Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør vi hundene pinglete mot kulda ?

MonicaT

Recommended Posts

Her i huset har jeg 3 veldig forskjellige individer :hmm:

Vi har Flaten som virkelig gir seg en blank om det er 10+ eller 30-.

Emma(golden) må desverre ha sokker når det nermer ser 30- heldivis er det skjeldent det skjer, men ifjort hadde vi et par dager der det måtte både dekken og sokker til for å fa hu med seg på tur, men så skal det også siest at hun har ikke den beste pelsen heller da.

Så har vi lille frysepinn, RTT på 2 kg, der må vi til med liten enkel fleece genser når det kommer ned i minus grader, sokker ser jeg må kjøpes inn, men hvor i alle dager finner man sokker i størrelse fingerbøl? :P

Så jeg har ikke kle på om det ikke trengs, men ifjord da det var så ekstremt kaldt i perioder så måtte Emma til med et tynt fora dekken og sokker :hmm:

Yukon har pittesmå fleecesokker. Kjøpte til Aynï, og hun er jo cairn med små poter, og de hadde faktisk i alle fall to str som var enda mindre enn det hun måtte ha! Veldig fornøyd med de sokkene forresten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Litt av innlegget mitt var egentlig rettet mot at folk allerede nå kler på hundene sine ( når det er +3 til -3 )

Er ikke det litt tidlig ? Hva gjør man da når kulda kommer med -15 eller det er veldig sur vind osv ?

Jeg bruker dekken til min langhårete hund uten underull allerede når det er 0 grader ute, jeg. Så fort jeg ser at det er frost ute så får hun på seg et dekken. Jeg har sett henne fryse selv når det har vært pluss grader og bare litt vind ute. Før har jeg kun brukt dekken når det regner, men i år har jeg sett henne fryse veldig mye. Før hadde jeg bare et tynt regndekken med ull inni, men nå har vi fått kjøpt et BOT dekken. Hun har også fått potesokker som hun skal bruke når det er snø ute. Jeg får også en genser snart i posten som skal på under regndekkenet når det blir meget kaldt.

Det er ikke ofte det er -15 og sur vind i Bergen, men når det er så blir såklart potesokker brukt og ekstra varme dekken, med genser under etc. I all hovedsak tenker jeg å bruke regndekkenet alene når det regner, ullgenser når det er opplett, men kaldt, og ullgenser + regndekken når det er ekstra surt eller snør samtidig. BOT dekkenet skal kun brukes på treninger, så sant det ikke blir meget kaldt en dag og de andre dekkene ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å brukt dekken i pauser til Bordcer Collie tispa hvis det har vert veldig kaldt, som i fjord, ja jeg synes det er fryktelig kaldt med -10grader.. :ahappy: Nå har jeg ikke brukt dekken på hverken hun eller Chihuahuaen, han lille kan sjelve litt hvis vi står i ro i noen minutter. Men ser ikke atb det er noen krise. Blir nok dekken når snøen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

her er vi tilhengere av dekken, Bullterriere har ikke noe underull så de er fryse pinner (spesielt Minien) når hun ser snø begynner hun å "fryse" :ahappy:

Hun bruker Ull genser når deter kaldt å varmedekken når det er kjempekaldt!

Storm stopper å løfter bena når han fryser fra - 10 og nedover så da har vi sokker..

post-2072-0-47481300-1298030323_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dekken på min hund hvis det er fra 5 minus og kaldere.

Hender hun får på seg genser, men for det meste går det i dekken...

Hunden min viser klart og tydelig når hun fryser, og for å ikke stivne fullstendig blir det en del løping innimellom...

Jeg har liten hund, og synes ikke klær er det kuleste til hunder, men dekken er jeg veldig glad for å ha :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ullgenser eller jakke med lange frempoter. Jeg bruker dette bare når det er rundt 0C, årsaken er at det ellers blir store klumper under hele hunden og de blir veldig våte. Om hundene ellers holder seg i bevegelse ute, så trenger de ikke klær når det er så kaldt at snøen ikke fester seg. Så det er ikke kulden i seg selv som bestemmer om jeg tar på hundene klær. Om de skal stå lenge stille å vente eller om det er våt snø er avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe dekken til odin, men jeg prøver å bruke hodet.

Er det ekstremvær (varme eller kulde), så går jeg ikke en dagstur med han :lol:

Prøver også å la vær å la han gå der jeg regner med det er saltet (fortau v/ butikker, f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye dekken. Nirm er frossen, og trives ikke i kulda. Han halter veldig fort i kulda, og går han for lenge uten sokker, så sprekker labbene opp og starter å blø. Han har dårlig labber (blir fort sårbeint sommerstid), og jeg har gitt flere forsøk på å herde de uten hell. Så skal jeg da la han gå naken bare fordi andre mener at han blir pinglete, bortskjemt eller at ikke hunder trenger klær?

En hund bruker ganske mye av energien sin til å opprettholde kroppstemperatur. Jo kaldere det er, jo mer bruker den av energien til å holde temperaturen. På trening er det ikke ønskelig at all energi skal gå til å opprettholde kroppstemperatur, men til selve treningen. Nå husker jeg ikke helt prosentene, men det er en del som går til.

Er det mer enn 10 minus, så får begge mine doble dekken i bilen eksempel. Den varmes svært dårlig opp bak, og Vida klager og syter om hun fryser i bilen, men er stille om hun får dobbelt dekken (BOT underst, fleece øverst). Så hvorfor skal jeg da la henne sitte og fryse og vantrives da egentlig? Hun går mye med BOT dekken om vinteren, siden hun har hatt en skade i ryggen. I tillegg så har dekken på en schäferhund en fin effekt når man bor veldig sentralt og går der man treffer folk. Schäferhund med dekken på er mindre farlig enn en uten. :lol:

Kuldetoleranse er forskjellig fra folk til folk, og fra hund til hund også. Noe man må akseptere, og at eieren kjenner hunden best. Likevel så er det jo greit å bruke hodet litt også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har jo knapt pels, spesielt Lundii er jo så tynnpelset og tynnhudet at det er nesten fælt. Jeg bruker dekken på mine om de skal være lenge ute, og det gjør jeg fra jeg ser at de fryser når de er lenge ute. Men skal vi bare ut for at de skal få tisse, så gidder jeg ikke ta på dekken. Av og til, som i dag, når det er sol og fint(selv om det var -20 på morgenen i dag) så får de være ute lengre uten dekken også.

Det verste er føttene, de fryser sånn på potene. Men de nekter å gå med potesokker, Kee-Kee drar av sine, mens Lundii står med 4 stive bein og nekter å gå i det hele tatt, eventuelt noen ganger tar noen kjempebyks så et par sokker detter av. Og ørene til Lundii er så tynne, så jeg tør ikke å ha henne ute lenge om gangen pga det. Har strikket en ørevarmer til henne, men hun drar den av igjen med frambeina. Strikkedressen hennes har hals som er lang nok til å dekke ørene, men hun rister på hodet til ørene kommer ut. Så akkurat der vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, annet enn å kun ha henne ute kort tid om gangen. :)

Om hundene ikke har underull, og knapt pels på magen/beina, eller resten av kroppen for den del, så kan man ikke "herde" dem så veldig mye at det gjør noe. Det måtte i så fall være ved å fete dem opp så de fikk et litt tykkere fettlag som "isolering". :P Synes ikke de skal behøve å fryse, selv om man såklart ikke behøver å kle på dem i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk har på dekken på unge, friske hunder med masse pels når de løper løse på tur. :P Uansett hvor kaldt det er, burde det være unødvendig. Poteokker ja- det er kjekt å slippe både kulden og isklumper. Men når hundene er i aktivitet så holder de jo varmen med all den pelsen :)

At tynnpelsede, syke, gamle og stillesittende hunder trenger dekken er en helt annen sak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på hundene mine når det er kaldt ute. Selv om det bare er et par minus grader er det mange dager det blåser veldig surt. Har forskjellige dekken til forskjellig vær.

Bruker også pote sokker når det er veldig kaldt eller jeg vet at jeg skal gå der hvor det er mye saltet og slik.

denne type sokker er kjempe bra, kan brukes til flere årstider og beskytter mot flere tilfeller :lol:

POTE SKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en hund med ganske go pels, men når det er -15 å det blåser kjempe surt og iskald vind har jeg på henne dekken for morgenturen.. Bruker også dekken viss hun skal være mye rolig ute over lengre tid viss det er kjempe kaldt.. Nå er hun for øyeblikket barbert under mage/brystkasse etter sterilisering, så nå bruker jeg dekken uansett hvilken tur vi skal på.. Pelsen har ikke vokst ut i hele tatt og det er ganske kaldt her vi bor for tiden..

Men litt OT, hvor kan jeg få kjøpt gode potesokker som ikke er alt for glatte på vinteren? Hun fryser lett på labbene når det kryper over -10 og da halter hun seg bortover veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en hund med ganske go pels, men når det er -15 å det blåser kjempe surt og iskald vind har jeg på henne dekken for morgenturen.. Bruker også dekken viss hun skal være mye rolig ute over lengre tid viss det er kjempe kaldt.. Nå er hun for øyeblikket barbert under mage/brystkasse etter sterilisering, så nå bruker jeg dekken uansett hvilken tur vi skal på.. Pelsen har ikke vokst ut i hele tatt og det er ganske kaldt her vi bor for tiden..

Men litt OT, hvor kan jeg få kjøpt gode potesokker som ikke er alt for glatte på vinteren? Hun fryser lett på labbene når det kryper over -10 og da halter hun seg bortover veien..

http://aboxno.wordpress.com/

Jeg er veldig fornøyd med mine :)

193.JPG

212.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...