Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen, må alt være offentlig?

Midas

Recommended Posts

Det er vel ikke så mange som har noe i mot at man stenger alt mulig delen fra søkemotorene, eller gjør det synlig kun for mennesker. Problemet er når man skal lage hemmelige grupper og ekskludere folk som ikke har skrevet så og så mye.

Men alle ender opp med at søkemotoerer er det de mest ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Etter å kun ha fulgt med på sidelinjen i denne tråden, tror jeg endelig at jeg har kommet opp med min mening. Jeg syntes ikke at altmulig-delen trenger å være mulig å søke opp i google, den handler jo ikke om hund som resten av forumet, og derfor er det ikke noe behov for at andre enn medlemmer skal kunne finne det.

Derimot blir det, etter min mening, for dumt om medlemmer uten en viss mengde innlegg skal få delta der. Burde altså ikke være mer krav en medlemskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange som har noe i mot at man stenger alt mulig delen fra søkemotorene, eller gjør det synlig kun for mennesker. Problemet er når man skal lage hemmelige grupper og ekskludere folk som ikke har skrevet så og så mye.

Eller kanskje bare for kameler, eller gnuer eller hunder (litt logisk det, da...)

Merkelig hvor paranoide man er på hundesonen, altså.. Hvem har snakka om at det er noe ønske om hemmelige grupper, liksom? :whistle:

Jeg vil være med i hemmelig gruppe. Milorg, eller hundesonens eget sækerhetspolis, nei det blir jo moderatorene. Kanskje et alt mulig forum for oss med mer enn 4000 innlegg. Nå syns jeg akkurat nå stort sett er drit kjedelig, så der er jeg lite, men hvis vi kunne skrive masse om vaniljeyoghurt med nøtter i den hemmelige tråden for oss med mer enn 4000 innlegg, så kanskje jeg ville bli mer aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer overbevist jeg om at vi ikke trenger noe hemmelig forum eller noe. Som sagt, mange kommer til å føle seg uttafor, hvis det skal være så så mye for å kunne lese på den biten.

Og hvis man søker på et navn her på sonen, hvis noen er ute etter å snoke, så finner man det man leter etter tilslutt uansett. Med mindre man må være medlem for å lese usaklige (mtp hund) innlegg fra denne delen av forumet. Fordi det da er stengt for ikkemedlemmer. Men hvis medlemmer vil snoke og de ikke finner det på google, så finner alltid google opp andre innlegg den personen har skrevet her og da kan man lete seg til resten selv uansett.

For min del har det ikke noe å si, bortsett fra at jeg synes det virker ekskluderende. Jeg skriver ikke om private ting på nett uansett jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste vil egentlig bare at alt mulig eskluderes fra søkemotorer, det er heller ikke hunderelatert. Så hvorfor vi diskuterer lukket samfunn, grupper, innlegg etc er ikke relevant når selv ts og ca alle andre synes søkemotorene er hvor det henger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan da fortsatt finne informasjonen man vil ha hvis man søker lenge nok? For hvis man finner innlegg fra brukern de vil snoke på så får man jo tilgang til alle innleggene fra den personen her inne uansett? Hvis man finner brukern, noe jeg regner med ikke er så alt for vanskelig.. Så da må vel alle trådene slettes fra søkemotoren da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner - selv om man er enig om at man skal tenke over hva man skriver på nett osv - hvorfor må det på død og liv være søkbart på google når man har mulighet til at det ikke skal være det? Og hvorfor må alt være lesbart for ikkemedlemmer? Kan ikke alt muligdelen først bli synlig når man blie medlem? Hva er problemet med det liksom?

Enig ;)

Merkelig hvor paranoide man er på hundesonen, altså.. Hvem har snakka om at det er noe ønske om hemmelige grupper, liksom? :whistle:

Lurer jeg og!

Eller kanskje bare for kameler, eller gnuer eller hunder (litt logisk det, da...)

Jeg vil være med i hemmelig gruppe. Milorg, eller hundesonens eget sækerhetspolis, nei det blir jo moderatorene. Kanskje et alt mulig forum for oss med mer enn 4000 innlegg. Nå syns jeg akkurat nå stort sett er drit kjedelig, så der er jeg lite, men hvis vi kunne skrive masse om vaniljeyoghurt med nøtter i den hemmelige tråden for oss med mer enn 4000 innlegg, så kanskje jeg ville bli mer aktiv.

*ler*

Kan du ikke bli mer aktiv uansett? Savner dere her :D

... er vant til forum med både VIP, SIP og DIP og det som ellers er :P, og trodde det var sånn her også. Men det er det ikke, og jeg tror jeg liker det bedre faktisk ;)

Men som sagt; skjønner ikke hvorfor det ikke kan være slik LinKr skriver over her heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan da fortsatt finne informasjonen man vil ha hvis man søker lenge nok? For hvis man finner innlegg fra brukern de vil snoke på så får man jo tilgang til alle innleggene fra den personen her inne uansett? Hvis man finner brukern, noe jeg regner med ikke er så alt for vanskelig.. Så da må vel alle trådene slettes fra søkemotoren da eller?

Man kan eksludere deler av et forum som regel ganske lett med en mod til forumet, ev i en config somewhere (vet jeg selv har gjort det på et annet forum som var phpbb), så hvisse underforum ikke blir trålet av google[bot]. Trådene vil etterhvert forsvinne hos google, ev kan man sende inn en request om å fjerne de.

Er ett fett om det er søkbart på forumet, da har jo personen allerede kommet hit, men behøver ikke treffe på alt mulig forumet,fordi det er rett og slett ikke hunderelatert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan eksludere deler av et forum som regel ganske lett med en mod til forumet, ev i en config somewhere (vet jeg selv har gjort det på et annet forum som var phpbb), så hvisse underforum ikke blir trålet av google[bot]. Trådene vil etterhvert forsvinne hos google, ev kan man sende inn en request om å fjerne de.

Er ett fett om det er søkbart på forumet, da har jo personen allerede kommet hit, men behøver ikke treffe på alt mulig forumet,fordi det er rett og slett ikke hunderelatert...

Litt derfor jeg mener det er unødvendig. For hvis noen er så redde for at noen skal finne det man skriver så bruker man vettet. For de som virkelig vil snoke finner det jo uansett.. Men for all del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvor paranoide man er på hundesonen, altså.. Hvem har snakka om at det er noe ønske om hemmelige grupper, liksom? :hmm:

Om du leser gjennom postene, så ser du at det er enkelte som ikke helt ser bort i fra at Akkurat nå tråden (for det er vel egentlig den det er snakk om, alt annet dritt man skriver om i alt mulig er jo samme hva om googles egentlig...) skulle vært hemmelig fram til man fikk dette magiske antallet innlegg "får å bli en av oss"...

Det skulle stått medlemmer, men det var kanskje litt for komplisert å forstå det skjønner jeg...

Edit: Og er det noen som er paranoide, så må det være de som er redd for at folk skal google de og lese hva de hadde til middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Jeg synes du kan være mer i den tråden jeg!

De aller fleste vil egentlig bare at alt mulig ekskluderes fra søkemotorer, det er heller ikke hunderelatert. Så hvorfor vi diskuterer lukket samfunn, grupper, innlegg etc er ikke relevant når selv ts og ca alle andre synes søkemotorene er hvor det henger på.

*liker* Men det er vanskelig å forstå for enkelte det.

NEI til lukket samfunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om personen som snoker virkelig vil finne ut av informasjonen, så gjør den det.. uansett om grensen er 4.000 innlegg :hmm:

Men det er noe med at det ikke tilfeldig dukker opp på google. En liten stund tilbake i tid hadde jeg skrevet en ganske personlig tråd (jeg fikk endel pepper, men det var faktisk nødvendig for meg å åpne meg et sted, og sonen var eneste aktuelle plassen i det øyeblikket). Han som var skrevet om i tråden fant den ved bare å tilfeldig titte litt på sonen, ikke for å lete etter slik informasjon, men for å se hva slags forum dette var. Hadde altmulig-delen vært lukket for medlemmer hadde han jo aldri i verden trengt å finne den tråden, og bli minnet om den fæle perioden vi gikk gjennom, ikke at det var noe problem, men unødvendig for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukket forum hjelper nok ikke så mye nei. Jeg har ei venninne fra vgs som bor langt over 50 mil unna meg. Og hun kunne rote frem så mye dritt om eksen til kjæresten min, via et "hemmelig" hesteforum. Aborter, selvkutting, deprisjoner, angst, u name it. Så om det er hemmelig hjelper lite;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukket forum hjelper nok ikke så mye nei. Jeg har ei venninne fra vgs som bor langt over 50 mil unna meg. Og hun kunne rote frem så mye dritt om eksen til kjæresten min, via et "hemmelig" hesteforum. Aborter, selvkutting, deprisjoner, angst, u name it. Så om det er hemmelig hjelper lite;)

Men det hjelper nok, selvfølgelig skriver man ikke om aborter, selvkutting osv. på et lukket forum om man ikke ønsker å risikere at resten av verden får vite det.

Som f.eks. i mitt tilfelle var det en situasjon jeg var åpen for å fortelle om, og som sagt, det gjorde ikke meg noe at det ble funnet, var bare litt unødvendig.

Og det virker som din venninne har ønsket å rote frem informasjon, og som jeg har nevnt tidligere, så finner man hva man vil, om det er virkelig det man ønsker. Da hadde det ikke gjort noe om man måtte ha 4.000 innlegg engang.

Det sier seg selv at om ting kan søkes opp på google er det mye lettere å tilfeldig bumpe borti informasjon, enn om man må være medlem på hundesonen. Det stopper ikke snokere, som vil finne informasjon, men dem kan man uansett ikke stoppe, vel med jo, ved å la være å legge ut informasjon på nettet som man ikke ønsker at skal kunne sirkulere. Så man kan ikke poste mer åpent bare fordi altmulig-delen blir lukket, men man kan bekymre seg litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser gjennom postene, så ser du at det er enkelte som ikke helt ser bort i fra at Akkurat nå tråden (for det er vel egentlig den det er snakk om, alt annet dritt man skriver om i alt mulig er jo samme hva om googles egentlig...) skulle vært hemmelig fram til man fikk dette magiske antallet innlegg "får å bli en av oss"...

Edit: Og er det noen som er paranoide, så må det være de som er redd for at folk skal google de og lese hva de hadde til middag...

Der tar du feil, det har vært mange flere tråder i alt mulig-delen som har vært mer personlig enn akkurat nå-tråden. Vi hadde en tråd om seksuell legning for en stund tilbake, samt en tråd om forskjellige diagnoser folk har, f.eks, hvor moderatorene advarte folk mot å skrive altfor åpent, nettopp fordi at hundesonen er et offentlig forum. For i motsetning til andre tråder på forumet her, så blir akkurat nå-trådene så lange at du skal være forholdsvis nøyaktig i søket for å finne noe info der som kan være "interessant", enten man leiter etter dritt eller bare er nysgjerrig. Selv jeg, som er forholdsvis aktiv i akkurat nå-tråden, gidder sjeldent å leite opp ting jeg veit har stått der (for det hender faktisk man har diskutert hund der også, det er jo noe av det som har vært kritikken mot den tråden, at man har diskutert ting som er relevant for hundedelen av forumet), og jeg er sånn passe god på å bruke søkemotorer.

Og om du leser gjennom postene, så ser du at de aller fleste som har sagt at de ønsker at alt mulig-forumet skal være utilgjengelig inntil man har nådd et visst antall, senere har sagt at de har ombestemt seg - så jo, du er paranoid og tydeligvis redd for å bli utelukket fra ett eller annet, siden du fortsatt argumenterer mot en hemmelig "klubb" eller whatever. Det er snakk om å gjøre alt mulig-delen usøkbar og evt utilgjengelig for ikke-medlemmer, og jeg kan ikke helt se at det skal eksludere noen, bortsett fra de som bare er på sonen for å snoke da.

For det er ingen tvil om at det er en del som bare leser på sonen for å snoke - om du ser på forsiden så er det (kl. 09.25), så er det 12 medlemmer, 52 gjester og 6 anonyme aktive på forumet nå, og jeg er ikke så naiv at jeg tror at alle de 52 gjestene bare er søkemotorer eller medlemmer som har glemt å logge inn.

Jeg veit det er flere i hundemiljøet som bare er på hundesonen for å se hva andre skriver, og jeg veit at de er det fordi de med jevne mellomrom spør om ting som har blitt skrevet her, uten at de er aktive på forumet selv. For min del så er det ett fett, jeg har ikke skrevet noe jeg angrer på i ettertid eller som kan brukes mot meg (det er fordelen med å være åpen om det meste - det kommer ingen hemmelighet og biter deg i ræva seinere), og selv om jeg er helt enig med deg i at folk burde gå ut fra at alt man skriver kan og vil bli brukt i mot en senere, så ser jeg også at noen kanskje burde vært beskyttet mot seg selv - og hvorfor er vi så innmari for å straffe folk som har en utblåsning i et øyeblikk av frustrasjon og sinne for resten av deres liv, Nirm? Bare for å lære de ei lekse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og hvorfor er vi så innmari for å straffe folk som har en utblåsning i et øyeblikk av frustrasjon og sinne for resten av deres liv, Nirm? Bare for å lære de ei lekse?

Når gikk det av moten å ringe en venn liksom? Utblåsninger og frustrasjoner kan man ta på "hjemmebane" vel?

Og nei, jeg er ikke redd for å bli utelukket fra noen som helst "ekslusiv klubb" her inne. Men når man treffer folk som har prøvd å bli en del "av gjengen" og gir opp fordi det er så vanskelig å komme "inn i varme", så hjelper det ikke at enkelte ønsker at det skal være enda vanskeligere...

Snokinga får man ikke bort om man legger terskelen på å være medlem uansett. Det er jo ingen sak å lage seg en konto og snoke videre selv om man aldri poster noe... Så da er man vel egentlig tilbake på samme sted? At folk snoker etter dritt for å bruke det mot en senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Kan du ikke bli mer aktiv uansett? Savner dere her :)

*snipp og snapp*

Vi savner dere, også. Lekedate med Scilos og dine snart, kanskje? :D:hmm:

Det skulle stått medlemmer, men det var kanskje litt for komplisert å forstå det skjønner jeg...

*snipp og snapp*

Ja, det var det :)

Når gikk det av moten å ringe en venn liksom? Utblåsninger og frustrasjoner kan man ta på "hjemmebane" vel?

Og nei, jeg er ikke redd for å bli utelukket fra noen som helst "ekslusiv klubb" her inne. Men når man treffer folk som har prøvd å bli en del "av gjengen" og gir opp fordi det er så vanskelig å komme "inn i varme", så hjelper det ikke at enkelte ønsker at det skal være enda vanskeligere...

Snokinga får man ikke bort om man legger terskelen på å være medlem uansett. Det er jo ingen sak å lage seg en konto og snoke videre selv om man aldri poster noe... Så da er man vel egentlig tilbake på samme sted? At folk snoker etter dritt for å bruke det mot en senere?

Stakkars den som har lite å gjøre. Vedkommende er herved velkommen til å snoke opp alt de vil i mine innlegg på sonen gjennom drøyt fem år. Sikkert kjempespennende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint an å ringe en venn eller noe, men kanskje man av og til ønsker noen "fremmedes" syn på saken. Evt. råd for hvordan man skal gå videre, utblåsningen kan kanskje omhandle en venn, eller vennegjeng.

Uansett, så bør det være greit å skrive om sitt eget liv i altmulig-delen, men da bør man også vite at det lett kan spores opp, uansett om vi kun gjør det åpent for medlemmer.

Det blir da ikke noe vanskeligere for andre, man har uansett ikke lov til å poste noe i trådene om man ikke er medlem, så har det noe å si om man da ikke kommer inn på delen som ikke omhandler hund engang!?

Det er nok ikke snoking man vil få vekk, det vil man aldri, men unødvendig kikking osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint an å ringe en venn eller noe, men kanskje man av og til ønsker noen "fremmedes" syn på saken. Evt. råd for hvordan man skal gå videre, utblåsningen kan kanskje omhandle en venn, eller vennegjeng.

Uansett, så bør det være greit å skrive om sitt eget liv i altmulig-delen, men da bør man også vite at det lett kan spores opp, uansett om vi kun gjør det åpent for medlemmer.

Det blir da ikke noe vanskeligere for andre, man har uansett ikke lov til å poste noe i trådene om man ikke er medlem, så har det noe å si om man da ikke kommer inn på delen som ikke omhandler hund engang!?

Det er nok ikke snoking man vil få vekk, det vil man aldri, men unødvendig kikking osv.

Og forskjellen på at noen "snoker" kontra at noen driver med "unødvendig kikking" vil for medlemmene av hundesonen være...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forskjellen på at noen "snoker" kontra at noen driver med "unødvendig kikking" vil for medlemmene av hundesonen være...?

At de som snoker går inn for å finne informasjon, mens de som kikker "unødvendig" bare tilfeldig kommer over informasjon. Med andre ord, er forskjellen liten. Men jeg mener uansett ikke at det er noe behov for å stenge av alt-mulig-delen, men om det gjøres, så er dette eneste grunnen jeg kan kommer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt rykter om at enkelte ting er enklere å diskutere med fremmede enn de som står deg nær. Men jo, det politisk korrekte er å ha venner man kan ringe til, det er helt riktig det.

Og om det er den småparanoide redselen for å bli utelukket fra noe som er greia, så er det sånn enten man vil det eller ikke at noen av oss kjenner hverandre privat. Hunde-Norge er ikke så stort, vettu. At man trener i samme klubb og har samme interesser innen hunderiet, betyr dog ikke at man er medlem i en ekslusiv klubb - den er faktisk åpen for de aller fleste, akkurat som hundesonen.

Og jo, man får bort noe av den snokinga, særlig på et forum hvor man ikke får lov til å slette seg som bruker når man har registrert seg.. Merkelig nok så har folk noen paranoide tanker om det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt rykter om at enkelte ting er enklere å diskutere med fremmede enn de som står deg nær. Men jo, det politisk korrekte er å ha venner man kan ringe til, det er helt riktig det.

For personlige ting er lettere å diskutere med 30 andre kjente på et offentlig forum? :lol: Enda man har da oppfunnet både MSN, PM og andre måter å kommunisere med. Selv om man ikke har denne politisk korrekte vennen som man kan ringe til... Det blir jo nesten som "spør publikum" opplegg her...

Og om det er den småparanoide redselen for å bli utelukket fra noe som er greia, så er det sånn enten man vil det eller ikke at noen av oss kjenner hverandre privat. Hunde-Norge er ikke så stort, vettu. At man trener i samme klubb og har samme interesser innen hunderiet, betyr dog ikke at man er medlem i en ekslusiv klubb - den er faktisk åpen for de aller fleste, akkurat som hundesonen.

Og jo, man får bort noe av den snokinga, særlig på et forum hvor man ikke får lov til å slette seg som bruker når man har registrert seg.. Merkelig nok så har folk noen paranoide tanker om det og..

Veit du hva som engasjerer meg mest i dette her? Det er nettvettet, eller den tidvise manglende kan man vel si. Og at det tidvis går ut over en tredjeperson som om man ikke aner om har gitt sitt samtykke om å legge ut privat informasjon på nettet (det har vel vært lagt ut sykdomshistorier med bilder av familiemedlemmer om jeg ikke husker feil?). Slik jeg ser dette, så bunner saken en del i nett(u)vettet og. At folk ikke klarer å ta seg selv i nakken og si at noe tilhører ikke det offentlige rom. De "outes" om diverse ting på nettet, både helsetilstander til andre personer, forhold, familieforhold, barn mm. Og slikt hører ikke hjemme på et sted som er lett tilgjengelig for alle og en hver. Folk har ofte vondt for å lære. Det folk hører om andre, virker som om det er en litt "det skjer ikke meg", så man trenger ikke å tenke seg to ganger om før man poster ting av litt privat sort, skjule PIN koden sin eller la vær å trykke på en hver "trykkpåmegforåsenoespennende" link på nettet...

De som virkelig vil snoke i middagsrettene deres, kommer nok til å lage seg en profil som ikke brukes til annet enn snoking. En stalker gir seg ikke akkurat med at vedkommende må lage seg en profil vel? Det er jo ikke ulovlig å være her akkurat. Skal man ha dette 100% vekk, så må man legge regler på når man slipper inn denne "klubben" (og gidd å legge merke til at jeg bruker anførselstegn eller? Jeg synes ikke det er noe eksklusivt å skrive om ting i AN tråden, ei heller at enkelte kjenner hverandre eller trener i samme klubb. Det var ikke noe verre ment enn at man måtte ha deltatt så og så mye eller lenge for å få være med i deler av forumet). Og da starter man å ekskludere folk. Ergo burde det enkleste være å gå i seg selv, og tenke får man taster (men det er jo for mye forventet). Så lenge man ikke lukker ut alle man ikke virkelig veit hvem er, så har man ikke kontroll på hvem som leser hva eller hvordan det tolkes.

Men EOD for min del nå. At folk ikke ønsker å lære seg bedre nettvett, får de egentlig stå for selv. Så får de heller la vær å klage når noen fronter de med ting som egentlig ikke hører hjemme på nettet, uansett om det er naboen, eksen, en klubbkamerat eller hvem det måtte være som

finner ut av ting. Jeg tviler nå at bare det å registrere seg kommer til å få slutt på snoking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...