Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund


Tam-tam

Recommended Posts

Hei!

Er ny her, og har tenkt å bli ny hundeeier. Har lest og lest alle slags hundebøker og sider på nettet til øyet har blitt stort og vått :) , men trenger noen råd om hvilken rase som passer for meg.

Det jeg ønsker av hunden:

- middels til liten av størrelse

-går fint med unger

-klarer seg med en times tur hver dag, pluss småturer, samt mental trening

-viktig: lite til intet jaktbehov/instinkt (stikker ikke av ved første anledning)

-kosehund :)

-pelsstell er ok, liker ikke nakenhunder

Kan tenke meg å begynne med agility, sportrening e.l. etter hvert, men ikke utstilling. Skal selvfølgelig gå på valpekurs.

Har lurt på Lagotto (min favoritt foreløpig), Irish soft coated wheaten, Pumi, Keeshond.

Noen som har erfaring med de jeg har tenkt på, eller har andre forslag?

Takknemlig for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg foreslå engelsk cocker spaniel? : ) Myk og god familiehund. Det er en rase som sjelden eller aldri er innvolvert i bite-hendelser. De er trofaste, ivrige på tur, snille med barn og så myyyke og gode! Passelig størrelse for de fleste. Finnes i flere farger. Jeg syns de hvite med røde tegninger er så utrolig fine (hvit og rød roan). Finnes i svarte, leverbrune, rødbrune og svart m/brune tan-tegninger, prikkete, flekkete osv)

Jeg vurderte engelsk cocker en stund selv, litt sånn som annen-valg, men førstevalget mitt trengte seg bare frem hele tiden og magefølelsen sa at jeg måtte gå for den; Shetland sheepdog. Så den har jeg valgt, og det er førstegangshund for meg (hadde collie som barn, men det regnes ikke for det er *host* år siden, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Jeg må også foreslå Engelsk cocker spaniel. Passer en tricolor engelsk cocker spaniel på 1 år ofte og han er snill som dagen er lang og elsker barn i alle aldre. Veldig familie kjær og ikke minst en kose hund.

De er ypperlig til spor trening da de har veldig god luktesans. Det har ihverfall Cesar (Bilde under) Kan også brukes til agility og de vil helt sikkert trives med det.

Slenger med ett bilde av Cesar med de flotte fargene. Han er kosebamse nr 1

36178_10150295551880123_680490122_15172804_3603054_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier king charles spaniel.

Ypperlig familie hund som trives best der menneskene er, glad i aktiviteter og vil fint holde følge med tur, jogging, på ski selv om den er liten.

Har herlig og myk pels og er meget glad i kos.

Flere med rasen driver med agility, på hobby basis og noen konkurrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en wheaten som førstegangshund, en hann for sikkerhets skyld. Jeg har tenkt noen ganger i ettertid at det kanskje ikke var noe sjakktrekk. Alle hunder trenger nok en vennlig men bestemt oppdragelse, men terrierhanner kan vel ha en tendens til å utnytte situasjonen hvis eieren er for nølende og usikker. Det er selvfølgelig mye som spiller inn her. Wheatenterriere er individer de også, noen er vrange og andre mye greiere å ha med å gjøre. Mennesker har som kjent også ulike forutsetninger, det kan godt være at du hadde taklet å ha en wheaten som førstegangshund, selv om jeg burde hatt en enklere rase. :)

Til Pippins forsvar må jeg legge til at han er grei og søt det meste av tiden. Men han er virkelig en handfull i visse situasjoner ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg foreslå engelsk cocker spaniel? : ) Myk og god familiehund. Det er en rase som sjelden eller aldri er innvolvert i bite-hendelser.

Det er nok dessverre langt fra sannheten...

Veldig mange raser som kunne hatt det fint hos deg. Og siden jeg er så ekstremt fornøyd med min siste håpefulle kan jeg anbefale sheltie på det varmeste. Enkleste hunden jeg har hatt, her får man det meste servert på et fat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg foreslå engelsk cocker spaniel? : ) Myk og god familiehund. Det er en rase som sjelden eller aldri er innvolvert i bite-hendelser. De er trofaste, ivrige på tur, snille med barn og så myyyke og gode! Passelig størrelse for de fleste. Finnes i flere farger. Jeg syns de hvite med røde tegninger er så utrolig fine (hvit og rød roan). Finnes i svarte, leverbrune, rødbrune og svart m/brune tan-tegninger, prikkete, flekkete osv)

Jeg vurderte engelsk cocker en stund selv, litt sånn som annen-valg, men førstevalget mitt trengte seg bare frem hele tiden og magefølelsen sa at jeg måtte gå for den; Shetland sheepdog. Så den har jeg valgt, og det er førstegangshund for meg (hadde collie som barn, men det regnes ikke for det er *host* år siden, hehe)

Da kjenner du tydeligvis ikke til de negative sidene av denne rasen. Bl.a. er Cocker Rage Syndrom noe en bør lese en del om, man bør sjekke godt rundt om med oppdrettere osv. Og vite at selvom man velger en bra oppdretter, og et kull fra bra foreldredyr så er man aldri garantert en god hund.

Dessuten er dette en jakthund (apporterende sådan) og dette er noe trådstarter ikke ønsker.

Selvfølgelig finnes det mange flotte cockere, som får nok mosjon og har en god oppdragelse bak seg som fungerer utmerket. Men dette er jo trolig fordi eiere vet at det er en jakthund de har med å gjøre, og har behandlet den deretter.

For det går fint an å få en jakthund som ikke stikker av, og som kommer på innkalling.

Cavalier king charles spaniel.

Ypperlig familie hund som trives best der menneskene er, glad i aktiviteter og vil fint holde følge med tur, jogging, på ski selv om den er liten.

Har herlig og myk pels og er meget glad i kos.

Flere med rasen driver med agility, på hobby basis og noen konkurrerer.

Dette er etter mitt inntrykk en flott rase, bare (som med alle andre raser også forsåvidt) så må man se nøye på oppdretter og foreldredyr, da det finnes en del sykdom her. Men det er fullt mulig å finne friske individer, her kommer vel raseklubben bra inn i bilde og burde kunne hjelpe endel :wub:

Ellers er jeg enig i Sheltie, da dette er en rase som gang på gang blir anbefalt nybegynnere.

Jeg vil jo si at som nybegynner kan det være lurt å se på en potethund (altså en som kan brukes til det meste), da kan man prøve ut forskjellige hundesporter og eksperimentere litt :)

Nå slenger jeg ut en rase til, Shih-tzu, ikke fordi jeg har så veldig mye erfaring med rasen, men fordi av førsteinntrykk så virker den som en helt grei og enkel hund. Og jo flere raser man blir kjent med, jo lettere syntes jeg det er å velge bort hva man ikke liker, for så å sitte igjen med en aktuell rase ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo velge fritt i gruppe 9 hvertfall:-) Alle der fyller jo kriteriene..utover det, så kan en haug andre raser passe som førstegangshund, alle de du nevner selv hvertfall! Så lenge man vet på forhånd hva man kjøper (noenlunde) går det meste veldig bra:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo velge fritt i gruppe 9 hvertfall:-) Alle der fyller jo kriteriene..utover det, så kan en haug andre raser passe som førstegangshund, alle de du nevner selv hvertfall! Så lenge man vet på forhånd hva man kjøper (noenlunde) går det meste veldig bra:-D

Trådstarter nevner agility, spor e.l. Da ville jeg luket ut de mest flatnesede rasene og de mest egenrådige rasene. I forhold til kriteriene i startinnlegget tenker jeg først og fremst bichon havanais, løwchen, puddel, papillon/phalene og cavalier fra gruppe 9. Tibetansk terrier er vel heller ikke helt ubrukelig, men kanskje noe mer egenrådig enn de andre jeg har nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde omtrent de samme krav til hund som deg som startet tråden :aww:

Vært innom endel raser men kom stadig tilbake til bearded collie - noe som nok har en viss sammenheng med at jeg har hatt briard gjennom mange år - men denne gang ikke ville/kunne ha det. Valpen er bestilt men vet jo altså foreløpig ikke om det var et klokt valg :wub:

Andre raser jeg var innom var border terrier og faktisk av alle ting whippet. Ble vel begge utelukket pga at jeg var redd for nettopp det du skriver; jaktinstinkt. Vil ha en hund jeg kan ha løs mest mulig!

Cocker, jada. Men litt skremt av de lange ørene med masse betennelse, veldig stram hundelukt og så er vel gemyttet litt varierende? Her kommer alle mine fordommer basert på lite erfaringsgrunnlag :wub:

Cavalier er vel stort sett syke? Jf. mine fordommer, se ovenfor :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde omtrent de samme krav til hund som deg som startet tråden :lol:

Vært innom endel raser men kom stadig tilbake til bearded collie - noe som nok har en viss sammenheng med at jeg har hatt briard gjennom mange år - men denne gang ikke ville/kunne ha det. Valpen er bestilt men vet jo altså foreløpig ikke om det var et klokt valg :wub:

Andre raser jeg var innom var border terrier og faktisk av alle ting whippet. Ble vel begge utelukket pga at jeg var redd for nettopp det du skriver; jaktinstinkt. Vil ha en hund jeg kan ha løs mest mulig!

Cocker, jada. Men litt skremt av de lange ørene med masse betennelse, veldig stram hundelukt og så er vel gemyttet litt varierende? Her kommer alle mine fordommer basert på lite erfaringsgrunnlag :wub:

Cavalier er vel stort sett syke? Jf. mine fordommer, se ovenfor :aww:

Støtter forslaget om bearded collie. Glade, friske og greie hunder som kan brukes til det meste. Jeg kommer nok til å ha beardiser resten av livet! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier er vel stort sett syke? Jf. mine fordommer, se ovenfor :wub:

Jeg tolker din :wub: som at du fleiper litt, men vil fremdeles svare slik at ikke TS oppfatter dette feil.

Cavalierer er ikke stort sett syke nei.

Det er en rase som har sine helseproblemer og den sykdommen som er blitt blåst opp av media er en sykdom som har vært i alle år på cavalieren. Men da under navnet "cavalier kløe".

Ny forskning og økt popularitet satte nytt navn: syringomyelia, eller SM, som de fleste forkorter det til.

Det ble plutselig et hysteri om at alle cavalierer som klødde seg rundt halsområdet hadde SM.- Og særlig gikk sladderen rundt utstillingsringen.

Cavalieren er en utrolig søt og omgjengelig rase, meget barnevennlig og i chihuahua- galskapen hvor en skulle ha tea- cup hunder og søte små mix ble cavalieren også avlet på og nye "oppdrettere" trådde på banen, som ikke var/er godkjent av Norsk Cavalier Klubb, men som solgte valpene til samme pris eller redusert, noe som bydde på flere interesserte.

Cavalieren har også toppet listen på Norges mest populære hunderaser (og "produserte") de siste to årene, sammen med hunder som golden retriever og schæfer som får langt flere valper i hver kull.

Overavl, useriøse oppdrettere og valpekjøpere som kun ønsker en søt og billig hund, var ingen god kombinasjon. Det hjalp nok heller ikke at "Norges favoritt veterinær" Trude Mostue gikk frem i en nyhets reportasje om cavalieren og sa at rasen burde utryddes...

Oppdrettere i Norge har heller ikke enes i hvordan å gå frem mot SM og mange sterke meninger er ute å går, dette har nok ikke hjulpet uvitende valpekjøpere, noen oppdrettere hysjer SM ned og noen stresser det opp.

Det er ingen tvil om at SM er en sykdom hos cavalierer, og at det finnes mange tilfeller til lands som er syke, men det er ikke slik at alle cavalierer er syke.

Før parring skal en øyelyse, sjekke for bilyd på hjertet og PL. Noen vil si at dette er for mye potensielle sykdommer på en rase, andre vil ikke.

Sjekker en linjer, setter seg inn i rasen, finner en god oppdretter som er åpen og ærlig har en gjort de beste forutsetningene for et friskt individ. Akkurat slik en gjør med andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forutsetter at det finnes linjer som er fri for sm.

Det finnes ingen linjer som er fri for SM. Det er så utbredt den sykdommen er.

Men det er selvsagt grader av hvor alvorlig tilfellet er.

Særlig en av Norges lengst drevet oppdretter har studert stamtavler fra Europa i mange år, og h*n har enda ikke funnet en helt fri linje.

Men jeg har ikke lyst til å kupere tråden lengre, ønsker TS lykke til med å finne den riktige hunderasen for seg :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...