Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger ÆRLIGE tilbakemeldinger..


AnetteV

Recommended Posts

Jeg har desverre som mange andre her inne et veldig dårlig inntrykk av rasen.

Derimot har vi et eksemplar av rasen her hjemme selv, som er velfungerende og veldig omgjengelig, ikke særlig mye mer bråk fra den en gårdshunden, dog endel vakt.

Vi hadde nettopp vårt første kull av rasen, og jeg må si at det å jobbe med en DP var helt fantastisk! Heldigvis fikk vi et greit kull å begynne med, med tanke på antall, 2 hanner var helt greit etter min smak. Begge disse guttene er tøffe hunder som trenger mye mental og fysisk trening, de har et helt annet aktivitetsbehov en gårdshunden feks. De er også 10 ganger tøffere.

Som oppdretteren vår sier (hun har drevet med rasen leeenge) , "Det er en dobermann i lite format, og skal behandles deretter". Mange av disse nærvevrakene som er ute å går er ødelagt av eierne sine, ikke nødvendigvis på grunn av avlen. Dog, det blir avlet på mye som aldri skulle ha vært avlet på, men det gjør det i alle raser, gårdshunden inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddie! ;)

Kjenner en DP, og han er tøffeste gutten i gata. Full fart og stormende jubel og mamman er viktigst av alt her i verden. Absolutt en kul hund. :D

Awww, takk. Eddie er fin gutt, han ;)

Han har allergi og er blitt litt mer pinglete med andre hunder etter at han ble kastrert (pluss at han har et matforsvar som ikke ligner grisen), men ellers er han en av de beste hundene jeg vet om, og det er ikke bare fordi han er min jeg sier det altså :whistle:

Det er vel ikke så rart at det har blitt mye dårlige nerver hos DP'en når rasen plutselig ble megapopulær og "alle" med tispe skulle drive oppdrett. Legg til uerfarne hundeeiere som tror rasen er fin veskehund og sofapynt, så blir det jo litt krise liksom. Jada, de er små og søte, men de trenger å brukes og å få utfolde seg skikkelig fysisk. SÅ kan de ligge under pleddet på sofaen og kose :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første tingene jeg tenker på når jeg hører dp:

mye hund i liten kropp

høyt energinivå

mye vokting

kan være litt skeptiske, men hengiven overfor eier

trenger masse mental stimuli

Signerer denne. Nå har jeg ikke den største kunnskapen om denne rasen, men de jeg kjenner til er lojale mot eier, glade og fornøyde. Søte og kule. Litt tøffe i trynet mot andre hunder og gneldrete. Dessverre har jeg inntrykk av mange individer er litt FOR tøffe i trynet og gneldrete - men jeg føler ikke at jeg kjenner helheten nok til å uttale meg.

Jeg har sansen for rasen, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en i fosterhjem om dagen, og hun er som alle andre dverg pinchere jeg har møtt:

Gneldrete på alt som rører seg

Matvrak

Større selvtillit enn hva som er bra for dem

Tannproblemer

PatellaLux

Angst for kloklipping

Sta

Vil ikke ut i kulde og regn

også er hun en skikkelig koseklump overnfor de hun kjenner, er helt avhengi av peis og skikkelig gode dundyner i familiens senger :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har truffet et par DP'er som er bra hunder; små i størrelse, men sterke i hode og kropp, de tåler en støyt, er arbeidsvillige, omgjengelige og trivelige.

Dessverre har jeg i tillegg truffet altfor mange DP'er som er nervøse, pinglete, aggressive, gneldrete og bråkete. Mulig de er fantastiske for sin egen eier, men hovedinntrykket mitt er egentlig at mange av de er noen ordentlige møkkabikkjer. Sorry :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå noen i nabolaget her fikk seg en slik liten frøken. Fjortisdatra og venninner luftet nurket og herjet med henn og kjeften på dyret gikk så sant hun var utendørs. Jeg ville så gjerne blande meg bittelitt og gi dem noen velmenende råd om hvordan de burde te seg for å unngå å forsterke all denne bråkeatferden, men beit meg i leppa og gikk forbi... Nå har jeg ikke sett eller hørt noe til denne DP frøkna på evigheter, så hun ble vel for mye for dem, da. Nå har derimot noen andre naboer fått seg ei lita Pommedame som bjeffer seg rundt kvartalet på tur. Men altså, setter du deg ned for å prate med henne, er hun bare heftig og begeistret. Hun syns bare at alle skal vite at hun er på veien og det får man kanskje lov til når man er stor som en smørpakke... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er todelt (gudskjelov):

1) Grusomt gneldrete og nervøse småkrek som neppe har godt av å bli trykka sammen 4 stk i bur så de kan jazze hverandre opp og brøle til absolutt alt som rører seg i nærheten av dem.

2) De kule og ekstremt vakre minidobbermennene til nordlendingen i Stensparken, som har spesielle navn, interagerer supert med andre hunder, men bjeffer seg hese når det kommer noen som ikke er inkludert i "flokken" enda.

Jeg synes de er flotte å se på, men mye rart på gemyttet. Litt som med shiba. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, jeg måtte bare gå inn å lese her siden jeg har en selv! har dere lagt merke til en ting? nei, sikkert ikke etter hva derer skriver. I DEN SENERE TID HAR DET KOMMET MANGE BRA HUNDER, ALSÅ DA MENER JEG I GEMYTT.

min deriblandt bjeffer en sjelden gang, går bort å kan kose med alle, vil helst sitte på fange og kan kose men hvem som helst, bjeffer ikke på alt som rører seg. har aldri glefset til noe. hun er som en wheaten i hodet :lol:

så møt noen av den yngere garde før dere uttaler at de er små dritthunder som bare bjeffer å glefser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sier dvergpinscher, hva er det første du da tenker?

Trådstarter spurte hvordan våre inntrykk av rasen var, hva vi tenker når dp nevnes. Det er DET tråden dreier seg og, og du ser jo at selv om det sikkert finnes mange flotte individer, så er det et innmari negativt inntrykk folk har av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spurte hvordan våre inntrykk av rasen var, hva vi tenker når dp nevnes. Det er DET tråden dreier seg og, og du ser jo at selv om det sikkert finnes mange flotte individer, så er det et innmari negativt inntrykk folk har av rasen.

okei da sier jeg mitt inntrykk og sånn det er sakt, jeg har kun møttt en dp som ligner det dere beskriver å jeg har møtt en god del i både norge å sverige!

- Små hunder som har ett hærlig gemytt

- en miniatyr hund som tja kan vel ha en TILDENS til å bjeffe, men bare en TINDENS.

- fangban

- hund som er lett å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier noen DP til meg, så tenker jeg: VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOOOOOOFF!! glefs.. *plukkes raskt opp av eier*

Mitt inntrykk også.... Synd, DP`n er i utgangspunktet ei kul bikkje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei da sier jeg mitt inntrykk og sånn det er sakt, jeg har kun møttt en dp som ligner det dere beskriver å jeg har møtt en god del i både norge å sverige!

- Små hunder som har ett hærlig gemytt

- en miniatyr hund som tja kan vel ha en TILDENS til å bjeffe, men bare en TINDENS.

- fangban

- hund som er lett å ha med å gjøre.

Det er jo ganske utrolig da, det virker som du har vært veldig heldig. Hva er fangban forresten? Med tildens mener du kanskje tendens. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske utrolig da, det virker som du har vært veldig heldig. Hva er fangban forresten? Med tildens mener du kanskje tendens. :lol:

hihi, ja mener tedens X)

Fangban er ikke det bokmål? haha, kanskje nordlenningX) sånn som skal sitte på fanget heletiden å kose :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier noen DP til meg, så tenker jeg: VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOFF VOOOOOOFF!! glefs.. *plukkes raskt opp av eier*

Jeg må nok også si meg enig her. Jeg syns de er flotte å se på, men jeg har vel kanskje bare hilst på en som har vært brukbar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Fantastisk kule, aktive og tøffe (iblandt litt overtøffe) små hunder, men desverre er det ganske mange av de jeg har møtt som er det kombinert med at de egentlig er ganske usikre på fremmede folk og andre hunder. Også er de utrolig gneldrete. Det med usikkerheten og gneldringa er utrolig synd, for ellers er det små hunder som har potensiale til å være mye mer enn en liten veskehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...