Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmt dekken til vinteren

Lilla

Recommended Posts

Hei!

Trenger hjelp til å finne ut hvilket/hvilke dekken jeg skal kjøpe til en fransk bulldog.

Har aldri eid et hundedekken og aner ikke hvordan man skal tenke en gang! Finnes det et superdekken som holder fra 5 plussgrader og sur vind, til 20 minusgrader, eller skal man helst ha flere ulike typer? Finnes det overhodet noe som holder i 20 minus til en slik korthåret hund eller må man kombinere med feks en fleece til å ha under?

Finnes et lett og vann/vindtett dekken som også er varmt (evt i kombinasjon med et annet) eller må man ha bobledekken?

Hjelp hjelp :) FB har jo ikke så lange bein at jeg tror det blir vellykket med slike dekken med lange bein på?

Noen som vil komme med tips til alt vi måtte trenge for å komme gjennom vinteren? Og skrive hvor jeg får tak i det?

Merke, modell, noe som er bedre egnet til en hund i denne fasongen, eller det meste kan kanskje justeres.... :)

Blir veldig takknemlig hvis noen har tid :)

Trenger å handles inn litt her!

Ps.

Edit: Hvilket synes DU er best? Setter pris på ulike forslag, i tilfelle et ikke passer så godt i modellen og vi må prøve ut flere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogman bobledekkene de selger på Felleskjøpet er billige sammenlignet med andre dekken, og jeg syns de er bedre! Jeg sverger til de som varmedekken. Også andre dyrebutikker selger samme dekkenet, men til nå har jeg bare sett det dyrere enn på felleskjøpet.

Huttra Pro fleeceoverall har jeg også brukt ved total nedrøyting og -20. Også det holdt bra på varmen uten å bli hemmende og ta inn masse snø som feks ett dekken gjør. Det fins også noen str til kortbente hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogman bobledekkene de selger på Felleskjøpet er billige sammenlignet med andre dekken, og jeg syns de er bedre! Jeg sverger til de som varmedekken. Også andre dyrebutikker selger samme dekkenet, men til nå har jeg bare sett det dyrere enn på felleskjøpet.

Huttra Pro fleeceoverall har jeg også brukt ved total nedrøyting og -20. Også det holdt bra på varmen uten å bli hemmende og ta inn masse snø som feks ett dekken gjør. Det fins også noen str til kortbente hunder.

Takk for svar! :) Jeg prøvde å finne dekkenet på fk-sidene, men det er ikke lett å finne fram der. Vet du hvilken pris de ligger på?

Eller om noen annen nettbutikk har de så jeg kunne funnet bilde av det bobledekkenet?

Hva mente du med "ta inn masse snø som feks ett dekken gjør"? Jeg lurer på sååå mye da, spør og graver!

Finnes det også noe dekken som passer allerede nå om høsten? Eller som er lettere enn bobledekken? Jeg tittet på det fra Hurrta, som jeg tror bare het varmedekken, og har en sånn grå pelsforing inni. Er det bra? Koster 750 i butikken ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Jeg prøvde å finne dekkenet på fk-sidene, men det er ikke lett å finne fram der. Vet du hvilken pris de ligger på?

Eller om noen annen nettbutikk har de så jeg kunne funnet bilde av det bobledekkenet?

Hva mente du med "ta inn masse snø som feks ett dekken gjør"? Jeg lurer på sååå mye da, spør og graver!

Finnes det også noe dekken som passer allerede nå om høsten? Eller som er lettere enn bobledekken? Jeg tittet på det fra Hurrta, som jeg tror bare het varmedekken, og har en sånn grå pelsforing inni. Er det bra? Koster 750 i butikken ca.

FK har det ikke i nettbutikken, da må du på en av butikkene deres.

Fant faktisk en nettbutikk som lå på samme prisen som FK. Du kan se det her. Det fins i flere farger og med eller uten refleks, men det er bobledekken, forholdsvis vær og vann bestandig. Iallefall mer enn nok til mine.

Ett dekken vil det naturlig nok sammle seg snø under magen på så lenge det er åpent og ikke har ben. Eller så vil det blir vått under der når snøen tiner.Men går hunden bare på en vei så vil jo ikke det være ett tema.

Huttra syns jeg personlig er ekstremt overpriset, og jeg hører flere som er mer fornøyd med det Dogman dekkenet når det kommer til varme.

Noen gode tips om høstdekken har jeg desverre ikke. Jeg har ett tynt ett som ble syd som er i fleec som jeg bruker før det er "for" kaldt ute til mine etter trening. Bare for at de ikke skal bli for fort nedkjølt igjen. Men det er ingen nettbutikker jeg vet om som selger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dogman dekken på min veldig korthårede hund, bruker det fra ca -7 til -30 (siste der er heldigvis bare skjedd et par ganger). Er veldig fornøyd med det, sitter bra, og som Jeanette sier, det er billigere en fks. hurtta, men jeg tror det er akkurat like bra. Er på vårt andre nå, det første er for lite.

Det er også vanntett, så har brukt det på sure regnfulle høstdager. Blir litt i varmeste laget da, så kjøpte et billig regndekken fra hooks istedenfor.

Jeg synes kanskje hurtta-dekkenet er hakket stiligere, men jeg er så fornøyd med dogman at jeg heller sparer noen hundrelapper på det istedenfor hurtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til nå har jeg hatt godt pelsede hunder (australian shepherd), så jeg har ikke hatt behov for å bruke dekken på dem når de har vært i bevegelse. På et par lange og kalde turer brukte vi Troll sitt katahdindekken på den ene. Nå som jeg har en labrador som er ganske tynnpelset, ser jeg nok at dekkenbehovet blir litt annerledes og det jeg tenker å gjøre er på kalde dager i bevegelse bruke enten katahdindekkenet eller et fleecedekken. Synes det er kult med strikkede gensre også, så kanskje han får seg et sånt når han er utvokst :) Fleece og ull/strikkdekken vil jeg bare bruke når vi går på vei og i løyper hvor det ikke fester seg så mye snø til det. Katadhindekkenet når det blir mer over tid og i løssnø.

Under hvile bruker vi et tykkere dekken som har ull på innsiden og kamostoff på utsiden. Det dekker godt i brystet, ned langs skuldrene, bak over rumpa og ned langs lårene. Det har også en krage som dekker i nakken. Dette er hjemmelaget og sitter foreløpig noe løst på labradoren. Jeg synes det er viktig at dekkene beskytter godt bak over rumpa, ned over lårene og skuldrene, samt i brystregionen.

I tillegg har vi et back on track dekken vi bruker under oppvarming og nedtrapping i forbindelse med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både dogman og hurrta til Brumlemann, så du kan jo prøve hans pp hun om du vil :)?

Jeg syns hurrta sine er en smule trange rundt halsen,(på Brumlemann som er kraftig der) det er forsåvidt dogman sine og, men der kan man splitte opp litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dogman er trange i halsen, kunne godt vært litt trangere for vår del, men Casper har lang og smal hals da :-)

Ja, det er ikke dekkenene det er noe feil med.. Men hunden min :) Hehe.. Og jeg tenkte at det kan være bb får det samme problemet.

Selvom jeg regner med at Brumlemann fremdeles er endel større en din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke første gang jeg legger ut dette bildet for å anbefale dekkenet her på sonen. Men jeg gjør det igjen :) Dette dekkenet fra Hurtta er vind- og vanntett, det er foret og er varmt og godt. Jeg gir det terningkast 6 :) Selv om det er dyrt.

nyttdekken008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke første gang jeg legger ut dette bildet for å anbefale dekkenet her på sonen. Men jeg gjør det igjen :) Dette dekkenet fra Hurtta er vind- og vanntett, det er foret og er varmt og godt. Jeg gir det terningkast 6 :) Selv om det er dyrt.

nyttdekken008.jpg

Det er det jeg har til Brumlemann. Har ikke fått testet det enda, men gleder meg til å bruke det når det blir ordentlig kaldt ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle, alle :)

FK har det ikke i nettbutikken, da må du på en av butikkene deres.

Fant faktisk en nettbutikk som lå på samme prisen som FK. Du kan se det her. Det fins i flere farger og med eller uten refleks, men det er bobledekken, forholdsvis vær og vann bestandig. Iallefall mer enn nok til mine.

Takk! Der fikk jeg sett det ja. Ser fint ut. Refleks er veldig smart på :)

Jeg bruker dogman dekken på min veldig korthårede hund, bruker det fra ca -7 til -30 (siste der er heldigvis bare skjedd et par ganger). Er veldig fornøyd med det, sitter bra, og som Jeanette sier, det er billigere en fks. hurtta, men jeg tror det er akkurat like bra. Er på vårt andre nå, det første er for lite.

Det er også vanntett, så har brukt det på sure regnfulle høstdager. Blir litt i varmeste laget da, så kjøpte et billig regndekken fra hooks istedenfor.

Jeg synes kanskje hurtta-dekkenet er hakket stiligere, men jeg er så fornøyd med dogman at jeg heller sparer noen hundrelapper på det istedenfor hurtta.

Pris har såklart noe å si! Håper ikke på så veldig mange dager med -30 i vinter gitt.. Men da høres det ut som et passelig vinterdekken i minusgrader.

Frem til nå har jeg hatt godt pelsede hunder (australian shepherd), så jeg har ikke hatt behov for å bruke dekken på dem når de har vært i bevegelse. På et par lange og kalde turer brukte vi Troll sitt katahdindekken på den ene. Nå som jeg har en labrador som er ganske tynnpelset, ser jeg nok at dekkenbehovet blir litt annerledes og det jeg tenker å gjøre er på kalde dager i bevegelse bruke enten katahdindekkenet eller et fleecedekken. Synes det er kult med strikkede gensre også, så kanskje han får seg et sånt når han er utvokst :)

Skal ærlig innrømme at jeg ikke foreløpig har tatt min fb på "lange og kalde turer", (hun er ikke akkurat bygget for fjellturer i høy snø og mange minus). Vil du si det dekkenet er for litt ekstreme forhold? Jeg har hørt om dette dekkenet før.. Enig i det med strikkede gensere! Ønsker meg matchende mariusgenser til meg og lille bulle. :ahappy:

Jeg har både dogman og hurrta til Brumlemann, så du kan jo prøve hans pp hun om du vil :)?

Jeg syns hurrta sine er en smule trange rundt halsen,(på Brumlemann som er kraftig der) det er forsåvidt dogman sine og, men der kan man splitte opp litt. ;)

Hei hei, der var jo du.. Ja, hun er også ganske kraftig i fronten, men antakelig ikke så mye som din. Hvis vi møtes igjen snart så vil vi gjerne prøve. Skal uansett ta meg en tur til FK. Men sender deg meld etter neste uke, da har jeg nemlig ferie til jul ;)

Nå er det ikke første gang jeg legger ut dette bildet for å anbefale dekkenet her på sonen. Men jeg gjør det igjen :lol: Dette dekkenet fra Hurtta er vind- og vanntett, det er foret og er varmt og godt. Jeg gir det terningkast 6 :lol: Selv om det er dyrt.

nyttdekken008.jpg

Det er veldig, veldig fint! Det er nettopp det...At tante som passer henne nå sa hun kunne ikke dy seg, og hadde vært og prøvd på henne et dekken fra Hurrta. Det er helt sikkert det du har linket til der, for hun sa det lå på 750 kr og hadde grått pelsfôr inni. Hun mente det så ut som dekkenets rolls royce. :D

Blir kanskje dogman sitt i nærmeste fremtid, så kan man jo alltids ønske seg Hurrta til jul! Og greit å ha et dekken man ikke vil bruke under hundetreff, og bajasherjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå burde jeg vel egentlig få noe fra Hurtta, siden jeg reklamerer for dem som jeg gjør :ahappy: Men må bare vise et par bilder til. Jeg bruker dekkenet når det er skikkelig kaldt og surt ute, og da gjør dekkenet jobben sin veldig bra synes jeg :lol:

IMG_8795.jpg

IMG_8787.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ærlig innrømme at jeg ikke foreløpig har tatt min fb på "lange og kalde turer", (hun er ikke akkurat bygget for fjellturer i høy snø og mange minus). Vil du si det dekkenet er for litt ekstreme forhold? Jeg har hørt om dette dekkenet før.. Enig i det med strikkede gensere! Ønsker meg matchende mariusgenser til meg og lille bulle. :ahappy:

Dekkenet er vel i utgangspunktet laget til trekkhunder og fuglehunder, så ja, litt mer ekstremt, men jeg synes absolutt ikke det blir "overkill" å bruke det til vanlig. Slike dekken som er beregnet på skikkelige arbeidshunder har god kvalitet og god bevegelighet, så jeg synes de passer perfekt til "andre" hunder også. Hadde katadhidekkenet på i går kveld når vi tuslet i byen, så... :lol:

Ønsker meg også matchende genser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke første gang jeg legger ut dette bildet for å anbefale dekkenet her på sonen. Men jeg gjør det igjen :ahappy: Dette dekkenet fra Hurtta er vind- og vanntett, det er foret og er varmt og godt. Jeg gir det terningkast 6 :lol: Selv om det er dyrt.

nyttdekken008.jpg

Veldig enig i dette, jeg bruker dette dekkenet selv til både Cavalier og Staff. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til hurtta! Har en boxer som er veldig pinglete i kulda og har prøvd forskjellige dekken. Jeg mener man har igjen for å investere litt, for hurtta er kvalitet. Det holder istedet for mange billigdekken som man må skifte ut etter en sesong pga hull o.l.

I tillegg bruker hurtta 3D refleks som vises veldig godt, kan stilles med strikk i hals, pluss at det kan stilles rundt magen. Begge mine har hver sitt vinterdekken, regndekken, halsbånd, leiebånd og sele fra hurtta. Pluss at jeg har regnjakke og bukse derfra. Ett annet pluss er at jeg synes de er veldig stilig, uten å bli jålete eller noe. God passform synes jeg også de har.

Brukte leiebåndet fra hurtta fra valpen var ca 3 mnd, og han biter alltid i båndet i starten av turen, men det vises ikke på båndet! :ahappy:

Ps. Om du googler divinedog (en nettbutikk i sverige) får du det billigere enn i Norge. Velg NOK og fjern haken på moms, og husk i skriv i kommenterfeltet når du bestiller at du vil ha den sendt som gave, men da må du betale med visa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Om du googler divinedog (en nettbutikk i sverige) får du det billigere enn i Norge. Velg NOK og fjern haken på moms, og husk i skriv i kommenterfeltet når du bestiller at du vil ha den sendt som gave, men da må du betale med visa :ahappy:

Takk for tips :hmm:

Var forresten borte og kjøpte dogman dekken til begge dsg`ene istad, de var veldig fine og virket veldig gode og varme! Passer fint når vi ikke skal base i snøen, men bare gå på tur :)

Var det vinter/bobledekken du kjøpte da? Hvor mye ga du for det?

Jeg så på et på en dyrebutikk, det kostet 598.. Ikke akkurat så veldig lavere pris enn Hurrta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg er eier av en bulle og har nylig bestilt varmedekken fra Hurrtapro, str 36. Det skal passe fint til en fransk bulle. :ahappy: Jeg har fra før kjøpt Dogmann dekkenet hos FK, men min bulle nekter å gå med det...*stabeist* :wub: Det er jo ganske tjukt og boblete, jeg innbiller meg at hurrta sitt ikke er så tykt og lettere å bevege seg i. Min bulle streiker med en gang hun får noe over bringa/forbeina som strammer for mye...:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...