Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Hyek

Recommended Posts

Jeg er helt ny på forumet her. Har hatt hund hele livet, men har nå "gått over" til en helt ny og mye mindre rase. Denne gangen har vi fått en hund ene og alene for selskapets skyld, og det er et gledelig tilkom til familien! :-)

Vår lille håpefulle, som nå har blitt 4 mnd, skal være sammen med familien. Her skal hun oppdras og være en av oss. Det vi imidlertid sliter med nå, er at hun overhodet ikke klarer å finne roen til å legge seg til å sove når hun er utslitt. Jeg søkte etter tips og råd, og kom over denne siden. Forunderlig nok, ble jeg medlem...

Den første siden jeg kom til her, var en dame som ønsket tips og råd om hvordan hun skulle venne hunden sin til å være i buret på natten. Etter hennes åpningsinnlegg, haglet det på med 5 sider anklager om at bur rett og slett er dyremishandling! Var det det hun ønsket å høre etter sin søken etter gode måter å gjøre dette på? Alle vi som er hundeeiere, vet at det brukes bur til hunder i hverdagen. Enten vi liker det eller ikke. Noen er mer ekstreme enn andre... Jeg er på ingen måte tilhenger av bur for å enkle sin egen hverdag, men noen ganger er det rett og slett nødvendig.

Jeg forsøkte å lese igjennom denne tråden, uten å på noen måte finne et argument som "sikkerhet". Ikke Hi-Fi anleggets sikkerhet, skoene eller møblenes sikkerhet, men hva med valpens sikkerhet? Alle som har et normaltfungerende hjem, vet at det er stikkontakter og ledninger på hvert hjørne. Et lite tygg på den, så har man ikke valp lenger... De tygger i stykker møblene, det er så. Det er bare møbler! Men hva om den skader seg på bitene? Svelger store stykker av flis? Alle hundene jeg har hatt, er selveste Houdini selv, altså utbryterkonger! De presser seg igjennom porter og grinder, hopper og spretter for å komme seg dit de vil. Hva om valpen klemmer seg fast og blir værende? Kveles? Er det ikke da bedre at den får være trygg i buret sitt?

De aller, aller fleste av oss har arbeid. Og om man jobber 8 timer hver dag, hele uken, er det jo en vurderingssak om man i det hele tatt har tid til hund. Men... Det står fremdeles igjen 16 timer av døgnet, ferier, helger, helligdager mm, som man ikke er på jobb. Dersom man virkelig, virkelig ønsker en hund å dele resten av sin tid med, er det da riktig å dømme disse menneskene fordi de i en overgang er nødt å bruke bur mens de er på jobb?

Selv jobber jeg 50%, men har nå tatt ut ALL ferie og avspasering for å være hjemme sammen med nøstet vårt den første tiden. Rett og slett for å gjøre henne trygg på vårt hjem! Nå, når hverdagen er kommet, er det dessverre ingen andre alternativer enn å ha henne i bur mens vi er på jobb. Dette liker verken hun eller vi, men hva er alternativene? La henne være løs hjemme, og håpe på det beste? Å starte på en omfattende "valpesikringsprosess" her hjemme, har vi allerede gjort. Det er aldri godt nok, for hun klarer å bite seg igjennom ledningsisolasjonen til varmovnen (som MÅ stå på for å unngå frysihjel), hun klarer å presse valpegrinda fra veggen for å komme seg til trappa (noe som faktisk medfører at hun klemmer seg HVER GANG). Når vi er hjemme, er det ingen problem, da følger vi jo med. Men når den har 7-8 timer å forsøke å seg på, klarer den til slutt å få til ett eller annet som kan være farlig. Det er ikke akkurat sånn at det finnes barnehage for husdyrene våre, så hvorfor denne hysteriske motviljen til bur, når det faktisk viser seg å være en god løsning for hunden? Ingen, og da mener jeg absoulutt ingen, kan være sammen med hunden sin 24/7. En eller annen gang må man faktisk forlate hunden, om så bare mens man er i butikken.

Lillegullet her, liker ikke å bli stengt inne i buret sitt. Men enn så lenge, må hun faktisk bare finne seg i det, fordi det er til hennes eget beste. Så snart hun er moden nok, blir buret flyttet permanent til bilen. Der er det ingen som klarer å få meg til å la være å "stappe" henne inn i buret.. Også for hennes egen sikkerhet! Var forresten noen som nevnte Svenske lover i den tråden jeg refererer til. Lurer på om den samme personen er klar over at det, nettopp i Sverige, er forbudt å IKKE ha hunden i bur i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror ikke noen her inne er imot bilbur, tvert imot har vi hatt mange diskusjoner om hvilket bilbur som er tryggest. Forøvrig spørs det om det er noen som ooooorker flere burdiskusjoner, hvis du søker finner du tråder med hundrevis av innlegg om emnet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpesikring trenger ikke å være så utrolig vanskelig.

Dessuten hviler jeg alltid en knapp på ukomplett hjemmealene trening når hunden tydeligvis herjer og gnager og biter såå utrolig mye. Det trenger ikke å bety at man er dårlig hundeeier/trener, men at hunden rett og slett trenger mer tid, andre metoder el. noe. Men dette kan jeg lite om, da jeg aldri har hatt slike problemer med noen hunder jeg har vært ordentlig borti.

Tilbake på valpesikring, det er jo faktisk mulig å dra å kjøpe kompostgrinder fra f.eks. Biltema, feste disse et sted i huset/leiligheten. Og det finnes jo flere måter å feste disse på, slik at det på en måte blir som et stort bur, altså like solid, men så stort at det faktisk ikke kan regnes som et bur.

Selv kunne jeg f.eks. brukt kjøkkenet mitt, satt en grind i døråpningen og flyttet plast/papp bøttene ut i gangen for den perioden. Hadde jeg hatt et problem med at hun gnagde på skapdører, kunne jeg jo bare satt kompostgrinder foran de :lol:

Om man vil, så kan man :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser akkurat hva du mener, for jeg er ganske enig i det du sier. Hvis det er for hundens skyld, altså for hundens beste, så synes jeg det er greit. Ihvertfall i en overgangsperiode. Det er ikke særlig gunstig og stå opp til 16 timer I bur, men sånn som dere som ikke har henne i bur om natten, så synes jeg ikke det har så mye å si. Så lenge buret er stort nok selvfølgelig, og valpen får det den trenger av vann, leker, forskjellige underlag osv. Det er jo noen her inne som synes det er bedre å la hunden blir grillet av en stikkontakt enn at den står i bur i noen/mange timer. Jeg for min del synes ikke det er det. Jeg ville heller hatt hunden i bur, enn at den hadde dødd mens jeg var borte.

Men igjen man kan ikke være enige i alt. Noen mener at hvis man ikke kan ha hund uten å bruke bur, selv i en overgangsperiode, så er man ikke skikket til å ha hund...

Hvis jeg skulle måtte ty til bur på min hund så hadde det vært fordi jeg var redd for at den kunne skadet seg på noe mens jeg var borte. Svelge noe eller få støt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser akkurat hva du mener, for jeg er ganske enig i det du sier. Hvis det er for hundens skyld, altså for hundens beste, så synes jeg det er greit. Ihvertfall i en overgangsperiode. Det er ikke særlig gunstig og stå opp til 16 timer I bur, men sånn som dere som ikke har henne i bur om natten, så synes jeg ikke det har så mye å si. Så lenge buret er stort nok selvfølgelig, og valpen får det den trenger av vann, leker, forskjellige underlag osv. Det er jo noen her inne som synes det er bedre å la hunden blir grillet av en stikkontakt enn at den står i bur i noen/mange timer. Jeg for min del synes ikke det er det. Jeg ville heller hatt hunden i bur, enn at den hadde dødd mens jeg var borte.

Men igjen man kan ikke være enige i alt. Noen mener at hvis man ikke kan ha hund uten å bruke bur, selv i en overgangsperiode, så er man ikke skikket til å ha hund...

Hvis jeg skulle måtte ty til bur på min hund så hadde det vært fordi jeg var redd for at den kunne skadet seg på noe mens jeg var borte. Svelge noe eller få støt osv.

Om hunden må dø, bare fordi den ikke er i bur, da er det noe rimelig feil med personens egenskaper til å valpesikre, eller be om hjelp til dette.

Ellers må du gjerne utdype hvordan du har tenkt å få plass til alt det som jeg har uthevet, på 1kvm. Eller kanskje du med forskjellige underlag mener et underlag under hodet, et under kroppen, og et til halen? (ja, det er sarkastisk sagt :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hunder løse i 20 år uten at de har skadet seg selv. Og de har jammen tygd på mye rart. Men derimot så har jeg hatt hund som skadet seg i buret. I en kort periode forsøkte jeg bur (husker ikke av hvilken grunn?). Hanhunden min tygde i buret og knakk tenner. Han forsøkte å komme seg ut av buret med det til følge at han lett kunne kvalt seg selv om han hadde stikket hodet ut i åpningen han lagde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden må dø, bare fordi den ikke er i bur, da er det noe rimelig feil med personens egenskaper til å valpesikre, eller be om hjelp til dette.

Ellers må du gjerne utdype hvordan du har tenkt å få plass til alt det som jeg har uthevet, på 1kvm. Eller kanskje du med forskjellige underlag mener et underlag under hodet, et under kroppen, og et til halen? (ja, det er sarkastisk sagt :ahappy: )

Hehe.. Ja jeg skjønner det var sarkastiskt ment :lol:

Jeg leste at hunden til TS var en fransk bulldog og de er ikke så veldig store. Og det finnes store bur til en slik rase. Man kan også få kjøpt hjemmelagde bur hvis man finner det. Eventuelt valpegrind såklart, som er et bedre alternativ. Men mulig TS er redd for at hunden skal sette seg fast eller noe hvis den skulle prøve å komme seg ut. Og da skjønner jeg at de heller ville valgt et solid bur framfor en vaklete valpegård.

Og hunden MÅ ikke død fordi den er utenfor buret. Men hvis man da mener man har valpesikret huset sitt godtnok, men så har man kanskje ikke det. Ikke alle som tenker på å mure inn alt av vegger, gjenstander, trapper, ledninger, støpsel, gulv, lister+++

Jeg synes selvsagt man skal unngå bur hvis man har mulighet til det, men jeg synes ikke det er galt å bruke bur i en overgangsperiode. Hvis målet er å få et burfritt innemiljø tilslutt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener at hvis man ikke kan ha hund uten å bruke bur, selv i en overgangsperiode, så er man ikke skikket til å ha hund...

Er du nå så sikker på det?

Jeg tror at ALLE ser at man KAN ha behov for bur en eller annen gang i en hunds liv.. Dette har da blitt gjentatt til det kjedsommelige hvilke perioder det er snakk om. Det er nevnt hunder med brukne ben og skader som må tvinges til ro, hunder med separasjonsangst eller andre temperamentsproblemer, etc.

Det som det er bred enighet om hos de såkalte "motstanderne" er at en burtilværelse ikke skal være det dagligdagse livet til valpen/hunden fordi man ikke greier, har tid, gidder eller lyst til å lære hunden å oppføre seg normalt innendørs før man forlater den alene. ("Overgangsperioden" bør liksom ikke være renslighetsperiden bare pga giddalaushet hos eieren....)

Skjønner ikke at folk virkelig ØNSKER å bruke bur, jeg - før man i det hele tatt har prøvd å leve livet uten... :ahappy:

Man VIL berøve en valp friheten til å bevege på seg, strekke seg, finne forskjellige temperaturer, etc..

Man VIL sperre den inne i tilfelle den blir syk så man selv skal slippe å vaske etter den..

Man VIL frata den retten å ha tilgang til vann fordi man ikke ønsker at den skal måtte på do i tide og utide..

Man VIL kreve at den resignerer og blir apatisk og tiltaksløs så den sover i time etter time etter time uten å røre på seg..

For når sannheten skal frem så er det vel flere som VIL bure inn hundene sine, enn de som faktisk MÅ som siste utvei for hunden?

For jeg er en som nekter å tro at det står så dårlig til på både hunde- og eierfronten at nærmest alle og enhver så tiltaksløs i dag at man ikke greier en normal valp i et normalt hjem uten burbruk..

Og til TS - folk hadde arbeid, hjem, unger og hunder FØR burbruken på hunder kom inn i hjemmene i Norge. Vi hadde også elektriske ledninger, fine møbler, vegger og gulv også..

At du har bestemt deg for dette og at du vil overbevise OSS om at ikke noe vi sier kan få deg til å tenke annerledes går da ikke ut over noen annen enn din egen valp?

Hva vil du egentlig vil si - at du har rett, at alle valper bør settes i bur, at det er vi som ikke ønsker å bure inn valpene våre har gjort noe feil?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen hunder som har dødd av å bite av strømførende ledninger? Såvidt jeg vet må man være hjertesyk for å dø av vanlig "husstrøm" 220v, ev sitte i vann sammen med et el apparat... Hadde kaniner som var j@vler til å bite av lampettledninger, de daua aldri av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen hunder som har dødd av å bite av strømførende ledninger? Såvidt jeg vet må man være hjertesyk for å dø av vanlig "husstrøm" 220v, ev sitte i vann sammen med et el apparat... Hadde kaniner som var j@vler til å bite av lampettledninger, de daua aldri av det.

Det har jeg også lurt veldig på... Jeg har faktisk aldri hørt om hunder som har dødd av å bite på ledninger, jeg (forøvrig er det visst ikke tilfelle at man dævver av å sitte i vann når hårføneren faller nedi heller - mener det var noen som motbeviste det i et tv-program en gang :ahappy:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen hunder som har dødd av å bite av strømførende ledninger? Såvidt jeg vet må man være hjertesyk for å dø av vanlig "husstrøm" 220v, ev sitte i vann sammen med et el apparat... Hadde kaniner som var j@vler til å bite av lampettledninger, de daua aldri av det.

Da hadde vi vel hatt en del døde elektrikere, eller ihvertfall rimelig skadde :ahappy: og jeg hadde ihvertfall aldri turt å installere en lampe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også lurt veldig på... Jeg har faktisk aldri hørt om hunder som har dødd av å bite på ledninger, jeg (forøvrig er det visst ikke tilfelle at man dævver av å sitte i vann når hårføneren faller nedi heller - mener det var noen som motbeviste det i et tv-program en gang :lol:).

Vet det er unger som har fått hjertestans og blitt vekket til live med HLR etter elapparat i badekar, men om voksne dør av det irl og ikke bare på film skal jeg ikke si for sikkert. Men herrejemi, jeg har da stikki spiker inni kontakten og fått piggsveis og aua fingre da jeg var liten, men dødd av det ? Nisjda, ukrutt forgår ikke så lett :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpesikring trenger ikke å være så utrolig vanskelig.

Dessuten hviler jeg alltid en knapp på ukomplett hjemmealene trening når hunden tydeligvis herjer og gnager og biter såå utrolig mye. Det trenger ikke å bety at man er dårlig hundeeier/trener, men at hunden rett og slett trenger mer tid, andre metoder el. noe. Men dette kan jeg lite om, da jeg aldri har hatt slike problemer med noen hunder jeg har vært ordentlig borti.

Tilbake på valpesikring, det er jo faktisk mulig å dra å kjøpe kompostgrinder fra f.eks. Biltema, feste disse et sted i huset/leiligheten. Og det finnes jo flere måter å feste disse på, slik at det på en måte blir som et stort bur, altså like solid, men så stort at det faktisk ikke kan regnes som et bur.

Selv kunne jeg f.eks. brukt kjøkkenet mitt, satt en grind i døråpningen og flyttet plast/papp bøttene ut i gangen for den perioden. Hadde jeg hatt et problem med at hun gnagde på skapdører, kunne jeg jo bare satt kompostgrinder foran de :lol:

Om man vil, så kan man :ahappy:

Har aldri sagt at det var UTROLIG vanskelig... Mente bare at uansett hvor mange porter og grinder man setter opp, spiller det ingen rolle når man er blitt eier av selveste Houdini! Har kjøpt kompostbinger fra Biltema. Disse er utrolig vaklete, og slettes ikke sikker som verken grind mellom kjøkken/stue eller i trappa. Når de, på 5 minutter, klarer å presse seg mellom vegg og grind, tør jeg nesten ikke tenke på hva som ville skjedd på 7 timer!

Ukomplett hjemme alene trening... kanskje det ja! Man må begynne en plass, og ikke om jeg tør å vente på en overbitt ledning for å se om den er blitt komplett. Begynner i det små, og tar det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du nå så sikker på det?

Jeg tror at ALLE ser at man KAN ha behov for bur en eller annen gang i en hunds liv.. Dette har da blitt gjentatt til det kjedsommelige hvilke perioder det er snakk om. Det er nevnt hunder med brukne ben og skader som må tvinges til ro, hunder med separasjonsangst eller andre temperamentsproblemer, etc.

Det som det er bred enighet om hos de såkalte "motstanderne" er at en burtilværelse ikke skal være det dagligdagse livet til valpen/hunden fordi man ikke greier, har tid, gidder eller lyst til å lære hunden å oppføre seg normalt innendørs før man forlater den alene. ("Overgangsperioden" bør liksom ikke være renslighetsperiden bare pga giddalaushet hos eieren....)

Skjønner ikke at folk virkelig ØNSKER å bruke bur, jeg - før man i det hele tatt har prøvd å leve livet uten... :ahappy:

Man VIL berøve en valp friheten til å bevege på seg, strekke seg, finne forskjellige temperaturer, etc..

Man VIL sperre den inne i tilfelle den blir syk så man selv skal slippe å vaske etter den..

Man VIL frata den retten å ha tilgang til vann fordi man ikke ønsker at den skal måtte på do i tide og utide..

Man VIL kreve at den resignerer og blir apatisk og tiltaksløs så den sover i time etter time etter time uten å røre på seg..

For når sannheten skal frem så er det vel flere som VIL bure inn hundene sine, enn de som faktisk MÅ som siste utvei for hunden?

For jeg er en som nekter å tro at det står så dårlig til på både hunde- og eierfronten at nærmest alle og enhver så tiltaksløs i dag at man ikke greier en normal valp i et normalt hjem uten burbruk..

Og til TS - folk hadde arbeid, hjem, unger og hunder FØR burbruken på hunder kom inn i hjemmene i Norge. Vi hadde også elektriske ledninger, fine møbler, vegger og gulv også..

At du har bestemt deg for dette og at du vil overbevise OSS om at ikke noe vi sier kan få deg til å tenke annerledes går da ikke ut over noen annen enn din egen valp?

Hva vil du egentlig vil si - at du har rett, at alle valper bør settes i bur, at det er vi som ikke ønsker å bure inn valpene våre har gjort noe feil?

Susanne

Hva vil DU egentlig si - at DU har rett, at alle valper ikke bør settes i bur, at det er vi som må gjøre dette i en overgang som har gjort noe feil?

Og... Er ikke ute etter å overbevise noen som helst jeg. Jeg holder hund på min måte, du holder på din måte. Alle hunder og mennesker er forskjellige, og det er det ikke jeg som har bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen hunder som har dødd av å bite av strømførende ledninger? Såvidt jeg vet må man være hjertesyk for å dø av vanlig "husstrøm" 220v, ev sitte i vann sammen med et el apparat... Hadde kaniner som var j@vler til å bite av lampettledninger, de daua aldri av det.

Vel... ikke sikkert dem dør av det, men har ikke lyst å finne det ut for å si det sånn! :-) Kan heller ikke tenke meg at det er så fryktelig behagelig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange valper har dødd av å spise på stikkontakter?

Hvor mange valper har dødd av å spise på ledninger?

Hvor mange valper har dødd av å være løse i huset i det hele og store?

Jeg kjenner ingen som har opplevd å miste valpen sin av slike grunner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt at det var UTROLIG vanskelig... Mente bare at uansett hvor mange porter og grinder man setter opp, spiller det ingen rolle når man er blitt eier av selveste Houdini! Har kjøpt kompostbinger fra Biltema. Disse er utrolig vaklete, og slettes ikke sikker som verken grind mellom kjøkken/stue eller i trappa. Når de, på 5 minutter, klarer å presse seg mellom vegg og grind, tør jeg nesten ikke tenke på hva som ville skjedd på 7 timer!

Ukomplett hjemme alene trening... kanskje det ja! Man må begynne en plass, og ikke om jeg tør å vente på en overbitt ledning for å se om den er blitt komplett. Begynner i det små, og tar det derfra.

Når du kaller det en omfattende prosess, så blir jo det samme som å si at det er utrolig vanskelig. Om det bare hadde vært vanskelig, så hadde det jo vært overkommelig.

Kan jeg spørre hvordan du fester disse grindene da? Om de klarer å presse seg gjennom, eller er det gitteret på kompostgrindene som hundene bøyer?

Og om du skal ha det mellom en døråpning, er det ikke likegreit å kjøpe barnegrind fra IKEA? Jeg vet dessverre ikke hvordan du har det hjemme, men personlig har jeg fremdeles tilgode å se et hus som ikke kan valpesikres med midlertidige løsninger, og derfor har jeg også vanskelig for å tro at du har lagt til tid og krefter i nettopp prosjekt 'valpesikring'.

Det som faktisk setter meg litt ut, er at alle burbrukere bare klager og sutrer over denne valpesikringen, men de prøver sjeldent å gå 100% inn for å få det til å fungere. Jeg forstår jo at det ikke er så lett å gå inn for å motbevise seg selv...men dog :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som faktisk setter meg litt ut, er at alle burbrukere bare klager og sutrer over denne valpesikringen, men de prøver sjeldent å gå 100% inn for å få det til å fungere. Jeg forstår jo at det ikke er så lett å gå inn for å motbevise seg selv...men dog :ahappy:

Selvfølgelig gjør de ikke annet enn å sutre over det. For om de går inn for det 100%, så finner de ut at det er jo ikke akkurat noen umulighet, ei heller noe man må være rakettforsker for å få det til. Og da raser jo mange av argumentene deres for å være late. Helt til de kommer opp med noen nye, idiotiske argumenter vel og merke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil kan jeg legge ut en hel del bilder av babyer, barn, voksne og dyr som har hatt et møte med 230volt "husstrøm"...

(ligger ikke på nettet, søkemotorene er vist sensurert)

Fortelle historier om elektrikere og lærlinger som har mistet livet...

Statistikk om antall elulykker og dødsfall i Norge osv...

Voksne folk har død, i fjor døde en 17år gammel lærling, kokt til døde i et ventilasjonsrom sittende fast mellom noen ventilajsonsrør , 120volt (jordfeil)...

Når det gjelder lampettledninger så vet jeg faktisk ikke om husdyr som har død, heller ikke varig fysisk skade..

Hvem har ikke en lader til laptoppen som er tygget mye på på ledningen inn til pcn (24volt DC), men kun en gang på ledningen fra omformeren til veggen (230volt AC)? Da har de lært, man tygger ikke på ledninger...

Å stikke en spiker i en stikkontakt er ikke farlig sålenge man er inne i et isolert rom hvor strømmen ikke har noe sted å gå, står man derimot barbent ute har man et problem, verste fall forbrenning og død, da strømmen går gjennom hjertet og ut føttene.. og stikker man en spiker i hvert hull har man en ulykke, derfor babyvern på alle nye stikkontakter..

Som litt belært i elektro-verden (jobber med det) så vil jeg si at nei, lampettledninger og strøm er ingen grunn til å bruke bur, tilrettelegger man bittelitt, fester lampettledningene opp veggen trekker ut ladere og ting som ikke er i bruk så er sjansen særdeles liten, i tillegg tar seg tid til opplæring i hva som er greit og ikke greit kommer man langt, det er værre å ha en 1år gammel hund som ikke kan være alene i et rom.. En å ta jobben med å lære den opp som valp...

Å ærlig talt så er en mobil-lader ny og ne en del av det å ha valp...

Vi har 3 hunder som ALDRI har sittet i bur hjemme, alle 3 er løse alene hjemme dag, natt, jobb, sammen med min 18.000kr stasjonærpc, og alt vi har av ledninger.. Går kjempebra, no stress...

Vil påstå det er et enklere liv i ettertid, mot å ha en bur-hund man ikke kan la være alene som voksen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen hunder som har dødd av å bite av strømførende ledninger? Såvidt jeg vet må man være hjertesyk for å dø av vanlig "husstrøm" 220v, ev sitte i vann sammen med et el apparat... Hadde kaniner som var j@vler til å bite av lampettledninger, de daua aldri av det.

Har hatt en kanin som helt uten problemer kuttet strømledningen til fryseren og (det dustedyret!), faktisk!

Gidder ikke ta alle for-og-imot-bur-argumentene akkurat nå. Har en hund i bur selv, hun var løs hele valpetiden og unghundtiden og ødela for enormt mye (men ble aldri skadet av noe ...), men da vi flyttet ble det plutselig ikke så greit å være alene hjemme lenger. Hun er ikke redd, hun gidder bare ikke. Derfor lærte hun seg først å åpne dører, så å åpne den låste ytterdøra (ikke vanskelig, vrir bare om låsen med tennene), og hun klatrer over alt av hundegårder og lignende uten tak. Kan selvsagt putte henne inn på et rom hvor man låser med nøkkel, da kommer hun seg ingen vei, men sta som hun er tilbringer hun hele tiden med å prøve å komme seg ut, og slapper ikke av et sekund. Da er det bedre om hun er passiv i buret, hvor hun tilsynelatende slapper av, frem til vi får tak på hundegården, og de dagene det ikke passer at hun er der. Men jeg liker det IKKE, og det var ikke noe lett valg å ta heller. Men her var det meste prøvd uten hell, så da ble valget tatt allikevel. Jeg er nok en hykler, men for meg er det annerledes å bruke bur i treningssammenheng, i en periode eller som siste løsning, enn å bruke bur til valp fordi man ikke klarer å sikre skikkelig, fordi valpen raskere lærer å si ifra når den må på do, eller fordi "den trenger en hule å være i!". Bur er siste løsning, og jeg synes personlig ikke det er en spesielt trivelig løsning heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bruke bur på valp nr 4. Aldri brukt bur inne før jeg anskaffet det vesenet der :ahappy:

Siden hunden var ute i hundegård med de andre hundene når jeg jobbet,. så var hunden bare i bur inne når jeg skulle dusje osv, altså når jeg ikke kunne følge med på uvesenet. Noen ganger i bur noen timer på kvelden, rett og slett for å spare de andre hundene fra å bli plaget :lol:

Jeg har til dags dato aldri sett eller hørt om en valp, eller hund som var så aktiv, selvstendig, og med ett så lite behov for søvn.

Og jeg har høye krav til fysisk trening, og aktivisering av hund.

Nå er hunden straks i kategorien gammel hund", men fremdeles av den ekstreme sorten. Buret ble derimot bare brukt når hunden var ung.

Så der har jeg ingen dårlig samvittighet. Men jeg hadde aldri plassert en hund i bur som ikke var sliten, eller burde vært sliten.

En valp av en rase uten unormalt høyt aktivitestnivå, burde få rast fra seg såpass ute, at den ikke har behov for å herpe hjemmet dag OG natt. Må man plassere hunden sin i bur så mange timer i døgnet, fordi ellers eter den opp huset, så tenker jeg at det blir en erstatning fra trening.

Som å plassere unga foran TVen, istedenfor å faktisk ta de med ut på lekeplassen.

En valp trenger å få brukt seg og oppleve ting, og den trenger også å lære å slappe av på teppet i stua.

For mange blir derfor bur en for enkel løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt rystet... Er det virkelig den gjengse "hundesonen"-brukers mening, at hunden skal gå løs i huset, koste hva det koste vil? Og da snakker jeg ikke penger... "Vi lar han gå løs, så ser vi hva som skjer"? Jeg for min del, vil si at det er mer dyreplageri å la en hund tygge av en ledning å få strøm i seg, enn å trygge den i buret sitt. "Han dør sikkert ikke av det", er argumentet her... Helt utrolig! Får jeg lov å minne om at det finnes verre ting enn å dø...?

Når det er sagt vil jeg, NOK EN GANG, poengtere at jeg HAR lagt vekt på valpesikring i huset her, og liker ikke å indirekte bli kalt for dum fordi det ikke lykkes meg å sette opp en grind som hunden min ikke klarer å klemme seg igjennom! Jeg vil også ha meg frabedt fra å indirekte bli kalt for uegnet hundeeier bare fordi jeg har tatt det valget JEG mener er best for min hund for å i det hele tatt være i stand til å komme meg på jobb.

Poenget med denne tråden, var at jeg i utgangspunktet etterlyste temaet "sikkerhet for valpen" i den bur-diskusjonen som jeg leste et annet sted her. Jeg skjønner nå at bur-motstanderne ikke er opptatt av sikkerhet, men bare er i mot bur i utgangspunktet. For enhver pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er den gjengse sonis mening at man faktisk kan valpesikre et hus/leilighet for en normal hund.

Har nettopp fått valp igjen selv jeg. Gjemt unna alle ledninger på kjøkkenet, og har han sammen med den voksne hunden der når de er alene. Ja, han kan sikkert skade seg på å få bordet i huet, eller få tak i et eller annet, men han kan også skade seg på å bli manisk i buret, henge fast kjeven, beinet ol, sette innholdet i biabedden i halsen osv osv.

Nå bruker jeg faktisk litt bur til en av mine tre hunder da - jobber med å finne en løsning for å slippe det. Årsaken er at han og den voksne hunden min kan finne på å begynne å slåss når han er trøtt, og 30kg vs 10kg er rått parti, og jeg vil helst være der og kunne skille dem om det skulle gå gæernt. Stenger jeg han inne i stua med lukket dør, så får jeg samme problem som Aya har med sin knott - han blir manisk og SKAL ut - noe dørkarmene mine viser tegn på. :lol: Grind fungerer greit for han, men den hopper den store hunden min over, og vips er han ikke trygg lenger. Nå har jeg forhøyet grinda så ikke den store kommer seg over, men da klarer minsten å klatre over. :ahappy: Så da må jeg finne på noe lurt så ingen av dem kommer over. Ja, det letteste er å stappe han i bur, men jeg syns ikke det er noen allright løsning på sikt. Nå jobber jeg lite, så bikkjene mine er vel alene hjemme 10 timer i mnd eller noe sånt, men planen er jo å jobbe fullt etterhvert og da syns jeg det blir for lenge for han i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg er for sikkerthet, men jeg låser ikke bikkja mi inn for det. Når jeg hadde leiligheten FULL av flytteesker og en 10 uker gammel valp så satte jeg inn et ÅPENT bur, hun hadde i tilleg en seng og teppe og leker etc. og jeg lagde en stor innhegning av kompostgjerder. Før vi flyttet gikk hun løs og vi gjorde det så enkelt som å sette et par gjerder forran pcene for å skåne kablene fra det verste. Resten av huset lot vi være. Hun rørte ingenting fordi vi lot henne ha tyggeben ol. unntatt en mikrofon kabel, men det er også eneste hun har spist opp. Om vi ikke hadde gitt ehnne tyggelleker og bein så hadde det nok gått mer ut på huset ja. men herregud, så vanskelig er det ikke å valpesikre, man sikrer jo mye mer for barn.

jeg mener pokker meg at å stenge en hund inne i bur INNE i huset ditt er bare latskap med mindre det er en god grunn. At du er redd for at den tygger på ting er ikke en god grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...