Gå til innhold
Hundesonen.no

Skifte bank


Ingvild

Recommended Posts

Jeg har etterhvert innsett at det er litt upraktisk å være kunde i en bank som kun har kontorer i Trondheim og omegn. Det er mange år til jeg kommer til å bo i Trondheim igjen, hvis jeg noen gang gjør det... Jeg har lenge tenkt på at jeg burde byttet bank, men nå skal jeg få en del av arv inn på BSU-konto, og siden jeg ikke har en slik konto enda, ser jeg for meg at det hadde vært enklest å bytte bank før jeg skaffer meg det. (Pengene skal inn på BSU-konto før nyttår, så jeg må bytte bank nuh.)

Det første spørsmålet mitt er rett og slett hvilken bank jeg bør velge? Jeg har en sparekonto med noen titusener på, og skal nå få en BSU-konto hvor det også skal stå noen titusener. Det er mange år til jeg kommer til å kjøpe egen bolig, så lånebetingelser er irrelevante for meg. Jeg vil bare ha høy rente og lave driftskostnader. :hmm: Siden jeg ennå er student i noen år, hadde det ikke vært å forakte om banken tilbyr studentfordeler (det gjør ikke banken jeg har nå, nemlig), for eksempel i form av billigere uttak i utlandet og gratis uttak i alle norske minibanker. I tillegg er det greit om dette ikke er en utpreget lokalbank, slik at jeg kan få hjelp både her i Oslo, i Trondheim og i Follo-distriktet.

Det andre spørsmålet mitt er hvordan jeg konkret går fram for å bytte bank? Besøker jeg en filial av den nye banken min, ordner de alt for meg, må jeg kontakte den gamle banken min, må jeg besøke den gamle banken min? (Det siste håper jeg at jeg slipper, siden jeg ikke skal til Trondheim før til jul.) Og tilleggsspørsmål: Beholder jeg samme kontonummer når jeg skifter bank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**klippe bank**

Den nye banken ordner alt for deg i forhold til din "gamle" bank. Ordner og fikser også får du de nødvendige skjemaer som du må fylle ut osv. Du får nytt kontonummer i den nye banken. Du behøver ikke å besøke en filial, du kan sende en henvendelse på nettet.

Og hvilken bank du skal bytte til.... det skal ikke jeg uttale meg om *mumler no om ei som klorer seg fast til banken som hun har hatt siden 1984 og nekter å forlate den... og har så fint bankkort... osv osv...* :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått, og gjort selv, så er det bare å besøke banken du ønsker å bli kunde hos. Der åpner du ønskede kontoer, sparekonto, brukskonto og BSU-konto f.eks. samt at du kan få Mastercard og sånt.

Hos blant annet BN Bank (gamle Glitnir) så gjorde jeg alt dette online, pluss en telefonsamtale. Deretter kom det papirer i posten som jeg signerte. Så det kan være så enkelt.

Når du så har blitt kunde, fått kontoer og kodebrikker og slikt, da er det bare å overføre alle pengene dine over i de aktuelle kontoene. Og ang. gamle banken din, så er visst det rimeligste ofte å fortsette å være kunde, da flere banker krever et gebyr for å få stengt kontoene, men dette må du jo snakke om med din aktuelle bank.

Kan si meg veldig fornøyd med DnB Nor, men det finnes sikkert utallige andre bra banker. Vil ihvertfall anbefale å ha nettbank, om du ikke har det fra før :hmm:

PS: Dette er bare hvordan jeg selv har opplevd det, kan jo hende det er noen som kan mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg byttet til Skandiabanken ettersom de stort sett vinner alt av tester. Problemet der, vil jeg anta, er at en større bank har lettere for å gi deg et større lån utover standardkalkylen fordi de har råd til å ta vurderingen om du er en verdifull kunde eller ikke uavhengig av inntektsnivå.

Når det gjelder Sparebank 1 har de omfattende tjenester og er ganske ok (jeg bruker dem), men kontorene i de forskjellige byene er helt uavhengig av hverandre og du vil få liten/ingen hjelp hvis du befinner deg utenfor ditt distrikt.

Ender nok opp på å anbefale Skandiabanken på bakgrunn av tester og venner som bruker dem. Men uansett hvilken bank du velger, er det å opprette BSU noe av det viktigste du kan gjøre i livet, økonomisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg byttet til Skandiabanken ettersom de stort sett vinner alt av tester. Problemet der, vil jeg anta, er at en større bank har lettere for å gi deg et større lån utover standardkalkylen fordi de har råd til å ta vurderingen om du er en verdifull kunde eller ikke uavhengig av inntektsnivå.

Når det gjelder Sparebank 1 har de omfattende tjenester og er ganske ok (jeg bruker dem), men kontorene i de forskjellige byene er helt uavhengig av hverandre og du vil få liten/ingen hjelp hvis du befinner deg utenfor ditt distrikt.

Ender nok opp på å anbefale Skandiabanken på bakgrunn av tester og venner som bruker dem. Men uansett hvilken bank du velger, er det å opprette BSU noe av det viktigste du kan gjøre i livet, økonomisk sett.

Skandiabanken :hmm: lovpriser de. Har både hatt sparebank1 og dnbnor, men jeg er dritt lei å måtte betale gebyrer for å bruke kortet ol. Sambo har sparebank1 nå og går sakte over til skandiabanken rett og slett fordi å være i utlandet så lopper de oss for gebyrer ol mens skandiabanken er gebyrfritt. Dnbnor er også helt ok, men ja. Skandiabanken :hmm:

Jeg liker de jo veldig godt også fordi de har åpen chat nesten hele døgnet og telefon etc. og de er på nett. Jeg må ikke inn i teite banklokaler og vente masse i kø. må jeg signere noe kommer det i posten :P

Skandiabanken ordnet alt med overføring av BSU ol for meg. Eneste du ikke får der er mastercard,men du får visa kredittkort :P

Så jeg har beholdt DNBnor pga noen aksjer og jeg har mastercard der om noe skjer når vi er ute og reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU kan du ha i hvilken som helst bank, uavhengig av om du bruker dem til dagligbank eller ikke. Du kan også flytte BSU-konto mellom banker så mange ganger du bare vil.

Forresten kan du spare max 20' i året på BSU, og 150' totalt, frem til året du fyller 34. Man får 20% skattefradrag på oppspart beløp hvert år, altså kan man spare inntil 4000,- i skatt i året om man fyller opp BSU'en :hmm:

Jeg har fokus bank selv, kundeprogrammet 24/7 som du også kan få som student. Null gebyrer på kortbruk og nettbank, og kontorer over hele landet :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke noe problem å være kunde hos flere banker...

Jeg har foreksempel :

Skandiabanken og Sparebank1

I skandiabanken har jeg alle hverdagslige gjøremål, regningsbetalinger, felleskonto med to visakort, kredittkort, fondsparing mm.

Mens i sparebank1 (som er lokalbanken) har jeg bare Boliglån og Billån...

Ellers bruker jeg ikke sparebanken/lokalbanken til noe annet...

Grunnen til at lånene er i lokalbanken er for de kunne gi meg bedre og "friere" vilkår på lånene, siden de "kjenner" meg, hvor jeg jobber, betalingshistorikk på tidligere lån osv...

Mitt inntrykk både med bil og boliglån er at dette er MYE enklere å få i en lokalbank man har hatt siden man ble født..

En å komme som en helt ny/fersk kunde i en ny bank å søke om lån..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, jeg har Sparebank1 og er ikke spesielt fornøyd. Har ingenting med priser osv på ting å gjøre, men er mer det med at de er så inndelt i kontorer og lokalkontorer at det er jo bare å gi opp før du i det hele tatt har prøvd å få noe hjelp. De som er i området her er hvertfall veldig lite serviceinnstilt fordi jeg ikke er kunden "deres", men kunden til de som ligger 200m unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket samme greia når vi bodde i en annen landsdel, trodde sparebanken var sparebanken og valset inn for å ordne noen bank-ting...

Satt lenge før de fant ut at vi var jo ikke kunde i sparebank1 vi, vi var jo kunder i sparebank1, en helt annen bank.... :)

Men så har jo jeg også trodd at om man pantet flasker på prix, så kunne man levere lappen på en annen prix butikk... :)

Så er de også delt opp i diverse avdelinger, siste billånet kunne jeg ikke få svar på før Sparebank1 Finans i Trondheim hadde bestemt seg for om jeg kunne få lån... :)

Heldigvis har jeg bare lånenen der...

Skandiabanken er kongebanken både på Nettbank-løsning, kredittkort og support..

Chat-supporten er GENIAL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Sparebank 1 Midt-Norge nå, har vært det hele livet. De har ingen studentfordeler, og jeg må betale 250 kroner i året for å ha VISA-kort der. Det skader vel kanskje ikke å fortsette å være kunde der, men kvitte meg med kortet. Jeg syns det virker upraktisk å ta opp lån i et lokalkontor i Trondheim hvis jeg skal kjøpe bolig i Oslo, men det har jo ikke noe å si om jeg har et par kontoer stående der og fortsetter å være kunde.

Jeg noterer meg at Skandiabanken virker som et godt alternativ, og ellers lurer jeg på om noen har erfaring med Postbanken? Jeg har venner som skryter av gode studentfordeler, gratis uttak i utlandet også videre, men lurer på hva som eventuelt er ulempene med å være kunde der? Også har jeg hørt rykter om at Postbanken skal fusjoneres med DnB NOR, og jeg lurer på om det er sant og hvilke konsekvenser det i så fall får for kundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange banker har gratis uttak i utlandet. Skandiabanken har etterhvert en del misfornøyde kunder pga. mangel på kontorer, da er du jo igrunn like langt som et kontor på andre siden av landet. :)

Vi er veldig fornøyde med Storebrand.

Men et tips er å melde deg inn i en fagforening, og se hvilke forsikrings- og bankfordeler du får gjennom de. vg.no/dinepenger har en del artikler også, om hva som kan lønne seg.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=594662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Sparebank 1 Midt-Norge nå, har vært det hele livet. De har ingen studentfordeler, og jeg må betale 250 kroner i året for å ha VISA-kort der. Det skader vel kanskje ikke å fortsette å være kunde der, men kvitte meg med kortet. Jeg syns det virker upraktisk å ta opp lån i et lokalkontor i Trondheim hvis jeg skal kjøpe bolig i Oslo, men det har jo ikke noe å si om jeg har et par kontoer stående der og fortsetter å være kunde.

Jeg noterer meg at Skandiabanken virker som et godt alternativ, og ellers lurer jeg på om noen har erfaring med Postbanken? Jeg har venner som skryter av gode studentfordeler, gratis uttak i utlandet også videre, men lurer på hva som eventuelt er ulempene med å være kunde der? Også har jeg hørt rykter om at Postbanken skal fusjoneres med DnB NOR, og jeg lurer på om det er sant og hvilke konsekvenser det i så fall får for kundene?

De har ihvertfall et tett samarbeid, altså innsikt på kontoer på tvers. Det opplevde ihvertfall jeg, da jeg tok opp lån for noen måneder siden i Postbanken. Dessverre vet jeg ikke hva slags samarbeid, og hva slags konsekvens det har/har hatt. Men her fant jeg en link du kan lese på.

Ellers kan jeg jo si at en venninne er kjempefornøyd og ville ikke byttet. Det har ikke vært noe problem for henne å gå til et annet Postbanken kontor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skandiabanken har etterhvert en del misfornøyde kunder pga. mangel på kontorer, da er du jo igrunn like langt som et kontor på andre siden av landet. :lol:

Mangel på kontorer?

Skandiabanken har hele tiden, alltid, og kommer alltid til å være, 100% nettbank.. ingen lokalkontorer eller utgifter med slikt...

Når man blir kunde hos skandiabanken vet man at de har ikke kontor, det er 100% nettbasert...

Kundene blir ikke missfornøyde plutselig for noe som aldri har vært der?

http://www.skandiabanken.no/Oss/

Men ja, endel personer vil sikkert ikke bli kunder fordi de ikke har noe lokalkontor man kan kjøre til...

Live-chat har løst alle mine spørsmål og problemer, være seg klokken 15:00 eller 23:00 (Åpent 06:00-23:00),

Mot lokalkontoret her som stenger før jeg er ferdig på jobb..

http://www.kundebarometer.com/index.php?content=nkbres2010&criteria=spesificBransje&bransjeName=Bank

Edit: så man kan si at Fordelen med Skandiabanken er, at det kommer på det samme om man bor i Finnmark, Oslo, Italia eller flytter til nytt sted hver uke, banken vil alltid være der sålenge man finner seg en internettilkobling... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minuset med skandiabanken som eneste bank er at man ikke får bilde på bankkortet, og dermed ikke kan bruke det som legitimasjon. Mulig de har en måte å fikse dette på?

Ellers er skandiabanken suverene på supporttid på telefon, lette å komme gjennom til og lette å prate med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minuset med skandiabanken som eneste bank er at man ikke får bilde på bankkortet, og dermed ikke kan bruke det som legitimasjon. Mulig de har en måte å fikse dette på?

Ellers er skandiabanken suverene på supporttid på telefon, lette å komme gjennom til og lette å prate med.

Såvidt jeg vet kan du ikke få det enda, men jeg har nå alltid med meg førerkort eller et annet bankkort uten penger på med ID :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt i bank-flyttinga selv! Jeg har hatt Sparebank1 Nord-Norge, og eneste grunnen til at jeg beholdt dem var at det var greie avtaler med min fagforening, men nå er det slutt! Jeg kom inn i en av deres filialer for å få sjekket bankkortet mitt, da jeg tror det er avmagnetisert, men usikker siden alle butikker bruker chip. Jeg vet bare at jeg ikke fikk brukt det på bensinstasjoner, bemannede og ubemannede. Så sier han mannen bak disken bare: "Det er jo dumt at det ikke virker, vi bestiller deg et nytt et, eller hva?". "Ja", sier jeg, i min dumskap. Taste, taste, taste på datamaskinen så smiler han og sier at det kommer i posten i løpet av en uke. Fint og bra. Jeg får nytt bank kort i posten, hvor signaturen min er tydelig "strukket utover" på et vis og ligner ikke min signatur i det hele tatt, bankkortet er bare gyldig til 2011 og, her kommer kremtoppen på kaka, de har **** meg belastet kontoen min med 100 kroner for nytt kort???

*forestill deg mye nord-norsk bainnskap*

1. Jada, det står helt sikkert med små skrift ett eller annet sted at det koster penger å få nytt kort, MEN DA OPPLYSER DU OM DET TIL KUNDEN NÅR NYTT KORT BESTILLES, DIN LØK!

2. Når det er noe FEIL ved kortet, ja så antok jeg i min villfarelse at det kanskje går under reklamasjon og derfor er gratis å få nytt produkt (ettersom gammelt produkt ikke kan repareres ved å "påmagnetiseres" igjen).

Grrrr! :lol:

Hallo, Skandiabanken! :ahappy:

Jeg har både førerkort og pass i veska (ikke pakka ut etter Helsinki-ferien i oktober, hah!), så jeg klarer meg uten bankkort med bilde.

Lykke til i valg av bank, jeg har bare hørt positive ting om Skandiabanken, med mindre du skal ha lån, da er det mange som går til lokalbanker for bedre tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt i bank-flyttinga selv! Jeg har hatt Sparebank1 Nord-Norge, og eneste grunnen til at jeg beholdt dem var at det var greie avtaler med min fagforening, men nå er det slutt! Jeg kom inn i en av deres filialer for å få sjekket bankkortet mitt, da jeg tror det er avmagnetisert, men usikker siden alle butikker bruker chip. Jeg vet bare at jeg ikke fikk brukt det på bensinstasjoner, bemannede og ubemannede. Så sier han mannen bak disken bare: "Det er jo dumt at det ikke virker, vi bestiller deg et nytt et, eller hva?". "Ja", sier jeg, i min dumskap. Taste, taste, taste på datamaskinen så smiler han og sier at det kommer i posten i løpet av en uke. Fint og bra. Jeg får nytt bank kort i posten, hvor signaturen min er tydelig "strukket utover" på et vis og ligner ikke min signatur i det hele tatt, bankkortet er bare gyldig til 2011 og, her kommer kremtoppen på kaka, de har **** meg belastet kontoen min med 100 kroner for nytt kort???

*forestill deg mye nord-norsk bainnskap*

1. Jada, det står helt sikkert med små skrift ett eller annet sted at det koster penger å få nytt kort, MEN DA OPPLYSER DU OM DET TIL KUNDEN NÅR NYTT KORT BESTILLES, DIN LØK!

2. Når det er noe FEIL ved kortet, ja så antok jeg i min villfarelse at det kanskje går under reklamasjon og derfor er gratis å få nytt produkt (ettersom gammelt produkt ikke kan repareres ved å "påmagnetiseres" igjen).

Grrrr! :lol:

Hallo, Skandiabanken! :ahappy:

Jeg har både førerkort og pass i veska (ikke pakka ut etter Helsinki-ferien i oktober, hah!), så jeg klarer meg uten bankkort med bilde.

Lykke til i valg av bank, jeg har bare hørt positive ting om Skandiabanken, med mindre du skal ha lån, da er det mange som går til lokalbanker for bedre tilbud.

I det minste byttet skandiabanken mine to kort uten å mugge når magnetstripen sluttet å fungere! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste byttet skandiabanken mine to kort uten å mugge når magnetstripen sluttet å fungere! :ahappy:

Det har jeg aldri hatt problemer med hos Sparebank 1 jeg, heller - og jeg har vel måttet bytte kort 6-7 ganger i løpet av åtte år, fordi bankkort tydeligvis har en tendens til å bli avmagnifiserte hos meg...

Forøvrig er det slettes ikke alltid at jeg går rundt med ID utover bankkort - men når jeg skal flytte ut på bygda og må ha bil, kommer jeg vel til å ha med meg førerkortet overalt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Nordea. Kontorer over hele landet og i flere andre land. Mener at de har et veldig godt tilbud som heter Check In for studenter. Bank kort med bilde, Mastercard kredittkort om man trenger. BSU og andre bank tjenester. Nordea har byttet til en sterke magnetstripe så en skal slippe at kortene blir avmagntitisert. Som de andre nevner så fikser ny bank alt ihht bytte av bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...