Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeoppdragelse = rakettforskning?


SiriEveline

Recommended Posts

Det dukker stadig opp flere diskusjoner rundt valpeoppdragelse, bruk av bur, sosialisering, miljøtrening osv osv. For noen så virker det som bare konseptet 'valpesikring' er et stort og omfattende prosjekt.

Det må være ufattelig vanskelig for en fersk hundeeier å komme inn i denne hundeverdenen, hvor ting skal gjøre sånn og absolutt ikke slik osv.

Hva mener sonen?`Er dette riktig retning? Hva er bra, hva er negativt? Er det virkelig så vanskelig å oppdra hund, som det noen ganger virker som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke SÅ vanskelig å oppdra en valp som det kanskje kan se ut som..

Nå er jo ikke flertallet av hundenorge på sonen, tipper jeg.. Jeg tror det er mange av de som vil gjøre mye research og gjøre seg klar for valp via lesning, spørsmål, råd osv som kanskje gjør det vanskeligere for seg selv. Når man leser om blant annet erfaringer fra tidligere nykommere innen hundeverdenen så begynner man å se for seg sitt fremtidlige hundehold. Og da får man forventninger, før man blir usikker på om man gjør rett, og så tenker man for mye på dette og er livredd for å gjøre feil. Det er den følelsen jeg får av å lese mange tråder osv på forskjellige forum.

Mammas familie, en gjeng som jeg ikke anser som hundemennesker egentlig :lol: , fikk seg en tibbevalp for et par år siden. De tok det helt med ro, leste ikke så mye såvidt jeg vet men tok ting etterhvert. Valpen ble puttet i valpebinge alene nede i førsteetage om natten og da de var på jobb (de jobbet til forskjellige tider, så valpen var ikke mye alene på dagtid). De hadde aldri lest eller hørt om hjemmealenetrening tror jeg. Jeg ga dem jo tips osv, men de ville gjøre det på sin egen måte. Lucas, som hunden heter, er en koselig og trivelig tibbe. Rolig og bruker ikke bur/binge lenger så det er sagt. Han er MEGET bortskjemt da, men snill som et lam. Dette er jo en familie som på en måte bare bestemte seg for å ha hund i familien og ferdig med det. Han er bare en selskapshund. Han har fått litt lite sosialisering med andre hunder da, men gikk overens med Tila uten mye dill og dall.

Så jeg tror det er mange familier der ute som ikke nødvendigvis går inn på forum eller liknende å spør om diverse ting de lurer på før hunden kommer i hus. Og de tar ting som de kommer uten å bekymre seg så utrolig mye som mange kanskje gjør. :) Jeg kommer til å bli nervevrak når valp kommer i hus :lol: Men det er fordi jeg tenker på det beste for valpen og alt den må tilvennes, læres osv. Tror ikke alle tenker på hvor viktig det er.

Dette ble langt :wub: Men noe i den duren ihvertfall..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der klarte du å sett ord på det jeg mente.. syntes liksom de som ikke leser så mye får det til så bra. De bare gjør, uten å tenke :wub:

Ja det var ikke lett å sette ord på hva jeg mente, men bra du forstod :lol:

Sitter også med følelsen av at de som ikke "bryr seg" så mye på en måte, de klarer hunden så bra. Finnes jo unntak der også, men generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig Lill - det er IKKE rakettforskning å oppdra verken bikkjer eller unger.

Med sunn fornuft og litt godt bondevett er det ikke engang spesielt vanskelig.. Det som gjør det så vanskelig er at man leser seg vekk fra all fornuft, sans og samling. Da blir det så mye teori og teoretiske problemer, som slett ikke er noe problem når man står midt oppi dem.

Senk skuldra', slapp av og ikke ta alt så alvorlig... Det er ingen grunn for panikk bare fordi valpen bærsjer inne, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, jeg mener absolutt ikke at det er rakettforskning.. tittelen er bare ment for å starte en diskusjon rundt alle diskusjoner som er om burbruk, sosialisering osv.

Det virker på meg som at de som ikke er borti slike ting, får helt velfungerende hunder. Mens mange ferske hundeeiere roter seg borti f.eks. burtråder fordi de selv bruker det 2/3 av dagen, uten egentlig god nok grunn.

Vel, jeg mener nå ihvertfall at sunn fornuft og magefølelse holder, og det gjorde det forsåvidt med Tinka. Jeg tenker mer på når man starter tråder om hva man bør tenke på når man skaffer seg valp osv.. plutselig virker det som om det er en million ting å bekymre seg over, istedenfor å bare la ting gå sin gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rakettforskning når det kommer til valpeoppdragelse er å kombinere alle "anbefalingene" en fersk valpeeier får på forum, i bøker, av andre hundeeiere, av oppdretter og generelt på internett. For det går faktisk ikke an. Hundeoppdragelse er generelt veldig selvmotsigelse. Mitt inntrykk er at det hovedsakelig er to typer hundeeiere som er interessert å i dele sin kunnskap: De som lar tradisjonene styre og de som lar samvittigheten styre. Førstnevnte er old school og har veldig veloppdragne hunder. De senker skuldrene, men godtar lite slingring. De har gjerne hatt mange hunder opp igjennom og aldri slitt nevneverdig. De liker bur og hater prostitusjon av hunder (godbiter). Sistnevnte er progressive og gjør alt for å passe inn og alt for at hunden aldri skal ha det kjipt. De identifiserer seg utrolig mye med dyret sitt og visker seg i mellom veldig mye om førstnevnte type hundeeiere. De bruker gjerne klikker og kan ikke fordra bur. De ser på seg selv som en del av en revolusjonerende måte å oppdra hund på, nemlig 100% positivt, og prøver derfor å "omvende" andre.

En fersk valpeeier, som undertegnede, blir gjerne skutt i kryssilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstnevnte er old school og har veldig veloppdragne hunder. De senker skuldrene, men godtar lite slingring. De har gjerne hatt mange hunder opp igjennom og aldri slitt nevneverdig. De liker bur og hater prostitusjon av hunder (godbiter). Sistnevnte er progressive og gjør alt for å passe inn og alt for at hunden aldri skal ha det kjipt. De identifiserer seg utrolig mye med dyret sitt og visker seg i mellom veldig mye om førstnevnte type hundeeiere. De bruker gjerne klikker og kan ikke fordra bur. De ser på seg selv som en del av en revolusjonerende måte å oppdra hund på, nemlig 100% positivt, og prøver derfor å "omvende" andre.

Nå har vel burbruk eksplodert etter at det ble moderne å klikkertrene hund, og så vidt jeg veit, så er det veldig få "old school"-folk som driver med disse fancy burlek-greiene, så kanskje man skal være litt forsiktig med hvordan man kategorisierer folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener Kitano. Jeg får den følelsen du beskriver der, eller inntrykket.

Tror ikke burbruk og klikkertrening har noe særlig med hverandre å gjøre. Det er vel det at buret er mye mer tilgjengelig nå enn det var før.

Ja, riktig. Så kan du jo kikke deg litt om på ymse hundeskoler, og se hvem som tilbyr innføring i crate games eller hva pokker for slags fancy navn de har gitt det? Det er neppe traddisene man liker å disse i hver eneste diskusjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig. Så kan du jo kikke deg litt om på ymse hundeskoler, og se hvem som tilbyr innføring i crate games eller hva pokker for slags fancy navn de har gitt det? Det er neppe traddisene man liker å disse i hver eneste diskusjon..

Også vil jeg tilføye: Hvem lar seg provosere av burbruken? Jeg svarer jeg: de fleste "gamle" som er traddiser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rakettforskning når det kommer til valpeoppdragelse er å kombinere alle "anbefalingene" en fersk valpeeier får på forum, i bøker, av andre hundeeiere, av oppdretter og generelt på internett. For det går faktisk ikke an. Hundeoppdragelse er generelt veldig selvmotsigelse. Mitt inntrykk er at det hovedsakelig er to typer hundeeiere som er interessert å i dele sin kunnskap: De som lar tradisjonene styre og de som lar samvittigheten styre. Førstnevnte er old school og har veldig veloppdragne hunder. De senker skuldrene, men godtar lite slingring. De har gjerne hatt mange hunder opp igjennom og aldri slitt nevneverdig. De liker bur og hater prostitusjon av hunder (godbiter). Sistnevnte er progressive og gjør alt for å passe inn og alt for at hunden aldri skal ha det kjipt. De identifiserer seg utrolig mye med dyret sitt og visker seg i mellom veldig mye om førstnevnte type hundeeiere. De bruker gjerne klikker og kan ikke fordra bur. De ser på seg selv som en del av en revolusjonerende måte å oppdra hund på, nemlig 100% positivt, og prøver derfor å "omvende" andre.

En fersk valpeeier, som undertegnede, blir gjerne skutt i kryssilden.

Da er jeg tydeligvis veldig schizofren siden jeg ikke er klikkertrener men er veldig motstander av å stappa bikkjedyr i bur i tide og utide.

Tror ikke burbruk og klikkertrening har noe særlig med hverandre å gjøre. Det er vel det at buret er mye mer tilgjengelig nå enn det var før.

Åjo, det har nok dessverre en såpass sterk sammenheng at jeg sa opp mitt abonnement på Canis etter at de publiserte en artikkel som forherliget burbruk uten motforestillinger. Som 2ne nevner - hvem er det som benytter seg av såkalte "crate-games" ? Det blir ikke noe bedre å ha hund i bur selv om den synes det er morsomt å løpe inn dit liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sunn fornuft og litt godt bondevett

Det blir ikke noe bedre å ha hund i bur selv om den synes det er morsomt å løpe inn dit liksom...

Jeg har egentlig ikke noe særlig å tilføye, det jeg mener har allerede blitt sagt bedre enn hva jeg får til her og nå... Jeg bare følte for å utheve et par ting litt ekstra.

Samtidig er jeg enig i mye av det Kitano sier, det er lett å bli forvirra som ny i "hundeverdenen", og å kombinere alt man hører av råd og treningsmetoder går selvfølgelig ikke an. Men det var vel der fornuften kom inn, før eller senere må man nesten bare tenke litt selv og gjøre opp sin egen mening om hvordan man vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel burleker er til for at hunden skal ligge å slappe av imens man trener en annen hund, så det blir jo ikke akkurat lange stunden den ligger i buret før den blir byttet ut.

Jeg vil teste ut om dette kan være noe for oss på trening, hundene mine er aldri i bur inne i huset likevel.

Så jeg syntes det er stor forskjell.

Dette ble noe OT, men iallefall; jeg syntes ikke valpeoppdragelse er rakettforskning, men det er mye mellom 0 kunnskap og rakkettforskning.

Jeg er ihvertfall glad for alt jeg har lært så jeg er mer bevisst på hvordan jeg vil gjøre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel burleker er til for at hunden skal ligge å slappe av imens man trener en annen hund, så det blir jo ikke akkurat lange stunden den ligger i buret før den blir byttet ut.

Jeg vil teste ut om dette kan være noe for oss på trening, hundene mine er aldri i bur inne i huset likevel.

Så jeg syntes det er stor forskjell.

Dette ble noe OT, men iallefall; jeg syntes ikke valpeoppdragelse er rakettforskning, men det er mye mellom 0 kunnskap og rakkettforskning.

Jeg er ihvertfall glad for alt jeg har lært så jeg er mer bevisst på hvordan jeg vil gjøre ting.

Signere Marie på begge punkter.

OT

Jeg ser ingen sammenheng mellom å være klikkertrener og å bruke buret flittig, ei heller burleker og oppbevaring av hunden i bur store deler av døgnet. Jeg regner med at de fleste har hunden sin i bilen eller en annen oppbevaringsplass mellom treningsøktene, og hva er forskjellen på det og å ha hunden liggende i et bur utenfor bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der klarte du å sett ord på det jeg mente.. syntes liksom de som ikke leser så mye får det til så bra. De bare gjør, uten å tenke.

Nja.. Nå er syns jeg det er mye som folk ikke legger merke til og. Syns det heller virker som de som ikke leser så mye ikke syns problemene de har er så ille. For eksempel, så kjenner jeg en hund som aldri har blitt noe særlig hjemmealene-trent. Den har fått seperasjonsangst og sitter hjemme og hyler. Eieren syns ikke det er noe særlig problem. Bikkja er jo i buret, så den ødelegger jo ikke noe..

Jeg kjenner jo også et par som har veldig nervøse hunder. Bikkja er redd for alt! Men den er jo lydig.. Den tørr jo ikke gjøre noe annet enn å være klistra til eieren hele tiden.

Men selvfølgelig er det ofte positivt å ha en litt avslappa holdning. Jeg vet jo selv at det er mitt største problem. Jeg tenker og stresser for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Nå er syns jeg det er mye som folk ikke legger merke til og. Syns det heller virker som de som ikke leser så mye ikke syns problemene de har er så ille. For eksempel, så kjenner jeg en hund som aldri har blitt noe særlig hjemmealene-trent. Den har fått seperasjonsangst og sitter hjemme og hyler. Eieren syns ikke det er noe særlig problem. Bikkja er jo i buret, så den ødelegger jo ikke noe..

Jeg kjenner jo også et par som har veldig nervøse hunder. Bikkja er redd for alt! Men den er jo lydig.. Den tørr jo ikke gjøre noe annet enn å være klistra til eieren hele tiden.

Men selvfølgelig er det ofte positivt å ha en litt avslappa holdning. Jeg vet jo selv at det er mitt største problem. Jeg tenker og stresser for mye..

Det finnes selvfølgelig motsatte tilfeller, men må ærlig innrømme at jeg ikke kjenner til noen slike selv.

Et eksempel jeg har på uvitende hundeeiere er naboen, kjøpte seg kelpie blanding eller noe.. og jeg tenkte bare HJELP! Derimot har de fått en flott hund som oppfører seg pent, og har det bra osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burleker og oppbevaring av hund dag og natt har ingenting med hverandre å gjøre. Så greit å ikke skylde på en treningsmetode for at noen velger å bruke bikkjene sine som burhøner i stede kanskje? Og kanskje sette seg inn i hva burleker er før man lager seg konklusjoner?

Burleker er vel forholdvis nytt egentlig, i forhold til denne burhønsmentaliteten. Burleker har vel ikke vært "inn" i så mange år, men denne oppbevaringa har nå eksistert lengre her til lands. Kjenner forøvrig flest "old school" mennesker som oppbevarer hunder i bur, lenka fast i en seng eller til en trapp...

Edit: Jeg klikkertrener, bruker ikke burleker og lar meg provosere av burbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burleker og oppbevaring av hund dag og natt har ingenting med hverandre å gjøre. Så greit å ikke skylde på en treningsmetode for at noen velger å bruke bikkjene sine som burhøner i stede kanskje? Og kanskje sette seg inn i hva burleker er før man lager seg konklusjoner?

Burleker er vel forholdvis nytt egentlig, i forhold til denne burhønsmentaliteten. Burleker har vel ikke vært "inn" i så mange år, men denne oppbevaringa har nå eksistert lengre her til lands. Kjenner forøvrig flest "old school" mennesker som oppbevarer hunder i bur, lenka fast i en seng eller til en trapp...

Postet feil? Eller er det noe jeg har misset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burleker og oppbevaring av hund dag og natt har ingenting med hverandre å gjøre. Så greit å ikke skylde på en treningsmetode for at noen velger å bruke bikkjene sine som burhøner i stede kanskje? Og kanskje sette seg inn i hva burleker er før man lager seg konklusjoner?

Burleker er vel forholdvis nytt egentlig, i forhold til denne burhønsmentaliteten. Burleker har vel ikke vært "inn" i så mange år, men denne oppbevaringa har nå eksistert lengre her til lands. Kjenner forøvrig flest "old school" mennesker som oppbevarer hunder i bur, lenka fast i en seng eller til en trapp...

Edit: Jeg klikkertrener, bruker ikke burleker og lar meg provosere av burbruk...

Ja, nemlig! Det er greit å ikke skylde på en treningsmetode for at noen velger å bruke bikkjene sine som burhøner - den går begge veier den, eller? Samt kanskje, kanskje ikke undervurdere folk og gå ut i fra at bare fordi de syns at noe er unødvendig, så har de ikke satt seg inn i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nemlig! Det er greit å ikke skylde på en treningsmetode for at noen velger å bruke bikkjene sine som burhøner - den går begge veier den, eller? Samt kanskje, kanskje ikke undervurdere folk og gå ut i fra at bare fordi de syns at noe er unødvendig, så har de ikke satt seg inn i det?

Om du synes burleker er teit, så deg om det. Men ut fra innleggene dine, så tolket jeg det slik at du mente at det å bruke bikkja som burhøne var noe klikkertrenere måtte ta skylden for, siden det var slike skoler som reklamerer med at de bruker burleker. Kanskje jeg missoppfattet deg der, men om du mener at det er de som har vært med på å innføre burhønementaliteten som har vært en stund nå, så virker det ikke som om du har satt deg inn i hva burleker helt går ut på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes burleker er teit, så deg om det. Men ut fra innleggene dine, så tolket jeg det slik at du mente at det å bruke bikkja som burhøne var noe klikkertrenere måtte ta skylden for, siden det var slike skoler som reklamerer med at de bruker burleker. Kanskje jeg missoppfattet deg der, men om du mener at det er de som har vært med på å innføre burhønementaliteten som har vært en stund nå, så virker det ikke som om du har satt deg inn i hva burleker helt går ut på...

Nei, jeg har ikke gitt klikkertrenere skylda for noen ting jeg, jeg kommenterte opprinnelig et innlegg hvor det står at vedkommende syns det var en overvekt av old school-trenere som brukte bur. Skal vi se på noen historiske fakta her, så var vel ikke bur vanlig i det hele tatt før disse snille metodene ble innført. Etterhvert som man blir "snillere" og "snillere", øker også burbruken mer og mer, så å legge skylda på oldschool og traddiser blir litt merkelig, syns jeg.

For ja, før i tiden, da jeg var ung, i det forrige århunderet, så var det ikke uvanlig at hunder sto bundet i kjetting til hundehuset sitt, eller i løpegård, og noen hadde til og med bikkja i bånd innendørs. Men argumentene mot å sperre en hund i et lite bur, er at da har den ikke mulighet til å røre på seg, den må ligge i sin egen drit om den blir sjuk, og de argumentene kan du neppe bruke mot hverken hund på kjetting, i hundegård eller bundet innendørs, kan du vel? For da har faktisk bikkja en viss radius den kan røre seg på, den kan fint drite og pisse og slippe og ligge i det - særlig om den står bundet eller i hundegård utendørs.

Men for all del - vi veit jo at alt var mye verre før, det er jo opplest og vedtatt. Det er helt sikkert en rein tilfeldighet at burbruk og drittbikkjer er noe som har økt i omfang etter at det ble "in" å trene hunder med godbiter og ros fremfor korrigering og straff. Det har jo aldri hendt at noen har misforstått prinsippene bak klikkertrening, og det er jo ihvertfall ikke sånn at det ligger mye misforstått snillisme bak dette med å prøve å trene eller omplassere drittbikkjer? Nei, det er sikkert "traddisene" sin skyld det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...