Gå til innhold
Hundesonen.no

Kosttilskudd e.l. til spondylosehund


Ingvild

Recommended Posts

Tinka har forkalkninger i ryggen, som vi forsåvidt ikke merker så mye til, annet enn at hun kan bli litt stiv når det er kaldt ute. Hun får jevn og god mosjon og holdes i fin form, noe hun i grunnen alltid har fått (hun er sju år nå). På vinteren bruker vi det tynne BOT-dekkenet i veldig stor grad inne, og hun blir smidigere i kroppen av å bruke det. I tillegg har hun nå fått et Hurtta Pro varmedekken for å holde bedre på varmen utendørs også.

Men så er det slik at Tinka bor hos foreldrene mine, det går lenge mellom hver gang jeg ser henne (nå er det over en måned siden jeg så henne sist, og det var bare for en helg), og mamma og pappa syns ikke alltid det er like lett å vurdere hva hun trenger. Så da mener de (og særlig mamma :ahappy: ) at det er bedre med for mye enn for lite. Selv om de i grunnen ikke merker så mye til ryggplagene hennes nå, vil de derfor forebygge eller legge til rette slik at de kan merke minst mulig av dem i framtida også. Mamma lurer derfor på om det finnes en eller annen form for kosttilskudd, olje, spesialfôr eller lignende som skal/kan virke forebyggende eller pleiende for ryggplager, ledd og skjelett? Eventuelt om det er noe annet som kan ha god effekt på potensielt vond labradorrygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker leddforet til RC som Huldra nevnte til Ella, som har spondylose + forkalkninger i ryggen. Har prøvd leddforet til Hills også, men synes hun får mer energi og fungerer bedre på RC sitt. I tillegg får hun Coseqin (som inneholder glukosaminer) som kosttilskudd, og det synes jeg fungerer ganske bra. (Om glukosamin: http://www.lommelegen.no/322839/glukosamin ) Gir i tillegg laksolje, i hvert fall når jeg husker å kjøpe det.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt noe fiskeolje etc hvis hun ellers får et bra fôr. Det skal være et visst forhold mellom omega-3 og omega-6-fettsyrer (1:3) for optimal effekt. Men skal de gi noe ekstra til henne, så ville jeg ha kjøpt glukosamin-pulver til å ha i maten :lol:

Det visst jeg ikke, tusen takk! Grunnen til at jeg har gjort det er at hun får såpass lite av tørrforet (hun får VH i tillegg, og trenger veldig lite mat), sånn at hun får i seg ganske minimalt med fettsyrer fra foret. Så for å være sikker har jeg gitt henne olje i maten som tillegg. Men på en annen side får hun VH med fisk, så det er kanskje ikke nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visst jeg ikke, tusen takk! Grunnen til at jeg har gjort det er at hun får såpass lite av tørrforet (hun får VH i tillegg, og trenger veldig lite mat), sånn at hun får i seg ganske minimalt med fettsyrer fra foret. Så for å være sikker har jeg gitt henne olje i maten som tillegg. Men på en annen side får hun VH med fisk, så det er kanskje ikke nødvendig?

Hm, det er vanskelig å si. Du må nesten regne på det, men hvordan du regner på det vet jeg ikke :lol:

Skal man ha fiskeolje i maten, så bør man ta hensyn til mengde i forhold til fôret ditt. Jeg vet ikke hva VH ligger på (eller tørrfôret ditt) :lol: Jeg bruker Eukanuba, og det ligger vel akkurat innenfor det optimale, så tar jeg fiskeolje i maten vil det miste effekten sin.

Scientific research supports the optimum ratio of fatty acids in the range of 1:3 to 1:6 (omega-3:omega-6).

Grizzly Salmon Oil has a ratio of approximately 8:1 (omega-3: omega-6) and is thus ideally suited for bringing

commonly seen ratios in generic and premium dog and cat foods of between 1:10 and 1:20 in line with the

target ratio of around 1:5.

http://www.whiterockpetfooddelivery.com/grizzly_salmon_oil.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er vanskelig å si. Du må nesten regne på det, men hvordan du regner på det vet jeg ikke :lol:

Skal man ha fiskeolje i maten, så bør man ta hensyn til mengde i forhold til fôret ditt. Jeg vet ikke hva VH ligger på (eller tørrfôret ditt) :lol: Jeg bruker Eukanuba, og det ligger vel akkurat innenfor det optimale, så tar jeg fiskeolje i maten vil det miste effekten sin.

http://www.whiterockpetfooddelivery.com/grizzly_salmon_oil.html

Hm. Jeg regner med at jeg ikke prøver å begi meg inn i det regnestykket der, og siden hun ikke har fått noe slags olje siden i sommer tror jeg vi fortsetter med det. Da ødelegger jeg i hvert fall ikke mer enn nødvendig.. Så får jeg heller lese meg opp på tørrforet hennes, og se om jeg skjønner noe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal overbringe dem videre til mamma.

Jeg snakket med en RC-person i sommer om leddfôret deres. De mente selvfølgelig at det fungerte helt supert, selv på hunder man egentlig ikke merker mye plager på, men jeg må jo ærlig talt innrømme at jeg ikke helt får til å tro på alt det de sier... RC har to leddfôr, ett for de under 25 kg, og ett for de over. Tinka ligger på 23-24 kg, men jeg burde kanskje bruke det fôret for de over tjuefem kg hvis jeg skal bytte til leddfôr? Siden hun er av en "tung" rase? Vill synsing. :lol:

Jeg er skrekkelig n00b når det gjelder næringsinnhold og slikt... Her er fôret hun går på nå (RC labradorfôr), her er leddfôret for de under 25 kg og her er leddfôret for de over 25 kg. Hva er egentlig forskjellen? Hva er det som gjør at leddfôrene er bedre egnet enn labradorfôret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg får hun Coseqin (som inneholder glukosaminer) som kosttilskudd, og det synes jeg fungerer ganske bra. (Om glukosamin: http://www.lommelegen.no/322839/glukosamin ) Gir i tillegg laksolje, i hvert fall når jeg husker å kjøpe det.. :lol:

Hvor har du kjøpt Coseqin? Og er det bedre enn vanlig glukosaminpulver du får kjøpt på apoteket?

Jeg ville ikke gitt noe fiskeolje etc hvis hun ellers får et bra fôr. Det skal være et visst forhold mellom omega-3 og omega-6-fettsyrer (1:3) for optimal effekt. Men skal de gi noe ekstra til henne, så ville jeg ha kjøpt glukosamin-pulver til å ha i maten :lol:

Jeg kjøpte ProPlan valpefôr med laks til jentene i går, egentlig bare for smaken. Men jeg regner med at det nok er litt omega-oljer i det også, og det er etter hva du sier unødvendig å tilsette ytterligere saker da? Jeg har nemlig tenkt at varmebehandla tørrfôr ikke har sjanse til å opprettholde alle næringsstoffer. Så flott at jeg har kjøpt en diger dunk med DogVitality også da, hehe. :lol:

Er det forresten på helt vanlig apotek man får kjøpt glukosaminpulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skrekkelig n00b når det gjelder næringsinnhold og slikt... Her er fôret hun går på nå (RC labradorfôr), her er leddfôret for de under 25 kg og her er leddfôret for de over 25 kg. Hva er egentlig forskjellen? Hva er det som gjør at leddfôrene er bedre egnet enn labradorfôret?

Har ikke tid til å sjekke næringsholdet så nøye, men hovedforsjellen i leddfôr vs vanlig fôr er som oftest at leddfôret har mer glukosamin i seg.

I labradorfôret: Kondroitinsulfat + Glukosaminklorid- 1200.0

I leddfôret: Glukosaminklorid (mg/kg) 1910.0

Men om gluosamin virkelig hjelper på leddene er jo diskutert...

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=460&iInfoId=28219&iDisplayType=2

Jeg kjøpte ProPlan valpefôr med laks til jentene i går, egentlig bare for smaken. Men jeg regner med at det nok er litt omega-oljer i det også, og det er etter hva du sier unødvendig å tilsette ytterligere saker da? Jeg har nemlig tenkt at varmebehandla tørrfôr ikke har sjanse til å opprettholde alle næringsstoffer. Så flott at jeg har kjøpt en diger dunk med DogVitality også da, hehe. :lol:

Er det forresten på helt vanlig apotek man får kjøpt glukosaminpulver?

Mja, jeg ville uansett vært forsiktig med å putte mye rart av kosttilskudd oppi et tørrfôr med mindre man vet hva man driver med. Hunden klarer ikke å skille ut alt av overskuddsprodukter. Ellers tror jeg varmebehandlet fôr fint klarer å opprettholde mye av næringsstoffene, hvertfall mer enn det folk skal ha det til. Folk skal ha det til at blant annet kjøttet mister av proteinene sine, men det stemmer ikke. De fleste fullkostfôr i Norge er fint balansert med omega 3 og omega 6, så jeg ville ha holdt med det.

Du får kjøpt glukosaminpulver i dyrebutikken. Husker ikke hva det heter, men esken er blå og har en golden retriever utenpå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt masse positivt om Specific Joint Support. Jeg kjenner flere som har byttet fra RC, Hills og Eukanubas leddfôr til Specific med god effekt - en del billigere er det også. Leddfôret til Specific skal visstnok være det fôret med størst mengde glucosamin og chondroitin av leddfôrene. :lol:

Da Sølve var plaget med ryggen kjøpte jeg Back on Track Minifilt til å ha i hundesengen hans, mye billigere en BOT seng men tilsvarende effekt. Det var faktisk helt snedig å se hvor mye han foretrakk Minifilt underlaget så jeg kjøpte fler og nå ligger de fast i hundesengene hans. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HILLS har et ledd fôr som heter J/D, RC sitt ledd fôr heter mobility og finnes til hunder under og over 25kg, Eukanuba har også et ledd för (husker ikke hva det heter, men tror de også kaller det mobility), Specific har leddfôr som heter CJD.

Jeg har prøvd alle leddfôrene og rangerer dem sånn:

1, CJD

2, RC

3, J/D

4, Eukanuba (merket INGEN forskjell og pelsen, poter osv ble ille, men det er jo forskjell på hunder)

Itillegg får Chicka Cosequin (glukosamniner) sammen maten sin hver dag, i perioder hvor jeg merker at hun er verre så får hun også litt ingefær, omega3 og blåbær (plukket i naturen).

Jeg har BOT dekken til hun og hun har magnetmadrasser på sengen sin på soverommet som hun ligger på om natten.

Hun får også massasje og fysioterapi av meg ved behov, og går til kiropraktor når jeg merker at hun har låst seg i bekkenet.

Er også nøye med at hun ikke blir våt når det regner så hun blir frossen og på vinteren så er hun dekken hund (dekken blir selvfølgelig tatt av på turer så hun får rullet seg osv, men dekkenet er med så hun ikke blir kald).

Det har kommet et nytt produkt på apotekene nå med glukosaminer som selges uten resept, det er en blå pakke og er vist helt ny (så det sist jeg hentet medisiner til meg selv og vurderer å kjøpe det til Chicka neste gang, må bare sammenligne og regne ut om det blir "riktig")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har også spondylose.,. Jeg forer kun med vogh, og gir fiskeolje i tillegg, og ett leddpulver jeg har kjøpt hos dyrlegen som heter Atroflex. Jeg har ikke prøvd tørrforene da jeg er så fornøyd med vogh..

Jeg bruker også BOT dekkene, og synes det funker knallbra.

Men hva gjør dere med bruken av BOT dekken osv:

For det står jo at en bare skal bruke de en periode og så la de "hvile" i noen uker.

Jeg har også snakket med en som er utdannet hos Are Thoresen, og ifølge han er ikke BOT bra å bruke for de kan overstimulere kroppen noe som fører til kreft!

Hva mener dere om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har også spondylose.,. Jeg forer kun med vogh, og gir fiskeolje i tillegg, og ett leddpulver jeg har kjøpt hos dyrlegen som heter Atroflex. Jeg har ikke prøvd tørrforene da jeg er så fornøyd med vogh..

Jeg bruker også BOT dekkene, og synes det funker knallbra.

Men hva gjør dere med bruken av BOT dekken osv:

For det står jo at en bare skal bruke de en periode og så la de "hvile" i noen uker.

Jeg har også snakket med en som er utdannet hos Are Thoresen, og ifølge han er ikke BOT bra å bruke for de kan overstimulere kroppen noe som fører til kreft!

Hva mener dere om dette??

Dette synes jeg høres veldig rart ut, BOT produkter øker bare blodsirkulasjonen og reflekterer kroppsvarme og såvidt jeg vet er det aldri negativt. Sølve sover på BOT Minifilt og har BOT dekken og har blitt behandlet av Thoresen. Da jeg skulle kjøpe dekken spurte jeg Thoresen om BOT dekken var bra - han svarte ja uten å legge til noe mer. :hmm: Regner med jeg hadde hørt det om BOT dekken kan gi kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry var stiv, treg og lei i en lang periode. Han skal røntges snart, men vi har uansett kommet fram til at han ganske sikkert har forkalkninger i hofter/rygg.

Han får nå selolje og glukosamintilskudd (Arthrocare) i fôret, samt at vi i en prøveperiode byttet over til Eukanuba Sensitive Joints. Jeg vet ikke om det er oljen, tilskuddet, fôret eller en kombinasjon alt som har ført til endring, men han er nå mye bedre. Han er sprekere, mer fornøyd og har blitt rampete og fjollete igjen :hmm: Han er fortsatt litt stiv, men mye bedre enn han var for et par måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...