Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gjøre valpen/hunden stueren ?


Kajsa95

Recommended Posts

Hei !

Jeg får meg hund til romjulen, og jeg vil ha en stueren hund( hvem vil ikke det da liksom ?)

Men jeg lurer på om noen har noen gode tips ?

Det jeg har tenkt er at om natten skal valpen sove i bur, må ta den med en gang ut på tur i løpet av natten. Fordi hunder bæsjer, tisser som oftest ikke der de sover.

Men finst det bedre tips enn dette? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hunder liker ikke å gjøre fra seg på soveplassen sin. Det er jo veldig forståelig! Men i stedet for å putte hunden i bur og pine seg opp om natten for å lufte valpen, er det jo mye lurere å la valpen gå løs om natten (ikke nødvendigvis i hele huset, men f.eks. i et rom eller to), slik at den kan tisse ett sted og sove et annet.

Det er ikke uvanlig at hunder får sitt bestemte sted hvor de som voksne hunder skal tilbringe natta og timene hjemme alene mens eier er på jobb/skole. Hunden min sover for eksempel i gangen i første etasje (vi har åpen løsning opp til stua, men har satt inn en grind i trappa slik at hun kun har kontoret, trappa og gangen å bevege seg på), mens andre hunder sover i stua, på kjøkkenet, på et av soverommene, på vaskerommet, i eget hunderom osv. Og hvorfor ikke lære hunden å være på dette stedet først som sist? Hunden vil nok falle lettere til ro hvis den har sitt eget "sovested", slik at den vet at når den blir plassert der, skal den være i ro og slappe av.

Men det er en del valper som syns det er tøft å gå rett fra valpekassa til å få en hel stue for seg selv. En god idé er derfor å legge en madrass på gulvet i det rommet hvor valpen skal sove, så kan du holde den med selskap i noen netter til den har blitt husvarm.

På dagtid består renslighetstrening av å ta med valpen ut når den har sovet, lekt og spist (altså med jevne mellomrom). Ros gjerne forsiktig når valpen gjør fra seg ute. Hvis du tar valpen på "fersk gjerning" inne, kan du løfte den opp og ta den med ut og bli ute til den har gjort fra seg resten av det den skulle. Ikke kjeft på valpen for at den gjør fra seg inne, det fører ingen vei.

Hvis det blir en veldig kald og sur vinter, er det ikke rart om valpen vegrer seg for å gjøre fra seg ute. Bar valpemage og kort pels er ikke helt gunstig i en kald, norsk vinter. Et dekken eller en ullgenser kan hjelpe, men det er jo ikke sikkert du gidder å ta på det for hver eneste lille luftetur. Et tips er å trampe flatt et område utenfor huset etterhvert som det kommer snø, slik at det i det minste ikke kommer masse snø helt oppunder buken på valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske på at små valper ikke klarer å kontrollere blæra si. De musklene er ikke ferdig utviklet ennå. Så når de kjenner at de må tisse, så må de tisse NÅ. Derfor setter de seg ned der de er akkurat da. Når du får hjem valpen er den jo tross alt en baby.

Ta med valpen ut når den har sovet, drukket, spist og lekt. Og gjerne enda oftere. Da min var liten kunne han finne på å tisse mange ganger på entime for eksempel. Aldri kjeft på valpen hvis den har et uhell inne. Det forstår den ikke noe av likevel. Du risikerer bare at den blir redd for å gå på do når du er i nærheten, og så går den å gjemmer seg isteden.

Ha masse tolmodighet. Den blir stuerein til slutt :wub: Men det tar tid uansett hvor flink du er til å gå ut med den. Jeg tørket tiss daglig til valpen var litt over 4 mnd gammel. Etter det ble det sjeldnere, og til slutt var han helt stuerein. Men det er forskjellig fra valp til valp hvor fort de blir modne nok, noen blir det fortere andre seinere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når en valp tisser inne, kan jo en ikke ta med valpen ut ( ikke å gå tur alså, men å bare ta den ut sånn den får leke) fordi da tror hunden at hvergang den tisser inne år den fare ut og leke. Man kan også ta et band rundt magen sin, og feste bandet i halsbandet til hunden og da en ser hunden skal til å tisse så bare tar du den med ut og lufter den. Ikke hele tiden da, ingen gidder vel og gå rundt i huset med hunden sitt band festet rundt magen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når en valp tisser inne, kan jo en ikke ta med valpen ut ( ikke å gå tur alså, men å bare ta den ut sånn den får leke) fordi da tror hunden at hvergang den tisser inne år den fare ut og leke. Man kan også ta et band rundt magen sin, og feste bandet i halsbandet til hunden og da en ser hunden skal til å tisse så bare tar du den med ut og lufter den. Ikke hele tiden da, ingen gidder vel og gå rundt i huset med hunden sitt band festet rundt magen sin.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror ikke det vil bli noe problem. Dessuten skal du prøve å ta den med ut før den rekker å tisse inne. Så overser du bare hvis du ikke rekker det. Tørker opp og det var det liksom :lol: Poenget med å ta den med ut etterpå er hvis du rekker å løfte den opp mens den tisser. Da vil de fleste valper knipe igjen, og du kan ta den med ut så den tisser resten ute. Da kan du rose den for det.

Jeg vet ikke om at dette, dette var bare noe jeg såg på hundehviskeren :lol:

Jeg har også hørt om slik trening, men jeg tror det er mest beregnet på voksne hunder som for eksempel enten aldri har lært det som liten, eller har blitt omplassert og sliter litt med det. Du trenger nok ikke begynne med det med en liten valp :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om alt dette, dette var bare noe jeg såg på hundehviskeren :wub:

Hundeviskeren er mest for problemhunder, så ikke tenkt at du skal gjøre alt du ser der med valpen din.

Det anbefales ikke at man prøver metodene hans hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD er genetisk :P Det er heller ikke hoftene som får belastning når hunden går i trapper, det er evt albuene. Jeg har alltid latt mine valper gå opp trapper, men vært litt mer forsiktig med å la de gå ned. Dvs, er det svært bratte trapper kan jeg finne på å bære de ned, men ellers lar jeg hvertfall kelpievalpen gå ned selv. Hadde jeg hatt en tung rase hadde det stilt seg litt annerledes, da de har mye vekt som tar må tas imot av forparten.

Men nei, jeg hadde ikke brydd meg noe særlig om det. Hunder har ikke noe bein/ledd som holder forbeina festet til resten av skjelettet, noe som gir god demper-effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få kvalpen stueren er tålmodighetstest, spesielt nå om vinteren, kan vere lurt å få seg ei tjukk og god morgenkåpe! :P

Er midt opp i det selv, og må seie eg gleder meg litt til eg er ferdig! :P

Lukke til med kvalpen din når den kjem i hus! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot han tisse inne jeg, uten å kjase og mase. Selvfølgelig. De gangene han tisset inne var det fordi jeg ikke var flink nok til å gå ut med han etter mat, drikking, soving, leking osv. Det har virkelig noe for seg å gå ut OFTE og rose for at de gjør fra seg ute. Gjorde absolutt ikke noe stort nummer ut av det de gangene han var uheldig og jeg teit. Det handler om å la valpens blærekontroll utvikle seg. Om valpen tisser inne, mener jeg det er en "fail" fra eierens side, og absolutt ikke valpens feil. Når det er sagt har jeg en veldig grei valp sånn sett - for det første har jeg ikke slitt med at han er ute, for så å komme inn å gjøre fra seg, og for det andre lærte han seg raskt å si fra når han måtte ut. Man må kunne se tegnene, rastløshet, snusing, sirkling osv, er alle tegn på at Tarik må ut, og da må han ut NÅ. Jeg tror ikke nødvendigvis man løser noe med å gjøre ting så himla avansert, det trenger ikke å bli sirkus og himmelfall hver gang valpen gjør fra seg inne.

Veldig enig med Labbis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om ikke å ta valpen ut hvis han begynte å tisse inne ettersom han da ville se på det som belønning. Nå er jeg mer usikker på om dette er et godt råd. Valpen er 4 mnd og langt i fra husrein. Jeg stresser ikke, vet han blir det til slutt, men lurer på om det kanskje hadde gått fortere om jeg hadde tatt ham ut de gangene han begynte å tisse inne.

Mitt beste tips: Tålmodighet og en tykk jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at valper ser på det som belønning å få komme ut etter uhell inne - i alle fall ikke om man ikke gjør noe spesiellt når man er ute. Har man en valp som herjer og er svært aktiv med en gang den kommer ut, så knips på et bånd, la den evt. tisse ferdig (ingen vits å gå ut om valpen allerede har levert en dam på størrelse med en liten innsjø på stuegulvet, da er den jo ferdigtisset), ros om den gjør noe ute, og gå inn igjen. Jeg tok aldri Tarik med ut rett etter at han tisset inne, men var ekstra nøye på å gå ut igjen når det var "tid for det", og roste masse da. Jeg tror ikke valper trives med å tisse inne, og at de, om de får valget og muligheten på riktig tidspunkt, mye heller gjør fra seg ute.

Nå er Tarik 4 mnd og så godt som husren, som sagt uten at jeg noengang har stresset med at han tisset inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmeligheten med å få en valp til å tisse ute når man fersker den inne, er å løfte den opp med halen mellom bena, for da lukker tissemuskelen seg, og det vil være rester igjen i blæra som presser på. Ergo, når du da setter den ned ute kommer det alltid noe, og man kan rose for å tisse på rett plass. Derfor må man ha sko det bare er å tråkke inn i og komme seg seg ut i en fart når valpen tisser inne. Har valpen tisset seg ferdig er det for sent for dette trikset, jeg valgte å ikke stresse ut de få gangene hun gjorde seg ferdig før jeg rakk å løfte henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært heldig og alltid hatt valper som har sovet hele natten igjennom fra dag 1. Men, jeg har da gått ut med valpen litt sent på kvelden, for å stå på tidlig å lufte den. Enten av at jeg hadde på vekkeklokke, eller at jeg rett og slett våknet av valpen.

Jeg har også hatt valpen på rommet mitt løst, så jeg har kunnet høre om den våknet å måtte på do. Har aldri følt behovet for å bruke bur, og jeg tror du bare gjør deg selv en stor bjørnetjeneste ved å begynne med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om ikke å ta valpen ut hvis han begynte å tisse inne ettersom han da ville se på det som belønning. Nå er jeg mer usikker på om dette er et godt råd. Valpen er 4 mnd og langt i fra husrein. Jeg stresser ikke, vet han blir det til slutt, men lurer på om det kanskje hadde gått fortere om jeg hadde tatt ham ut de gangene han begynte å tisse inne.

Mitt beste tips: Tålmodighet og en tykk jakke.

Vi har tatt alle våre valper ut hvis de tisser inne. Ikke 5 min etter at det er oppdaget, men med en gang, og de har blitt raskt husrene.

Kan ikke huske at noen har sett på det som belønning. Tar valpen med inn igjen etter litt hvis ikke den gjør ifra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut med valpen etter all aktivitet, sove, spise, leke, være våken, kose, osv. Hvis valpen tisser inne, så jaja, da vasker du opp det. Jeg har aldri kjeftet på mine valper, eller gjort noe som helst annet enn å tørke opp når de tisser inne, og rose masse når de tisser ute. Om du vil løpe rundt med et bånd hele dagen, og løpe ut med hunden hver gang den har tisset inne får være din sak, det gadd ikke jeg. Jeg tenkte noen ganger at, nå orker jeg ikke å stå opp 6 på morgenen å gå ut og tisse med han, han får tisse inne. Det kan jo ta litt lenger tid å få den husrein, men jeg er ikke så stressa med det. Nå er han husren. Jeg har lært begge hundene å tisse på kommando, noe som er veldig nyttig. Jeg sier tisse hver gang de tisser, og roser masse. Nå kan jeg bare slippe ut Midas alene og si "ut og tiss!", så løper han ut, tisser og kommer inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, men jeg vil gjøre ALT for å få en hund stueren. Men oppdretteren sin metode jeg skal følge, en av venninene til min mor gjor det samme. Med og la valpen tisse på avis inne og så flytte avisen nærmere og nærmere en ytterdør og så tilslutt vil den begynne å skrape for å fare ut på do.

Mamma pratet med oppdrettern om hvordan hun gjor sine hunder stuerene, og hun gjor det på samme måte ;- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, men jeg vil gjøre ALT for å få en hund stueren. Men oppdretteren sin metode jeg skal følge, en av venninene til min mor gjor det samme. Med og la valpen tisse på avis inne og så flytte avisen nærmere og nærmere en ytterdør og så tilslutt vil den begynne å skrape for å fare ut på do.

Mamma pratet med oppdrettern om hvordan hun gjor sine hunder stuerene, og hun gjor det på samme måte ;- )

jeg bruker også avis-metoden. Grunnen til det er fordi jeg har vegg-til-vegg teppe og er mer fokusert på at hunden skal lære seg å tisse én plass enn ute pga at jeg ikke kan ha tiss og bæsj overalt på teppet :innocent:

på denne måten kan jeg også se når valpen går mot avisen kan jeg ta henne ut, for da vet jeg jo at hun må på do. Avisen går først vekk når jeg VET hun er stueren, kan ikke risikere noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er tålmodighet det meste en må ha for å ha en hund. Jeg er klar over at det vil skje noen / mange uhell inne, litt bæsj og litt tiss der. Men jeg vil få det til. Jeg vil som de fleste andre at min valp skal bli husren :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...