litt triks. Jeg burde vært litt mer aktiv på den fronten, fordi han er virkelig så lettlært og morsom å jobbe med... På tur holder vi innkalling ved like.

og noen dager kan være flaut late. Men løpt løs får han iallefall hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt varierende hva vi gjør men vi går tur hver dag, ca 1 mil. Jatzy får stort sett å løs på alle turene vi går. Trener alltid på et eller annet på alle turene. Trener aktivt lydighet annen hver dag, og er på hundetreninger på torsdager. Hundetreff (2mils tur med frislipp) tirsdag og søndag. Det er vel det mest gjennomsnittelige jeg kan komme med fra oss :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går to turer hver dag. Dette er i bånd rundt i området på veien. Gjennomsnitt en halvtimes tid- 45 min. Dette er fast. Så itillegg kommer det skitur, sykkel, saccovogn, litt lengere skogs/strandtur (alt etter årstiden og sånn). Jeg prøver å få slike " frislipp eller hardere fysisk jobb" annen hver-hver tredje dag. Det er sjeldent vi går særlig langt, 1 mil er sjeldent jeg har gått faktisk (det er jo langt!):whistle: Men rundt om 5-6 km på en god tur kan det bli. Da kan det bli både trekk i bånd, friløping mesteparten av tiden, svømming, leking med hverandre osv.

Lydighet, IPO trente jeg 1-2 ganger i uken før, men trener ikke dette lengere pga mulighetene og interessen har dabbet bort.

Men selv om mine ikke får sååå mye aktivitet som flere andre her inne gir hundene, så er de så og si aldri alene, en av oss er sammen med dem hele tiden og de er med oss på ting vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig priviligert i jobben så hundene får enten en eller to times+ lange turer på formiddagen. På kvelden får de to, tre ganger i uka lydighetstrening og i helgen skjer det ofte andre hundeting. Og prøver å få til en gang i uka minst med spor o.l på sommeren. Til vinteren blir det ski / trekk på Ellie også :hmm: Balrog får løpe løs ved siden av denne vinteren, og trekke neste vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mye tur med hundene i hovedsak. Dina har kløvet litt, men det er jo veldig begrenset hvor mye hun kan bære siden hun er så liten. Jeg går tur på 1-2 timer hver dag, og da er de i hovedsak løse. I tillegg til det så får de to tre rusleturer på mellom 15 min til 30min hvor de får lukte rundt, og trener på å gå pent i bånd med lillegutt. Det hører med til sjeldenhetene at jeg går med de i bånd en hel tur. På vår, sommer og høst går jeg spor 1-3 ganger i uken. Midas skal trekke og gå med kløv når han bli stor, men i vinter blir det ingen av delene da han ikke er et år enda. Han trener jeg mye forskjellig med, både triks, lydighet, apport, litt dirigering osv. Jeg har ikke veldig struktur på treningen, det eneste som er strukturert er sportreningen fordi jeg har litt ambisjoner om å konkurrere med minstemann. Nå som det har vært så kaldt har jeg trent litt triks og sånn inne med de, og gått et lang tur mens det er sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi går 3turer pr dag + at de bytter på å være med på jobb.

Jeg prøver å få trent litt hver dag, spes m valpen og pekingeseren, men jeg merker veldig at i disse mørke tider er det vanskelig å motivere en selv til å ikke ligge forran tvn.

Pekingeseren skal jo begynne i LP i løpet av våren sommern så jeg må jo skjerpe meg og komme i gang med treningen igjen :icon_cry:

Jeg skal på kurs med canis lydighet 2 i januar og det er som regel veldig motiverende, da blir det trening hver dag og flere timer i helgene mellom kursene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi går en drøy time om dagen plus små lufteturer og gleder oss til vi føler hun er stor nok til å gå litt lenger, men nå er hun bare 7 mnd. I tillegg trener vi mentalt i små økter flere ganger om dagen. Forhåpentligvis finner vi et lydighetstreningsmiljø her så vi kan komme i gang skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja for mindel går det veldig opp å ned, noen dager er vi ute 2- 3 timer andre dager er vi kun ute og han får løpe fritt i hagen.. så det varierer veldig. Snittet ligger vel ca på en time tur om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...